Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva får dere lov til å ha med av hjelpemidler? Læreren vår sier at vi bare får ha med stikkord og bøker som lærebok og ordbok.

Dvs. ikke sammensatte tekster eller romaner.. kunne gjerne tenke meg å ha med et par tekster som inspirasjon

 

Vi får lov å ha med alle hjelpemidler uten kommuniserbare så klart

Lenke til kommentar

Okey, her tenker jeg at vi kan hjelpe hverandre med ideer til artikkel( det vi skal skrive først).

 

Hvis alle kommer med et stikkord som er knyttet til temaet, vil det bli lettere å komme på hva man kan skrive om :wee: . Dere kan komme med flere stikkord hvis dere ønsker.

 

Jeg starter;

 

Forbilde

 

Neste person fortsetter lista, så hjelper vi hverandre! :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg synes dette temaet høres spennende ut, jeg! Jeg har allerede vært og robbet biblioteket for et par bøker eller ti knyttet til temaet, og nå skal jeg lese grundig gjennom hele forberedelsesheftet.

 

Det hadde jo vært morsomt å overaske sensor litt, og ikke skrive helt hva han/hun forventer å lese. Har dere gjort dere opp noen tanker rundt hva slags temaer det nok blir forventet at vi tar opp?

 

Hundreårsjubileet for kvinners stemmerett er jo ganske aktuelt, og det er vel noen helter man kan knytte det opp mot?

Lenke til kommentar

Okey, her tenker jeg at vi kan hjelpe hverandre med ideer til artikkel( det vi skal skrive først).

 

Hvis alle kommer med et stikkord som er knyttet til temaet, vil det bli lettere å komme på hva man kan skrive om :wee: . Dere kan komme med flere stikkord hvis dere ønsker.

 

Jeg starter;

 

Forbilde

 

Neste person fortsetter lista, så hjelper vi hverandre! :w00t:

Ære Endret av AHO97
Lenke til kommentar

Jeg synes dette temaet høres spennende ut, jeg! Jeg har allerede vært og robbet biblioteket for et par bøker eller ti knyttet til temaet, og nå skal jeg lese grundig gjennom hele forberedelsesheftet.

 

 

Hvilke bøker har du lånt, og hvordan er dem knyttet til tema?

 

Det hadde jo vært morsomt å overaske sensor litt, og ikke skrive helt hva han/hun forventer å lese. Har dere gjort dere opp noen tanker rundt hva slags temaer det nok blir forventet at vi tar opp?

 

 

Helt enig med det du skriver om å overraske sensor. Når vi først snakker om vurderingen av teksten, kan det være lurt å ikke skrive så langt. Sensor skal rette ganske mange eksamener, og da tror jeg ikke h*n vil fryde seg hvis h*n får 100 tekster på 6 sider hver.

 

Jeg tenker at vi vil få i hvert fall en oppgave til hvert av undertemaene i forberedelsesheftet. Som en oppgave som er knyttet til hverdagshelten, en til antihelten, en til den historiske helten og en til øyeblikks- helten.

 

Egenskaper

 

Det hadde vært fint hvis alle tar med stikkordene ovenfor.

  • Forbilde
  • Ære
  • Egenskaper
  • Status

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Okey, her tenker jeg at vi kan hjelpe hverandre med ideer til artikkel( det vi skal skrive først).

 

Hvis alle kommer med et stikkord som er knyttet til temaet, vil det bli lettere å komme på hva man kan skrive om :wee: . Dere kan komme med flere stikkord hvis dere ønsker.

 

Jeg starter;

 

Forbilde

 

Neste person fortsetter lista, så hjelper vi hverandre! :w00t:

 

 

 

Hmm.. Er litt tom for ideer?

 

antihelt og mot

 

(kom ikke på noe mer...)

Endret av Dukeshill
Lenke til kommentar

Slik som Amundsen. Den første til å gjøre noe. De kan være helter for oss.

 

Takk, prøvde å finne en god definisjon, men din er herved den beste :wee:

 

Forbilde

Ære

Egenskaper

Status

Pioner

Antihelt/helt

Hverdagshelt(Mamma)

Historisk helt (eks Gandhi, Rosa Parks, Aung San Suu Kyi)

Berømmelse

Sportshelter (Usain Bolt, Ronaldinho) som er idoler/forbilder

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...