Gå til innhold

10 kameraer som skrev historie


Anbefalte innlegg

Totalt sett synes jeg det var et ganske fornuftig utvalg og bra at Casio kom med.

De har i alle fall gangsyn nok til å vite at det er for tidlig å ta med Lytro som "revolusjonerende". :)

 

(Den nye trenden med å fjerne AA-filteret og håndtere moiré i software er vel mer som en evolusjon å regne, mens Leica Monochrom og to-linsers 3D-kameraer blir for spesi.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nokia og Sony Ericsson hadde også en mailklient, men ingen brukte den fordi det var enklere å sende en MMS.

 

Nå som iPhone har iMessage foretrekker de fleste å sende bilder via iMessage. Når en iPhone-bruker skal sende bilder til en Android er det veldig variabelt hva man gjør. Enten sender man en mail, sender melding via Facebook, MMS. Det spørs hvor det er enklest å nå/finne/legge til mottakeren.

Lenke til kommentar

Synes det er håpløst hvordan enkelte her totalt mister fokus når Apple nevnes. I artikkelen står nemlig ikke iPhone nevnt pga. sin bildekvalitet. Det står et avsnitt om at mobiltelefonen i dag er det mest brukte kameraet. Det er selvfølgelig heller ikke pga bildekvalitet!

 

Om enkelte trenger iPhone seksjonen repetert står det altså:

"Med iPhone 3G ble det enkelt å sende bilder via epost og laste dem opp til Facebook. I tillegg fantes det et voksende antall forskjellige applikasjoner som gjorde iPhone 3G mer leken og brukervennlig enn kompakte digitalkameraer."

 

Rett meg om jeg tar feil, men jeg er ganske sikker på at iPhone 3G var rimelig førende på disse områdene da den kom? Med tanke på populariteten er det altså et ganske godt eksempel, vil jeg si...

Det smerter meg å måtte innrømme at du har helt rett ;)

 

Jeg savner dog noen kameraer - Olympus OM-1 pga. størrelse, Nikon F-501 pga AF (mener den kom før Minolta sin Dynax 7000), osv. Men da hadde det nok blitt en topp 20 liste ...

 

Nikon F-501 fortjener også å havne på en annen liste - Det Nikon-huset som gir deg mest lyst til å bytte system :)

Lenke til kommentar

Mener du Nokia N-serie sier jeg tja, bildene var bedre, spesielt N82 (som jeg hadde) kunne deles og sendes, men veldig få gjorde det. Selv om jeg og andre powerusers fikk det til.

 

Fordelen med iPhone kontra andre mobilkamera er hvordan bildene brukes, ikke selve teknologien bak bildet. Det bør dere som nevner andre mobilkamera forstå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget til artikkelforfatter som jeg støtter er at da iPhone ble lansert med en bruktbar og enkel e-post-klient og app-store som utviklerne forvandlet det vanlige mobilkamera til en redigeringsmaskin for kreativitet med bilder og video som lett kunne deles! Det er i dag det kamera som er mest brukt på de fleste delingstjenester på Internett. Se for eksempel her: http://www.flickr.com/cameras

Lenke til kommentar
Er det for å provosere at iPhone er trukket frem som "revolusjonen" for mobilkameraer, eller var den faktisk så mye bedre enn andre telefoner på samme tid?
Det er så artig å se dere applehatere lar dere provosere av ting som egentlig ikke angår livene deres....Misunnelse og sjalusi er noe dritt :)

 

HeHe, men no har heldig viss DXO mark tatt mobiltelefon kamera in i varmen og tester dei også så i fram tilden er det heidig viss ikkje noke problem med denne problem stilingen angående kvaliuteten på mobil kameranen. :thumbup:

Lenke til kommentar
Kameraene til både Sony Ericsson og Nokia var milevis foran, og de støttet MMS for å dele bildene.
Du kan ikke være seriøs: MMS? iPhone hadde mail-klient, hvorfor skal man da benytte en teknologi som var et teleselskap-hack som i tillegg nedskalerer bildet til 640x480? Er det kult med et "superkamera" når du deler 0,3 megapiksler? Det iPhone hadde som revolusjonerende var appstore, det var mye enklere å finne kamera-apps til den enn til telefonene som allernådigst lot utviklere bruke den svært så innskrenkede Java ME.

 

herregud da sheep,ta deg en bolle.

MMS's har jo nesten eksistert siden begynnelsen av mobil ble populært,og du forsvarer en såpass vanlig ting med at Email gjør samma funksjon???

Alle andre telefoner hadde MMS den tiden,men ikke iphone sin,hva sier det om apple da tru?

at de er super trege.

Og serriøst,hvem kjøper en telefon basert app store?stemmer det...... apple fanboys

 

Lenke til kommentar

Er det for å provosere at iPhone er trukket frem som "revolusjonen" for mobilkameraer, eller var den faktisk så mye bedre enn andre telefoner på samme tid?

 

Har ingenting med bildekvalitet å gjøre, det har med at iPhone har ett brukergrensesnitt og måte å få filene ut i verden på som gjorde at det er revolusjonerende.

 

Når jeg er ute i bushen med Nikon DSLR må jeg først hjem, overføre bildene til PC n hvis jeg kun skyter i RAW konvertere til jpg og deretter kan jeg laste de opp.

Lenke til kommentar

Helt greit om jeg har misforstått et og annet, jeg stilte et spørsmål, og kan akseptere svarene i tråden. Men du kommer med barnslige kommentarer om skolesystemet og at man er dum (hersketeknikk?) for å ikke å ha tatt tanken til artikkelforfatteren etter første øyekast.

 

Altså, det er ikke meningen din jeg ikke respekterer, det er den barnslige diskusjonsmetoden som ødelegger for deg. Ta det til deg, eller ikke, samme for meg, men det viser nivået du ønsker å være på.

Lenke til kommentar

Utviklingen innen mobiltelefon har gått rimelig fort og dessverre så henger kamerabransjen ett stykke etter.

 

Ved lanseringen av Olympus E-P5 uttalte sjefen selv at nå var det nye tider siden Wifi er innebygget i denne modellen, forøvrig første PEN som har det. Når jeg kjøpte Olympus OM-D E-M5 for kort tid siden fikk jeg med Penpal som skal overføre bilder via Bluetooth til mobilen. Etter å ha forsøkt dette ett par ganger og googlet en del viser det seg at min HTC One X ikke støtter en protokoll for at dette skal fungere og det på en mobiltelefon som er ca 1 år gammel.

Lenke til kommentar

"I 1973 hadde Nikon F vært i produksjon i nærmere 14 år uten særlig store forandringer. Det er i seg selv en bragd og sier litt om hvor pålitelig og slitesterk denne modellen var."

 

Hvor lenge modellen ble produsert sier vel egentlig ingenting om hvor pålitelige og slitesterke de var. Det sier vel mer om hvor fremsynt og generellt vellykket modellen var.

Lenke til kommentar

Alle andre telefoner hadde MMS den tiden,men ikke iphone sin,hva sier det om apple da tru?

at de er super trege.

Og serriøst,hvem kjøper en telefon basert app store?stemmer det...... apple fanboys

Igjen: MMS komprimerer bildet til VGA-størrelse, fjerner metadata, og eksisterer mest som melkeku for teleselskapene. Som bildeutvekslingsmetode betraktet: Terningkast 1. Apple hadde et bedre alternativ, og brukte det.

 

(Jeg tolker den siste setningen som at du likte å betale i dyre dommer til ymse distributører for simple Java ME-apps - etter å ha forvisset deg om at akkurat din telefon ble støttet av de utvidelsene utvikleren la til for at appen ikke skulle være altfor simpel - og så måtte sende STOPP fordi de som distribuerte appen startet en abonnementstjeneste som ville tappet kontantkortet ditt på rekordtid. Hver sin lyst.)

Lenke til kommentar

Hva med Canon AE-1 ?

 

Wikipedia:

The AE-1 is a historically significant SLR, both because it was the first microprocessor-equipped SLR and because of its sales. Backed by a major advertising campaign, the AE-1 sold over one million units,[1] which made it an unprecedented success in the SLR market.

Lenke til kommentar

Nei. Dette henger ikke på grep. Det var mange telefoner som kunne gjøre det samme som iphone 3gs lenge før den ble lansert. I tråd med resten av artikkelen skulle den første telefonen som gjorde dette få plassen. Videre er argumentet som presenteres vikarierende. Den logiske konklusjon etter artikkelforfatters argument er ikke 3gs. Det er sosiale nettverk på nett, til nøds fall app-store. Ikke telefonen i seg selv.

 

Årsaken til at det ble så populært med denne telefonen er at utgivelsen sammenfalt med da facebook overtok verden samt og at applefansen tok den i buk i stor skala. Videre var det ikke tradisjon i usa med verken mms eller sms. Der har det alltid vært e-post som var det store.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...