Gå til innhold

Bestemt deg for parti? hvorfor? Akkurat det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, russland er en del av faget samfunnsfag siden dem lærer om kommunismen, der er Russland et nærliggende eksempel. Dem har også en historie som folk burde vite om.

 

Dem har også om Tyskland, Frankrike, Spania, Polen og dem lærer om alle verdensdelene.

Men vi velger å lære dem Engelsk, med mindre du mener barneskolen trenger flere språk så er det vell ingen bakgrunn i utsagnet ditt? (Ikke at det er noe nytt)

Lenke til kommentar

Har aldri vært særlig interessert i politikk, og har som en følge av det begrenset dybdekunnskap. I det siste har interessen blitt større, men jeg føler at jeg har lite å bidra med. De mest grunnleggende tingene er på plass, men vil gjerne gå mer i dybden. Noen som har bøker eller filmer/klipp som kan gi meg mer dybdekunnskap?

Lenke til kommentar

Har aldri vært særlig interessert i politikk, og har som en følge av det begrenset dybdekunnskap. I det siste har interessen blitt større, men jeg føler at jeg har lite å bidra med. De mest grunnleggende tingene er på plass, men vil gjerne gå mer i dybden. Noen som har bøker eller filmer/klipp som kan gi meg mer dybdekunnskap?

 

Hva er det som vekker din interesse?

Hva ønsker du å vite mer om?

Hvilken tilnærming har du?

Lenke til kommentar

Har aldri vært særlig interessert i politikk, og har som en følge av det begrenset dybdekunnskap. I det siste har interessen blitt større, men jeg føler at jeg har lite å bidra med. De mest grunnleggende tingene er på plass, men vil gjerne gå mer i dybden. Noen som har bøker eller filmer/klipp som kan gi meg mer dybdekunnskap?

 

Du kan lese "Kapitalen" av Karl Marx.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å selge Oslo kino var en god ide uansett om virksomheten var lønnsom eller ikke. Hvorfor skal staten drive med kinovirksomhet? Vi må få slutt på denne tendensen til at folk inviterer staten inn i alle aspekter av livet; en stat eksisterer for å sikre dine rettigheter og din eiendom, ikke underholdning. Om det er ett område det er fullstendig harmløst å privatisere så er det nettopp underholdning.

Hvor ser du denne tendensen? Hvorfor skal staten bare ha disse oppgavene du nevner? Hvorfor kan den ikke ha flere? Statlig drift av kino sikrer et mangfoldig filmtilbud, og det gir (ga) også inntekter til staten.

 

Hvorfor mener du at dette er statens oppgave? =)

Jeg mener at kinoer er alt annet enn statens oppgave. Det er staten som bestemmer lovene og reglene som næringslivet skal forholde seg til. Om staten selv blander seg inn å konkurerer mot private aktører, så blir det å blande kortene egentlig. =) Men jeg har vel ingen ting i mot at staten drifter ting som går bra og at overskuddet brukes på samfunnet. Det er helt OK.

Men at det er noen skandale at man privatiserer en kino er jeg veldig uenig i.

Oslo kino var ikke i nærheten av å gå med underskudd. Se linken jeg posta tidligere. Selvsagt fikk Oslo kommune en fet sum for å selge, men jeg ser på det som kortsiktig og uheldig at de solgte seg ut.

 

Man kan ikke bare bestemme lønninger... Dersom en kino går dårlig fordi det er så få som går på den, så må man da subsidiere kinoen, altså må man tvinge mennesker i samfunnet til å betale for noe de ikke bruker, for at kinoen skal opprettholdes. Dette er egentlig litt urettferdig. Dette er sånne ting man ikke burde tvangsfinansiere, slik Rødt vil. Det finnes langt viktigere oppgaver staten og kommunene har enn dette.

Det var nettopp det som ble gjort. Trondheim kino gikk også i pluss, og tjente inn penger til kommunen. Den var dog estimert til å gå i minus neste år, og lønninger ble derfor senket. Det er kanskje ok i seg selv, da lønna til ansatte var overraskende høyt. Etter min mening gikk de dog for langt, ved at de fjernet all form for helg- og overtidstillegg, og satte lønna til rundt 137,50.

 

Det er likevel heller det at MdG (og andre) brukte faktumet at Oslo hadde solgt kinoen, som argument for å senke lønninger i Trondheim for å "møte konkurranse", jeg ikke liker.

 

Uansett burde en statskanal fokusere mer på staten og på partiene enn hva de gjør i dag. De burde ha mye mer debatter på kanalen, osv. (Siden det er en statskanal). Og den burde være en slags informasjonskanal som formiddler de ulike partiene (...)
Jeg mener at nrk gjør en god jobb med hyppige debatter på dagsnytt atten. Hvis du vil lese om partier så har heldigvis de fleste partier partiprogram etc på sidene deres.
Lenke til kommentar

Har aldri vært særlig interessert i politikk, og har som en følge av det begrenset dybdekunnskap. I det siste har interessen blitt større, men jeg føler at jeg har lite å bidra med. De mest grunnleggende tingene er på plass, men vil gjerne gå mer i dybden. Noen som har bøker eller filmer/klipp som kan gi meg mer dybdekunnskap?

Som en av de få som faktisk har lest Das Kapital av Marx, så vil jeg bare si at det er av de beste sovepillene du vil komme over noensinne.Her har du noe relativt lettere å tygge på:

http://anthropos-lab.net/wp/wp-content/uploads/2011/12/Weber-Politics-as-a-Vocation.pdf

http://www.franz-oppenheimer.de/state0.htm

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...