Gå til innhold

  

11 stemmer

  1. 1. Er du for sosial dumping?

    • Ja
      7
    • Nei
      4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bedrifter har jo dumpet norske arbeidsplasser i lang tid og flyttet virksomheten til lavkost land uten at det har vært noe voldsomt stor aktivitet eller engasjement fra politikere om det. Hva er det som gjør ting verre nå bare fordi feks, "Norwegian" flyselskapet ønsker å benytte seg av samme muligheter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg innbiller meg at det ikke er ålreit for norske fagfolk å bli til de grader utkonkurrert på lønn på norske prosjekter/arbeidsplasser fordi de må forholde seg til norske priser og avgifter, og ikke kan dra til Polen osv. og være fornøyd med 80kr timen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg innbiller meg at det ikke er ålreit for norske fagfolk å bli til de grader utkonkurrert på lønn på norske prosjekter/arbeidsplasser fordi de må forholde seg til norske priser og avgifter, og ikke kan dra til Polen osv. og være fornøyd med 80kr timen.

Tror ikke folk er spesielt fornøyde med at hele arbidsplassen deres blir outsourcet heller, slik det har forgått i lang tid allerede. Endret av Vice
Lenke til kommentar

Jeg innbiller meg at det ikke er ålreit for norske fagfolk å bli til de grader utkonkurrert på lønn på norske prosjekter/arbeidsplasser fordi de må forholde seg til norske priser og avgifter, og ikke kan dra til Polen osv. og være fornøyd med 80kr timen.

 

Norske priser går ned i takt med økt arbeidsinnvandring. Man trenger heller ikke åpne grensene over natta, men kan la norske fagfolk få tid til å videreutdanne seg, slik at de kanskje kan beholde dagens lønninger. En mulighet for norske arbeidere er også å kjøpe aksjer i selskapet eller bransjen man jobber i for å sikre seg mot lønnsreduksjon.

Endret av Markedsfundamentalisten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med trådstarter. Såkalt sosial dumping er et nøye valgt uttrykk for å få det til å høres negativt ut, nettopp for å bruke det i propaganda. Totalt misvisende. Sosial dumping er gjensidig positivt for både nordmenn, polakker og andre. Vi vår utført jobber rimeligere slik at pengene rekker lengre. Polakker og andre får et betydelig løft i inntekt og arbeidsvilkår. Kjempebra for dem. Hadde det ikke vært bra ville de ikke kommet. Norge sliter på ingen måte med høy arbeidsledighet. Tvert i mot, mange gjør en slapp jobb fordi de vet at bedriften vil slite med å finne noen erstattere. Det norske oljeberget har gjort oss sløv og uproduktiv. Såkalt sosial dumping kan gjøre oss mer produktive og gi både oss og utenlandske arbeidere bedre levestandard.

 

Rødgrønn politikk er i praksis temmelig egoistisk, brun og nasjonalistisk på bekosning av oss og andre.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sosial dumping er et nasjonalsosialistisk propaganda-uttrykk; det høres jo så ille ut at noen blir "dumpet" sosialt. Men det finnes en annen måte å lese "sosial dumping" på: Man dumper prisen på arbeidskraft fordi dette er sosialt/utjevnende. Denne "dumpingen" er altså sosial!

 

 

Det korrekte uttrykket er "Sosial Bumping!"

 

De som blir "dumpet" går det nedover med, de som blir "bumpet" går det oppover for.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kunne eventuelt innført en gjestearbeidsparagraf, der arbeidsgivere selv beskaffet kost og losji for sine utenlandske arbeidstakere, slik at man ikke endte opp med å gi dem penger fra folketrygden når arbeidet tok slutt eller arbeidstaker ble sykemeldt/fikk barn i hjemlandet/etc. Slik det er i dag, eksporterer vi milliarder i ytelser til f'eks polen og litauen lenge etter arbeidstaker er ferdig med oppdraget i norge, siden vi ikke vet hvor disse menneskene er.

 

Vi har selvfølgelig ikke et system som koordinerer om vedkommende som mottar ytelse har fått ny jobb i utlandet, slikt blir nedprioritert siden det viktigste er å kjøre trailerlass med penger til øst-europa.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med TS og jeg syns poenget kan dras enda lenger. Hvorfor heter det sosial dumping når en polakk, med mye lavere leveutgifter i sitt hjemland, kommer hit som gjestearbeider å får lavere lønn når det er standard tariff at folk får lavere lønn når ingenting skiller dem bortsett fra alder?

 

Det argumenteres med at vi skal ha lik lønn for likt arbeid, men i forhold til standard tariff fra LO så tjener en som gjør nøyaktig det samme arbeidet vesentlig mindre om personen er under 18 år også stiger man også i lønnstrinn når man paserer 22 og 25 år uavhengig av om man har relevant erfaring.

 

Det er med andre ord nok et tifellet hvor vi skal være så politiske korrekte ovenfor fremmede kulturer at vi ikke ser situasjonen objektivt på noe plan.

Lenke til kommentar

Problemet med sosial dumping er jo det at norske arbeidere ikke har sjanse til å konkurrere med utenlandske når det kommer til lønn. Arbeiderpartiet jobber i stor grad for å ivareta arbeidernes interesser, så det er ikke så rart at de er imot sosial dumping.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Rettferdighet er relativt. Kommer helt an på perspektivet.

 

Om man hadde greidd å sette seg inn i alle perspektiv ville man sikkert komen til at noko er rettferdig, dermed er rettferdighet ikkje relativt. Om vi er dumme nok til å ikkje greie å finne ut kva som er rettferdig, betyr ikkje at det ikkje eksisterer noko som faktisk er rettferdig :)

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Problemet med sosial dumping er jo det at norske arbeidere ikke har sjanse til å konkurrere med utenlandske når det kommer til lønn. Arbeiderpartiet jobber i stor grad for å ivareta arbeidernes interesser, så det er ikke så rart at de er imot sosial dumping.

 

Den eneste måten og beskytte den norske arbeideren er å sette begrensninger på arbeidsinnvandringen. Og heve lønnen hjelper svært lite. Se for deg byggebransjen i Norge helt uten sosial dumping. En byggleder skal ansette snekkere og alle vil få tarifflønn som snekker uavhengig av hvor de kommer fra. Bygglederen får da inn 10 søkere fra norske snekkere hvorav en god del er nyutdannet og har lite erfaring. Han får også inn 50 søknader fra polske snekkere med masse erfaring og 30 søkere fra polske ingeniører som er villig til å jobbe som snekkere fordi lønnen uansett er høyere enn deres lønn i hjemlandet. Den like lønnen gjør det med andre ord så attraktivt for langt mer kvalifiserte utlendinger og jobbe i Norge at man må være idiot for å ansette Ola nordmann på 17 som kommer rett ut av byggfagslinjen.

 

Vi er et såpass lite land at med nærmest åpne grenser for EU og liklønn så kræsjer arbeidsmarkedet for Ola nordmann uansett.

Lenke til kommentar

Resultatet blir at vi byggherren får 10 "lærlinger" i stedet for 80 godt kvalifiserte arbeidere og dropper prosjektet fordi det er lite gjennomførbart med så få og uerfarne folk. For å få disse nyutdannede i arbeid er det viktig at de priser seg riktig i forhold til den reelle konkurransen. Å sy puter under armene på disse ved å hindre reell konkurranse fører bare til at de som ønsket det nye bygget, a oss si et hovedkontor til en bedrift, etablerer det i et annet land i stedet for. Eller at bygget bygges i Polen, demonteres til passende moduler og settes opp på noen dager når det først kommer til Norge. Eller at de som ønsket bygget dropper hele prosjektet og forblir i gammel og dårlig bygningsmasse. Ingen av alternativene er særlig gunstig for disse nyutdannede, men de to første er i hvert fall positivt for de utenlandske arbeiderne.

 

Argumentet om å "beskytte" de norske nyutdannede minner veldig mye om "brun" forskjellsbehandling, fremmedfrykt og overdreven nasjonalisme.

Lenke til kommentar

Argumentet om å "beskytte" de norske nyutdannede minner veldig mye om "brun" forskjellsbehandling, fremmedfrykt og overdreven nasjonalisme.

 

Vel, det er en realitet at yrkesfagene sliter med rekruteringen noe som ikke er rart da de få som faktisk velger det ikke får lærlingplass. Å erkjenne det har vel ikke så mye med fremmedfrykt å gjøre. Jeg er egentlig helt på venstresiden politisk, men åpne grenser ved arbeidsinnvandring fungerer ikke og det gjelder svenskene også. Jeg har selv for få år siden prøvd å skaffe arbeid som en ung person uten utdanning i Oslo-området og vet at det er nesten umulig da service-næringen er fullstendig dominert av svensker med mer erfaring. Når en butikkjobb på kiwi har over 200 søkere så er det et problem med arbeidsmarkedet, uansett hvor flott vi har det i forhold til resten av Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste jeg mener passe betegnelsen sosial dumping er førstegangstjenesten, da noen blir satt til slavearbeid på øde steder i Norge og kun får 150 kr pr. dag, samtidig som de må bo under langt dårligere forhold enn fanger i norske fengsel (gjerne 6 personer på under 30 kvadratmeter). Jeg hadde selv det jeg opplever som en givende tjeneste, men det var også en del (dog ikke veldig mange) som kun ble utnyttet som billig arbeidskraft til administrative oppgaver. Og dette gjerne mot deres vilje.

 

Jeg mener det hadde vært bra å delvis adoptere løsningen de har i flere oljerike arabiske land. Da er gjestearbeiderne kun i landet den perioden de er produktive arbeidere, og reiser tilbake når de nærmer seg pensjonsalder. De får da arbeidsforhold og lønn som er bra nok til at de ønsker å komme, samtidig som vertslandet får billig arbeidskraft.

 

Dersom man ønsker å begrense antallet arbeidsinnvandrere kunne man satt en øvre grense for antallet. Dette er ikke gjort i en håndvending pga. EØS-avtalen, men dersom det var politisk vilje for det kunne man helt sikkert fremforhandlet noe brukbart. EØS-avtalen inneholder jo også en rett til å nekte å innføre direktiver i Norge, men så langt har norske regjeringer valgt å svelge det meste rått.

 

Angående arbeidsmarked for håndtverkere så kan det jo nevnes at det er et stort boligunderskudd i Norge. Boligbyggingen kunne blitt økt mye om man kunne redusert kostnadene. Boliger er veldig dyre, og det er jo kanskje ikke så rart når det stilles så mye tekniske krav til boligene. Universell utforming, ventilasjon, isolasjon som er så tykk at den spiser flere kvadratmeter og aldri kommer til å lønne seg økonomisk osv. Når han som står og blander betong i tillegg skal ha samme lønn som en utdannet lærer så hjelper ikke det saken heller.

 

Hadde vi klart å redusere kostnadene slik at flere fikk råd til å bygge ville det blitt behov for flere håndtverkere, astronomiske boligpriser kunne kommet ned på jorda igjen, og flere unge kunne økt levestandarden flere hakk.

Endret av Salt kjeks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...