Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nav, Økonomisk stønad. Minstebeløp


Hallelaja2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personer som mottar studielån vil vanligvis få avslag på krav om økonomisk stønad fra NAV. Personer i en studiesituasjon har valgt bort muligheten til å forsørge seg selv via arbeid.

 

Hvor mye man får av økonomisk stønad etter lov om sosiale tjenester i NAV avhenger av hvilket utgiftsnivå man har. Vanlige utgifter som mat, klær, reiser, ivaretas gjennom en standardisert livsoppholdssats som i 2013 er 5 500 for enslige og 4 550 for personer i bofellesskap - men denne kan variere etter hvilket behov du har. I tillegg dekkes husleie, strøm, eventuelle kommunale avgifter, og innboforsikring. Øvrige utgifter dekkes kun etter behovsprøving.

 

Det finnes intet minstebeløp. Den som bor gratis og får alle utgifter dekket av sine foreldre (som f.eks. hjemmeboende barn over 18 år) vil ikke ha utgifter til livsopphold og dermed ikke ha noe behov for stønad.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er en student som nettopp har avsluttet studiet med permisjon. Eneste inntekt er studielån, jeg lurer på hva minste utbetalingen til nav er dersom jeg søker økonomisk stønad: Har foreløbig ingen inntekt.

 

Ugift, bor hos foreldre. Ingen intekt

 

Få deg en jobb istedenfor å snylte på skattepengene våre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...