Gå til innhold

  

11 stemmer

  1. 1. Er du for sosial dumping?

    • Ja
      7
    • Nei
      4


Anbefalte innlegg

Jeg innbiller meg at det ikke er ålreit for norske fagfolk å bli til de grader utkonkurrert på lønn på norske prosjekter/arbeidsplasser fordi de må forholde seg til norske priser og avgifter, og ikke kan dra til Polen osv. og være fornøyd med 80kr timen.

Hva forhindrer norske fagfolk i å dra til Polen, eller si seg forøyd med 80kr i timen?

 

Om norske fagfolk er misfornøyde med norske priser of avgifter bør de vel kvitte seg med sine norske politikere som de selv har valgt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok å regne med at de aller fleste kapitalister på borgerlig side synes at social dumping er helt greit. Dvs. frem til den dagen enten de eller deres nærmeste blir rammet av det selv. Seinest der hyler samme gruppen om bedre rettigheter og bedre sosial sikring.

Lenke til kommentar

Hele begrepet "sosial dumping" vitner om en manglende forståelse av økonomiske realiteter.

 

"Slavearbeid" er en ting, det kan forekomme under tvang. "Sosial dumping" er bare en dårlig betalt arbeider som foretrekker å ikke sulte. - Den politiske motviljen er bare den vonde smaken vi kan få i munnen, når vi forstår hvor priviligerte vi er i forhold.

 

Så la oss fikse problemet med å frata de fattige muligheten for arbeid!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok å regne med at de aller fleste kapitalister på borgerlig side synes at social dumping er helt greit. Dvs. frem til den dagen enten de eller deres nærmeste blir rammet av det selv. Seinest der hyler samme gruppen om bedre rettigheter og bedre sosial sikring.

Ikke det at jeg tror der er mange kapitalister i på "borgerlig side", mer enn der er på "Sosialistisk side" ettersom forskjellen mellom disse "sidene" er minimal.Men den observasjonen tror jeg nok du har rett i, folk er seg selv nærmest.

Lenke til kommentar

"Sosial dumping" innebærer i verste fall at en norsk arbeider får det marginalt dårligere mens en utenlandsk arbeider får det betydelig bedre. Jeg kan ikke tenke meg særlig bedre utjevningspolitikk enn dette. Mer sosial dumping burde være en fanesak for alle ekte sosialister!

 

Det som er negativt med "sosial dumping" er at importering av arbeidskraft betyr at penger går ut av landet. Vi burde heller brukt vår egen arbeidskraft til de samme oppgavene da pengene da vil sirkulere innenlands. Få folk vekk fra meningsløs arbeidsledighet/trygd og førtidspensjon og gi dem en spade!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er negativt med "sosial dumping" er at importering av arbeidskraft betyr at penger går ut av landet.

 

Norske kroner brukes i Norge. Dermed er de tilbake i sirkulasjon akkurat som om en nordmann hadde tjent dem.

 

Hvis utenlandske arbeidere ønsker å jobbe i Norge, og skape reelle verdier, for så aldri bruke pengene til å få reelle verdier fra nordmenn, så må de gjerne det for min del. Men så dumme er de ikke.

 

Dersom pengene mot all formodning skulle forsvinne fra landet permanent vil de resterende norske kroner stige litt i verdi. I praksis vil vi få litt mindre inflasjon, eller Sentralbanken kan trykke opp tilsvarende penger uten nevneverdige konsekvenser for økonomien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norske kroner brukes i Norge. Dermed er de tilbake i sirkulasjon akkurat som om en nordmann hadde tjent dem.

 

Hvis utenlandske arbeidere ønsker å jobbe i Norge, og skape reelle verdier, for så aldri bruke pengene til å få reelle verdier fra nordmenn, så må de gjerne det for min del. Men så dumme er de ikke.

 

Dersom pengene mot all formodning skulle forsvinne fra landet permanent vil de resterende norske kroner stige litt i verdi. I praksis vil vi få litt mindre inflasjon, eller Sentralbanken kan trykke opp tilsvarende penger uten nevneverdige konsekvenser for økonomien.

Du har helt rett. Takk for opprettingen:)

Lenke til kommentar

Norske kroner brukes i Norge. Dermed er de tilbake i sirkulasjon akkurat som om en nordmann hadde tjent dem.

 

Hvis utenlandske arbeidere ønsker å jobbe i Norge, og skape reelle verdier, for så aldri bruke pengene til å få reelle verdier fra nordmenn, så må de gjerne det for min del. Men så dumme er de ikke.

 

Dersom pengene mot all formodning skulle forsvinne fra landet permanent vil de resterende norske kroner stige litt i verdi. I praksis vil vi få litt mindre inflasjon, eller Sentralbanken kan trykke opp tilsvarende penger uten nevneverdige konsekvenser for økonomien.

http://www.utrop.no/Plenum/Kommentar/Blogg/21950

 

Det er ikke småpenger som sendes ut av landet. Selv om en del av pengene brukes her, er det rimelig å se på det som faktisk import av arbeidskraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det du tror skjer med pengene som "sendes ut av landet"? Blir de spist? Sydd om til klær? Klistret på vegger som tapet? :hmm:

De går nok blant annet til mat, klær og tapet, ja, og det er positivt for hjemlandet til arbeiderne. Men du påsto at pengene i utgangspunktet ikke ble sendt ut i noen stor grad, og det er usant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det du tror skjer med pengene som "sendes ut av landet"? Blir de spist? Sydd om til klær? Klistret på vegger som tapet?

De går nok blant annet til mat, klær og tapet, ja, og det er positivt for hjemlandet til arbeiderne. Men du påsto at pengene i utgangspunktet ikke ble sendt ut i noen stor grad, og det er usant.

Jeg tror det er rent tøv at utenlandske arbeidere har for vane å spise, sy klær av, eller klistre på veggen, penger de har tjent i Norge. Men det er uansett ikke noe problem for Norge, siden de da skaper reelle verdier uten å få noen reelle verdier tilbake. (Utover den eventuelle egenverdien av en munnfull sedler, en hundrelapp-skjorte eller en original tapet i stua.)

 

Men kanskje du mener at de bruker pengene til å kjøpe mat, klær, tapet, eller hva det nå skulle være. Hvor er det de kjøper disse tingene med norske kroner?

 

Det er jo mulig at pengene veksles til en annen valuta og sitter en stund på kontoen til en spekulant. Eller ender opp under en madrass i Pakistan noen år. Men det bare dytter spørsmålet et hakk videre. I siste instans brukes som sagt norske kroner i Norge. Om de aldri brukes har den norske økonomien fått verdifullt arbeid uten å gi noe av reell verdi tilbake.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Men kanskje du mener at de bruker pengene til å kjøpe mat, klær, tapet, eller hva det nå skulle være.

 

Selvfølgelig var det det jeg mente, og du kan drite i den nedlatende tonen.

 

Hvor er det de kjøper disse tingene med norske kroner?

 

Familien deres kjøper disse tingene i f.eks Somalia og Pakistan. Selvfølgelig ikke i norske kroner, de veksles til annen valuta først. Mener du at vekslingen til en annen valuta gjør at verdiene ikke forlater landet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Familien deres kjøper disse tingene i f.eks Somalia og Pakistan. Selvfølgelig ikke i norske kroner, de veksles til annen valuta først. Mener du at vekslingen til en annen valuta gjør at verdiene ikke forlater landet?

Om du ser bort fra papirbitene (ie valutaen) så er det som skjer en byttehandel hvor varer fra somalia (hva de nå er det produserer der) byttes mot varer fra Norge (hva det nå er dere produserer der).

 

Valutaen er forsåvidt irrelevant i denne handelen, selv om den gjør det lettere å handle med hverandre ettersom man unngår noe som kalles https://en.wikipedia.org/wiki/Coincidence_of_wants

 

Det er tiktig at verdiene (varene) som produseres i Norge forlater landet når disse byttes for andre varer som kommer inn til landet som vi verdsetter høyere enn varene som sendes ut. Netto sitter man igjen med gevinst både i Norge og i Somalia.

 

Håper dette hjelper litt til å forstå hva som skjer i internasjonal (og enhver annen) handel.

Lenke til kommentar

Familien deres kjøper disse tingene i f.eks Somalia og Pakistan. Selvfølgelig ikke i norske kroner, de veksles til annen valuta først. Mener du at vekslingen til en annen valuta gjør at verdiene ikke forlater landet?

 

Verdier kan forlate landet, det stemmer. Men jeg ser ikke problemet.

 

Eksempel:

La oss fjerne valutaelementet (for å forenkle saken), og fokusere på fysiske verdier.

 

Arbeideren får sin lønn, og velger å bruke de pengene han ikke selv trenger på Rema 1000. Han kjøper varer familien hans trenger, og sender dem deretter direkte til hjemlandet.

 

Arbeidsgiveren som gav arbeideren jobben tjente formodentligvis på handelen. Rema 1000 tjente formodentligvis på handelen. Norge er blitt rikere.

 

Hvorfor er det et problem at disse verdiene forbrukes av en person i Pakistan i stedet for at arbeideren forbruker dem selv i Norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...