Mikkis2k Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 (endret) Ser HP i felten der profesjonelle operere og HP har langt igjen før de leverer like solid som Lenovo. Ellers så tyder mye på at Apple krever større kvalitet i alle sine komponenter en andre produsenter. Husk GHz alene sier sier ingenting om soliditeten i komponentene. vet du hva du snakker om egentlig? maskinvaren inni apples produkter er AKKURAT DET SAMME som om vi skulle kjøpe det i butikken og lage det selv. er INGEN forskjell på "maskinvaren" ... bare for å få det klart.¨' Men imorra er det WWDC, så skal bli spennendes å se om de har åpnet øyene endelig.. Enter er det en iphone 5s som vanelig med minimal forskjell enn 5'rn. eller så ser vi bare iOS 7 og andre nyheter.. :/ Alltid spennendes når folk slipper nye ting. Endret 9. juni 2013 av Mikkis2k
_dundun_ Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 De som snakker om at ingen proffer bruker Apple burde ta seg en tur på NTNU eller en hvilken som helst annen forskningsinstitusjon, eller til et IT-selskap som ikke er MS-partner. Der vil de få se langt mer enn 7% Apple-maskiner, primært fordi IT-folk som driver med seriøse ting gjerne vil ha et fullt sett *nix-kommandoer på maskinen sin, og et OS som er laget for noe annet enn kontorbruk. Da jeg gikk på NTNU var Windows bannlyst fra alle forskningsmaskiner fordi det ikke var stabilt nok. En kompis mista 30 dagers arbeid fordi Windows XP følte for å reboote seg midt i en to måneders fysikksimulering. 1
_dundun_ Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 vet du hva du snakker om egentlig? maskinvaren inni apples produkter er AKKURAT DET SAMME som om vi skulle kjøpe det i butikken og lage det selv. er INGEN forskjell på "maskinvaren" ... bare for å få det klart. Stemmer for komponentene, men Apple lager egne hovedkort, kabinetter, tastaturer og batterier, og for veldig mange som ikke spiller er dette langt viktigere komponenter enn CPU, ram og disk, da disse er gode nok på alle maskiner i dag. Jeg vet helt ærlig ikke hva slags CPU jeg har i maskina mi, tror det er en i7 ett eller annet, men har aldri giddet å tenke på det fordi den er mer enn rask nok. For meg er faktisk touchpad-driveren til Apple verdt et par tusen ekstra i seg selv, den er så himmelstormende mye bedre enn alt man kan finne på Windows, jeg kan faktisk jobbe på maskina hele dagen uten å trenge ekstern mus. Dét er mer verdt enn all verdens Mhz. 2
ATWindsor Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 De som snakker om at ingen proffer bruker Apple burde ta seg en tur på NTNU eller en hvilken som helst annen forskningsinstitusjon, eller til et IT-selskap som ikke er MS-partner. Der vil de få se langt mer enn 7% Apple-maskiner, primært fordi IT-folk som driver med seriøse ting gjerne vil ha et fullt sett *nix-kommandoer på maskinen sin, og et OS som er laget for noe annet enn kontorbruk. Da jeg gikk på NTNU var Windows bannlyst fra alle forskningsmaskiner fordi det ikke var stabilt nok. En kompis mista 30 dagers arbeid fordi Windows XP følte for å reboote seg midt i en to måneders fysikksimulering. Hva slags software var det han brukte som hadde en to måneders simulering, kjørte på en xp-klient-masking og uten mellomlagring av data? Jeg er genuint interessert i hvilket program det var og hva han simulerte. AtW 2
Henrik C Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Er ikke lenge siden mac hadde et større virusproblem en noen hadde trodd var mulig. Fordi noen gadd å lage til det. Det tok apple hele 3 måneder å gi et svar på¨dette. Så neste gang det skjer er dere like fucked. på windows er det mottiltak rimelig fort og har du iq kan du fikse/unngå dem på egen hånd. Får du virus til mac er du fucked fordi systemet er låst. Fortell gjerne mer om hva som er så låst med OS X, for jeg har ikke opplevd det i løpet av mine siste 6 år som Mac-bruker. Skal du komme med bastante påstander kan det være greit å bygge opp under dem. Det er nettopp det som er poenget mitt, macer er ofte ikke så ille priset i forhold til dne eksakte maskinvaren (ihvertfall ikek i starten av produktsyklusen), men når man har så få modeller så kan det bli "Overpriset i praksis", om den maskinvaren ikke er den som passer deg. Et godt poeng på en side hvor den druknet i mindre seriøse innlegg og dårlige poeng. Faller man utenfor de markedssegmentene Apple fokuserer på er det nok vanskelig å se verdien av maskinen - som det også vil være med alle andre produsenter.
ATWindsor Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Fortell gjerne mer om hva som er så låst med OS X, for jeg har ikke opplevd det i løpet av mine siste 6 år som Mac-bruker. Skal du komme med bastante påstander kan det være greit å bygge opp under dem. Et godt poeng på en side hvor den druknet i mindre seriøse innlegg og dårlige poeng. Faller man utenfor de markedssegmentene Apple fokuserer på er det nok vanskelig å se verdien av maskinen - som det også vil være med alle andre produsenter. Selvfølgelig, men skal man bruke OSX, som virker til å være utgangspunktet for en god del, så er man låst til denne ene produsenten. AtW 1
Thorbjørn_lien Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Tenk når man vil ha ny PC eller mobil, og man har brukt OSX og IOS i all evighet. Da må man enten kjøpe apple eller mista alle apps, og man må bytte OS. Det er litt det valgfrihet handler om. Å kunne bruke software på flere plattform, og at vi har mange tilbydere av "samme" produkt. De som ikke ser dette som viktig har selvfølgelig ingenting imot å bytte til apple systemet, men for min del så kunne jeg aldri låst meg til en HW produsent i PC, mobil og nettbrett segmentet. Det er ihvertfall det jeg mener med at OSX og IOS er låste systemer, det finnes jo bare en HW produsent.
cannibalguppy Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Fortell gjerne mer om hva som er så låst med OS X, for jeg har ikke opplevd det i løpet av mine siste 6 år som Mac-bruker. Skal du komme med bastante påstander kan det være greit å bygge opp under dem. Et godt poeng på en side hvor den druknet i mindre seriøse innlegg og dårlige poeng. Faller man utenfor de markedssegmentene Apple fokuserer på er det nok vanskelig å se verdien av maskinen - som det også vil være med alle andre produsenter. Hvordan fikk de 2 millioner macbrukerne med praktisk talt ødelagte dataer forrige gang det var virus fikset det da? De fikk ikke det forid systemet er for låst til at du kan fikse det uten å reinstallere eller bruke apples egne løsninger. Er nok litt bedre nå fordi de må ha lært noe av dette men lignende problem hadde aldri skjedd hos noen andre produsenter.
Mikkis2k Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Stemmer for komponentene, men Apple lager egne hovedkort, kabinetter, tastaturer og batterier, og for veldig mange som ikke spiller er dette langt viktigere komponenter enn CPU, ram og disk, da disse er gode nok på alle maskiner i dag. Jeg vet helt ærlig ikke hva slags CPU jeg har i maskina mi, tror det er en i7 ett eller annet, men har aldri giddet å tenke på det fordi den er mer enn rask nok. For meg er faktisk touchpad-driveren til Apple verdt et par tusen ekstra i seg selv, den er så himmelstormende mye bedre enn alt man kan finne på Windows, jeg kan faktisk jobbe på maskina hele dagen uten å trenge ekstern mus. Dét er mer verdt enn all verdens Mhz. for å være ærlig trudde e ikke apple lagde hovedkort? At de bare brukte intel sine? kan være e husker feil hehe. Joa touchpaden er fin den.. men for meg som holder på med photoshop er touchpad ikke noe + idet hele tatt.. Og jeg elsker å ha en ekstern mus.. laseren og bevegelsene er mer smooth.. For meg er dette viktig. Og det er derfor e har sluttet med å bruke bærbare og heller gjør alt arbeidet mitt hjemme på stasjonæren der e har en god stor skjerm med ips og god opløsning btw min data er snart 2år og den står på 24/7 så og si.. visst det lyner osv tar e den ut.
ATWindsor Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Stemmer for komponentene, men Apple lager egne hovedkort, kabinetter, tastaturer og batterier, og for veldig mange som ikke spiller er dette langt viktigere komponenter enn CPU, ram og disk, da disse er gode nok på alle maskiner i dag. Jeg vet helt ærlig ikke hva slags CPU jeg har i maskina mi, tror det er en i7 ett eller annet, men har aldri giddet å tenke på det fordi den er mer enn rask nok. For meg er faktisk touchpad-driveren til Apple verdt et par tusen ekstra i seg selv, den er så himmelstormende mye bedre enn alt man kan finne på Windows, jeg kan faktisk jobbe på maskina hele dagen uten å trenge ekstern mus. Dét er mer verdt enn all verdens Mhz. Det er vel stort sett Foxcon som leverer de også som det meste? Hva teknisk mener du er annerledes med hovedkortene som gjør at de er mer holdbare? Og kabinett går stort sett ikke i stykker. Det at apple-maskiner går i stykker så mye mindre enn kvasi-sammenliknbare maskiner er en myte. AtW 1
Mikkis2k Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 (endret) De som snakker om at ingen proffer bruker Apple burde ta seg en tur på NTNU eller en hvilken som helst annen forskningsinstitusjon, eller til et IT-selskap som ikke er MS-partner. Der vil de få se langt mer enn 7% Apple-maskiner, primært fordi IT-folk som driver med seriøse ting gjerne vil ha et fullt sett *nix-kommandoer på maskinen sin, og et OS som er laget for noe annet enn kontorbruk. Da jeg gikk på NTNU var Windows bannlyst fra alle forskningsmaskiner fordi det ikke var stabilt nok. En kompis mista 30 dagers arbeid fordi Windows XP følte for å reboote seg midt i en to måneders fysikksimulering. Hm, har ikke sakt at mac ikke brukes på proffesionalt vis .. Men er mest musikk og film, photoshop som blir brukt på en mac. Jeg har MK studie og vi brukte kun windows 7 maskiner. Aldri vært mer fornøyd.. bare vær glad at man ikke må bruke vista. Og dataer på skolene med windows xp har så mye fjas lagt inn som regel, som gjør maskinene ustabile og som ligger i bakgrunnen menst du jobber osv. Og en data med windows xp.. var antagelig en veldig gammel data med utdatert maskinvare opp mot 5-7år+.. hehe. kunne au vært automatiske oppdateringer som stod på.. og hans instillinger var bad.. så den restarta for å oppdatere. who knows. Lengste e har hatt min maskin på før den "fucker seg" er .... den harke gjort det enda. Endret 9. juni 2013 av Mikkis2k
Runar Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Tenk når man vil ha ny PC eller mobil, og man har brukt OSX og IOS i all evighet. Da må man enten kjøpe apple eller mista alle apps, og man må bytte OS. Det er litt det valgfrihet handler om. Det er mulig jeg misforstår hva du mener, men kan ikke akkurat det samme sies om man vil ha ny PC eller mobil men har brukt Windows og Windows Phone i all evighet, eller man har brukt Linux og Android? 4
Newton Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 (endret) Hvordan fikk de 2 millioner macbrukerne med praktisk talt ødelagte dataer forrige gang det var virus fikset det da? De fikk ikke det forid systemet er for låst til at du kan fikse det uten å reinstallere eller bruke apples egne løsninger. Er nok litt bedre nå fordi de må ha lært noe av dette men lignende problem hadde aldri skjedd hos noen andre produsenter. Er det den Java-baserte Flashback-trojaneren fra våren 2012 du sikter til? Den rammet angivelig opptil 600.000 Mac-brukere, ikke 2 millioner. Det resulterte ikke i "praktisk talt ødelagte dataer" for de som ble rammet. Flere tredjeparter beskrev både hvordan man kunne sjekke OS X for infeksjoner, og hvordan man eventuelt kunne fjerne Flashback, før Apple slapp sin offisielle fix - f.eks F-secure: http://www.f-secure....s/00002336.html OS X er Unix-basert, og så åpent at det var helt uproblematisk for tredjeparter å oppdatere sine antimalware-verktøy for OS X for å stoppe videre spredning av Flashback, og helt uproblematisk for disse å lage verktøy som kunne fikse infiserte maskiner. Lignende problem har skjedd hos andre produsenter, eksistensen av flerfoldige enorme botnet for Windows-plattformen burde vise det tydelig nok. Nylig ble en del av Citadel-botnettene, som Microsoft anslår omfatter så mye som 50 millioner PCer, tatt ned av MS og FBI. At slike massive problem kan oppstå er kanskje ikke så rart, da de fleste Windows-brukere f.eks kjører med gamle, utdaterte versjoner av Java, med en mengde kjente sårbarheter... Endret 9. juni 2013 av Newton 2
Battaman Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Det er mulig jeg misforstår hva du mener, men kan ikke akkurat det samme sies om man vil ha ny PC eller mobil men har brukt Windows og Windows Phone i all evighet, eller man har brukt Linux og Android? Med de andre systemene låser du deg til en softwareprodusent (med Linux gjør du ikke nødvendigvis det engang), med Apple låser du deg til en hardware og softwareprodusent. Så om du hater Samsung og elsker Windows og Android kan du forstsette å bruke både Android og Windows, på andres hardware. Om du hater Mac og iPhone men elsker OSene får du dem ikke andre steder.
Thorbjørn_lien Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Det er mulig jeg misforstår hva du mener, men kan ikke akkurat det samme sies om man vil ha ny PC eller mobil men har brukt Windows og Windows Phone i all evighet, eller man har brukt Linux og Android? Ja du har nok missforstått. Jeg mente ikke migrering ifra IOS,WP,OSX, WIN eller linux. Det jeg tenkte var om jeg elsker OSX, men Apple ikke lager noe HW eller macbooks jeg vil ha i 2015. Så kan jeg ikke kjøpe en annen HP, dell eller Lenovo med OSX. Fordi OSX er last til Apple HW. Samme med IOS, plutslig har du apper til 5000 kr, og er stuck med Iphone. Ofte vil man ha samme OS, men ny HW. Det gjør apple uaktuelt for meg. 1
Mikkis2k Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 (endret) Nettopp! Den ser bra ut, fungerer og har god byggekvalitet. La meg stille et enkelt spørsmål. Ville du heller ha hatt ei smart dame, er fin og har bra kropp eller ei smart men smellfeit og stygg dame?! Den fine dame vet hva hun er god for og er vanskeligere sjekke opp enn den stygge dama. Sånn er livet. Den var lav du. Så lavt synker man ikke. Ja utseende er bra, men er ikke alt som teller. Du skal også like det som er inni.. altså på din talemåte.. det som er inni hode på dama. Visst du finner ei fin dame som er smart, men har en helt forferdelig personlighet, så går man ikke for det. Så.. Visst e finner apple produkt som er bra ut, Så betyr ikke det automatisk at det har bra kvalitet/bygget bra og fungerer. Kan like godt fucke like bra som alle andre haha... uf. Endret 9. juni 2013 av Mikkis2k
Gjest Bruker-245639 Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Hva slags software var det han brukte som hadde en to måneders simulering, kjørte på en xp-klient-masking og uten mellomlagring av data? Jeg er genuint interessert i hvilket program det var og hva han simulerte. AtW Kan ikke svare for han, men Schlumberger leverer bla programvare til over en million kroner i lisens (per bruker per år) som fungerer slik. Men ok, de heftigste simuleringene der varer sjelden mer enn tre fire dager.
Gjest Bruker-245639 Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Stemmer for komponentene, men Apple lager egne hovedkort, kabinetter, tastaturer og batterier, og for veldig mange som ikke spiller er dette langt viktigere komponenter enn CPU, ram og disk, da disse er gode nok på alle maskiner i dag. Jeg vet helt ærlig ikke hva slags CPU jeg har i maskina mi, tror det er en i7 ett eller annet, men har aldri giddet å tenke på det fordi den er mer enn rask nok. For meg er faktisk touchpad-driveren til Apple verdt et par tusen ekstra i seg selv, den er så himmelstormende mye bedre enn alt man kan finne på Windows, jeg kan faktisk jobbe på maskina hele dagen uten å trenge ekstern mus. Dét er mer verdt enn all verdens Mhz. Endelig en som har forstått at en komponent ikke er en komponent.
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Stemmer for komponentene, men Apple lager egne hovedkort, kabinetter, tastaturer og batterier, og for veldig mange som ikke spiller er dette langt viktigere komponenter enn CPU, ram og disk, da disse er gode nok på alle maskiner i dag. Jeg vet helt ærlig ikke hva slags CPU jeg har i maskina mi, tror det er en i7 ett eller annet, men har aldri giddet å tenke på det fordi den er mer enn rask nok. For meg er faktisk touchpad-driveren til Apple verdt et par tusen ekstra i seg selv, den er så himmelstormende mye bedre enn alt man kan finne på Windows, jeg kan faktisk jobbe på maskina hele dagen uten å trenge ekstern mus. Dét er mer verdt enn all verdens Mhz. Spot on. Har selv en 20k MBPr og har overhodet ingen anelse av hverken hvilken CPU eller skjermkort som sitter i denne. Jeg mener å ha hørt at det er et separat skjermkort, men har aldri sjekka det. Jeg regnet rett og slett med at det som kom med var "bra nok"
Henrik C Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Hvordan fikk de 2 millioner macbrukerne med praktisk talt ødelagte dataer forrige gang det var virus fikset det da? De fikk ikke det forid systemet er for låst til at du kan fikse det uten å reinstallere eller bruke apples egne løsninger. Er nok litt bedre nå fordi de må ha lært noe av dette men lignende problem hadde aldri skjedd hos noen andre produsenter. Du fikk svar på forrige side også, men i vinter var det Java-problemer. Etter mange oppdateringer av Java ble problemene fortsatt ikke fikset, så ble Java blokkert. Det bredde imidlertid kun at de fleste nettbank-brukere måtte logge inn med reserveløsningen, som nettbanker har innebygd, og ikke noe annet. Hvorvidt det var riktig beslutning av Apple å være et overformynderi på den måten bør heller diskuteres i en annen tråd, da det blir på sidelinjen av det fram foregår her. Hadde du flere eksempler på at OS X er låst? Hvis ikke er det et rimelig tynt argument... Og kabinett går stort sett ikke i stykker. Når jeg har nevnt solide kabinett har jeg ment at de er solide i den forstand at de ikke knirker, gir etter og føles myke/løse når man bruker de. Flere maskiner sliter med dette, med løse skjermhengsler, billig plastikk som knirker når man legger håndleddene på for å skrive, skjøter/hjørner som løsner og den typen problemer. Aluminiumskabinettene til Apple gjør ikke det, så derfor føles de mer solide enn en del av konkurrentene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå