Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen ser opp til helter som egentlig er det stikk motsatte, som feks tynne modeller som fører til matproblemer og dårlig sjølbilde. Tror dere dette kan bli aktuelt?

 

Ja, det tror jeg fordi det er en tekst på side 5 i forberedelseshefte som handler om nettopp dette.

Lenke til kommentar

En helt er en venn som støtter deg, som lytter når du har det vanskelig, som gir deg et smil og en hjelpende hånd. En helt er en som finner husnøkkelen du har lett etter i to uker. En helt er en som får deg til å le. En helt er en som har tid til andre. En helt er en person som gjør livet verdt å leve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen ser opp til helter som egentlig er det stikk motsatte, som feks tynne modeller som fører til matproblemer og dårlig sjølbilde. Tror dere dette kan bli aktuelt?

 

Det finnes litt av dette i en av tekstene i forberedelsesdelen (Vakker og ventende). Så ja, jeg ville definitivt sagt at dette er aktuelt.

Lenke til kommentar

En helt er en venn som støtter deg, som lytter når du har det vanskelig, som gir deg et smil og en hjelpende hånd. En helt er en som finner husnøkkelen du har lett etter i to uker. En helt er en som får deg til å le. En helt er en som har tid til andre. En helt er en person som gjør livet verdt å leve.

 

Så fint beskrevet :wee: , er det greit hvis jeg legger det til i førsteposten?

Lenke til kommentar

kva meiner dokke med hverdagshelt ( mamma)? kan noe hjelp meg å forklare det

 

Med hverdagshelt mener man en person som ikke er kjent for noe historisk eller nødvendigvis er en barsk helt som redder verden, men som bidrar i det små til å gjøre verden til et bedre sted. Den som plukker opp søppel andre har forsøplet i naturen, den som trøster en som har det vondt og den som generelt gjør noe for andre mennesker. Det er en hverdagshelt i mine øyne, men likevel en helt.

 

Nå er ikke dette noe fasitsvar, men mine tanker om det. På en måte vil jeg si at disse er større helter enn de som blir kjent og får berømmelse for å ha gjort noe stort, som f.eks. Roald Amundsen eller Usain Bolt.

Lenke til kommentar

Kjempegode tips!

Skal også opp i norsk eksamen...

Får ikke åpnet clue på min mac, noen som har et annet program som er like bra??

 

Ordnett? Men da må du ha passord :hmm:

 

Er det noen som har noen ideer om hva oppgavene kan bli ? :hmm: på torsdag... altså saksprega :hmm: :hmm: :hmm:

 

Jeg tenker at det vil i hvert fall bli en oppgave til en av de undertemaene i forberedelsesheftet...

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen ideer om hva oppgavene kan bli ? :hmm: på torsdag... altså saksprega :hmm: :hmm: :hmm:

 

Hmm, lurer på det samme, men det er vel ikke annet å gjøre enn å prøve å tenke :hmm:

 

Jeg tenker det kan være en artikkel om rett og slett hva en helt er, hvor det er forutsatt at man må bruke eksempler fra teksten. Og da må man nok redegjøre for helt, antihelt, hverdagshelt og øyeblikkshelt som er undertemaene :)

 

Så vil det nok være en oppgave om Beauty over brains, om dårlige forbilder og at vi trenger flere helter i dag som er gode rollemodeller. Her kan det nok være aktuelt med både artikkel og kåseri.

 

Det kan vel også komme en nokså kåseri-rettet oppgave om f.eks. dette med piratene (s.11 i forberedelseshefte) hvorav det er nokså naturlig og tulle med pirater og Johnny Depp og Sabeltann-iskrem, med en alvorlig undertone om dårlige forbilder som blir sett på som helter i dagens samfunn og negative konsekvenser av dette. :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...