Gå til innhold

Bestemt deg for parti? hvorfor? Akkurat det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, nå har vi fremdeles en sosialdemokratisk regjering, og jeg tror de fleste vil forstå at dersom Rødt får litt makt, vil de gjøre mye for å fjerne dette tullete sosiale systemet vi har her i vesten.

Det vil bare gjøre ting hundre tusen ganger verre. Markedsøkonomien er det beste systemet, selv om det har noen baksider. Planøkonomien har enda større baksider, og gjør politikerne en dårlig jobb her, så lider hele samfunnet på grunn av noen få politikeres feilbarlighet. Du går ut i fra at mennesker i staten alltid vet vårt beste. Alltid vet hva vi trenger osv...

 

Nord-Korea er ingen kommuniststat,

Jo... Det er en kommuniststat som har feilet, og der hvor noen få mennesker har fått alt for mye makt, som da blir et resultat av at man gir staten all makt over alle produksjonsmiddler og så videre... Alle kommuniststater har feilet.. Uansett hvor du ser deg rundt, så er det intet fungerende kommunistisk land.

Om man ser bort i fra skatteflyktnings tåpelige og virkelighetsfjerne påstander da....

 

og det samme kan sies om Kina, de er to land som holder på med statskapitalisme.

Ikke Nord-Korea. De er kommunistiske. Kina derimot, som det går bra med, de driver med statskapitalisme, ja det er riktig det... Og vi her i nord kan jo kose oss med alle de produktene som er produsert i Kina også.

Det er lite vi får i fra Nord-Korea... Jeg kjøpte en LG Optimus telefon her om dagen, den er laget i Sør-Korea by the way. Knallgod telefon....

 

Men har veldig lyst til å dra og se hvordan Nord-Korea er, det er jo et utrolig interessant land.

Dokumentarer fra BBC ligger ute på nett... Men bare ta deg en tur. Gjerne se på satelittbilder også, og se hvor mørkt det er i Nord-Korea, og hvor lyst det er i Sør-Korea.

 

Hvorfor ikke?

Fordi det vil rasere Norge. Det vil rasere og endevende norsk næringsliv, alt går i dass...

 

Dersom kommunisme innføres blir jo det mye mer rettferdig for alle parter.

Nei. Da blir det mye mer urettferdighet. Det er ikke rettferdig at noen skal sitte å bestemme hva som er rettferdig og ikke, og dele ut etter hva de mener er rettferdig fordeling og ikke.... Det er ikke rettferdig at de som jobber hardt tjener like mye som de som ikke gidder å jobbe, osv... Og det er ikke rettferdig at folk ikke selv kan velge mellom private og offentlige løsninger, men bare har et valg: Det offentlige...

Alt er dårlig med kommunismen...

 

Jeg bryr meg lite om de rike

Det gjør jeg også, som en fattig uføretrygdet. Men jeg har ikke noen tro på at det å rane dem er noen god løsning. De rike har jo jobbet og tjent pengene sine på ærlig vis, i alle fall de fleste, og om de ikke har det, så får vi ta dem for det, men stort sett så har de tjent pengene på ærlig vis, og for å bli rik, så må du gjøre noe som andre er godt tjent med også. Som for eksempel å skape arbeidsplasser, og gode tjenester og produkter. Man må jobbe hardt...osv. Sosialliberalismen som Venstre står for, vil bekjempe fattigdommen, men vi, ser ingen god grunn til å bekjempe rikdom, slik dere...

 

, og jeg vinker gjerne dem farvel fra Norge,

Og hva skjer da? Jo, vi vil sitte igjen med mindre resurser. De flagger jo ut alle som en.... Det er ikke lønnsomt å bo her lenger. Dessuten er en sånn ideologi undertrykkende. Det sier seg selv når så mange faktisk ønsker å flagge ut dersom det blir kommunisme i Norge. Ikke for noen er det lønnsomt... Hvor skal kommunistene ta penger fra? Hva skal man kjøpe inn utstyr til sykehusene med? Penger? Vel men kommunismen er jo for avskaffelse av all kapital, er den ikke? Og må vi kjøpe fra USA, eller skal vi bli beordret til å produsere slike ting selv? Hva med matbutikkene? Skal vi ha rasjoneringskort? Skal de også drives av staten?

 

jeg hater kapitalisme, og jeg håper virkelig på et klasseløst samfunn!

Alle former for kapitalisme? Vel, sikkert ja... Uansett: Jeg elsker kapitalisme, men ikke alle former for kapitalisme, bare en: Sosialliberalismen, den som vil ha en rettferdig omfordeling av godene, og jevne ut forskjellene i samfunnet,men samtidig sørge for frihet, og et konkurrerende marked som sørger for god kvalitet på varene, stor valgfrihet, og samtidig kan sikre alle mennesker trygge og gode liv. Dette vet vi fungerer, fordi vi har sett at det fungerer. Kommunismen derimot har alltid feilet der hvor den er prøvd, og uansett hvor gode intensjoner de folka som har innført den måtte ha hatt når de innførte den....

 

Kommunismen slik jeg ser det, tilhører historiens skraphaug. Og vi burde faktisk vite bedre enn at vi stemmer på sånne partier.

 

Jeg er forøvrig enig i at det ikke er mulig med kommunisme over kvelden, det tar tid å gå over fra kapitalisme, men jeg har troen på at kommunisme kan funke i et land som Norge.

Vel, og derfor jeg velger å utfordre deg.... Kommunisme kommer til å ødelegge Norge.

Hva med kjøpesenterene? Hva med drømmen om egen bolig? Beslaglegger staten eiendommene våre også? Ja... Rødt vil gjøre det om de får makt... Alle skal leve i kommunalboliger, og får akkurat det statsministeren mener de behøver.... Ærlig talt, vil du virkelig Norge så ondt?

Lenke til kommentar

Håper på blåblå regjering, og stemmer mest sannsynlig Høyre. Har i det siste begynt å vurdere å gi en sympatistemme til FrP. Syns de får ufortjent mye tyn av en venstrevridd presse. Hadde de bare hatt flere av samme kvalitet som Ketil Solvik-Olsen...

 

Hvorfor? Fordi jeg generelt sett er mer enig i politikken til disse partiene...

Lenke til kommentar

Vel, tror ikke det er store forandringer utenom at det ikke er mulig å bli rik, og du vil aldri kunne tjene mer enn det andre kan.

 

Så forhåpentligvis vil alle bli like fattige som den fattigste i landet?

 

Klart om det går over all forventning kanskje de klarer å gjøre alle like fattige som de fattigste i ulandene?

 

Det er jo greit å ha målsettningene klare. ;)

Lenke til kommentar

Jeg sliter. Jeg stemte Venstre ved forrige valg, men føler vi står langt fra hverandre på miljø og innvandring og er redd for at særlig førstnevnte vil være hovedfokuset deres mens de svelger kameler på andre områder. Jeg ville nok stemt Venstre igjen hvis de i større grad ble representert av politikere som Abid Raja og Sveinung Rotevatn, som jeg har sansen for, men ellers blir det mange virkelighetsfjerne idealister, mens lederen deres ikke virker som en spesielt sterk person.

 

Enkelte partier står så fjernt fra meg at jeg ikke vil vurdere dem en gang; KrF, SP, SV, Rødt, MDG og DLF.

 

AP er et 50/50-parti for meg, da jeg synes de generelt har gjort en god jobb med økonomien og arbeidsmarkedet, som jo er deres hovedfokus, men de er altfor regulerings- og forbudskåte, har gjort det altfor lett å havne på velferdsytelser og det er elementer i partiet som har hengt seg på rødstrømpe-feminismen man ellers bare finner i SV og Rødt.

 

Så da står jeg og vipper mellom Høyre og FrP. Det store "men" her er at jeg rett og slett ikke synes det er nødvendig med noe skattelette i Norge, og at det er helt andre steder skoen trykker. Jeg vil ha et samfunn med mer personlig frihet, men da tenker jeg mer på livsutfoldelse - slutt på meningsløse forbud og reguleringer som skal detaljstyre livene til folk - og ikke på større lønningspose og svekkede velferdsbudsjetter.

 

Venstre har alltid hatt de smarteste velgerne. Den siste undersøkelse jeg så ble de slått av SV. hvem som har de teiteste velgern? ingen sier det høyt... eller kanskje du er en som ikke vil bli styrt av smarte mennesker?

 

De har velgerne med høyeste utdannelse. Det er ikke det samme som de smarteste velgerne. Det ser man fort etter 5 år på HF.

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hva du legger mest vekt på, men jeg ser på Venstre som et parti som er for mer personlig frihet. Mer enn det f. eks Høyre er. Det kan jo ha litt med det at de selv liker å identifisere seg slik, men de er jo i alle fall imot DLD.

Endret av Gormers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter. Jeg stemte Venstre ved forrige valg,

Det gjorde dessverre ikke jeg. Jeg var en av de dumme menneskene som sørget for denne loven:

http://www.aftenposten.no/kultur/Na-blir-piratvirksomhet-pa-nett-lett-a-avslore-7225202.html

 

Jeg angrer som bare det... I mellomtiden så har jeg imidlertid lært mer om politikk og hva som skiller de ulike partiene, og funnet ut at Venstre er det mest moderne partiet av dem alle når det gjelder syn på teknologi og på personvern, samt liberale verdier (sosiale) som vi i dag setter så stor pris på...

Hadde vi hatt et sterkt Venstre her i landet, så ville vi ikke fått noen slik form for åndsverkslov som sørger for den typen overvåkning og voldtekt av personvernet som beskrevet i Aftenpostens artikkel ovenfor...

 

men føler vi står langt fra hverandre på miljø og innvandring og er redd for at særlig førstnevnte vil være hovedfokuset deres mens de svelger kameler på andre områder.

Miljøpolitikken syntes jeg er veldig god... Vi bor i et vakkert land med vakker natur, og jeg mener at vi må verne om den. Innvandringspolitikken skal være human først og fremst, men Venstre er så absolutt ikke for "fri innvandring" eller "massiv innvandring" slik mange påstår. Det viktigste er barna...

 

Jeg ville nok stemt Venstre igjen hvis de i større grad ble representert av politikere som Abid Raja og Sveinung Rotevatn, som jeg har sansen for, men ellers blir det mange virkelighetsfjerne idealister, mens lederen deres ikke virker som en spesielt sterk person.

Vel... Jeg er selv tilhenger av Sveinung Rotevatn! Absolutt! Det er sikkert også noen virkelighetsfjerne idealister der også, men det er det sannsynligvis i alle partier, så det bekymrer meg ikke. Vi er alle feilbarlige mennesker. Om man er enig i hovedlinjene til partiet, så burde man stemme på partiet mener jeg.

 

Enkelte partier står så fjernt fra meg at jeg ikke vil vurdere dem en gang; KrF, SP, SV, Rødt, MDG og DLF.

Samme gjelder meg også. =)

 

AP er et 50/50-parti for meg, da jeg synes de generelt har gjort en god jobb med økonomien og arbeidsmarkedet, som jo er deres hovedfokus, men de er altfor regulerings- og forbudskåte, har gjort det altfor lett å havne på velferdsytelser og det er elementer i partiet som har hengt seg på rødstrømpe-feminismen man ellers bare finner i SV og Rødt.

Ap er for meg helt uaktuelt,.. De er udemokratiske, overformynderske og alt det der... Og det er partiet som står bak den nye åndsverksloven som gjør det mulig for private selskaper å overvåke oss på internett... Jeg får lyst til å slå meg selv i ansiktet med knyttneven når jeg tenker over at jeg fikk meg til å stemme på dem for fire år siden... Men men, jeg var ung og dum, og alle kan gjøre feil...

 

Så da står jeg og vipper mellom Høyre og FrP. Det store "men" her er at jeg rett og slett ikke synes det er nødvendig med noe skattelette i Norge, og at det er helt andre steder skoen trykker. Jeg vil ha et samfunn med mer personlig frihet, men da tenker jeg mer på livsutfoldelse - slutt på meningsløse forbud og reguleringer som skal detaljstyre livene til folk - og ikke på større lønningspose og svekkede velferdsbudsjetter.

 

 

 

De har velgerne med høyeste utdannelse. Det er ikke det samme som de smarteste velgerne. Det ser man fort etter 5 år på HF.

Verken Høyre eller FrP er noen dårlige valg slik jeg ser det, men Høyre er alt for konservativt, og det samme gjelder FrP på mange områder. Men jeg er enig i en del som de står for. Men der har jo Venstre stort sett den samme politikken som dem, og når Venstre også har "alt det andre" som er bra, så er Venstre for meg i alle fall det mest naturlige valget. :)
Lenke til kommentar

De har velgerne med høyeste utdannelse. Det er ikke det samme som de smarteste velgerne. Det ser man fort etter 5 år på HF.

Sitat fra NRK:

 

"Venstre har Norges mest intelligente velgere, mens Fremskrittspartiet har den klart laveste IQ-scoren. Men også hjemmesitterne har lavere IQ enn snittet.

 

300027.gif

 

 

---

IQ er ikke det samme som intelligens, men de som har høy IQ scorer også som regel høyt på andre former for intelligens-tester. Så det henger ofte i sammen. =) ... Så nei, med tanke på dette, er det ikke bare de med høyest utdannelse som stemmer Venstre, også de med høyest IQ... hehe =P

 

Uh, jeg glemte kilden:

http://nrk.no/programmer/tv/test_nasjonen/3098803.html

Lenke til kommentar

Det gjorde dessverre ikke jeg. Jeg var en av de dumme menneskene som sørget for denne loven:

http://www.aftenpost...re-7225202.html

 

Jeg angrer som bare det... I mellomtiden så har jeg imidlertid lært mer om politikk og hva som skiller de ulike partiene, og funnet ut at Venstre er det mest moderne partiet av dem alle når det gjelder syn på teknologi og på personvern, samt liberale verdier (sosiale) som vi i dag setter så stor pris på...

Hadde vi hatt et sterkt Venstre her i landet, så ville vi ikke fått noen slik form for åndsverkslov som sørger for den typen overvåkning og voldtekt av personvernet som beskrevet i Aftenpostens artikkel ovenfor...

 

Jeg er også imot DLD og er enig med Venstre, Piratpartiet og resten av motstanderne der. Men dette er mest en prinsippsak for min del da jeg slett ikke synes det er noen ideell situasjon i dag, der det er fritt frem å laste ned hva som helst og man nærmest føler seg dum hvis man betaler for noe. Jeg synes bare ikke det er verdt å ofre personvernet for underholdningsbransjen.

 

Miljøpolitikken syntes jeg er veldig god... Vi bor i et vakkert land med vakker natur, og jeg mener at vi må verne om den. Innvandringspolitikken skal være human først og fremst, men Venstre er så absolutt ikke for "fri innvandring" eller "massiv innvandring" slik mange påstår. Det viktigste er barna...

 

Det er fortsatt ekstremt mye penger å hente i olje, og penger betyr høyere levestandard. Vi har begrenset tid her på jorden og jeg vil få mest mulig ut av min.

 

Tenk på barna? Det er nettopp denne typen sentimental argumentasjon som gir meg total turn-off på venstresiden. Jeg foretrekker argumenter som appellerer til det rasjonelle og ikke psuedo-religiøse ideer om "godt" og "ondt".

 

Verken Høyre eller FrP er noen dårlige valg slik jeg ser det, men Høyre er alt for konservativt, og det samme gjelder FrP på mange områder

 

De har absolutt sine svakheter. Høyre gikk som kjent inn for DLD og legger seg ellers tett opptil AP i alt annet enn detaljer - det store spørsmålet er om høyresiden kan vinne valget om de ikke gjør det. FrP skuffet da det faktisk ble opphetet debatt rundt homofiles rettigheter - som om det skulle være noe å debattere fra et liberalistisk ståsted - og for hver oppegående FrPer ser det ut til å være ti løkhjerner som bruker tiden sin på å skrive debattinnlegg med elendig grammatikk om hvordan de rødgrønne har gjort Norge til Nord-Korea.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Det er fortsatt ekstremt mye penger å hente i olje, og penger betyr høyere levestandard.

Vi har begrenset tid her på jorden og jeg vil få mest mulig ut av min.

Det er fortsatt ekstremt mye penger å hente i fiskerinæringen, og i andre næringer. Vi vil ikke sitte igjen med mindre velferd, eller lavere levestandard med Venstre, for å ta det eksempelet. Begrenset tid ja, men det er ingen god grunn til å unødvendig ødelegge for senere generasjoner og for naturen, når man kan satse på fremtiden i form av miljøvennlige tiltak som kan overta når olja tar slutt... osv.

 

(Oljenæringen fortrenger også andre næringer... Det er et godt argument verd å ta med her)

 

Tenk på barna?

Når man skal føre en politikk som går ut over små barn på en særdeles negativ måte, så liker jeg det ikke. Jeg støtter en politikk som tar barn på alvor, og som setter dem foran menneskeskapte systemer. Jeg setter barn foran interessene til noen mennesker med kronisk angst for fremmede...

 

Det er nettopp denne typen sentimental argumentasjon som gir meg total turn-off på venstresiden.

Har intet med "venstresiden" å gjøre... Det har noe med medmenneskelighet å gjøre.

 

Jeg foretrekker argumenter som appellerer til det rasjonelle og ikke psuedo-religiøse ideer om "godt" og "ondt".

Men nå er det ingen rasjonelle argumenter, som argumenterer for en forjævelig politikk som går ut over barn...

 

Medmenneskelighet har heller ikke noe med psuedo-religiøse ideer å gjøre...

 

De har absolutt sine svakheter. Høyre gikk som kjent inn for DLD og legger seg ellers tett opptil AP i alt annet enn detaljer - det store spørsmålet er om høyresiden kan vinne valget om de ikke gjør det.

Det kan de... Men det kommer an på hvordan man fremstiller partiene. Du er også med på det.

Mange som skyr borgerlig side på grunn av alle bøllene på borgerlig side som fremmer en inhuman politikk. (Verken Høyre eller Venstre har denne inhumane politikken....)

Arbeiderpartiet sin politikk gjør også mange barns liv vanskeligere enn nødvendig(...)

 

FrP skuffet da det faktisk ble opphetet debatt rundt homofiles rettigheter - som om det skulle være noe å debattere fra et liberalistisk ståsted - og for hver oppegående FrPer ser det ut til å være ti løkhjerner som bruker tiden sin på å skrive debattinnlegg med elendig grammatikk om hvordan de rødgrønne har gjort Norge til Nord-Korea.

Ja, for eksempel det... FrP appelerer mer til bøller enn til seriøse og fornuftige folk. Endret av turbonello
Lenke til kommentar

...Men ingen argumenter i mot... :)

Hvorfor er du uenig?

Å, trodde du skjønte det :p

 

Nei, altså - jeg mener bare at Venstre ikke lenger kan ta på seg å være "enerådende" på et stort fokus på personvern og digitale rettigheter. Dette er også et viktig satsningsområde for MDG.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...