Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gratis IP telefoni, er dette sant ?


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om flere alternativer?

Jeg leste i PCWorld(bladet) at man kunne kjøpe en telefon som fungerte på samme måte, der telefonnummeret fulgte telefonen, slik at hvis man kunne bruke den overalt der det er kabel. Der betaler man bare for telefon og resten er gratis. Klarer bare ikke å finne det bladet :-?

 

Telio skriver:

Trådløs IP-telefon er ideell løsning for dem som har WLAN hjemme siden den også kan fungere som mobiltelefon uten samtaleavgifter alle steder du har WLAN aksess, enten det er utenfor hjemmet eller utenfor Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere er ikke mye kritiske :)

Men jeg finner ingen feil jeg heller. Ingen som har klart å grave opp noe dritt om telio? Hmm, enten så er dette superbra eller så har de begravd dritten sin bra :)

 

Me want!!

Får regninger fra tele*or på 800 kriner i kvartalet fordi dama må ringe svigers i Trondheim hele tiden. Høres lyx ut å gjøre dette gratis!

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på en ting: Hvis vi skaffer oss abonnement hos dem, kan vi kutte ut Telenor fullstendig da? Eller må vi ha telefonabonnement/telefonlinje med telefonnummer av eller noe slikt av Telenor for å kunne bruke det?

 

Vi holder på med prosjekt "Telenor ut av huset for godt", og dette er et meget viktig steg, som forhåpentligvis kan komplettere prosessen.

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer på en ting: Hvis vi skaffer oss abonnement hos dem, kan vi kutte ut Telenor fullstendig da? Eller må vi ha telefonabonnement/telefonlinje med telefonnummer av eller noe slikt  av Telenor for å kunne bruke det?

 

Vi holder på med prosjekt "Telenor ut av huset for godt", og dette er et meget viktig steg, som forhåpentligvis kan komplettere prosessen.

 

Snakket med de tidligere da jeg lurte på det samme. Var bare og velge at en ikke har tlf på bestillingsskjemaet så var alt i orden.

 

Så aldri mer telenor for min del....Krysse fingrene for at dette er noe seriøst da...Skader hvertfall ikke å prøve.

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer på en ting: Hvis vi skaffer oss abonnement hos dem, kan vi kutte ut Telenor fullstendig da? Eller må vi ha telefonabonnement/telefonlinje med telefonnummer av eller noe slikt  av Telenor for å kunne bruke det?

 

Vi holder på med prosjekt "Telenor ut av huset for godt", og dette er et meget viktig steg, som forhåpentligvis kan komplettere prosessen.

 

3. Kan jeg beholde mitt eksisterende telefonnummer?

 

 

Ja. I Norge ble det innført tilbyderportabilitet i det faste telenettet 1. juni 1999. Dette innebærer at hvis du ønsker det, kan du beholde telefonnummeret ditt selv om du fysisk tilknytter deg en annen tilbyder. Telio ordner alt det praktiske i forbindelse med flytting av nummeret ditt.

Lenke til kommentar

"Som første selskap i Norge tilbyr Telio nå fullservice, vanlig telefoni over bredbånd til alle norske husholdninger som har, eller som kan få, bredbåndstilknytning. "

 

Hvis man har bredbånd fra før, vil telefonen "belaste" internetten da? Altså vil linja gå tregere når man ringer?

Man får vel ikke "opptatt" signal når man skal på nettet?

Lenke til kommentar

Hvis man har bredbånd fra før, vil telefonen "belaste" internetten da? Altså vil linja gå tregere når man ringer?  

Man får vel ikke "opptatt" signal når man skal på nettet?

 

Regner med at linjen vil være like kjapp, men problemet kan vel heller bli at kvaliteten på sammtalen blir dårligere når linjen blir brukt fullt ut til nedlastning. (Bare tipper her)

 

Men å sette ned hastigheten på nedlastningen mens jeg snakker i tlf gjør jeg gjerne mot gratis tlf....

Lenke til kommentar

Under våres priser står følgende info:

 

* Gjelder fasttelefon og inntil 100 minutter per måned. For dem som ringer svært mye og lenge må vi til utland inntil videre fakturere 49 øre per minutt utover de første 100 minutter per måned ( 49 øre x 60 minutter = 29.40 kroner). Gjelder til de fleste aktuelle land i verden. Samtaler til visse land med lite utbygd telenett er unntatt.

 

Som jeg kan tolke dette så betyr det at det og koster 49 øre utover disse 100 minuttene å ringe til f.eks. Danmark eller Tyskland, til disse landene har det jo vært billigere å ringe den siste tiden enn 49 øre pr. minutt

 

Tian

Lenke til kommentar

Siden samtalene går over IP fra deg til Telio's system vil det jo antageligvis kreve båndbredde - hvor mye hadde vært interessant å vite! Vil forsåvidt ikke tro at det krever så mye...

 

Har valg å ikke ha telefon hjemme - siden det kun er jeg som bor her så virket det mest gunstig for meg å kun ha mobilabonnement, siden jeg MÅ ha mobil uansett...

 

Lurer litt på om jeg skal jeg bestille jeg ass :)

Lenke til kommentar

Som jeg kan tolke dette så betyr det at det og koster 49 øre utover disse 100 minuttene å ringe til f.eks. Danmark eller Tyskland, til disse landene har det jo vært billigere å ringe den siste tiden enn 49 øre pr. minutt

 

Tian

 

Så leser vi videre:

 

Skulle du som abonnent hos oss finne noen samtale til utland, mobil eller spesialnummer som du kunne fått billigere hos en annen fasttelefoni leverandør, så refunderer vi det dobbelte av differansen på din neste regning og setter umiddelbart prisen lavere enn ditt alternativ.

 

De har ikke fastsatt noen faste priser på mobil i norge, men de garanterer at den vil være lavere enn alle andre tilbud der er.

 

Dere andre som har bestillt...Har dere fått noen bekreftelse på mail?

Lenke til kommentar

Jeg spurte om båndbredde og om lydkvaliteten ble dårligere hvis mange pc'er bruukte linja amtidig som man skulle ringe. Her er svare fra telio:

"Ad båndbredde, man bør ha 100 kb i hver retning. Dersom en eller flere

pc'er bruker samme linje vil telefoni fortsatt komme gjennom. Normalt

skal ikke kvaliteten svekkes på grunn av a) voice pakken (som er mye

mindre enn datapakkene) prioriteres og B) vi anvender avanserte packet

loss concealment teknikker i de tilfeller en pakke blir droppet."

 

Foreløpig ser det ut som det er bare en ting å gjøre... det er å bestille! :)

Lenke til kommentar

Å overføre en "vanlig" telefon samtale krever en båndbredde på 64kB/s. Altså skulle det ikke kreve spesielt store innhogg i hastigheten for å få til dette. Hvis man derimot skal ha bedre kvalitet og evnt. stereolyd krever det fort mye mer.

 

Det eneste potensielle problemet med VoIP er balansen mellom latency og dropout, og er for så vidt den eneste tekniske grunnen til at dette ikke er vidt etablert i dag.

Lenke til kommentar

For meg som bruker 3 til 6 høvdinger i mnd. på tlf. samtaler til utlandet er dette meget aktuellt, men... det jeg lurer på er om vi som har kabeloppkopling f.eks. Telenor Bravida kan bruke dette?, eller kan dette utstyret kun koples opp mot telefonuttak i veggen som Telenor er eier av!

Lenke til kommentar

Jeg spurte også om de leverte til bedrifter, men fikk følgende som svar:

"Vi selger ikke til bedrifter. Vi har teknisk samarbeid og anvender felles

SS7/interconnect grensesnitt mot Telenor med IP-tele. (www.iptele.no)

Disse leverer utelukkende til bedriftsmarkedet (og vi utelukkende til

privat/hjemmekontor) og har etter hvert fått en rekke store bedrifter på

kundelisten."

 

Ip-tele har veldig bra kvalitet, og her brukes samme utstyr mot telenor, så dette bør være bra det også.

Lenke til kommentar
For meg som bruker 3 til 6 høvdinger i mnd. på tlf. samtaler til utlandet er dette meget aktuellt, men... det jeg lurer på er om vi som har kabeloppkopling f.eks. Telenor Bravida kan bruke dette?, eller kan dette utstyret kun koples opp mot telefonuttak i veggen som Telenor er eier av!

Du bruker ikke telefon kontakt i det hele tatt. Kobles rett in på switch'en til internet'en din.

Det vil også si at venter du en viktig telefon kan du bare ta med deg telefonen på jobben og koble den i en ledig nettverkskontakt. :)

Kan vel hende at man da møter på noen brannmurer eller noe, men høres jo fint ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...