Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da ville jeg ha valgt norsk skriftlig og engelsk muntlig...

Norsk skriftlig er ikke min sterkeste side, da det innebærer nynorsk i tillegg til hovedmålet. Jeg er ganske god innenfor hovedmålet, men nynorsken er det bare å glemme. Får maks 4 på en sidemålstentamen og da må jeg være heldig.
Lenke til kommentar

Jeg ville også hatt samfunnsfag muntlig. Jeg kan skrive en samfunnsfagpresentasjon på noen timer å få god karakter :wee:

Det er det samme her.

 

Dette er dog ganske irrelevant, men jeg spør her bare. Når man skal ha muntlig eksamen. Kan man da bryte opp parene uten store konsekvenser etter en har fått oppgaven? Jeg angrer sterkt på at jeg ble med han jeg var med sist. Hadde prøve muntlig med han, og det gikk i youtube og spill under hele forberedelsesdagen. Det endte med at karakteren min ble trukket delvis ned, men jeg fikk fortsatt en 4-5, mens han fikk en 3-. Veldig irriterende når en partner nekter å sammarbeide...

Lenke til kommentar

Det er det samme her.

 

Dette er dog ganske irrelevant, men jeg spør her bare. Når man skal ha muntlig eksamen. Kan man da bryte opp parene uten store konsekvenser etter en har fått oppgaven? Jeg angrer sterkt på at jeg ble med han jeg var med sist. Hadde prøve muntlig med han, og det gikk i youtube og spill under hele forberedelsesdagen. Det endte med at karakteren min ble trukket delvis ned, men jeg fikk fortsatt en 4-5, mens han fikk en 3-. Veldig irriterende når en partner nekter å sammarbeide...

 

Jeg skal opp med en til prøvemuntlig, men vi får toppkarakterer i alle fag, så det å samarbeide med henne drar jeg stor nytte av. Da vi meldte oss opp til eksamen, ga rektor beskjed om at det ikke ville være mulig å bytte, men at man kunne bytte hvis det var et veldig spesielt tilfelle. Da måtte man gjøre det i så fall god tid før muntlig eksamen. Vi blir trukket opp i muntlig eksamen den 10. juni, og de første som skal ha eksamen, skal ha det allerede den 12.juni.

 

Det at han nekter å samarbeide, burde være grunn til å kunne få ta muntlig eksamen alene. Da burde du legge frem problemet for kontaktlærer og rektor. Evt. rådgiver ved skolen. Du burde også snakke med han du samarbeider med, og spørre om årsaken til at han ikke gidder å samarbeidet. Siden muntlig eksamen gir standpunktkarakter, tenker jeg at den karakteren er viktigere nå, enn et samarbeid med en venn.

 

Det er det eneste jeg kan komme på nå. :)

Lenke til kommentar

Jeg vet at det er en fordel å ha noen å sammarbeide med, men jeg har funnet ut at det funker mye bedre uten han jeg går opp med. Var en skikkelig feiltagelse å gå opp med han. Men til disse eksamene, skal jeg jobbe fra dag 1. Har skrevet opp sjekkeliste, regler i nynorsk osv. Har også funnet ut masse om de forskjellige sjangerne, og skal skrive et par tekster i helga for å øve meg på å skrive en god fortelling. Da vil jeg si at jeg er godt forberedt foreløpig. Du kan bare tenke deg hva jeg skal gjøre på tirsdag :)

 

Skal se hvordan det går når den dag kommer. Skal snakke ordentlig med han, og hvis ikke han skjerper seg, for jeg se hva vi gjør. Bryter vi ikke opp, jobber jeg heller alene, så kan han sitte og spille uten å trekke ned min karakter. Jeg kan være veldig god til å øve og å jobbe på ting hvis jeg først bestemmer meg for det. Det gjelder tydeligvis ikke for alle. Men jeg er helt enig i at standpunktkarakter er viktigere enn å sammarbeide med en venn. Det er jo derfor jeg har tatt opp dette nå. Skal høre med han i morgen om han har noen tanker om det. Takker for svar :)

 

En annen ting som jeg liker veldig godt, er at jeg har fått tillatelse til å bruke egen pce på skolen, da jeg sliter litt med å lese og skrive iblant. Men jeg kan si at det hjelper utrolig mye. Ikke minst at jeg skriver utrolig raskt på pcen jeg har med. Skriver ned mens jeg følger med på det læreren sier, og ordner til fine notater i etterkant som jeg kan ta opp igjen når jeg øver til prøver. Raskt og enkelt, og utrolig effektivt. Jeg har også lov til å bruke denne under eksamen og tentamen, noe som er en svær fordel.

Lenke til kommentar

Å stå og ha fremføring i en time høres grusomt ut, selv om du er i par

Det er 20 minutter om man er to stk. Det er ikke så lenge om du bare pugger det du skal ha om, og finner et spennende tema. Da går de 20 minuttene fort. Men så er det ikke presentasjonen som teller. Den teller omtrent ikke i det hele tatt på karakteren du får, men den er med på å bestemme hva slags spørsmål du kan få etter du har framført. Spørsmålene må man virkelig score på. Hvis du bommer på spørsmålene, kan du risikere meget :)
Lenke til kommentar

Jeg vet at det er en fordel å ha noen å sammarbeide med, men jeg har funnet ut at det funker mye bedre uten han jeg går opp med. Var en skikkelig feiltagelse å gå opp med han. Men til disse eksamene, skal jeg jobbe fra dag 1. Har skrevet opp sjekkeliste, regler i nynorsk osv. Har også funnet ut masse om de forskjellige sjangerne, og skal skrive et par tekster i helga for å øve meg på å skrive en god fortelling. Da vil jeg si at jeg er godt forberedt foreløpig. Du kan bare tenke deg hva jeg skal gjøre på tirsdag :)

 

Skal se hvordan det går når den dag kommer. Skal snakke ordentlig med han, og hvis ikke han skjerper seg, for jeg se hva vi gjør. Bryter vi ikke opp, jobber jeg heller alene, så kan han sitte og spille uten å trekke ned min karakter. Jeg kan være veldig god til å øve og å jobbe på ting hvis jeg først bestemmer meg for det. Det gjelder tydeligvis ikke for alle. Men jeg er helt enig i at standpunktkarakter er viktigere enn å sammarbeide med en venn. Det er jo derfor jeg har tatt opp dette nå. Skal høre med han i morgen om han har noen tanker om det. Takker for svar :)

 

En annen ting som jeg liker veldig godt, er at jeg har fått tillatelse til å bruke egen pce på skolen, da jeg sliter litt med å lese og skrive iblant. Men jeg kan si at det hjelper utrolig mye. Ikke minst at jeg skriver utrolig raskt på pcen jeg har med. Skriver ned mens jeg følger med på det læreren sier, og ordner til fine notater i etterkant som jeg kan ta opp igjen når jeg øver til prøver. Raskt og enkelt, og utrolig effektivt. Jeg har også lov til å bruke denne under eksamen og tentamen, noe som er en svær fordel.

 

Det høres ut som om du har en plan, for hvordan du skal løse dette. Hans karakter skal tross alt ikke ha noe påvirkning på din karakter :)

Lenke til kommentar

Det høres ut som om du har en plan, for hvordan du skal løse dette. Hans karakter skal tross alt ikke ha noe påvirkning på din karakter :)

Det er sant, men jeg lot den desverre påvirke sist gang. Dette var da bare prøve muntlig, så det hadde ikke noe å si på karakteren jeg fikk. Denne gangen skal jeg bare fokusere på å få høy måloppnåelse, og ikke engang bry meg om personen jeg jobber sammen med, ikke gidder å ta det serriøst. Da blir det nok utrolig kleint for han dagen det er, og han vil få en dårlig karakter. Men det fortjener han, om han ikke klarer å tenke klart :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Det er sant, men jeg lot den desverre påvirke sist gang. Dette var da bare prøve muntlig, så det hadde ikke noe å si på karakteren jeg fikk. Denne gangen skal jeg bare fokusere på å få høy måloppnåelse, og ikke engang bry meg om personen jeg jobber sammen med, ikke gidder å ta det serriøst. Da blir det nok utrolig kleint for han dagen det er, og han vil få en dårlig karakter. Men det fortjener han, om han ikke klarer å tenke klart :)

 

Dessverre, prøvemuntlig, seriøst, ham.

 

Kjeder meg altfor mye.

Lenke til kommentar

Dessverre, prøvemuntlig, seriøst, ham.

 

Kjeder meg altfor mye.

Beklager. Kan si at et par av dem er slurv. Kan huske at læreren skrev prøve muntlig på tavla, så da gikk jeg ut i fra at det var riktig. Kan man ikke bruke han? Norsklæreren har sagt at man kan bruke begge deler, så jeg ble litt usikker nå.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Prøvemuntlig er korrekt.

 

Det er valgfritt, men det ser mye bedre ut dersom du klarer å skille mellom han/ham.

 

(Og det er ingen grunn til å beklage. Jeg prøver jo bare å hjelpe.)

Endret av Slettet-w7DZlO15
Lenke til kommentar

Det er sant, men jeg lot den dessverre påvirke sist gang. Dette var da bare prøvemuntlig, så det hadde ikke noe å si på karakteren jeg fikk. Denne gangen skal jeg bare fokusere på å få høy måloppnåelse, og ikke engang bry meg om personen jeg jobber sammen med, ikke gidder å ta det seriøst. Da blir det nok utrolig kleint for han dagen det er, og han vil få en dårlig karakter. Men det fortjener han/ham(?), om han ikke klarer å tenke klart :)

:dremel:

 

Prøvemuntlig er korrekt.

 

Det er valgfritt, men det ser mye bedre ut dersom du klarer å skille mellom han/ham.

Daså. Har alltid skrevet han, så det er nok grunnen til at jeg ikke bruker ham :)
Lenke til kommentar

Det er 20 minutter om man er to stk. Det er ikke så lenge om du bare pugger det du skal ha om, og finner et spennende tema. Da går de 20 minuttene fort. Men så er det ikke presentasjonen som teller. Den teller omtrent ikke i det hele tatt på karakteren du får, men den er med på å bestemme hva slags spørsmål du kan få etter du har framført. Spørsmålene må man virkelig score på. Hvis du bommer på spørsmålene, kan du risikere meget :)

 

20 minutter om man er to stk?

Tror nok ikke det dessverre.... (i hvertfall ikke hoss oss)

Når man er en person skal det være MAKS 10 minutt presentasjon, mens 20 minutt samtale..

Enkelt og greit dobles dette når man er to stk; altså 20 min presentasjon og 40 samtale..

Lenke til kommentar

Det er 20 minutter om man er to stk. Det er ikke så lenge om du bare pugger det du skal ha om, og finner et spennende tema. Da går de 20 minuttene fort. Men så er det ikke presentasjonen som teller. Den teller omtrent ikke i det hele tatt på karakteren du får, men den er med på å bestemme hva slags spørsmål du kan få etter du har framført. Spørsmålene må man virkelig score på. Hvis du bommer på spørsmålene, kan du risikere meget :)

 

Det er vel ikke muntlig eksamen du snakker om? Der er du i rommet i en halvtime, en time dersom dere er to

Lenke til kommentar

20 minutter om man er to stk?

Tror nok ikke det dessverre.... (i hvertfall ikke hoss oss)

Når man er en person skal det være MAKS 10 minutt presentasjon, mens 20 minutt samtale..

Enkelt og greit dobles dette når man er to stk; altså 20 min presentasjon og 40 samtale..

 

Jeg tror det var det han mente, siden han skrev, men så er det ikke presentasjonen som teller. :) Er man en, får man 30 min( 10 min framføring og 20 min høring) som du skrev. Da vil man( som du også skrev) få 60 min hvis man er to.

 

Det er vel ikke muntlig eksamen du snakker om? Der er du i rommet i en halvtime, en time dersom dere er to

 

Haha, postet samtidig :)

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

20 minutter om man er to stk?

Tror nok ikke det dessverre.... (i hvertfall ikke hoss oss)

Når man er en person skal det være MAKS 10 minutt presentasjon, mens 20 minutt samtale..

Enkelt og greit dobles dette når man er to stk; altså 20 min presentasjon og 40 samtale..

Glemte dette. Tenkte på 20 min presentasjon, ettersom det var det du snakket om. Blir opptil en time når man er to stk :)
Lenke til kommentar

Glemte dette. Tenkte på 20 min presentasjon, ettersom det var det du snakket om. Blir opptil en time når man er to stk :)

 

Jupp... Det er lenge :eek:

 

Jaja... Samme kan det være; det er de skriftlige delene som må konses på...

Så.. Det er vel ikke særlig mye å øve på før tirsdag når forberedelsesheftene blir delt ut...

 

Men nynorsk grammatikk plus saktekst kan være ok å øve på :w00t:

Noe dere sliter med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...