Gå til innhold

Kan jeg stemme Piratpartiet?


Anbefalte innlegg

PiratPartiet gledet seg visst til å møte Snowden på Gardermoen i dag.

 

Yeah, right, like that was gonna happen...

 

Blir nok kanskje en stemme på Venstre ja. Venstrefolk er jo blant de få som faktisk svarer på spørsmål de blir stilt... IMHO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg leste fra Piratpartiets nettsider i sta, så slo det meg hvor identisk politikken deres er med Venstre.

Noen formuleringer som høres litt annerledes ut, men stort sett det samme. Hvis man hovedsakelig ønsker å fjerne DLD og den nye åndsverksloven, så er selvsagt det beste å stemme Venstre... Ønsker man mer demokrati, og maktspredning (desentralisering), og mer folkestyre, så gjør man det også lurt i å stemme Venstre. Ønsker man en god miljøpolitikk like så. Om man ønsker en sosialt liberal politikk (...)

Hmm, så om deres politikk er så lik hvorfor er det på noe vis "bedre" å stemme Venstre enn Piratene? Konklusjonen burde vel da bli at der blir hipp som happ?

Lenke til kommentar

Hmm, så om deres politikk er så lik hvorfor er det på noe vis "bedre" å stemme Venstre enn Piratene?

Vi har mulighet til å få mandater på stortinget, det har ikke Piratpartiet (det er ekstremt usannsynlig, og krever mer eller mindre ett mirakel). Venstre har også folk som stemmer på Venstre på grunn av miljøpolitikken vår, og da støtter de indirekte også vårt mål ved å fjerne DLD og den nye åndsverksloven.

Vi har mulighet til å komme i regjering, sammen med Høyre, (hva slags koalisjon det blir det vet man jo ikke) Men jo sterkere Venstre blir, desto større sjanse er det for at vi lykkes i vår kamp for personvernet, ytringsfriheten, osv (...)

 

Piratpartiet er som DLF, milievis unna å kunne få noen som helst innflytelse over hodet. De er laaangt under sperregrensa. De er ikke nevnt engang i de ulike meningmålingene, de går under "andre", som da er tilsammen langt under grensa, i godt selvskap med NKP, DLF, Tjen Folket, og så videre...

 

Konklusjonen burde vel da bli at der blir hipp som happ?

Det ville den vert dersom Venstre og Piratpartiet var like store. Slik jeg ser det så er både MdG og Piratpartiet bare parasitter, med svært god politikk foresten, men de er dette fordi de stjeler stemmer fra Venstre, uten at de selv har så stor oppslutning at de vil kunne påvirke i noen grad. Om man derimot stemmer Venstre, så vil man gjøre Venstre større og Venstre ligger litt over sperregrensen, vi kunne gjerne ha kommet enda lenger opp og fått enda mer innflytelse når det gjelder våre viktigste og høyest prioriterte saker, nemlig å fjerne DLD og den nye åndsverksloven (...) Dette er våre nåværende viktigste saker, samt bekjempelse av fattigdom, som også er svært viktig for partiet! :)

 

Så alle er velkommen på Venstrelaget! Sammen er vi sterke! :)

Jeg for min del mener at Piratpartiet MdG og Venstre burde slå seg sammen til et Stor Venstre, på den måten får vi mye mer slagkraft. Vi vil få til mer når det gjelder miljø, og vi vil få mer når det gjelder personvern, og alle andre liberale verdier! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja, hva skal man si om dette da?

 

For det første så er det helt sant at vi er et ungt og friskt og noe ustrukturert parti.

Mange partier har begynt i det små, så som Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet. Rundt sistnevnte stormet det jo en del i oppstarten.

 

Så det er nok riktig at Piratpartiet er et veldig lite parti. Men vi kan gjøre mye ut av oss. Bare det at vi eksisterer, er noe som kan sette viktige ting på dagsordenen. Ting som de andre partiene etter beste evne forsøker å hysje ned, å legge lokk på.

 

Er det egentlig riktig å overvåke det norske folk, og gi USA overvåkningsdataene?

De trenger ikke gi dem på harddisk. Politiet er så akterutseilt, at de fremdeles bruker 3.5" disketter. De klarer ikke å håndheve lover fordi datasystemet ikke er oppdatert nok til at vedtatte lover kan registreres som lovbrudd. Datasikkerheten i vårt vesle land som rommer nok teknisk utdannede mennesker til at det får plass i en amerikansk høyblokk, er en åpen låvedør for NSA.

 

For Venstre og MdG er dette med frihet fra overvåkning bare tilleggs-saker. For oss er det en kjernesak, og noe vi aktivt kommer til å arbeide for.

De andre partiene har det bare på programmet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, hva skal man si om dette da?

 

For det første så er det helt sant at vi er et ungt og friskt og noe ustrukturert parti.

Mange partier har begynt i det små, så som Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet. Rundt sistnevnte stormet det jo en del i oppstarten.

 

Så det er nok riktig at Piratpartiet er et veldig lite parti. Men vi kan gjøre mye ut av oss. Bare det at vi eksisterer, er noe som kan sette viktige ting på dagsordenen. Ting som de andre partiene etter beste evne forsøker å hysje ned, å legge lokk på.

 

Er det egentlig riktig å overvåke det norske folk, og gi USA overvåkningsdataene?

De trenger ikke gi dem på harddisk. Politiet er så akterutseilt, at de fremdeles bruker 3.5" disketter. De klarer ikke å håndheve lover fordi datasystemet ikke er oppdatert nok til at vedtatte lover kan registreres som lovbrudd. Datasikkerheten i vårt vesle land som rommer nok teknisk utdannede mennesker til at det får plass i en amerikansk høyblokk, er en åpen låvedør for NSA.

 

For Venstre og MdG er dette med frihet fra overvåkning bare tilleggs-saker. For oss er det en kjernesak, og noe vi aktivt kommer til å arbeide for.

De andre partiene har det bare på programmet. :)

 

Jeg tror du/dere har et poeng.

 

Mange folk skjønner det ikke. De skjønner ikke hva som skjer. De ser på den nye informasjonsteknologien som kun et hjelpemiddel til et bedre/lettere liv.

 

Jeg tror nok det er mer enn som så.

 

Teknologiske "kvantesprang" har opp gjennom historien vist at politiske systemer må og vil endres. Før den industrielle revolusjonen var maktstrukturene i Europa en helt annen enn bare litt etter.

 

Det er massive politiske utfordringer knyttet til de nye teknologiske mulighetene som har kommet og vil komme sterkere.

 

Kanskje vi trenger noen som skjønner dette. Kanskje er det mindre viktig om det er staten som bygger jernbane, eller om det er staten som betaler private aktører for det.

 

Dessuten - Høyre / Ap - hva er egentlig det praktiske forskjellen. Bortsett fra hvem som sitter på hvilket kontor, og hvem som får den beste lønna. Jo, Erna vil ha flere polakker, mens Jens vil ha flere somaliere - er det ikke sånn det er?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns man ikke skal stemme "strategisk", men stemme på det man syns gir mest mening. Det er tanken bak et demokrati, ikke at folk tenker "a mean to an end"...

 

Helt korrekt! Mange som ikke skjønner dette. Når valget starter har alle partier like mange stemmer, null.

Lenke til kommentar

At staten lagrer informasjon sendt elektronisk er ganske likt, i praksis, til at staten åpner og tar bilder av alle brev og pakker du sender og mottar.

 

Nå gjør selv private aktører som Google akkurat det samme:

Google vet hvilke nettsider du har besøkt, selv om du ikke bruker Chrome, fordi reklameserverene lagrer informasjon om deg.

 

Tenk om butikker og postordrefirma laget databaser hvor all informasjon om alle dine kjøp og postordrekjøp ble lagret slik at en ansatt i det neste kjøpesenteret du besøker kan anbefale deg produkter du statistisk sett er mer tilbøyelig til å kjøpe, din brukerprofil tatt i betraktning.

 

Jeg ser virkelig behovet for personvern fra private aktører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk om nokon hadde lagra opplysningar om dei "postordrekjøpa" Anders Behring Breivik hadde gjort, og oppdaga ein samanheng. Kva med 11/9?

 

Av og til kan overvaking vere til nytte for samfunnet. Spørsmålet er kva for opplysningar som vert samla inn, og ikkje minst kva dei blir brukt til.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Tenk om nokon hadde lagra opplysningar om dei "postordrekjøpa" Anders Behring Breivik hadde gjort, og oppdaga ein samanheng. Kva med 11/9?

 

Hva tenker du på når du sier "postordrekjøp"? At han kjøpte kunstgjødsel (hovedingrediensen i sprengstoffet) var ingen hemmelighet, men han var klok nok til å opprette et foretak. Det er ingenting uvanlig at selskaper eller personer som driver jordbruk kjøper kunstgjødsel. Eller vil du overvåke og ta alle bønder som kjøper kunstgjødsel?

Lenke til kommentar

No må det vel meir enn kunstgjødsel til for å lage ei bombe. Om eg ikkje hugsar feil importerte vel Breivik ein del ingrediensar frå utlandet. Dette var vel faktisk også informasjon som PST(?) sat med, men diverre var det ingen bjeller som ringte.

 

Det er skilnad på å overvake nokon, og det å "ta" nokon. Eg meiner at ein må godta litt overvaking dersom dette kan hindre terror eller alvorleg kriminalitet. Det er då viktig at ikkje informasjonen vert misbrukt til andre føremål, slik som å forfølgje "ulovleg fildeling" osv. Overvaking er ofte ein uting, men det må vere mogeleg å ha to tankar i hovudet på same tid.

Lenke til kommentar

Jeg støtter (og stemmer) Venstre. Etter min mening så er det et parti som har mer bruk for din stemme enn Piratpartiet. Venstre har vel så høyt fokus på personvern og har vel så mye kunnskaper om emnet, pluss at det er parti som har større muligheter til å gjøre forandringer siden det er et litt større parti.

 

Jeg er redd for at Piratpartiet skal absorbere Venstre sine personvern-fokuserte velgere og la de forsvinne i et parti som kommer til å forbli et minoritetsparti. Misforstå meg riktig, jeg liker Piratpartiet. Jeg ser det bare ikke som et realistisk parti som kan gjøre noe annet enn å glefse på dårlig personvern.

 

Stem Venstre om du er for personvern, miljø, en liberal ruspolitikk og er liberal generelt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

No må det vel meir enn kunstgjødsel til for å lage ei bombe. Om eg ikkje hugsar feil importerte vel Breivik ein del ingrediensar frå utlandet. Dette var vel faktisk også informasjon som PST(?) sat med, men diverre var det ingen bjeller som ringte.

 

Det vet jeg ikke. Var det i så fall ingredienser som ikke kunne vært brukt i jordbruket?

 

Det er skilnad på å overvake nokon, og det å "ta" nokon. Eg meiner at ein må godta litt overvaking dersom dette kan hindre terror eller alvorleg kriminalitet. Det er då viktig at ikkje informasjonen vert misbrukt til andre føremål, slik som å forfølgje "ulovleg fildeling" osv. Overvaking er ofte ein uting, men det må vere mogeleg å ha to tankar i hovudet på same tid.

 

Hvor mye overvåkning skal man godta og hvor mye overvåkning krever det å hindre terrorisme? For å se at en bonde ikke lager en bombe av kunstgjødsel, slik Breivik gjorde, må vel overvåkningen være veldig omfattende? Og hvordan vil du hindre at informasjonen blir misbrukt?

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke. Var det i så fall ingredienser som ikke kunne vært brukt i jordbruket?

 

Det tvilar eg på. Men her er ein artikkel frå Aftenposten som kom fram etter eit enkelt Google-søk på nettet.

 

Hvor mye overvåkning skal man godta og hvor mye overvåkning krever det å hindre terrorisme? For å se at en bonde ikke lager en bombe av kunstgjødsel, slik Breivik gjorde, må vel overvåkningen være veldig omfattende? Og hvordan vil du hindre at informasjonen blir misbrukt?

 

Dette er interessante dilemma. Ingen kan garantere at ikkje det vil kunne komme fleire terroraksjonar eller liknande i Norge, men målet må vere at sannsynlegheita vert minst mogeleg, samstundes som vanlege folk merkar minst mogeleg til at ein har overvaking og etteretning. Eit anna tiltak som vart gjort i etterkant av terroråtaket var at tilgangen til kunstgjødsel vart innskjerpa. Tidlegare kunne kven som helst kjøpe kunstgjødsel til potetåkeren i hagen. Om produktet vert vanskelegare tilgjengeleg minskar sannsynlegheita for at det vert misbrukt. Så kan ein seie at dei som ynskjer å lage ei bombe greier å få tak i ingrediensane uansett (f. eks. ved å registrere seg som bonde), og at det einaste ein har oppnådd er å ramme vanlege hageeigarar.

 

Poenget mitt er at noko overvaking må ein ha. Det går eg ut frå at du er einig i? Spørsmålet er kor mykje, kva og korleis.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Jeg støtter (og stemmer) Venstre. Etter min mening så er det et parti som har mer bruk for din stemme enn Piratpartiet. Venstre har vel så høyt fokus på personvern og har vel så mye kunnskaper om emnet, pluss at det er parti som har større muligheter til å gjøre forandringer siden det er et litt større parti.

 

Jeg må være uenig.

Venstre er et stemmesankings-parti som går etter alle de "tradisjonelle" velgerne (dvs. ikke de yngre) som andre partier driter i, og så fremmer de forslag på tinget hvor 100% av forslagene blir nedstemt.

Venstre er et ubrukelig vingle-parti, som har masse bra saker og ikke klarer å få noe til.

 

Jeg er redd for at Piratpartiet skal absorbere Venstre sine personvern-fokuserte velgere

Små partier sin tendens til å kannibalisere hverandre, er et problem i det eksisterende politiske systemet, til stor glede for de etablerte partiene.

Jeg spurte Venstre om vi kunne snakkes sammen om dette, men fikk aldri noe svar.

I etterkant, når jeg leser hvor lite peiling de har og hvor ynkelige de er rent etisk, så anser jeg ikke det som et savn.

MdG hadde i det minste anstendighet til å redegjøre for sin mening ang. samarbeid, og de tror jeg Piratpartiet kommer til å ha et godt samarbeid med. Det er flere av oss som også brenner for miljøsaker, men dessverre er det litt for mange hippier og litt for få folk med realfags-utdannelse / økonomi-utdannelse i MdG.

Så der håper jeg vi kan hjelpe hverandre litt.

 

Stem Venstre om du er for personvern, miljø, en liberal ruspolitikk og er liberal generelt.

Stem Venstre om du vil kaste bort stemmen din på et parti som har bevist i flere år at de ikke klarer å få noe til.

Endret av Rogaland Piratparti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...