Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gratis IP telefoni, er dette sant ?


Anbefalte innlegg

Tian: Selv om du har alternativer som er billigere (pga ditt forbruk er litt spesielt), så trenger ikke det bety at Telio ikke er billigst for folk flest...

Det er nok langt under 10% som ringer 100 minutter til utlandet.

 

Men overså du denne?

Skulle du som abonnent hos oss finne noen samtale til utland, mobil eller spesialnummer som du kunne fått billigere hos en annen fasttelefoni leverandør, så refunderer vi det dobbelte av differansen på din neste regning og setter umiddelbart prisen lavere enn ditt alternativ.

 

Det høres kanskje sprøtt ut, men det er nok realistisk siden de høyst sannsynlig har tilnærmet 0 i utgifter.

 

Det finnes per i dag mange alternative løsninger til vanlig fasttelefon. Noen av dem har blitt nevnt her.

 

Jeg forutsetter at du allerede har bredbånd.

 

www.skype.com er ett alternativ. Datamaskinen din er telefonen og du kan ringe gratis til de som finnes i listen din. Denne fungerer også greit selv om du har brannmurer i begge ender. Og lyd

 

Både MSN Messenger og diverse andre chatsystemer har nå mulighet for audiochat. Ikke dumt å prøve dette. Koster heller ikke noe.

 

www.sipphone.com har også blitt nevnt. Her betaler du 129 USD for to telefoner og ringer deretter gratis til alle som har samme type telefon. Det skal også finnes flere leverandører som kan levere denne typen telefon.

 

Men en ting som ikke har blitt nevnt her ennå er telefonkort som du kjøper i diverse innvandrerbutikker her i Oslo. Beste pris så langt har vært 70 kr. Hvor mange minutter du kan ringe til de forskjellige landene varierer etter type kort. Så sjekk dette når du kjøper. Men prisen er DRAMATISK lavere enn Tele-hvasomhelst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Burde ikke det egentlig bli ganske enkelt å "hacke" dette systemet? Altså, hvis telefonnummeret ligger i adapteret, så skulle jo det ikke være så vanskelig å få moddet adapteret slik at du kan spoofe noen andre sitt nummer? Bare en tanke...

 

Jøss, det tok faktisk seks sider før den kommentaren kom :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestillt ADSL via Kvalito og denne IP telefonen. Jeg sparer en del kroner på dette, da min nåværede ISP er dyr og har begynnt med kvoter :evil:

 

Jeg ringer ikke så mye, men jeg har familie i USA som jeg kan ringe mye til nå, siden det er gratis per 100 minutter i måneden å ringe. Det blir godt å slippe å betale til pengevampyrene i Telenor. Jeg hater virkelig det selskapet.

 

Jeg lurer på hvordan jeg skal sette opp dette systemet. Jeg regner med at de vanlige telefonkontaktene blir ubrukelige nå, og at dette må gå via routeren. Så jeg må vel klare meg med bare en telefon i huset. Blir litt slitsomt med en telefon i et tre etasjes hus. Dersom jeg kan splitte ip telefonen i flere deler blir det vel et helsikes liv med alle ledningene rundt omkring. Noen som også funderer over dette?

Lenke til kommentar

Eksisterende telefonkontakter kan brukes om du velger adapter i stedet for ip-telefon som utstyr. Sett fra "datasiden" (RJ-45 pluggen), så er adapteren å anse som en ekstra PC på bredbåndslinken din. Men fra "telefonsiden" (FXS porten) så er adapteren å se på som din "nye" analoge telefonlinje. Det vil si at det du kunne gjøre med den gamle analoge linjen kan du gjøre med adapteren. I ditt tilfelle (og mange andres) spre det analoge signalet til flere telefonapparater rundt i huset.

 

mvh

Telio

Lenke til kommentar

Og til dem som lurer på hvorfor vi bare tilbyr adaptere som er kompatible med analoge telefoner (og selvsagt digitale trådløse, så lenge de kun er digitale på radiolinken).

 

Årsaken er så triviell som at det ikke finnes kostnadseffektive adaptere for ISDN.

 

Vi jobber med å finne et kostnadseffektivt alternativ også for ISDN apparater (inklusiv forespørsler til en produsent om de kan ta det frem spesielt for oss). Desverre er ISDN kun utbredt i noen få land (f.eks Skandinavia og Tyskland), så produsentene har ikke fokusert på slikt utstyr.

 

mvh

Telio

Lenke til kommentar
Og til dem som lurer på hvorfor vi bare tilbyr adaptere som er kompatible med analoge telefoner

...

Årsaken er så triviell som at det ikke finnes kostnadseffektive adaptere for ISDN.

 

...Desverre er ISDN kun utbredt i noen få land (f.eks Skandinavia og Tyskland), så produsentene har ikke fokusert på slikt utstyr.

 

mvh

Telio

 

Yeah yeah, hurra for Telenor. Lite like gjennomskuelig opplegg gammel-kommunistene der driver med som kjerka sin beslutning om å putte hele norge inn i medlems-registeret sitt etter at Sverige sa takk til statskjerka.

 

*trekker pusten*

Lenke til kommentar

Virker jo ganske så innteresangt dette. Men undres på en ting, det står at det er mulig å bruke både adapter og ip-telefon, men kan disse ha samme nummer, eller må man bestille et abbonement med flere nummer?

 

Om disse kan ha samme nummer, er de da avhengig av samme ip-adresse?

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Håper ikke dette har vært besvart før, men...

 

Det er slik å forstå at jeg må få en ny telefon (fra Telio) for å bruke dette? Og den kobles ikke til telefonkontakten men til en switch/hub som er den samme som PC'en min får bredbåndet sitt fra?

 

I så fall: Fungerer dette som en selvstendig enhet? Kan jeg ringe med den når PC'en er skrudd av? Kan andre ringe til meg da?

 

Og kanskje mer intrikat: jeg deler telefonlinje og -nummer men ikke telefon med en som virkelig misliker internett. Kan man få to telefoner inn til samme hub/switch slik at han også nyter godt av dette? Hvis han skulle insistere på å beholde sitt gamle abonnement, ville han stadig kunne koble sin gamle telefon på nettet uavhengig av ADSL-linja (som det jo funker i dag), mens jeg kjører IP-telefon med et annet nummer over ADSL?

Lenke til kommentar
Virker jo ganske så innteresangt dette. Men undres på en ting, det står at det er mulig å bruke både adapter og ip-telefon, men kan disse ha samme nummer, eller må man bestille et abbonement med flere nummer?  

 

Om disse kan ha samme nummer, er de da avhengig av samme ip-adresse?  

 

Noen som vet?

 

Ja, hvordan er i det hele tatt muligheten til å få flere enheter med samme telefonnr. F.eks en wlan og en vanlig telefon?

Lenke til kommentar
Snille Microsoft har jo kommet med såkalt QoS (Quality of Service) som gjør at de viktigste pakkene blir prioritert..  vet ikke om Telio benytter dette, men det er jo deffinitivt en mulighet..

 

Nå har du missforstått litt.

Det at QoS er implementert i XP, har absolutt null å si for IP-telefoni. Det er IKKE ms som har oppfunnet QoS.

Lenke til kommentar

Men en ting som ikke har blitt nevnt her ennå er telefonkort som du kjøper i diverse innvandrerbutikker her i Oslo. Beste pris så langt har vært 70 kr. Hvor mange minutter du kan ringe til de forskjellige landene varierer etter type kort. Så sjekk dette når du kjøper. Men prisen er DRAMATISK lavere enn Tele-hvasomhelst.

 

Disse kortene er billige ja. Ringer ofte til Sverige, og for et kort til kr 94 kan jeg snakke ca 9 timer. :woot:

Lenke til kommentar

Yeah yeah, hurra for Telenor. Lite like gjennomskuelig opplegg gammel-kommunistene der driver med som kjerka sin beslutning om å putte hele norge inn i medlems-registeret sitt etter at Sverige sa takk til statskjerka.

 

*trekker pusten*

 

ISDN er da et veldig flott telefonsystem, synd at det ikke har slått ann i f.eks USA.

Lenke til kommentar

Har dere hørt om PGone?

Pgone er ganske billig fast og Mobil min pris. Er billiger enn tele2 og telenor...

 

 

PGFREE

 

Månedsavgift 0 kr

Samtaler fra PGFree til en annen PGOne abonnenter under kvelder (18.00-08.00) og helger 0 kr

Samtaler til andre operatører kvelder (18.00-08.00) og helger 11,9 øre

Samtaler til andre operatører dagtid 15,9 øre

Til PGOne mobil, døgnet rundt* 89 øre

Samtaler til andre mobiltelefoner, døgnet rundt 1,39 kr

Startavgift 57 øre

Papirinformasjon sendt hjem 10,00 kr

 

http:www.pgone.com

 

Jeg har fast og mob er ganske fornøyd :woot:

Hvis du vil hamer info da kan ta kontakt med en distributør.

 

Bjørn: 99091862 :roll:

Lenke til kommentar

 

ISDN er da et veldig flott telefonsystem, synd at det ikke har slått ann i f.eks USA.

Ja, men så har jo USA vært ganske så stagnerte på telefonfronten, helt siden de oppfant telefonen. Inntil veldig få år siden fantes det knapt mobiltelefoner der borte, og selv idag er dekningen helt råtten. :roll:

Lenke til kommentar

Pgone er ganske billig fast og Mobil min pris. Er billiger enn tele2 og telenor...  

 

Så må du ikke glemme og nevne fastprisen som kommer i tillegg som telenor skal ha. Hvorfor skal folk velge pgone når de får det billigere hos telio? De garanterer jo å være billigere og har gratis telefon til fastabonomenter.

 

Så hvorfor folk skal velge pgone framfor telio ser ikke jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...