Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Toalettet har tettet seg


Anbefalte innlegg

Da har toalettet i leiligheten min tettet seg, og jeg er ganske usikker på hvordan jeg skal få dette fikset.

 

Jeg har tidligere prøvd å presse alt av papirrester ned i kloakken, men dette har tidligere ikke hjulpet, men heller gjort det verre.

 

Noen som har tips til hva jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å presse og lage litt vakuum med dobørsta?

 

Skjønte ikke helt dette med hva du mente med "vakuum".

Er det å rotere børsta mens man presser toalettpapiret ned i kloakken det du kanskje mener? :)

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Ikke vet jeg. Vil dette da si at så lenge det er vann i toalettet så vil papiret løsne seg opp, og til slutt bli slukt ned i kloakkrøret?

 

Nei, når det tettet seg så har papir blitt en komprimert masse og dette løser seg ikke opp uten hjelp. Prøv med tipsene over i tråden, kjemilkalier og sugekopp. Klarer du ikke å løse floken er det bare å ringe etter rørlegger, de fixer dette enkelt.

Lenke til kommentar

Når toalettet tetter seg, kan det enten være selve doen som er tett i S-en, eller røret videre hvor som helst mellom doen og kommunal ledning i gata. Ja, det kan til og med være tett eller oversvømmelse pga. skybrudd i kommunal ledning, men da har hele nabolaghet problemer, og det står om det i avisene.

 

Det første man bør gjøre er å sjekke om naboer har samme problem, for å finne ut om det er et problem i ens egen dass og rør i/ut av egen leilighet, eller lenger ned i systemet. Siden dette er leilighet: Om man leier en hybelleilighet, kontakt straks utleier, for selveierleiligheter og borettslagsleiligheter, kontakt styret i sameie/borettslag eller vaktmester hvis dere har det.

 

Om man ikke får løst opp dette med "klosettpumpe" (sugekopp) 86-042_m.jpg

eller stakefjær 86-045_m.jpg

så kontakter man fagfolk som spyler opp rørene nedenfra. De kan også inspirere rørene med kamera for å se om det er skader på rørene som gjør at ting lett henger seg fast.

vacumbil-640x360.jpg

Endret av Svinks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vannivået synker slik at man ikke blir våt på hendene klarer man å dunke i de fleste tilfellene med dokosten. Ikke press hardt og forsiktigt, men raske harde støt i begge retningene. da får man den "vakuum" effekten som tidligere nevnt. En meter med gummislange "hageslange" er også ett ok verktøy å bruke, og trekke litt og litt opp i skålen igjen får å lage vei ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...