Gå til innhold

Macro objektiv til Canon, rundt 100mm


Anbefalte innlegg

Hei (igjen)!

 

Vurderer faktisk også ett macro objektiv, og har sett litt på EF 100mm f/2.8L Macro IS USM og synes dette virker som et bra objektiv. MEN, det er (etter min mening) litt dyrt, og jeg kunne tenkt meg ett mye billigere.. Jeg ønsker å kunne komme nærme insekter og andre små ting, f.eks snøfnugg. Holder 100mm til dette eller bør jeg ha større? Vet dere om noen rimeligere, men lignende modeller for Canon?

 

Vet jeg spør fælt etter objektiv-hjelp og valg av det, men jeg kan ikke så mye!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis insekter er hovedmålet ditt med et macroobjektiv så kan man nesten si jo lenger jo bedre. 100 mm er akseptabelt, 150/180 er bedre (Sigma 150 er et godt valg). Men de er også dyrere. Til mer "statiske" objekter som blomster o.l. så er Canons EF-S 60 mm 2.8 et godt valg som er rimeligere enn 100 mm, men jeg tror du skal få problemer med å komme nære nok insekter.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

En ting - angående værtetting. Jeg vet ikke hvor mye ikke-værtettede objektiver tåler av fuktighet, men selv om du ikke ser for det at du kommer til å fotografere spesielt mye i øs, pøsende regnvær, vil jeg påstå at værtetting kan være praktisk på et makroobjektiv, da du veldig ofte vil være i nærheten av fuktig- eller vått gress, busker som drypper, osv.

 

One less thing to worry about ...

Lenke til kommentar

Når det gjelder makro-obektiver så er man avhengig av et godt stativ, jo mer brennvidde jo bedre stativ trenger man.

Hadde Tamron 90mm makro i en periode og det var bortimot umulig å fotografere med det håndholdt, man måtte bruke manuell fokusering og bevege objektivet i lengderetning til man fikk fokusert riktig, det ble veldig mange bomskudd.

Har nå Canon 100mm f/2.8 L IS og det er som en lek i forholdt til Tamron'en, fungerer relativt bra til makrofotografering håndholdt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Når det gjelder makro-obektiver så er man avhengig av et godt stativ, jo mer brennvidde jo bedre stativ trenger man.

Hadde Tamron 90mm makro i en periode og det var bortimot umulig å fotografere med det håndholdt, man måtte bruke manuell fokusering og bevege objektivet i lengderetning til man fikk fokusert riktig, det ble veldig mange bomskudd.

Har nå Canon 100mm f/2.8 L IS og det er som en lek i forholdt til Tamron'en, fungerer relativt bra til makrofotografering håndholdt.

 

PS - den jeg har linket til er den nye versrjonen, med VC (altså bildestabilisering)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ønsker du å komme nærmere insekter og andre veldig små ting så kan du bruke et gammelt objektiv som du reverserer. Dette vil gi langt større forstørrelse enn standard makro objektiv slik at du kommer nærmere det du skal ta bilde av.

 

Ta en titt på videoen på linken under.

http://www.youtube.com/watch?v=wqRn3at0H60&feature=player_embedded

 

På linken under kan man se et bilde jeg har tatt med en gammel reversert Pentax Takumar-A 28mm F2.8 som er samme objektiv som brukes i videoen over. Jeg betalte under 200kr for objektivet på ebay.

 

http://www.akam.no/b...stein-2/1143748

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Ønsker du å komme nærmere insekter og andre veldig små ting så kan du bruke et gammelt objektiv som du reverserer. Dette vil gi langt større forstørrelse enn standard makro objektiv slik at du kommer nærmere det du skal ta bilde av.

 

Ta en titt på videoen på linken under.

(fjernet film)

 

På linken under kan man se et bilde jeg har tatt med en gammel reversert Pentax Takumar-A 28mm F2.8 som er samme objektiv som brukes i videoen over. Jeg betalte under 200kr for objektivet på ebay.

 

http://www.akam.no/b...stein-2/1143748

 

Hvorfor brukes det oftest ca 30mm? Hva skjer om man bruker en 50 eller 70mm reversert?

Lenke til kommentar

Hvorfor brukes det oftest ca 30mm? Hva skjer om man bruker en 50 eller 70mm reversert?

 

 

Jeg bruker også ofte 50mm, 28mm gir mer forstørrelse enn 50mm og 70mm. På store insekter kan en 28mm noen ganger gi en forstørrelse som gjør at man ikke får med seg hele insektet når man skal ta bilde av dem, da kan det være lurt å bruke en 50mm. En 70mm har jeg aldri brukt, da kan jeg likegodt bruke et dedikert makro objektiv.

Endret av LAEN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hei (igjen)! Vurderer faktisk også ett macro objektiv, og har sett litt på EF 100mm f/2.8L Macro IS USM og synes dette virker som et bra objektiv. MEN, det er (etter min mening) litt dyrt, og jeg kunne tenkt meg ett mye billigere.. Jeg ønsker å kunne komme nærme insekter og andre små ting, f.eks snøfnugg. Holder 100mm til dette eller bør jeg ha større? Vet dere om noen rimeligere, men lignende modeller for Canon? Vet jeg spør fælt etter objektiv-hjelp og valg av det, men jeg kan ikke så mye!

 

Jeg har EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, det er et kjempeobjektiv som du garantert kommer til å bruke til mye annet enn macro. De fleste tar macro med stativ, men IS gir deg muligheten til å sløyfe stativet i de fleste tilfeller, dessuten er IS kjekt når du bruker linsen til andre ting enn macro. Lyssterkt og sylskarpt objektiv du kommer til å få mye glede av.

Lenke til kommentar

Hvor nært kan man gå motivet ved reversering?

 

Det avhenger av hva slags objektiv du bruker, hvor mer vidvinkel og forstørrelse du ønsker hvor nærmere må du.

En reversert Pentax Takumar-A 28mm F2.8 treffer fokus på rundt 7cm fra det du ønsker å ta bilde av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...