Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen - HISTORIE, hjelp!


Anbefalte innlegg

Da spør de spørsmål til det temaet du har hovedsakelig ,men også andre ting som kan ha sammenheng. Men det er litt tidlig og si , vi kan ikke vite hva du blir spurt om så det må du bare vente og se. Jeg synes du skal se i læreplanen og få deg en oversikt! Jeg skal få prøvd å hjelpe deg litt mer. Med andre ord du kan ikke få forberedt deg på alt :-) er du privatist?

Endret av birgitteostby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kom også opp i Historie fikk denne oppgaven, håper på forslag takk

 

" finn en periode i Norgeshistorien og en annen periode i verdenshistorien hvor befolkningsutviklingen har ført til historiske endringer i form av for eksempel migrajson, endrede levekår, teknologisk utvikling, ekspansjon av stater/riker eller forfall.

 

pek på årsaker til veksten eller nedgangen i befolkningen og drøft hva slags betydning, virkninger og endringer dette ga"

 

jeg har tenkt på svartedauden, verdenskrig, industrielle revolusjonen, håper på no forslag fra dere!

Lenke til kommentar

Da spør de spørsmål til det temaet du har hovedsakelig ,men også andre ting som kan ha sammenheng. Men det er litt tidlig og si , vi kan ikke vite hva du blir spurt om så det må du bare vente og se. Jeg synes du skal se i læreplanen og få deg en oversikt! Jeg skal få prøvd å hjelpe deg litt mer. Med andre ord du kan ikke få forberedt deg på alt :-) er du privatist?

 

Hvilken spørsmål tror du jeg får når jeg skal presentere om industrielle revolusjon?

Siden lærern min sa første spm blir rundt temaet ditt men så kan vi gå utover som har NOE med temaet ditt å gjøre.. Så ja ?

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i Historie fikk denne oppgaven, håper på forslag takk

 

" finn en periode i Norgeshistorien og en annen periode i verdenshistorien hvor befolkningsutviklingen har ført til historiske endringer i form av for eksempel migrajson, endrede levekår, teknologisk utvikling, ekspansjon av stater/riker eller forfall.

 

pek på årsaker til veksten eller nedgangen i befolkningen og drøft hva slags betydning, virkninger og endringer dette ga"

 

jeg har tenkt på svartedauden, verdenskrig, industrielle revolusjonen, håper på no forslag fra dere!

 

Da har du jo et godt utgangspunkt hvis du velger de :wee:

Endret av birgitteostby
Lenke til kommentar

Hvilken spørsmål tror du jeg får når jeg skal presentere om industrielle revolusjon?

Siden lærern min sa første spm blir rundt temaet ditt men så kan vi gå utover som har NOE med temaet ditt å gjøre.. Så ja ?

 

 

Du kan bli spurt om opplysningstiden, demokratisering og nasjonalisme. Jeg er ganske sikker på det med at opplysningstiden kan dukke opp. Men det er ikke mange spm som blir spurt, tenk på det! :) :) Fokuser på hoved temaet ditt.

 

" hva er.." , fortell om..", grei ut om../ drøft". " Årskaker og konsekvenser " ol.

 

viktig, må kunne vite om:

 

det store hamskiftet, betegnelse på de store forandringene i norsk landbruk i andre halvdel av 1800-tallet. Det var den norske dikteren Inge Krokann som var opphavsmannen til uttrykket.

 

frihandel, fritt varebytte mellom land. Handelen hindres ikke av toll eller inn- og utførselsforbud.

hjemmeindustri, bondefamiliene produserte varene i hjemmene sine. For eksempel spant de ull og vevde tøy som ble levert til en kapitalist.

 

Homestead Act, lov vedtatt av kongressen i USA i 1862. Den sa at innvandrere (menn) som ville ta amerikansk statsborgerskap, kunne få 640 mål jord nesten gratis.

konsesjonslovene, lover vedtatt av Stortinget som gav myndighetene kontroll med naturressursene, først og fremst fossekraften.

 

merkantilisme, den økonomiske politikken som dominerte i Europa mellom 1650 og slutten av 1700-tallet. Et land burde importere minst mulig og eksportere mest mulig. Dessuten burde landet ha mye edelmetall – gull og sølv.

 

navigasjonsakten, britisk lov som ble opphevet i 1849. Fra da av kunne norske skip frakte varer til Storbritannia uansett hvilket land varene kom fra.

 

New Poor Law, en lov det britiske parlamentet vedtok i 1834. Arbeidsledige skulle bo i fattighus.

 

råvarer, varer som blir foredlet i industriell produksjon. Eksempler er sukker og bomull.

  1. Hvorfor steg folketallet i Europa sterkere enn i andre verdensdeler fra begynnelsen av 1700-tallet?
  2. Hva gikk innhegningslovene (enclosure acts) i England ut på?
  3. Hva legger vi i uttrykket hjemmeindustri?
  4. Hva er Thomas Newcomen og James Watt kjent for?
  5. Hvorfor var det en fordel å bruke steinkull i stedet for trekull når man skulle smelte malm?
  6. Hva var puddlingprosessen?
  7. Hvilke forutsetninger hadde Storbritannia for å utvikle industri?
  8. Hva er Adam Smith kjent for?
  9. Hva var en maskinstormer?
  10. Hva var New Poor Law?
  11. Hvorfor hadde industrien i Tyskland så stor framgang i andre halvdel av 1800-tallet?
  12. Hvorfor ble USA verdens førende industristat før første verdenskrig brøt ut i 1914?
  13. Hvorfor økte verdens miljøproblemer etter midten av 1700-tallet?
  14. Hva var The Alcali Act?
  15. Hva var folketallet i Norge i år 1800?
  16. Hva var folketallet i Norge i år 1900?
  17. Hvem var kvenene?
  18. Hva gikk Homestead Act ut på?
  19. Hva betydde det for Norge at navigasjonsakten ble opphevet i 1849?
  20. Hvor bygde gründerne de første tekstilfabrikkene i Norge?
  21. Hvor mange yrkesaktive arbeidet i industrien ca. 1900?
  22. Hva var konsesjonslovene?
  23. Hva betyr uttrykket det store hamskiftet?
  24. Hva betydde jordskiftelovene for bøndene i Norge?
  25. Hvorfor var slåmaskinen selve symbolet på det store hamskiftet?
  26. Hva var en husmann?
  27. Hva var årsakene til at fiskeriene i Norge hadde framgang på 1800-tallet?

Endret av birgitteostby
Lenke til kommentar

Eksamen her også. Kanskje noen har noen innspill?

 

Jeg fikk oppgaven: "Kampen for parlamentarisme, stemmerett og sjølstendigheit (Norge), og internasjonale føresetnader for demokratiutviklinga her i landet frå 1814 og framover."

 

Problemstilling: "Hvordan påvirket opplysningstidens tenking og den franske revolusjonen demokratiutviklingen i Norge på 1800-tallet?".

 

Så er det min plan for foredraget:

 

1) Si litt om opplysningstidens filosofi; maktfordelings- og folkesuverenitetsprinsippet. Si også litt om den franske revolusjon.

 

2) Opplysningstiden påvirket vår demokratiske grunnlov (maktfordeling, folkesuverenitet) og relativt vide stemmerett. Den vide stemmeretten gav bøndene mulighet til å opponere mot embetsmennene.

 

3) Revolusjonen medvirket til framveksten av nasjonalismen i Europa og Norge (definer nasjonalisme, forklare de ulike typene).

Nasjonalismen i Norge ble styrket av Karl Johans angrep på grunnloven og 17.mai-feiringen, nasjonsbyggingen (framheving av "det norske" i språk, musikk, kunst).

Nasjonalismen bidro videre til framveksten av motkulturene, som igjen var sentrale i kampen om parlamentarisme og unionsoppløsningen

Endret av trigeminus
Lenke til kommentar

Jeg fikk i oppgave: Gjør kort rede for hvordan begrepet demokrati har blitt forstått i ulike samfunn og kulturer fra antikken fram til vår tid samtidig som du drøfter hvordan dette begrepet er viktig for mennesker i vår tid.

 

Noen som kan hjelpe meg med noen tips til å komme i gang, vet hvordan demokratie var i antikken men kommer meg liksom ikke lenger.

Lenke til kommentar

Eksamen her også. Kanskje noen har noen innspill?

 

Jeg fikk oppgaven: "Kampen for parlamentarisme, stemmerett og sjølstendigheit (Norge), og internasjonale føresetnader for demokratiutviklinga her i landet frå 1814 og framover."

 

Problemstilling: "Hvordan påvirket opplysningstidens tenking og den franske revolusjonen demokratiutviklingen i Norge på 1800-tallet?".

 

Så er det min plan for foredraget:

 

1) Si litt om opplysningstidens filosofi; maktfordelings- og folkesuverenitetsprinsippet. Si også litt om den franske revolusjon.

 

2) Opplysningstiden påvirket vår demokratiske grunnlov (maktfordeling, folkesuverenitet) og relativt vide stemmerett. Den vide stemmeretten gav bøndene mulighet til å opponere mot embetsmennene.

 

3) Revolusjonen medvirket til framveksten av nasjonalismen i Europa og Norge (definer nasjonalisme, forklare de ulike typene).

Nasjonalismen i Norge ble styrket av Karl Johans angrep på grunnloven og 17.mai-feiringen, nasjonsbyggingen (framheving av "det norske" i språk, musikk, kunst).

Nasjonalismen bidro videre til framveksten av motkulturene, som igjen var sentrale i kampen om parlamentarisme og unionsoppløsningen

 

 

haha! Helt identisk emne jeg også trakk i fjor :w00t:

Endret av birgitteostby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...