Gå til innhold

Test: Samsung 840 Pro SSD 256 GB


Anbefalte innlegg

Også verdt å nevne som relevans til tråden att man bör oppdatere firmware på ssd så vel som kontrollerdrivere. intel sin RST driver f.eks. löser mange BSOD og andre errors ved hver ny oppdatering. Den nyeste driveren 1066 har ingen kjente BSOD problem ved lanseringsdato, noe som er en förste for Intels RST driver...

 

Har man også godt med minne kan man med vinst installere ett lite program som heter Fancy Cache. Er ett (i beta stadiet) program for Windows som erstatter MS sin skrivebuffer cache med Fancy Cache sin höyst forbedrede funksjonalitet og ytelse... Er najs å ha når man loader spill, starter programmer, kopierer filer osv. da den her motoren er en vesentlig forbedring fra MS sin innebygde motor i Windows... Bare pass på å slå av MS sin skrivecache når man har Fancy Cache aktivert... På Intels nyeste RST driver deaktiverer man tömming av skrivehurtigbufferen og aktiverer 'Tilbakeskriving' som hurtigbuffermodus for best ytelse med Fancy Cache programmet...

Endret av Somethinganon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noken som veit om denne vil passe i ein Samsung 9 series (13") ? Er det stor forskjell på pro og vanlig 840? størrelse og hurtigheit?

 

 

redigert: la til spm

 

Jeg bruker en 840 på 250GB i en gammel Thinkpad SL300 med Win 8 og 2 GB RAM, og maskinen suser av gårde så det er en fryd. Det jeg stort sett leser når det kommer til ytelse på standard og pro utgavene av 840 har med driftsikkerhet å gjøre. De fleste vil nok ikke merke så stor forskjell på ytelsen. Du får en 840 250 GB OEM for en 1100,- til 1200,- NOK.

Endret av ancient_scars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noken som veit om denne vil passe i ein Samsung 9 series (13") ? Er det stor forskjell på pro og vanlig 840? størrelse og hurtigheit?

 

 

redigert: la til spm

 

Vet ikke om Samsung bruker standard 2,5" caddy eller om det er proprietär lösning ala. Sony Vaio Z. Du får nesten kontakte Samsung der tror jeg. Mitt kjappe google-sök gav ingen svar på spm heller.

Lenke til kommentar

Også verdt å nevne som relevans til tråden att man bör oppdatere firmware på ssd så vel som kontrollerdrivere. intel sin RST driver f.eks. löser mange BSOD og andre errors ved hver ny oppdatering. Den nyeste driveren 1066 har ingen kjente BSOD problem ved lanseringsdato, noe som er en förste for Intels RST driver...

 

Er "1066" et versjonnummer på en Intel RST driver?

 

Tar litt forbehold her, men tror at følgende drivere og OROMer er siste for følgende chipset:

 

chipset driver orom

ICH7/ICH8: 11.2.0.1006 11.5.0.1347

ICH9/10: 11.7.4.1001 12.5.0.1815

PCH5/6/7/8: 12.6.0.1033 12.6.0.1867

 

Hovedkort-produsentene er ikke spesielt opptatt av å holde OROMen oppdatert til siste versjon men har du et ASUS/ASrock/MSI/Gigabyte hovedkort som ikke er alt for gammelt skal det være mulig å finne en modda bios hos overclocker.net.

 

Har lagt inn en rom derfra på Asus P8Z77-V Pro kortet mitt og det fungerer knallbra. Mye enklere enn å skulle endre den selv, særlig med tanke på hvor ofte det kan komme en ny oppdatering.

 

Eneste som er litt mere kronglete enn en vanlig oppgradering er at siden biosen ikke er signert av Asus må den legges inn via USB Bios flashback.

 

 

Har man også godt med minne kan man med vinst installere ett lite program som heter Fancy Cache. Er ett (i beta stadiet) program for Windows som erstatter MS sin skrivebuffer cache med Fancy Cache sin höyst forbedrede funksjonalitet og ytelse... Er najs å ha når man loader spill, starter programmer, kopierer filer osv. da den her motoren er en vesentlig forbedring fra MS sin innebygde motor i Windows... Bare pass på å slå av MS sin skrivecache når man har Fancy Cache aktivert... På Intels nyeste RST driver deaktiverer man tömming av skrivehurtigbufferen og aktiverer 'Tilbakeskriving' som hurtigbuffermodus for best ytelse med Fancy Cache programmet...

 

Fancy Cache er et ganske artig program så lenge det ikke kræsjer. Å cache SSD disker er kanskje litt overkill, mens harddisker kan caches både med ram og med SSD disker (slik som på nyere Intel chipset, bare ikke like stabilt ;) ).

 

Romex Software, som utvikler Fancy Cache, har forøvrig også en av de raskeste ramdiskene på markedet. Farten på ramdisker varierer veldig, men Primo Ramdisk er både svært rask og stabil. Kan hente og lagre ramdisken fra disk ved oppstart og avslutnign.

 

Har man en del ram å avse er det å flytte temp mappene til en ramdisk en ting som ofte kan gi god uttelling hastighetsmessig.

Lenke til kommentar
Noken som veit om denne vil passe i ein Samsung 9 series (13") ? Er det stor forskjell på pro og vanlig 840? størrelse og hurtigheit?redigert: la til spm
Vet ikke om Samsung bruker standard 2,5" caddy eller om det er proprietär lösning ala. Sony Vaio Z. Du får nesten kontakte Samsung der tror jeg. Mitt kjappe google-sök gav ingen svar på spm heller.

 

Samsung 9-serie bruker mSata disker, så da må du eventuelt finne en mSata-versjon, ikke 2,5"-versjonen.

 

F,eks, fra Amazon;

http://www.amazon.com/Samsung-PM841-mSATA-256GB/dp/7256000081/ref=pd_sxp_f_i

Lenke til kommentar

Er "1066" et versjonnummer på en Intel RST driver?

 

Tar litt forbehold her, men tror at følgende drivere og OROMer er siste for følgende chipset:

 

chipset driver orom

ICH7/ICH8: 11.2.0.1006 11.5.0.1347

ICH9/10: 11.7.4.1001 12.5.0.1815

PCH5/6/7/8: 12.6.0.1033 12.6.0.1867

 

Hovedkort-produsentene er ikke spesielt opptatt av å holde OROMen oppdatert til siste versjon men har du et ASUS/ASrock/MSI/Gigabyte hovedkort som ikke er alt for gammelt skal det være mulig å finne en modda bios hos overclocker.net.

 

Har lagt inn en rom derfra på Asus P8Z77-V Pro kortet mitt og det fungerer knallbra. Mye enklere enn å skulle endre den selv, særlig med tanke på hvor ofte det kan komme en ny oppdatering.

 

Eneste som er litt mere kronglete enn en vanlig oppgradering er at siden biosen ikke er signert av Asus må den legges inn via USB Bios flashback.

 

 

 

 

Fancy Cache er et ganske artig program så lenge det ikke kræsjer. Å cache SSD disker er kanskje litt overkill, mens harddisker kan caches både med ram og med SSD disker (slik som på nyere Intel chipset, bare ikke like stabilt ;) ).

 

Romex Software, som utvikler Fancy Cache, har forøvrig også en av de raskeste ramdiskene på markedet. Farten på ramdisker varierer veldig, men Primo Ramdisk er både svært rask og stabil. Kan hente og lagre ramdisken fra disk ved oppstart og avslutnign.

 

Har man en del ram å avse er det å flytte temp mappene til en ramdisk en ting som ofte kan gi god uttelling hastighetsmessig.

 

Ja, du har rett, 1033, ikke 1066 er nyeste driver... Den fungerer kjempestabilt, ingen BSODer hos meg, og jeg hadde den der 'maskinen vil ikke slå seg av på 10min' bug'en som driveren endelig har fikset... :)

Selv har jeg ikke hatt noen problemer med at Fancy Cache skulle krasje med nyeste Fancy Cache og intel RST driver. Jeg har en relativt kjapp ssd raid-0 bestående av 2stk 128GB Samsung 830 custom, som gir over 900MBps sekvensiell lese hastighet og jeg ser synlig forbedring ved bruk av programmet Fancy Cache.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kan legge til at jeg har brukt Crucial sine M4 disker, faktisk 6 stykker og 5 av de har tatt kvelden. Skal ikke kjøre en crucial disk videre. Bruker en 830 på hjemme pc'en og den funker utmerket, aldri noe tull. Brukt samsung og intel, og mine inteldisker har funket utmerket fra første stund de og.

 

Jeg har også "brukt opp" en 500 GB Crucial M4.

Det tok ca et år fra innkjøp til disken var kaputt, men det siste halve året ++ var preget av treghet og ustabilitet mot slutten.

 

Sendte den tilbake til komplett i forrige uke og GJETT hva de sender tilbake i retur: En Samsung 840 Proseries 512GB

 

*lykke*

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...