Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp! Tilbakestille PC etter recovery/formatering


Anbefalte innlegg

Hjelp meg!

 

Jeg har et par håpløse foreldre som har av en eller annen grunn klart å ta recovery på pcen mens de fikk problemer med å logge inn på nettbanken... Ikke at det er det vesentlige her, men når jeg spør hvordan det i huleste er mulig, så er det selvfølgelig ikke noe svar en "Jeg vet ikke", som igjen ikke hjelper meg. Som følger av denne hendelsen har hele maskinen blitt gjennomrettet til samme tilstand som en maskin har som ny, og all data og innstillinger er slettet til mine foreldres store fortvilelse.

 

Problemet, eller spørsmålet mitt er da, om det finnes en måte jeg kan få stilt tilbake maskinen til en tilstand før hele hendelsen der alt var som før og alle data og innstillinger, brukerkontoer og bokmerker osv. fortsatt er der.

Jeg har prøvd systemgjenoppretting uten hell.

 

Info om maskinen:

Operating System: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.110622-1506)

Language: Norwegian (Bokmål) (Regional Setting: Norwegian (Bokmål))

System Manufacturer: TOSHIBA

System Model: SATELLITE P870

BIOS: InsydeH2O Version 03.72.011.30

Processor: Intel® Core™ i5-3210M CPU @ 2.50GHz (4 CPUs), ~2.5GHz

Memory: 4096MB RAM

 

 

Er maskinen og data fortapt? Alle innspill er velkomne.

- Gnom3n

 

PS: Hvis denne er postet feil, vennligst flytt den :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler med dere ... :(

 

Nei det er ikke mulig å reversere dette.

Harddisk er nå overskrevet med ny installasjon (scriptet install av blank ny windows fra recovery partisjonen).

Mulig du kan finne igjen noen få filer som ligger på ubrukte blocks ved å benytte data recovery software.

Men det er i grunn håpløst .

Sjansene for å recover files minker også raskt i takt med at maskinen brukes da blokkene som nå er markert som ledige blir overskrevet av nye data.

 

Da må dere nok ta bryet med å legge inn programmer alle bokmerker mailkonto etc på nytt.

Husk å ta ibruk en eller annen backup funksjon fra nå av.

Lenke til kommentar

Altså, jeg er veldig trøtt nå, - men hvis dine foreldre har brukt Recovery, så regner jeg med at de har brukt et tidligere "restore point" (siden de ikke vet bedre)og hvis de så har og du ikke har slått av denne funksjonen i win7 så skal det ikke være noe problem å velge deg tilbake til ditt opprinnelige "restore point" og få alle data'ene tilbake. Det finnes også Advanced Recovery Methods som kan brukes i win7.

 

Edit - Så det stod Recovery/formatering som tittel nå.

 

"Jeg har prøvd systemgjenoppretting uten hell."

 

På en formatert harddisk?

Endret av Bit44
Lenke til kommentar

Du kan jo alltids laste ned programmet GetDataBack og la det stå å surre noen timer så er det absolutt ikke umulig at en god del av filene til foreldrene dine kommer til rette igjen :)

 

Nå er jeg ikke helt hundre prosent sikker på om det vil fungere, men er vel verdt er forsøk?

Lenke til kommentar

Takker for svar folken :)

Får bare bite i det sure eple å sette opp maskinen på ny! Tror ikke det var kritisk med filene da det meste skal ha blitt tatt backup av tidligere, men ellers takk for tips om programmer som finner slettede data :)

 

Edit: Og en ting til, noen som har forslag til "foreldrekontroll" med forholdsvis enkel interface (typ simple ikoner som på en ipad/smartphone) og muligheter for masse tilpasninger og begrensinger :whistle:

Endret av Gnom3n
Lenke til kommentar

Edit: Og en ting til, noen som har forslag til "foreldrekontroll" med forholdsvis enkel interface (typ simple ikoner som på en ipad/smartphone) og muligheter for masse tilpasninger og begrensinger :whistle:

 

Det er jo bare å opprette en ny konto med begrenset tilgang til diverse saker og ting i Windows. Altså gi dem tilgang til kun de programmene de bruker normalt. Da vil de ikke kunne røre "Admin" programmer slike som Recovery etc.

Lenke til kommentar

Windows recovery skal jo ikkje gjera noko med personlege filer... eller er det reformatering dei har gjort?

 

Når du tar recovery, er det ikkje slik at forrige filer vert lagt i Windows (old) mappe ein eller anna plass...? Ei stund sidan eg brukte windows, men meiner å hugse det var ein slik...

 

Om du går inn på rota på c:\ , er det lista opp ei mappe med windows.old?

 

Om den eksister så kan det hende at dette hjelp

Lenke til kommentar

Hvis det var Toshiba Recovery de brukte, vil alt bli slettet og laptopen vil bli slik den var da de kjøpte den, null personlige filer eller programmer vil eksistere. Alt er borte, så enkelt er det. Med Windows Restore Point er det noe annet, da vil alt som var på laptopen før det Restore point de brukte være der, muligens andre filer også.

Lenke til kommentar

Det er viktig å forstå at RECOVERY under vindows er: Restore Points.....

Derfor reagerte jeg på tråden.

 

Restore Points vil alltid ta deg tilbake til en gang da maskinen fungerte normalt. (hvis du ikke har rørt Restore Points innstillingene)

 

Recovery CD'er sletter alt.

Formatering sletter alt.

Vi sier at "det" sletter alt selv om det er mulig å hente opp data!

Lenke til kommentar

Det kommer jo ann på hvilken type formatering som er gjort, tiden disk osv er blitt brukt i ettertid, men med en enkel formattering kan man være heldig og ofte gjenopprette ganske mye av innholdet. Dette selv med enkle programmer som i dag er tilgjengelig for hvermansen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...