Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Det provoserer meg at bensinstasjonene er blitt gatekjøkken som selger bensin på si.


Anbefalte innlegg

Ja for det er slik det fungerer... det er enkelt å greit forbruker som bestemmer og vi har bestemt at vi foretrekker biltema istedefor dyre bensinstasjoner. Ser ærlig talt ikke det helt store problemet her.

 

Tror du/dere egentlig bensinstasjoner står der for vår skyld? LOL

 

Istedefor å sutre over at man ikke finner absolutt alt til bil på en bensinstasjone (ja, BENSINstasjon) kan dere smile hver gang dere fyller bensin for at burgerfolka sponser bensinen din.

 

For tro det eller ei, uten pølser, brus og burgere hadde bensinen vært mye dyrere.

 

Jeg tror de begynte å sluttet med bilrekvisita på bensinstasjoner før Biltema og slike kom - det var vel heller slik at Biltema med sin "billig og stort utvalg" policy fant en perfekt ledig plass i markedet. Nesten litt rart at det går så bra med tanke på at selvmekk stadig blir sjeldnere.

 

En i familien drev bensinstasjon tidligere - nå er hele dritten kjøpt opp av utenlandske aktører og drives som francise, du er pålagt å bruke deres fastbestemte vareprogram og får lønn og en prosent av overskuddet. Som McDonalds - da ville ikke familiemedlemmet lenger og solgte. Tidligere hadde han godt bilrekvisita utvalg, solgte og monterte dekk. Hadde egen hall med olje og pluggservice - samt enkle reparasjoner. Dette måtte han slutte med, da det ble for langt mellom kundene etterhvert, har vel mye med disse garantiene som stadig ble lenger og man måtte bruke merkeverksted.

 

Men denne diskusjonen om bensinstasjonen hadde vi allerede for 20 år siden (minst). Jeg husker til og med diskusjonen da vi gikk over til selvbetjente stasjoner. Husker godt når jeg var liten og var med til bensinstasjonen og det spratt ut en fyr i Gulf dress, fylte opp tanken, sprettet opp panseret og sjekket oljen og vasket frontruten til slutt. Fattern hadde som regel en haug med rabbattkuponger som ble samlet i handskerommet og overlevert når det ble en del av de. Den gangen gikk man ikke en gang ut av bilen.

 

Hva blir det neste? Kanskje at vi kun betaler for bensinen med kort ute på pumpen? Kanskje greit, så slipper stasjonen disse stadige pumpestikkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hva blir det neste? Kanskje at vi kun betaler for bensinen med kort ute på pumpen? Kanskje greit, så slipper stasjonen disse stadige pumpestikkene.

 

Når du nevner det. Grunnet stadig økende "stikke av fra regninga" vil flere bensinstasjoner nå gå over enten til kort/forhåndsbetaling kun. Sett idag på NRK nyhetene.

 

Artig vil det da bli, siden mange stasjoner lever ikke av bensinen men alt annet dilldall som selges. Som igjen vil medføre at enda færre tar seg turen inn å kjøper dette dilldallet. Altså mer av "selvbetjent" og færre "kiosker" som resultat.

Lenke til kommentar

I går skulle jeg bytte en bremselyspære. Kjørte da til nærmeste bensinstasjon, men de hadde ikke pæren jeg var på jakt etter (Mener å huske at den heter W16W). Tenkte jeg hadde uflaks så jeg kjørte til neste. Ingenting her heller. Ender opp med å besøke ni - NI - 9! ulike bensinstasjoner i Oslo og Bærum, INGEN hadde noe utover de aller, aller vanligste pærene. Jeg fikk derimot gleden av å se drittunger grine seg til wienerpølser og en ny, deilig lukt av hamburgere i klærne mine.

 

Flere av stasjonene hadde ansatte som prøvde å selge meg disse pærene og forsikret meg at "de var til bremselys og ville virke":

 

vw_tail_light_longlife_brake_bulb_1.jpg

 

 

Dette er pæren jeg var på jakt etter.

Wedge-Bulbs-W16W-T15-.jpg

 

 

Er denne pæretypen jævlig sær, har jeg hatt uflaks eller er det blitt så jævlig vanskelig å få tak i deler til en bil på bensinstasjon?

 

Sånn, dagens klaging. Nå skal jeg ut og prøve å finne meg en dame jeg kan fiste.

 

Jeg skjønner godt du er frustrert, men det du må vite er at bensinstasjoner per dags dato er betjent av skoleelever og denslags.

Bensinstasjoner i dag lever opp til navnet sitt, de selger hovedsaklig bensin. Det er ikke lyspærebutikk.

 

Har selv jobbet for statoil og vet hvordan det er å smilende ta i mot dritt og refs i fra illsinte kunder som forventer at en simpel bensinstasjon skal ha alt en bil trenger. Saken er enkel, trenger du noe til bilen, dra til en merkeforhandler.

Ting forandrer seg, beste en kan gjøre er å tilpasse seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sist gang jeg var på bensinsasjonen å skulle ha en pære, så må det ha vært en fersk ansatt der. Han leita i alle bokser han hadde uten å finne pæra. Deretter henvendte han seg til meg med "Beklager, vi erfri for den pæra"

 

Da peker jeg bare på veggen bak han... det det hang x antall Osram-pærer, inkludert den jeg var på jakt etter.

Lenke til kommentar

Sist gang jeg var på bensinsasjonen å skulle ha en pære, så må det ha vært en fersk ansatt der. Han leita i alle bokser han hadde uten å finne pæra. Deretter henvendte han seg til meg med "Beklager, vi erfri for den pæra"

 

Da peker jeg bare på veggen bak han... det det hang x antall Osram-pærer, inkludert den jeg var på jakt etter.

 

Moralen er... kjøp det før du trenger det. Har selv ett ekstra sett med alle pærer, vindusviskere og olje. Dette pluss førstehjelpsutstyr, starthjelp, slepetau og lit verktøy kan man få for rundt 1000 lappen til sammen.

 

Siden bilproblemer har for en vane å komme når man er uforberedt slipper jeg unna :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilen min kan ikke taues, så slepetau trenger jeg ikke for annet enn å hjelpe opp kjærringer og idioter fra grøfta om vinteren.

 

Reservehjulet er kastet ut for lengst, siden det er helt feil diameter på det i forhold til de andre hjulene (bilen skal ha lik dimensjon på alle hjul til enhver tid pga 4x4)

 

Startkabler/starthjelp er uaktuelt å bruke, har da nok batterikapasitet!

Førstehjelpsutstyr derimot, det har jeg selvsagt i bilen, sammen brannslukker.

Nye pærer er ikke nødvendig å ha med, baklampene har en LED-del som ikke ryker med det første, og Xenon-pærene har jeg ikke tenkt til å bytte igjen med det første. (snakker om knotarbeid!)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Bilen min kan ikke taues, så slepetau trenger jeg ikke for annet enn å hjelpe opp kjærringer og idioter fra grøfta om vinteren.

 

Reservehjulet er kastet ut for lengst, siden det er helt feil diameter på det i forhold til de andre hjulene (bilen skal ha lik dimensjon på alle hjul til enhver tid pga 4x4)

 

Startkabler/starthjelp er uaktuelt å bruke, har da nok batterikapasitet!

Førstehjelpsutstyr derimot, det har jeg selvsagt i bilen, sammen brannslukker.

Nye pærer er ikke nødvendig å ha med, baklampene har en LED-del som ikke ryker med det første, og Xenon-pærene har jeg ikke tenkt til å bytte igjen med det første. (snakker om knotarbeid!)

 

1. jo, bilen din kan taues

 

2. reservejul med mindre diameter er UANSETT bedre enn ett flatt punktert hjul

 

3. batteri tappes fort når laderen slutter å virke, det kan skje med bilen din også

 

4. ingen pærer ryker med det første, er uansett lurtå ha med ekstra

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bilen min kan ikke taues, så slepetau trenger jeg ikke for annet enn å hjelpe opp kjærringer og idioter fra grøfta om vinteren.

 

Reservehjulet er kastet ut for lengst, siden det er helt feil diameter på det i forhold til de andre hjulene (bilen skal ha lik dimensjon på alle hjul til enhver tid pga 4x4)

 

Startkabler/starthjelp er uaktuelt å bruke, har da nok batterikapasitet!

Førstehjelpsutstyr derimot, det har jeg selvsagt i bilen, sammen brannslukker.

Nye pærer er ikke nødvendig å ha med, baklampene har en LED-del som ikke ryker med det første, og Xenon-pærene har jeg ikke tenkt til å bytte igjen med det første. (snakker om knotarbeid!)

 

Jeg tror dette må være det særeste jeg har lest på lenge. Kan ikke taues? Har jeg aldri hørt om før. Så batteriet ditt har nok kapasitet? selv når det er utladet? Nye ekstra pærer trenger du ikke, fordi du ikke har tenkt å bytte fordi de er ny?

Endret av steinrawr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har med ekstra pærer - selv den vanskeligste tar 2 min å skifte på min bil. Har også en liten verktøykasse, slepetau, startkabler, førstehjelpsett i bagasjen. Om vinteren har jeg i tillegg, strøsand, slike plastbrett til å legge under hjulene, spade og kjetting.

 

Like mye for meg - som for å hjelpe andre.

 

I tillegg har jeg økt batteristørrelsen, doblet arealet på kablene (både + og -) mellom batteri, generator og karosseri. Montert motorvarmer/kupevarmer med batterilader.

 

Har i tillegg Naf medlemskap og testvinner piggdekk.

Lenke til kommentar

1. jo, bilen din kan taues

 

2. reservejul med mindre diameter er UANSETT bedre enn ett flatt punktert hjul

 

3. batteri tappes fort når laderen slutter å virke, det kan skje med bilen din også

 

4. ingen pærer ryker med det første, er uansett lurtå ha med ekstra

 

Bilen min skal faktisk ikke taues i mer enn 30km/t, noe som i praksis vil si at man ikke tauer.

 

Reservehjul med mindre diameter er det uaktuelt å sette på bilen, kan ikke dekkskade fikses med skum og luft får jeg heller ringe etter bilberger. Reservehjulet er noe sånt som 3% mindre enn standarddimensjon, mens hjulene som står på bilen er vesentlig større enn standarddimensjon.

 

Tappes batteriet flatt ringer jeg etter bilberger, en sånn startbooster gjør ikke mye ut av seg uansett med tanke på strømforbruket i bilen.

 

Bak har jeg LED-lys som gjør det synlig hvor hjørnene på bilen er..

Bremselys har jeg 3 av, hvor det ene er LED-basert og umulig å bytte pære i.

 

Jeg tror dette må være det særeste jeg har lest på lenge. Kan ikke taues? Har jeg aldri hørt om før. Så batteriet ditt har nok kapasitet? selv når det er utladet? Nye ekstra pærer trenger du ikke, fordi du ikke har tenkt å bytte fordi de er ny?

 

Det er flere biler der ute som ikke bør taues, og om de taues er det en del sære prosedyrer osv.

Her står det faktisk at bilen kan taues i max 30km/t, noe som i praksis betyr at jeg heller ringer etter bilberger.

Generelt er det ikke optimalt for automatkasser å taue i det hele tatt.

 

Jeg har med ekstra pærer - selv den vanskeligste tar 2 min å skifte på min bil. Har også en liten verktøykasse, slepetau, startkabler, førstehjelpsett i bagasjen. Om vinteren har jeg i tillegg, strøsand, slike plastbrett til å legge under hjulene, spade og kjetting.

 

Like mye for meg - som for å hjelpe andre.

 

I tillegg har jeg økt batteristørrelsen, doblet arealet på kablene (både + og -) mellom batteri, generator og karosseri. Montert motorvarmer/kupevarmer med batterilader.

 

Har i tillegg Naf medlemskap og testvinner piggdekk.

 

På min bil tar vel enkelte pærer (blinklys, parklys, og pærer i baklampene) kort tid å skifte.

Xenon-pærene er av typen D2S, og er skikkelig ekle å bytte.

Tåpelyspærene tror jeg faktisk man må ha verktøy for å bytte.. Det samme gjelder skiltlys.

 

Jeg har med noe enkelt verktøy, men ikke for å skru bil :)

Førstehjelpsutstyr er med, og om vinteren ligger det alltid en sovepose og to ullpledd i bagasjerommet.

Strøsand og sånne greier til å legge under hjulene har jeg vondt for å tro at jeg trenger.. Spade er med om jeg skal skikkelig ut i bushen, og kjetting er uaktuelt.

 

Der jeg ikke kommer frem uten strøsand og kjetting er vel stort sett problemet bakkeklaring vil jeg tro..

 

Hvis de som skal ha hjelp har et skikkelig slepetau (ikke sånn billig biltema-drit) vurderer jeg å trekke de opp, ellers får de bli stående til hjelp kommer..

 

Jeg har med mobiltelefon, så denne kan brukes for å ringe etter hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg har med noe enkelt verktøy, men ikke for å skru bil :)

Førstehjelpsutstyr er med, og om vinteren ligger det alltid en sovepose og to ullpledd i bagasjerommet.

Strøsand og sånne greier til å legge under hjulene har jeg vondt for å tro at jeg trenger.. Spade er med om jeg skal skikkelig ut i bushen, og kjetting er uaktuelt.

 

Der jeg ikke kommer frem uten strøsand og kjetting er vel stort sett problemet bakkeklaring vil jeg tro..

 

Hvis de som skal ha hjelp har et skikkelig slepetau (ikke sånn billig biltema-drit) vurderer jeg å trekke de opp, ellers får de bli stående til hjelp kommer..

 

Jeg har med mobiltelefon, så denne kan brukes for å ringe etter hjelp.

 

Ikke dumt med sovepose og ullpledd, jeg har en skikkelig varmedress liggende baki på vinteren. Skal jeg over fjellet eller andre litt større utfordringer tar jeg også med ekstra klær, mat og sørger for å toppe bensintanken så godt det går.

 

Ellers er det faktisk oftere at 4x4 trenger hjelp på vinteren enn "vanlige" biler i forhold til antallet på veien - leste jeg ete eller annet sted. De siste årene har jeg hjulpet 3 biler som har stått fast - alle 4x4. Tidligere når jeg bodde i byen, var det nesten ukentlig å hjelpe til å dytte 4x4 som hadde parkert i en snøfonn. Det har nok med førerens overdrevne tro på bilens fremkommelighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, det er en del 4x4-biler som trenger hjelp på vinteren, ingen tvil om det.

Greia er bare at jeg kjører som om jeg har 2wd, har et par egne parkeringsplasser (en i garasje), parkerer ikke gatelangs osv.

Det skal sies at jeg kjører en del med tung tilhenger, også om vinteren.. Jeg er imponert over hvordan jeg kan trekke med meg et par tonn henger opp bakker jeg ikke hadde kommet opp selv uten tilhenger med 2wd..

 

Hadde en bakke jeg forsøkte meg på i vinter, og var sikker på at ikke skulle gå.. Men jaggu var det bare å gi litt mer gass og ta tiden til hjelp, så krøyp bilen oppover bakken.. Og det med halvannet tonn bak..

Det hadde kommet rundt 20cm snø siden sist det ble brøytet på stedet, og bakken har en skikkelig bratt kneik på toppen!

Lenke til kommentar

Fremkommeligheten er jo overlegen på en 4x4 - særlig hvis de har lav serie og mulighet for å låse aksler - har de i tillegg bra høyde skal det mye til å stoppe de.

 

Dessverre gjør høyden, ugunstig tyngdepunkt og de brede dekkene at de har veldig dårlige kurveegenskaper og bremselengde. Vi har en del suver av diverse slag på jobb, og jeg kjører helst ikke disse på vinteren, hvis det ikke er veldig snøvær og jeg trenger fremkommeligheten. Har opplevd flere ganger å seile gjennom rundkjøringer når jeg har trodd de skulle stoppe på samme måte som min egen personbil. Uten piggdekk er de jo direkte farlige.

Lenke til kommentar

Nå er heldigvis min bil en stasjonsvogn, med normal høyde som en stasjonsvogn skal ha.

Tyngdepunktet er like høyt som for 2wd-utgaven, og man bruker gjerne identiske dekk som på 2wd-utgaven.

 

SUVer er fæle saker, og er noe jeg holder meg godt unna!

 

Det negative måtte være at jeg ikke har lavserie.. Men jeg har greit moment omtrent fra tomgang, så det hjelper noe.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Ja, 4x4 på en personbil er perfekt - særlig hvis det er "ekte" 4x4. Det er jo noen som man kan heve karosseriet på.

Satt på med en Subaru Legacy en gang som hadde slikt utstyr. Fyren var jo sprø, kjørte rett opp i en snøfonn - og sa: nå pleier vanlige 4-hjulstrekkere å sitte fast, dermed prøvde han å komme løs, men det gikk ikke. Så låste han noen aksler med knapper på dashen, Dette pleier å hjelpe, fortsatte han, med bilen kom bare nesten løs. Så trykket han på en knapp til og bilen løftet seg noen cm - og rygget pent og rolig ut fra snøhaugen. Veldig imponerende :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...