Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EGR-ventil


Anbefalte innlegg

Har en Volvo V50, 2008 modell 1.6D.

Har fått analysert den hos Bilbutikk 1 om at det er en EGR ventilen. De ville bare bytte ventilen som de skulle ha 5000,- kroner. Har sett flere steder at det holder med å bare rense den...?

 

Bilen drar dårlig og går bare opp til 3000 RPM.

 

Kan noen forklare meg hvor EGR ventilen sitter i motorommet på en V50 2008 modell??

 

Hjeper det med å bare rense den tror dere??

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusenlapp for original EGR-ventil på nettet.

 

http://www.ebay.co.u...=item3a81948e15

 

Har ingen erfaringer med egr på 1.6, men har renset egr systemet på min D5 motor, null problem men det så virkelig ikke ut inni der! Slangene var nesten tette med olje (og de er tykke fra før).

 

Har dog ingen erfaring med hvor de sitter på 1.6 Peugeot-dieselen som er i noen Volvoer, men du kan jo prøve å se litt her:

http://www.peugeotfo...-1-6-hdi-15729/

 

Antar at dette er DRIVe med 1.6 Peugeot dieselmotor?

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

EGR-ventilen sitter på innsugsmanifolden der lufta går inn i motoren. Du kan koble den ut ved å trekk ut vakumslangen og tette den med en skrue. Du kan ta ut ventilen og rense den med bremserens.

hvis du vil kan du installere en EGR-delete kit som selges billig på ebay.

Jeg kjøpte min i England.

Lenke til kommentar

Det er en PSA motor som helt riktig er et sammarbeidsprosjekt, Du ser uansett med en gang man åpner motorrommet at det er en fransk motor. Ikke at det er noen dårlig maskin. De er bedre på Diesel enn veldig mange andre.

 

Rens EGR ventilen så går det noen år til. Merkeverksted vil alltid bytte med ny fordi fabrikkanten sier så.

 

Å rense denne med bremserens/sprit skal du være litt obs på så motoren ikke ruser seg i fillebiter når du starter opp igjen. La det fordampe/tørke helt ut først. Det blir det samme som å bruke startgass på diesel noe som er fyfy.

Lenke til kommentar

Det er en PSA motor som helt riktig er et sammarbeidsprosjekt, Du ser uansett med en gang man åpner motorrommet at det er en fransk motor. Ikke at det er noen dårlig maskin. De er bedre på Diesel enn veldig mange andre.

 

Rens EGR ventilen så går det noen år til. Merkeverksted vil alltid bytte med ny fordi fabrikkanten sier så.

 

Å rense denne med bremserens/sprit skal du være litt obs på så motoren ikke ruser seg i fillebiter når du starter opp igjen. La det fordampe/tørke helt ut først. Det blir det samme som å bruke startgass på diesel noe som er fyfy.

Akkurat! Svigers har en ganske så ny Peugeot-kassebil som jeg har kjørt en del. Selv prøvde jeg en 2012 mod Volvo S80 1.6Drive (Diesel, naturligvis).

Må si jeg ble litt sjokkert. Dønn lik motorkarakteristikk, samme lyd i det startmotoren dro rundt, samme lyd som kassebilen når den sto og putret på tomgang... Premiumfølelsen fikk seg et realt støkk i det jeg startet opp og begynte å kjøre ja...

 

For all del, bra motor MEN syns det er trist å plassere den under panseret på en stor og flott sedan. Nok OT, men måtte bare få det ut :p

 

Kan ikke forstå at det fins folk som kjøper en flott, ny bil med en slik motor :( er vel avgiftsopplegget som har skylden for at det oppsettet i det hele tatt fins...

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har en saab 9-5 2011 med men psa motor, mange biler som har ulike psa motorer å det er kjekt siden det aldri er noen problem med deler.

 

ERG ventilen er ikke noe som man behøver i bilen, jeg kan gjøre en ERG off på software på bilen din. ERG ventilen er en del av de miljøtiltakene som er gjordt med en disiel bil for å gjøre den øko venlig.

 

Du kan få bedre respons fra motoren vis du fjerner den, jeg kan lese ut softwaren på bilen og fjerne det fra det slik at det ikke blir noen problemer med sensorene på bilen.

Lenke til kommentar

Har en saab 9-5 2011 med men psa motor, mange biler som har ulike psa motorer å det er kjekt siden det aldri er noen problem med deler.

 

ERG ventilen er ikke noe som man behøver i bilen, jeg kan gjøre en ERG off på software på bilen din. ERG ventilen er en del av de miljøtiltakene som er gjordt med en disiel bil for å gjøre den øko venlig.

 

Du kan få bedre respons fra motoren vis du fjerner den, jeg kan lese ut softwaren på bilen og fjerne det fra det slik at det ikke blir noen problemer med sensorene på bilen.

 

EGR ventilen slipper eksos inn i manifolden, noe som reduserer forbrenningstemperaturen i motoren, og dermed også NOx utslipp. Den skal ikke ha noen påvirkning på ytelse da den ikke aktiveres på WOT.

Lenke til kommentar

EGR ventilen slipper eksos inn i manifolden, noe som reduserer forbrenningstemperaturen i motoren, og dermed også NOx utslipp. Den skal ikke ha noen påvirkning på ytelse da den ikke aktiveres på WOT.

 

Det stemmer, men det er bevislig en effekt påvirkning på bilen. Merket det spesielt på en BMW hvor jeg gjorde en ERG off. Ble en helt ny bil, mye mer responsiv etterpå.

Lenke til kommentar

EGR ventilen slipper eksos inn i manifolden, noe som reduserer forbrenningstemperaturen i motoren, og dermed også NOx utslipp. Den skal ikke ha noen påvirkning på ytelse da den ikke aktiveres på WOT.

 

Tja, bilen min får rykking mellom 1800-2100rpm og lite pådrag, Det skal vist også gi noe høyere forbruk. Men med flat pedal er ventilen stengt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...