Gå til innhold

Anbefalte innlegg

God kveld alle sammen

 

Jeg står ovenfor noen store dilemma i forhold til videre utdanning og håper noen her kan hjelpe meg iallefall litt på veg.

 

Jeg har lyst å studere webutvikling. Jeg er utdannet kommunikatør, men vil nå kombinere denne kunnskapen og leve ut nerdedrømmen å lære meg avansert programmering. Drømmen er å jobbe meg kommunikasjon, web, digitale medier og utvikling.

 

Jeg vil lære å bygge komplekse webløsninger, jobbe kreativt og utvikle innovative konsepter. Med kommunikasjonsfaglig bakgrunn tror jeg at dette vil bli gull og helt perfekt hvordan jeg liker å jobbe. Håper å ende opp i et kommunikasjons-, reklamebyrå,

 

Her er noen utfordringer:

- Jeg er avhengig av å ta denne videreutdanningen og bli god på to år. Har kun to år igjen med støtte fra Lånekassen.

- Jeg er avhengig av å få støtte fra Lånekassen samtidig som jeg studerer. NITH og Norges kreative fagskole utgår pga pris.

- Jeg har generell studiekompetanse. Regner med det da vil bli ekstra utfodrende med tanke på matte (?).

 

Alternativer jeg har sett på:

HiG Bachelor i Webutvikling

HiST diverse nettkurs

 

Min største utfordring er at jeg ikke helt vet hvilke programmeringsfag jeg har behov for. Jeg vet det er mye å lære og mange forskjellige språk, iallefall når jeg i tillegg har lyst å lære programmering til Android og ios. Jeg kan noe html og css fra før og er veldig datakyndig, men ellers blank.

 

Så jeg lurer på om noen har erfaring fra HiG eller HiST? Er de gode og oppdaterte? Jeg vet at det er mye hva man gjør det til sev også, men jeg er forberedt på å jobbe hardt og mye for dette.

 

Hvordan programmering må jeg lære?

Finnes det noen gode norske blogger eller andre kilder til inspirasjon?

 

Håper noen kan svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynn på hvilken som helst skole som har webprogrammering. Hvor fort du blir god, kommer mer an på deg selv enn på hvilken skole du velger. Om skolen du velger er helt oppdatert mht teknologi, spiller heller ikke så stor rolle, siden du uansett må lære deg basic først. Å lære seg den nyeste oppdaterte teknologien er noe du gjør på egen hånd.

 

Bachelor er tre år. Skal du ta det på to år, må du regne med at det blir veldig liten fritid. I tillegg kan du godt risikere at både forelesninger, case- og eksamensdatoer i forskjellige fag kan kræsje med hverandre, ettersom det er lagt opp for at det går på tre år. Men man står stort sett ganske fritt til å ta fagene i den rekkefølgen man vil (selv om ikke alle rekkefølger er like anbefalt), så ved da å studere studieplanen vil du sikkert kunne klare å legge opp den kabalen på kortere tid. Jeg vet ikke helt hva du tenker på at er utfordringen med matte. Noen typer kurs har en del matte, andre ikke. Du trenger ihvertfall ikke være mester i matte for å bli en god webprogrammerer. Det er forøvrig mange som går bachelor uten at de får støtte fra Lånekassen.

 

Skal du bli god på webprogrammering, må du til å begynne med lære deg dette, i denne rekkefølgen:

  • HTML5 og CSS
  • Serverscriptspråk (feks PHP)
  • Databasemodellering, SQL (feks MySQL) og bruke dette sammen med serverscriptspråk
  • klientscriptspråk (Javascript)

Det finnes massevis med tutorials og bøker for det. Merk også at det er forskjell på webprogrammering og webdesign. HTML og CSS må du kunne i begge tilfeller.

 

Min anbefaling er å bare hoppe i det. Søk på skoler, også tar du det derifra når du har kommet inn. Da kan du f.eks. vurdere om du vil melde deg opp i flere fag enn det som er normalt løp. Og i mellomtiden så begynn å lær deg webprogrammering, enten fra en bok eller fra tutorials på nett.

Endret av MikkelRev
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på om kommunikasjons- og reklamebyråer egentlig leverer komplekse webløsninger ... men det finner du sikkert ut av :o)

 

Det er riktig at hva du lærer først og fremst er opp til deg selv, men det er ikke til å komme unna at lærestedet bidrar litt det også, så etter min mening skal du være litt mer kritisk til hvilket lærested du velger enn Mikkelrev foreslår. Det er viktig at du tilegner deg et generelt, teoretisk fundament, programmering, algoritmer, design, patterns osv., og ikke spesialiserer deg mot webprogrammering alene, ellers vil du aldri kunne lage noe som helst komplekst og avansert.

 

Pointet mitt illustreres egentlig meget godt av forslaget om å sette seg inn i mysql; hvis du har tilegnet deg nok teoretisk kunnskap om relasjonsdatabaser vil du kunne klare å bruke mysql som en relasjonsdatabase, hvis du mangler den kunnskapen så kan du ende opp med å bruke mysql uten at du får alle fordelene en relasjonsdatabase kan gi deg. (Det er fullt mulig å bruke alle andre relasjonsdtabaser feil også, bevares, men mysql er den hvor potensialet for feilbruk er størtst.)

 

Samme gjelder egentlig php, språket i seg selv er ikke mye bedre eller værre enn alle andre språk (implementasjonen derimot suger, og økosystemet er virkelig mindreverdig :-), men det er så hardt bundet opp i webkontekst at hvis du prøver å lære deg programmering den veien ender du bare opp med å smøre sammen php og html, før du har lært hvordan man egentlig programmerer.

 

Php og mysql er altså i og for seg helt greit, men fraråder egentlig begge, både av grunner nevnt over, og også fordi begge er i utstrakt bruk av en masse folk som ikke aner hva de driver med. Du vil med andre ord være omgitt av en masse støy, feilinfo, uheldige distraksjoner og direkte vranglære i læringsprosessen din som det faktisk er mulig å unngå. Så kan du heller ta ibruk mysql og php senere, når du vet hvordan disse verktøyene egentlig skal brukes.

 

Å lære seg sql og javascript er derimot lurt. Litt fordi du vil få praktisk bruk for begge, selvfølgelig, men også fordi de gir kontrast til typiske OOP-språk, som java, c++, php mv. , og når du har kjennskap til flere språk med fundamentalt ulike egenskaper blir du også bedre istand til å se hvilke muligheter og begrensninger de ulike språkene har.

 

Vil egentlig ikke komme med noen konkrete tips, men det er vel ikke tvil om at man med html5 kan få til en god del ting på en enklere og mer portabel måte enn det man gjør med iOS og Android apps i dag, og hvis du kikker litt på java så har du der et språk du både kan bruke til server-backend og ihvertfall til android-apps der html5 kommer til kort på mobilplattformen. Java har også et helt utmerket og sunt økosystem, både når det gjelder ymse rammeverkt og alternative språk som kjører på jvm-plattform (java ligger jo som kjent ikke helt i teten akkurat når det gjelder å ta opp i seg moderne språkfeatures, selv om ting går framover) C#/.NET er sikket også fint, men styr unna php/mysql, det blir det bare griseri av .

Lenke til kommentar
men styr unna php/mysql, det blir det bare griseri av .
Ikke om man bruker et rammeverk. Det er også mange fordeler med å bruke PHP (og MySQL) som et introduksjonsspråk til web:
  • Relativt enkelt språk å lære
  • Veldig bra serverstøtte
  • Veldig stort community, mange steder å få support fra
  • Veldig mange bøker og tutorials
  • Finnes mange gode rammeverk
  • De mest kjente CMS'er er laget i PHP; WordPress, Joomla og Drupal (og phpBB)
  • Ting som PHP blir kritisert for er ofte tekniske detaljer som kun programmeringsnerder er opptatt av, og ikke nybegynnere som er mest opptatt av å komme i gang, og få noe til å skje.
  • PHP er under aktiv utvikling, og det er mye nytt spennende som skjer i PHP-verdenen om dagen.

Oracle er kanskje "bedre" enn MySQL, men anbefaler likevel heller MySQL for nybegynnere. Og koden blir ikke automatisk bra fordi man velger et "bedre" språk enn PHP.

Lenke til kommentar

Web-egenskapene til php var altså et argument imot php, ikke for. Som jeg skrev, det er mulig å skrive php-kode som ikke skal kjøre i konteksten av en webside, men det er ganske vanskelig å styre unna, og når man skal begynne å lære å programmere - altså ikke lære å skrive små scriptsnutter for websider - så er hele webkonteksten bare iveien.

 

At php suger på så mange forskjellige andre måter er ikke relevant i denne sammenhengen, språket i seg selv er greit nok, du kan kjøre det fra kommandolinja som et hviklet som helst annet scriptspråk, hvis man bare passer på å lære seg det den veien, så kjør ivei.

 

Likeså med mysql, jeg får bare gjenta det jeg skrev; mysql er den databasen med flest feller for en nybegynner. Det er jo ikke gitt at man får dataintegritet og transaksjoner engang. Når man har lært seg hva dette innebærer kan man begynne å bruke mysql, for da har man forutsetningene for ikke å skyte seg selv i foten.

 

Syns ikke det er noe godt point å anbefale bestemte teknologier her, selv om jeg nevnte java, men php og mysql har noen issues som ikke er bra i en læringssituasjon, de skal man ihvertfall være klar over.

Lenke til kommentar

Hva man bør kunne:

  • Bruk det markedet etterspør på tjenersiden; C# (.NET), Java og PHP.
  • Bli en mester på det markedet er ute etter på klientsiden; HTML, CSS, JavaScript.
  • Behersk SQL og design av relasjonsdatabaser. Det svært viktig å ha teorien på plass, selv om det blir mer og mer vanlig å kommunisere mot databaselaget via klasser istedenfor SQL kommander.

Bonus, for de som ønsker å gå den ekstra milen: Webdesign. Det å kunne overføre ett konsept til design, og videre til html+css+bildefiler. Det er utrolig få webutviklere som tar seg tid til å utvikle disse ferdighetene, og man har derfor egne designere som jobber med dette. Men har man interesse for brukeropplevelsen i tillegg til den tekniske implementeringen, tror jeg man vil skille seg ut. Jeg tror det i TS sitt tilfelle er bedre å lære seg dette på egenhånd, framfor å bruke mange studiepoeng på dette. Webdesign er ikke webutvikling, med mindre du bruker en videre tolkning av ordet "utvikling".

 

Vedrørende antall år igjen fra lånekassen:

 

Det er sikkert mulig å ta opp lån i banken og finansere sisteåret selv. Kombinert med jobb i helgene er det ikke sikkert lånet behøver å bli så stort. Alternativt kan man ta siste året over to år og jobbe ekstra. Man må bare avtale studieløpet med skolen på forhånd.

Lenke til kommentar

Ikkje utdann deg etter det markedet "skriker" etter om du har lyst å ha det gøy på jobb. Men har du bare lyst å tene pengar så for all del....

 

Finn teknologier du likar å jobbe med og ha det gøy. PHP, CMS'ar, titalls sjefar er ikkje gøy! Pass deg veldig for dei som skriker ekstra høgt for manglande IT folk, for det er ein grunn nesten ingen vil jobbe for dei...

Lenke til kommentar

Du mener det vel ironisk siDDis? Å mestre det som forventes av en profesjonell webutvikler, inkludert håndtering av sjefer og kontorpolitikk er en del av opplegget. Man kan ikke si at noe ikke er gøy før man har prøvd det. Domenekunnskap kommer ikke om du sitter i ro og gjør ingenting, teknologien er for utvikleren ett verktøy, mens det er arbeidsgiver som er den som til syvende og sist gifter seg med teknologien. Alle seriøse webutviklere blir gjennom karrieren ordentlig kjent med mer enn en teknologistack.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Domenekunnskap kommer ikke om du sitter i ro og gjør ingenting, teknologien er for utvikleren ett verktøy, mens det er arbeidsgiver som er den som til syvende og sist gifter seg med teknologien. Alle seriøse webutviklere blir gjennom karrieren ordentlig kjent med mer enn en teknologistack.

Mye riktig dette, det er faktisk begrensa hvor mye "gøy" man får ut av en bestemt teknologi over tid, utfordringen og moroa ligger i å lære noe nytt i såfall. Domenekunnskap er viktig for å få jobben gjort, men jeg vil også påstå at det er viktigere at domenet er interessant enn at teknologien er det.

Lenke til kommentar

Om du vil vere ein slave og slite deg ut lenge før pensjonstid, for all del!

 

Domenekunnskap og brennande interesse for domenet er sjølvsagt viktig. Mitt poeng er at sjølv om det knapt finnes marked for Rails, Django, Grails osv. her i landet, så skader det ikkje å lære seg det. Ein vil lære seg forskjellen på møkkateknologi, og god teknologi. Det gjelder ikkje bare teknisk, men og med tanke på dokumentasjon og det sosiale.

 

Å jobbe med verktøy som lar deg fokusere oppimot 100% aleina på produktet du skal levere, gjer deg mindre stressande, meir kreativ, meir produktiv og resultatet er at du vil outperforme konkurrentane.

 

Og å forhalde seg til titalls med sjefer som alle har ein svært ulik meining om kva slags farge grønn er, er eit reint helvete. Og det er langt i frå eit ekstremt eksempel, for sånne filleting som det der har eg opplevd altfor mange gonger nå. Disse sjefane er som regel kunnskapslause i dette domenet, og må ha noko å koma med for å vise at dei "følgje med" -> http://programmers.s...to-be-taken-out

 

Så mitt råd er, fokuser på verktøy som er kjekke å jobbe med og som du greier å levere like bra eller betre produkter med, enn med dei verktøya markedet skriker etter.

Lenke til kommentar

Om du vil vere ein slave og slite deg ut lenge før pensjonstid, for all del!

Mulig jeg misforstår deg, men det er den som mangler domenekunnskap som ender opp som slave og må produsere kode etter samlebåndsprinsippet. Uten domenekunnskap har du ingen autoritet til å fortelle en forvirra mellomleder hvor skapet skal stå. På teknologisiden er det mer overordna problemstillinger som arkitektur, skalerbarhet, sikkeret osv. som kan få gjennomslagskraft, ikke språk, rammeverk og mer lavnivå temaer, de må vi slite med helt på egenhånd :o)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du lærer ikke avansert programmering på Webutvikling på HiG. Studiet het tidligere Medieteknologi, men byttet navn til Webutvikling da ingen egentlig forsto hva «medieteknologi» betydde. Ikke for å skryte, men jeg var ganske flink og kunne en god del om programmering og webutvikling før jeg begynte på HiG. Hvis du vil bli flink må du bruke fritiden din til å lære selv, for det du lærer på HiG (og sannsynligvis alle andre skoler som tilbyr lignende linjer) er ikke nok.

 

Men for all del, HiG er en bra skole med flott miljø!

 

Hvordan programmering må jeg lære?

 

:nei:

Lenke til kommentar

Hva med 3 årig studie for bachelor i informatikk på f.eks HiT? Du kan droppe ut etter 2.året..3.året er for det meste prosjektgjennomføring som jeg husker det hvertfall. Så kan du jobbe litt og ta 3.året senere? Da får du det grunnleggende innen programmering,java,php,sql,databaser og webutvikling. Hard databaseteori, programmeringsteori koblet med praktiske øvelser som du kan utvide på fritiden, som den ekte datanerden du er.

Lenke til kommentar

Hva med 3 årig studie for bachelor i informatikk på f.eks HiT? Du kan droppe ut etter 2.året..3.året er for det meste prosjektgjennomføring som jeg husker det hvertfall. Så kan du jobbe litt og ta 3.året senere? Da får du det grunnleggende innen programmering,java,php,sql,databaser og webutvikling. Hard databaseteori, programmeringsteori koblet med praktiske øvelser som du kan utvide på fritiden, som den ekte datanerden du er.

 

Det du skriver her er bokstavelig talt det jeg gjorde på HiG. Jeg ga meg etter to år, og hadde alle fagene du nevner.

Lenke til kommentar

Føler at man kanskje burde velge hvilken rettning innenfor webutvikling man vil gå. Nå til dags har man front-end utviklere som jobber tett med webdesignere og koder i HTML/CSS/JS, og så har man back-end utviklere som hovedsakelig koder serverlogikken i diverse språk(PHP, Python, Ruby, Java osv).

 

Om du vil jobbe mer med "design" og brukeropplevelse så burde du kanskje gå i rettning front-end. Vil du være den som driver med avansert programmering på serversiden som gjerne drifter det meste av logikken på et nettsted så er back-end din rettning.

 

Så klart er det veldig nyttig, og kanskje et "must", å forstå back-end utvikling som front-end utvikler og andre veien! Nå er jeg fortsatt student, men jeg har fått inntrykk av at markedet beveger seg mer og mer i denne rettningen. Spesielt på store prosjekter.

 

Hvis du skal studere webutvikling så kommer du ikke utenom begge retningene, men det er opp til deg selv hva du vil satse på og jobbe mest med på fritiden. Skolen gir deg et grunnlag, men har lagt det opp slik at du selv må sette deg inn i det om du vil lære noe mer enn det grunnleggende. Ihvertfall er det slik det fungerer på alle studiene vi har her på HiOA.

 

Mulig jeg tar feil ang. front-end og back-end, men har ihvertfall sett at det stort sett er praksisen i utlandet.

Lenke til kommentar

@siDDis

for noen tullete innlegg. Fordi at du synes at PHP og CMS er kjedelige greier, så bør alle andre også holde seg unna det, for da blir de mindre stresset, mer kreativ, mer produktiv og dermed outperforme konkurrentene?

 

"Pass deg veldig for dei som skriker ekstra høgt for manglande IT folk, for det er ein grunn nesten ingen vil jobbe for dei..."

Oversatt: pass deg for teknologier som det etterspøres i markedet. Altså, pass deg for PHP, Java og .NET. Forstår jeg deg rett, eller er det utelukkende møkkateknologien PHP du sikter til?

 

"Ein vil lære seg forskjellen på møkkateknologi, og god teknologi. "

For å lære seg forskjellen på møkkateknologi (PHP) og god teknologi (Rails, Django og Grails), så må man vel lære seg både møkka- og den gode teknologien, ikke sant?

 

Ellers ser jeg ikke helt relevansen med å dra inn titalls sjefer i denne sammenhengen. Får man et titalls vanskelige sjefer med svært ulike meninger dersom man bruker møkkateknologi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...