Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gratis IP telefoni, er dette sant ?


Anbefalte innlegg

Her ringes det for 2-300 Kr i kvartalet(100 kr mnd).

 

Da spørs det om det vil lønne seg for meg å invistere i IP-telefon(kostnad/kvalitet).

 

Tror Telio vil gjøre god butikk så lenge det ikke finnes så mye konkuranse, jeg regner også med att det kommer til å bli mye billigere i nære framtid med flere aktører(mulig jeg er litt optimistisk). Jeg hadde garantert vært tjent med en aktør som tar betalt etter bruk av tjenester(eller i det minste ikke krevde samme abonnemang som telenor tar).

 

Finnes det forresten allerede noen andre norske selskaper som levere IP-telefon tjenester?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det forresten allerede noen andre norske selskaper som levere IP-telefon tjenester?

 

Iptele.no levere til bedrifter med veldig god kvalitet. Telio bruker samme utstyret ut mot telenor sitt nett. Vet ikke om noen andre enn telio som leverer til privatpersoner. Jeg forstod det sånn at de alt har levert endel løsninger i sammarbeid med iptele i forbindelse med hjemmekontor-løsninger. Uansett, jeg har bestillt, og gleder med til det kommer igang.

Lenke til kommentar
Jeg spurte om båndbredde og om lydkvaliteten ble dårligere hvis mange pc'er bruukte linja amtidig som man skulle ringe. Her er svare fra telio:

"Ad båndbredde, man bør ha 100 kb i hver retning.  Dersom en eller flere

pc'er bruker samme linje vil telefoni fortsatt komme gjennom.  Normalt

skal ikke kvaliteten svekkes på grunn av a) voice pakken (som er mye

mindre enn datapakkene) prioriteres og B) vi anvender avanserte packet

loss concealment teknikker i de tilfeller en pakke blir droppet."

 

Foreløpig ser det ut som det er bare en ting å gjøre... det er å bestille! :)

 

 

Per i dag er det ikke mulig å prioritere en pakke foran en annen på Internett. TCP driter en lang i om det er lyd, video, filer eller hva det måtte være du prøver å sende. Alle pakker behandles likt.

 

Eneste muligheten Telio har til å få opp farten er å benytte UDP som protokoll, men da mister man endel i forhold til kontroll av pakkene og pakketap... dog er det vel slik at re-transmisjon av tapte pakker vil være totalt meningsløst i et så sensitivt opplegg som IP-telefoni er.

 

Heldigvis får jeg si, finnes det altså ingen måte å prioritere pakker på nett i dag...men det kommer nok. Gull og Sølv kort eller no, som gjør at dine pakker blir prioritert i nettet ....

Lenke til kommentar

Eneste muligheten Telio har til å få opp farten er å benytte UDP som protokoll, men da mister man endel i forhold til kontroll av pakkene og pakketap... dog er det vel slik at re-transmisjon av tapte pakker vil være totalt meningsløst i et så sensitivt opplegg som IP-telefoni er.

Ingen fare å miste en pakke her og der, bare det ikke blir for mange på rad

Lenke til kommentar

Hei,

 

For dere som lurer på hva Telio er og ikke er.

 

Den beste sammenlikningen av hva Telio er og vil tilby er det amerikanske selskapet Vonage http://www.vonage.com. De tilbyr allerede samme type produkt til over 50.000 amerikanere. Viktige forskjeller er imidlertid :

- norsk telelovgivning er mer fremtidsrettet enn amerikansk. I USA må man betale fastavgift for telefoni for å få lov til å få levert ADSL. Det behøves ikke i Norge, så besparelse for kunde er større i Norge. Vonage's største utfordring for øyeblikket er knyttet til reguleringer som forsøker å hindre dem i å vokse (de har vokst fra 0 til 50.000 kunder på drøye 6 måneder).

- Telio vil anvende mer avansert software i adaptere/ip-telefoner enn Vonage gjør for å sikre at kvaliteten opprettholdes også når nettet ikke er helt "pent".

- Det tekniske teamet som designer Telios løsning har 4-8 års praktisk erfaring fra VoIP i selskaper som Ericsson, Cisco, Microsoft, IPTel.org etc. Vi vil sikkert oppleve innkjøringsproblemer som alle andre "pionerer", men vi vil gjøre vårt ytterste for at de skal bli så få og så små som mulig.

 

 

mvh

Telio

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil de bruke UDP, det finnes ingen praktisk fordel med TCP i en slik real-time overføring.

Dvs, det er jo mulig de bruker en annen protokoll også... Egenutviklet eller noe slikt, men UDP burde være bra nok.

Forøvrig gleder jeg meg til disse folka kommer i gang, jeg har ventet lenge på IP-telefoni, men jeg regner med at det er helt naturlig at det har latt vente på seg, i og med den generelle nedgangen i IT-markedet...

I'm rambling...

Uansett, jeg kommer til å bestille med en gang jeg hører at noen faktisk har fått dette levert og at det funker :)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig vil de bruke UDP, det finnes ingen praktisk fordel med TCP i en slik real-time overføring.

Dvs, det er jo mulig de bruker en annen protokoll også... Egenutviklet eller noe slikt, men UDP burde være bra nok.

Forøvrig gleder jeg meg til disse folka kommer i gang, jeg har ventet lenge på IP-telefoni, men jeg regner med at det er helt naturlig at det har latt vente på seg, i og med den generelle nedgangen i IT-markedet...

I'm rambling...

Uansett, jeg kommer til å bestille med en gang jeg hører at noen faktisk har fått dette levert og at det funker :)

 

Me too! Venter litt for å se hvordan det utvikler seg

Lenke til kommentar

Hadde vært kult av telio å komme med noe real life proof.

Sett gjerne opp en prøvetime for hw.no så kan de skryte tilbake til oss. DET kommer til å trekke endel kunder herfra som muligens nøler enda :)

Eventuelt inviter et par av oss forumbrukere til å teste dette. Word of mouth har stor innflytelse her i miljøet (forutsatt at det kommer fra folk med litt respekt). Som sagt melder jeg meg frivillig ;)

Lenke til kommentar

Hei

Her kan det være noen som blir skuffet... Det er jo noen som har bredbånd med løsning at det må finnes fastelefon i huset. Jeg er ikke sikker på at det bare er å kutte ut fasttelefon og likevel beholde feks ADSL'n.

Det er noen xDsl leverandører som legger til noen kroner hvis det ikke er fasttelefon i huset...

 

Roger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...