Gå til innhold

Hva syns dere om jesus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaha? Hvorfor sier du det?

Fordi de er som fariserer og skriftlærde.

 

Matt 23:27 "Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere ligner hvitkalkede graver. Utvendig er de vakre å se på, men innvendig er de fulle av dødningebein og all slags urenhet. Slik er det også med dere: Utvendig, i folks øyne, ser dere rettferdige ut, men innvendig er dere fulle av hykleri og urett."

Lenke til kommentar

Å beskrive hva Jesus er er for meg litt vanskelig, men bibelen beskriver ganske enkelt Jesus som veien, sannheten og livet. For meg så er Jesus som en redningsmann. Uten han ville jeg ha vært fortapt og uten han ville jeg ikke hatt noe håp. Han berget meg og han døde for meg og jeg hadde IKKE fortjent det! Han er for meg den største mannen som har satt sine skritt på denne jorden og det vil han alltid være!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke på noen andre Guder for det står i det første bud at du ikke skal ha andre guder enn meg (Jesus) Du kan ikke påstå at dette er en oppdiktet person! Skal jeg si at Christoffer Colombus var en oppdiktet person også? Eller kanskje Adolf Hitler også bare er en oppdiktet person... Det er bevis på at Jesus har levd på jorden og blitt pint og korsfesten, men trosspørsmålet kommer inn når enn skal diskutere om han stod opp eller ikke.

 

Da kjenner jeg i mitt hjerne via den hellige ånd at han stod opp igjen og at han finnes. Det er jeg ikke i tvil om. Jesus er en redningsmann for jordens befolkning og på dommens dag så skal alle bøye seg for han og folk skal gråte over at de ikke tok imot og ville heller følge sine egne lyster!

Lenke til kommentar

Tror ikke på noen andre Guder for det står i det første bud at du ikke skal ha andre guder enn meg (Jesus).

 

Det står også at Allah er den eneste guden i Koranen. Hadde du vokst opp i Midt-Østen, så hadde du ikke sett på Jesus som noe annet enn profet. En stor profet, vel og merke, men likevel ikke Gud selv. Verre er det ikke. Din tro er bygget på en tilfeldighet av geografi.

 

Du kan ikke påstå at dette er en oppdiktet person! Skal jeg si at Christoffer Colombus var en oppdiktet person også? Eller kanskje Adolf Hitler også bare er en oppdiktet person... Det er bevis på at Jesus har levd på jorden og blitt pint og korsfesten, men trosspørsmålet kommer inn når enn skal diskutere om han stod opp eller ikke.

 

For Kristendommen er det et fundamentalt spørsmål om Jesus virkelig har eksistert, men dette er nok ikke så sikkert som man lett kan tro. Faktisk er mangelen på historiske bevis for at han har levd så stor at mange forskere hevder at han over tid kan komme til å bli plassert i samme kategori som Noah, Abraham, Dionysos og Herakles. For ikke å nevne Wilhelm Tell som i dag regnes som fullstendig oppdiktet. Faktisk har det allerede vokst frem en retning, de såkalte mytikerne, som regner Jesus som mytisk.

 

Likevel, sammenlignet med det historikerne pleier å ha av kildemateriale om personer som levde for 2000 år siden, er Jesu eksistens ganske bra dokumentert. Flere nokså uavhengige kilder omtaler en som ble kalt Kristus.

 

De viktigste kildene til Jesu liv er de fire evangeliene som står i Det nye testamente. Vi vet ikke sikkert hvor gamle evangeliene er, men man tror de ble skrevet mellom 60 og 90 år etter Jesu fødsel. Bibelforskerne tror Markusevangeliet er det eldste, og at Matteus og Lukas har visst om og benyttet seg av Markus’ beskrivelser. Men Johannesevangeliet er helt annerledes, og de ulike evangeliene styrker troen på at Jesus var en person som virkelig har eksistert. I tillegg til evangeliene er Paulus’ brev til Korinterne viktige kilder til Jesu liv. Brevene ble skrevet 10–20 år etter Jesu død.

 

Kristus eller Jesus er også kjent fra jødiske og romerske skrifter. Den jødiske offiseren og historieskriveren Josefus (37–100 e.Kr.) nevner Jesus ganske kort, og de jødiske skriftlærde, rabbinerne, har også sporadisk omtale av Jesus. Han kalles romersk soldat og uekte sønn av Maria, og det fortelles at Jesus ble hengt på påskeaften.

 

Den romerske historikeren Sueton (70–130 e.Kr.) skriver om Jesus at keiser Claudius drev jødene bort fra Roma på grunn av ”en viss Chrestus”. Også den berømte romerske historikeren Tacitus nevner Jesus. Tacitus forteller at keiser Nero i år 64 ga de kristne skylden for at Roma brant, og at de kristne hadde tatt navnet etter Kristus.

 

Paulus er først ute med å skrive om Jesus, og det er den jødisk-romerske konvertitten som innstifter Kristendommen. Men Paulus sier ingenting om Jesu opprinnelse, lære og mirakler, bare at Jesus skal ha blitt henrettet, og senere åpenbart seg for ham på en reise til Damaskus. Markus, Matteus og de andre evangelistene kommer først etter år 70, kanskje ikke før rundt år 100, med sine mer fyldige fortellinger. Men de evangeliske fortellingene bygger i stor grad på hverandre, og de kan ikke med sikkerhet bekreftes av noen andre.

 

Så tradisjonen om Jesus later til å dukke opp ut av intet, og alt for sent. Tradisjonen bryter også mot jesusbildet hos Paulus, som ikke refererer til innholdet i evangeliefortellingene i sine brev, selv når han burde det for å understreke sine poenger. Dette er åpenbart merkelig. De få ikke-kristne kildene om Jesus fra det første århundret er fragmenterte, det er lite trolig at de er ekte, og de inneholder ikke førstehåndsopplysninger.

 

Forestillingen om en gud som dør, er borte en periode, og siden gjenoppstår, forekommer i flere antikke kulturer. Forestillingen går tilbake til persiske myter, og den indiske guden Mithra som også sies å ha hatt fødselsdag den 25. desember.

 

Det er derfor mange aspekter som må tas med i vurderingen, men det er like lite korrekt i forhold til kritisk tenkning å kalle det en absolutt myte som å kalle det en absolutt sannhet. Påstanden om at Jesus faktisk levde er ikke et faktum, men den er heller ikke avvist som usann.

 

Da kjenner jeg i mitt hjerne via den hellige ånd at han stod opp igjen og at han finnes. Det er jeg ikke i tvil om. Jesus er en redningsmann for jordens befolkning og på dommens dag så skal alle bøye seg for han og folk skal gråte over at de ikke tok imot og ville heller følge sine egne lyster!

 

Hva du føler om det, sier mer om deg enn om sannheten. Mennesker føler mye rart, men det betyr ikke at det de føler er reelt. Følelser er irrasjonelle og som oftest basert på ubevisste tanker. Ta noe så enkelt som en forelskelse. Hvor mange har ikke vært besatt av en kvinne eller en mann, og vært sikkert på at dette er ditt livs kjærlighet. Når forelskelsen derimot gir seg, så skjønner man ikke lenger helt hva som var så spesielt med denne personen.

 

Ikke tolk et hav av følelser som et tegn på rasjonelle fakta. Det stemmer bare ikke.

Endret av LiamH
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kan ikke påstå at dette er en oppdiktet person! Skal jeg si at Christoffer Colombus var en oppdiktet person også? Eller kanskje Adolf Hitler også bare er en oppdiktet person... Det er bevis på at Jesus har levd på jorden og blitt pint og korsfesten, men trosspørsmålet kommer inn når enn skal diskutere om han stod opp eller ikke.

 

picard-facepalm2.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det står i Koranen at Allah er den eneste guden, men det står også i bibelen at menneskene skal komme med falske guder og de skal blir respektert. Det skal komme en rekke nye guder som menneskene bøyer seg for... Bibelen advarer oss for det og det med god grunn. Her i Norge i dag så respekterer jo folk islamismen mer en kristendommen på grunn av at islamisme skriker og de frykter islam på grunn av det.

 

Vi kristne skriker ikke at vi vil sprenge og drepe hvis folk ikke bøyer seg for Allah og respekterer vår tro og gjør det samme. Vi snakker med de vennelig og det er det eneste vi gjør. Vi oppfører oss greit ovenfor mennesker, men vi får ikke mere respekt enn de som skriker og roper og truer... Det er akkurat slik det skal utarte seg utover de siste tider. Bibelen nevner en hel del ting som har gått i oppfyllelse og mere skal det bli...

Lenke til kommentar

Det står i Koranen at Allah er den eneste guden, men det står også i bibelen at menneskene skal komme med falske guder og de skal blir respektert.

 

Så hvorfor stemmer Bibelen mer enn Koranen? Hva er argumentene for det?

 

Her i Norge i dag så respekterer jo folk islamismen mer en kristendommen på grunn av at islamisme skriker og de frykter islam på grunn av det.

 

Hvor har du dette fra? Tror du nordmenn er redd muslimer i Norge? Norge og nordmenn er vel de som ignorerer denne ropingen og skrikingen, og heller ser forbi disse fundamentalistene og heller har fokus på de 98% som ikke er ekstremister. På samme måte som Westboro Baptist Church ikke blir sett på som representative for Kristendommen.

 

Bibelen nevner en hel del ting som har gått i oppfyllelse og mere skal det bli...

Hvilke ting har Bibelen nevnt som har gått i oppfyllelse?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Med tanke på at jesus faktisk syndet i sin levetid (muligens etter han ereksjonerte opp fra de døde 10hi også <3) er det viktig å ikke idolisere et slikt individ på grunnlag av mangel på perfekthet. han brøt nemlig en av Yahwes lover under en Sabbat.

 

kokoko - hvem bryr seg TS.

Endret av cæshåbærs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bibelen nevner en hel del ting som har gått i oppfyllelse og mere skal det bli...

Nevn en eneste profeti som er helt utvetydig ment til å handle om en spesifikk og helt unik hendelse. EN eneste hendelse som ikke kan tolkes til flere hendelser, men som navngir ett sted, tid og navn på personer involvert. Om ikke kaller jeg bullshit for hva det er. Komplett oppspinn som tolkes i vilden sky for å kune muligens underbygge ens allerede forvridde ideer.

 

Jesus er en del av en fint eventyr.

 

Vet nå ikke helt om eventyret er så fint, om du leser bibelen i sin helhet så er det jævlig mye grusomt i den.

 

Med tanke på at jesus faktisk syndet i sin levetid (muligens etter han ereksjonerte opp fra de døde 10hi også <3) er det viktig å ikke idolisere et slikt individ på grunnlag av mangel på perfekthet. han brøt nemlig en av Yahwes lover under en Sabbat.

kokoko - hvem bryr seg TS.

 

Han gjorde en hel del som ikke gir så veldig mye mening i lyset mange prøver å fremstille han.

 

“Don’t imagine that I came to bring peace on earth! No, rather a sword lf you love your father, mother, sister, brother, more than me, you are not worthy of being mine. “ Matt 10:34

 

Jesus, whose clothes are dipped in blood, has a sharp sword sticking out of his mouth. Thus attired, he treads the winepress of the wrath of God. Revelations 19:13-15

 

On the next day, when they had left Bethany, He became hungry. Seeing at a distance a fig tree in leaf, He went to see if perhaps He would find anything on it; and when He came to it, He found nothing but leaves, for it was not the season for figs. He said to it, “May no one ever eat fruit from you again!” And His disciples were listening. Mark 11:12-14

 

 

Luke 12

41Peter said, “Lord, are You addressing this parable to us, or to everyone else as well?”42And the Lord said, “Who then is the faithful and sensible steward, whom his master will put in charge of his servants, to give them their rations at the proper time?43“Blessed is that slave whom his master finds so doing when he comes.44“Truly I say to you that he will put him in charge of all his possessions.45“But if that slave says in his heart, ‘My master will be a long time in coming,’ and begins to beat the slaves, both men and women, and to eat and drink and get drunk;46the master of that slave will come on a day when he does not expect him and at an hour he does not know, and will cut him in pieces, and assign him a place with the unbelievers.47“And that slave who knew his master’s will and did not get ready or act in accord with his will, will receive many lashes,48but the one who did not know it, and committed deeds worthy of a flogging, will receive but few. From everyone who has been given much, much will be required; and to whom they entrusted much, of him they will ask all the more.

 

Så, han syns det er OK å misshandle slaver, han er for dum til å skjønne at trær bærer ikke frukt utenfor sesongen og velger å straffe treet og han selv sier han ikke er her for å lage fred.

Endret av Halsoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvorfor stemmer Bibelen mer enn Koranen? Hva er argumentene for det?

 

 

 

Hvor har du dette fra? Tror du nordmenn er redd muslimer i Norge? Norge og nordmenn er vel de som ignorerer denne ropingen og skrikingen, og heller ser forbi disse fundamentalistene og heller har fokus på de 98% som ikke er ekstremister. På samme måte som Westboro Baptist Church ikke blir sett på som representative for Kristendommen.

 

 

Hvilke ting har Bibelen nevnt som har gått i oppfyllelse?

Bibelen stemmer mer enn koranen på grunn av at bibelen er skrevet at gud via den hellige ånd som formidlet budskapet til apostler og andre som har skrevet bibelen. Hvis du ikke har tro så er dette vanskelig å forstå.

 

Bibelen har nevnt mye som har gått i oppfyllelse. Blant annet avgudsdyrking på de siste tider, miljøproblemer og miljøkatastrofer, kriger, dysterhet, uekte kjærlighet mot de neste, kristendoms fiendtlige personer, ja det er mye enn kan nevne bibelen har beskrevet skal skje i de siste tider som har skjedd. Bare les Johannes åpenbaring.

Lenke til kommentar

Her har man saklige kommentarer og komme med ser jeg...

 

Med tanke på at jesus faktisk syndet i sin levetid (muligens etter han ereksjonerte opp fra de døde 10hi også <3) er det viktig å ikke idolisere et slikt individ på grunnlag av mangel på perfekthet. han brøt nemlig en av Yahwes lover under en Sabbat.

 

kokoko - hvem bryr seg TS.

Kan du komme med bibelske skriftsteder som sier at Jesus syndet eller hvor det står at Jesus brøt sabbaten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...