Gå til innhold

"Frøken X" står frem for å endre sexkjøpsloven


Anbefalte innlegg

Det er jo i utgangspunktet ikke nødvendig å ty til prostitusjon (eller tigging) i Norge 2013 siden det eksisterer sosiale ordninger/trygder.

Nei. Selvsagt ikke... Men det er ikke alle som "tyr til det" fordi de er i nød heller. Noen liker det også... Hvorfor skal man forby det? Hva er grunnene? Det blir ikke bedre av at man forbyr det...

 

Når det gjelder tigging: Forbud vil ikke endre noe som helst. Bøter har de ikke råd til. Og fengsel i norge blir luksushoteller å regne. Og om man sender dem hjem på luksusbusser helt gratis, så vil de bare komme tilbake igjen og igjen.

 

Når man sier man vil forby det, så er det fordi at dette er poppulært blandt folk. Altså er man populistisk. Men HJELPER DET? nei... Så absolutt ikke i det hele tatt...

 

Prostitusjon likeså. Forbyr man det, vil det da bli bedre for de prostituere? Nei, det går under jorda, og det blir styrt av de kriminelle miljøet/nettverket, og ting blir hundre ganger verre, enn om det foregikk i ordentlige og ryddige former...

 

Begge disse fenomenene er historisk og globalt sett, først & fremst knyttet til nød og fattigdom, og sånn sett det eneste scenario de kan et visst moralsk ferniss.

Det mest moralske man kan gjøre, er å tilby dem hjelp, i motsetning til straff. Altså for de som trenger det.

De som ikke trenger hjelp, og som ikke har noe problem med det, de skal selvsagt få ha den friheten så lenge de ikke skader noen med det...

 

 

Narkomane havner vel i en slags mellomposisjon i det bildet der.

Narkomane. Skal man straffe og hjelpe dem, eller skal man fokusere på å hjelpe dem? I dag er det en dobbeltmoralsk praksis... Man vil straffe dem hardt, men man vil hjelpe dem ut av det. Dårlig politisk ledelse vil nå jeg si... Poppulistisk.

 

(at noen i hele tatt greier (moralsk sett) å kjøpe seksuelle tjenester av utslitte heroin-junkier med knekk i knærne, ligger forøvrig over min fatteevne)

De er vel utslitte heroin-junkier selv da kanskje? Uansett: så lenge de to voksne partene er enige i å ha sex, og enige i at den ene sitter igjen med mer penger etterpå... Hva slags problem har vi med dette, slik at vi ønsker å bruke statsmakten i mot disse menneskene for å straffe dem? Har vi høyere moralske standarder, som gjør at vi har rett til å herske over dem?

 

 

Og så har vi denne omtalte pole-danseren & luksusprostituerte som ikke er drevet av nød. Jeg er vel tvilsom til at det nærmest er noe "menneskerettighet" for slike å få bedrive prostitusjon. Hun kan vel få seg deltids-kassajobb på KIWI eller ICA som andre?

Jeg er uenig i at politikerne skal bestemme så mye som det de gjør over enkeltindividers egne valg. Jeg mener at vi må få mer ansvar over vårt eget liv, og bestemme mer selv uten at vi skal måtte bli forfulgt av det offentlige politivesenet av den grunn. Mine og dine moral må ikke undertrykke folk som tenker annerledes osv. Det moralske vi kan gjøre er å hjelpe dem som oppsøker hjelp og som vil ha hjelp.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, åpenbart er det å ikke respektere noen respektløst. Det er ikke det samme som å si at jeg ikke tolererer det, men jeg reagerer når en prostituert plutselig blir beundret og nærmest hedret for sin innsats.

 

Jeg kan jo spørre, hvorfor må jeg vise respekt for alle? Er det ingen du ikke har respekt for?

 

Jeg beundrer henne for å stå frem i media i et forsøk på å endre en lov som ikke fungerer og skape debatt rundt temaet, mens jeg forsvarer hennes rett til å prostituere seg. Hun fortjener i hvert fall ikke å bli kalt søppel og lavmål når hun ikke har gjort noe galt. Hun har bare tatt et livsvalg som kanskje er litt avvikende i forhold til normen.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Til Sufficator og MrLG: Hvorfor bryr Dere dere om hva andre gjør med sin kropp? Hvorfor kan Dere ikke bare gi faen og istedet leve deres egne liv? Fiks heller egen (dårlig) økonomi, rus(u)vaner, kjæresteproblemer med mer istedet for å slavre med kjeften utifra hva dere måtte mene om andre.

 

Jeg kan virkelig ikke fordra sånne som Dere som stadig skal dytte sin religion og/eller moralske synspunkter over på andre når det er ufrivillig, det er så utrolig irriterende.

 

Jobb litt med Dere selv for å bli bedre mennesker, det trengs!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

typo. Skulle stått "trenger det et morask ferniss." Altså selve prostitusjonen.

Ok. men spørsmålet blir det samme: Trengs et moralsk ferniss?

 

Akkurat det med at så lenge det ikke "skader andre" så gjør det ikke noe, er litt utslitt.

 

Det skader ingen andre om jeg i nød selger ene nyren for 20 000 kr. til Volvat Medisinske slik at en riking fra Bærum kan få den, eller om jeg hadde villet gifte meg med to kvinner. Allikevel er det forbudt.

 

Og det er vel bra?

Tja. Man kan selvsagt stille seg moralsk til doms over rikinger fra Bærum som kjøper nyre på billisalg, men jeg ser ikke noe galt med den som selger dem. Så lenge de er ved sans og samling og tar den avgjørelsen vel vitende om ulemper og risikoer, vel og merke.

 

Hvorfor det skal være forbudt å gifte seg med to kvinner, eller to menn, ser jeg ikke. Så lenge ingen av de involverte skades av det.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
... men jeg reagerer når en prostituert plutselig blir beundret og nærmest hedret for sin innsats.

 

Hvorfor skal man ikke beundre/respektere noen som gjør en jobb som markedet etterspør og som samfunnet urettmessig er så fordømmende mot? - Det er mye mer enn bare sex. Som hun selv sier på VG:

"Sexarbeidere er opptatt av å presisere at dette er salg av seksuelle tjenester. Begrepet salg av kropp brukes som en herskerteknikk for å frata sexarbeidere sin stemme og intellekt. Internasjonal forskning viser at sexarbeid handler om utrolig mye mer enn tøm og røm. Sexarbeidere på innemarkedet tilbyr vel så mye en emosjonell tjeneste."

Hilsen Hege
Lenke til kommentar

Men nå holder det jo tydeligvis ikke med selvrespekt for "frøken X", hun står jo fram i VG og "krever" respekt fre alle andre. Det finnes mengder av yrker jeg ikke eier engang ett lite snev av respekt for, f.eks hore, telefonselger og leiesoldat. Folk må gjerne ta disse yrekene likevel, men de får i såfall klare seg uten at jeg ser på de med "respekt".

Jeg har forståelse for at folk kan kreve respekt for ting de ikke velger selv, som om de er homo, om de mangler bein eller har "feil" hudfarge. Men repekt for ting du velger selv, som hore, telefonselger eller leiesoldat kan du ikke kreve.

Alle kan kreve å få være i fred, men de kan ikke kreve respekt.

Nå leser jeg ikke VG, det jeg leser av linken er at hun ønsker at samfunnet/lovverket skal respektere yrket hennes. Din personlige respekt eller mangel på samme er basert på ditt subjektive moralsyn, den kan hun ikke forlange. Men hun kan forlange (om enn ikke nødvendigvis forvente) at samfunnet ikke oppfordrer til at man ikke skal respektere det/dem.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Til Sufficator og MrLG: Hvorfor bryr Dere dere om hva andre gjør med sin kropp? Hvorfor kan Dere ikke bare gi faen og istedet leve deres egne liv? Fiks heller egen (dårlig) økonomi, rus(u)vaner, kjæresteproblemer med mer istedet for å slavre med kjeften utifra hva dere måtte mene om andre.

 

Jeg kan virkelig ikke fordra sånne som Dere som stadig skal dytte sin religion og/eller moralske synspunkter over på andre når det er ufrivillig, det er så utrolig irriterende.

 

Jobb litt med Dere selv for å bli bedre mennesker, det trengs!

 

Jeg driter vel i om en dame jeg ikke kjenner selger sin egen kropp, men det betyr ikke at jeg ikke har en mening, akkurat som dere, om saken. For min del er det like irriterende at dere synes det er riktig at dattera deres suger kuk for penger, eneste grunn til at jeg kommenterer er at jeg synes det er absurd, i prinsippet kan gjøre hva faen dere vil sålenge det ikke påvirker mine nærmeste en grusom dag.

 

Og hvem sin avgjørelse er det å si at vi trenger å bli bedre mennsker, jeg er sikker på det er hundrevis av millioner som mener det samme som meg, så jeg kan like gjerne si det samme til deg. Du har ikke noe mer rett enn meg.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Hva skal hun utdanne seg til? Eller er det egentlig det velkjente "er student" som ofte bare er skalkeskjul i tilfelle omgivelsene spør hva man bedriver tiden med?

 

Og viss utdanning/yrkesvalg er reelt, er det ikke som prostituert en risiko for å tillegge seg dyre vaner, uavhengighet, fleksibel "arbeidstid" osv. som til syvende og sist gjør at du forblir i prostitusjon og aldri kommer ut i normal jobb?

 

Er det virkelig av interesse hva hun utdanner seg til å bli?

 

Hege er ikke alene om å finansiere en livsstil på denne måten. Her og her kan du lese andre historier om jenter som opererer på inne-markedet, og hvis jeg ikke husker helt feil er det bare litt over et år siden det stod frem en jusstudine fra Oslo som fortalte hvordan hun finansierte det hun opplevde som merkepress på fakultetet sitt. Lurer på om det var Dagbladet som kjørte storyen da.

Lenke til kommentar

Ok. men spørsmålet blir det samme: Trengs et moralsk ferniss?

 

Ja? Vi har det jo bla. i form av nødverge, crime of passion, etc. dvs. vi nyanserer på underliggende årsaker.

 

Og derfor var det tradisjonelt at man "aksepterte" at nød kan føre til prostitusjon eller tigging.

 

Mens lukusprostitusjon faller utenom

Lenke til kommentar

Og hvem sin avgjørelse er det å si at vi trenger å bli bedre mennsker, jeg er sikker på det er hundrevis av millioner som mener det samme som meg, så jeg kan like gjerne si det samme til deg. Du har ikke noe mer rett enn meg.

Med sånne som deg her i verden er det ikke rart folk sprenger seg i filler.
Lenke til kommentar

Med sånne som deg her i verden er det ikke rart folk sprenger seg i filler.

 

Sånne som meg, mener du normale mennesker? Gå ut på gata og vekk fra denne tråden og spør hvor mange som mener det samme som meg. I prinsippet er det dere som støtter at medmennnsker gjør hva de vil sålenge det er lov, så i prinsippet kan man jo si det er dere som er gale, avhengig av hvilkets land lover man følger.

Lenke til kommentar

Sånne som meg, mener du normale mennesker? Gå ut på gata og vekk fra denne tråden og spør hvor mange som mener det samme som meg. I prinsippet er det dere som støtter at medmennnsker gjør hva de vil sålenge det er lov, så i prinsippet kan man jo si det er dere som er gale, avhengig av hvilkets land lover man følger.

Ja, dessverre er du ganske normal av deg... (og det er jo trist for deg). Det er derfor verden er slik den er (med konflikter, vold og drap).

 

Og ja, jeg (+ andre) støtter enkeltindividets rett til å bestemme over egen kropp.

 

Alle har også rett til sin egen mening, dessverre tror mange at de bør dytte denne over på andre.

Lenke til kommentar
Sånne som meg, mener du normale mennesker? Gå ut på gata og vekk fra denne tråden og spør hvor mange som mener det samme som meg.

 

Så det du sier er at det ikke er normale mennesker som er her på forumet - bare for at du ikke får den støtten du vil på ditt syn.

Poenget er at så lenge man ikke skader andre med sine valg, så må det være opp til den enkelte.

Lenke til kommentar

det gjør du som bankraner og

 

(uten sammenligning forøvrig)

En bankraner som tjener på det er antagelig smart. De dumme havner i fengsel. Det er ikke dumt å være lat, tvert om. Det er et resultat av det moderne overskuddssamfunnet at det regnes som høyverdig å jobbe mer enn man trenger for å overleve.

 

 

Ja? Vi har det jo bla. i form av nødverge, crime of passion, etc. dvs. vi nyanserer på underliggende årsaker.

 

Og derfor var det tradisjonelt at man "aksepterte" at nød kan føre til prostitusjon eller tigging.

 

Mens lukusprostitusjon faller utenom

Men nå snur du på det. Vi "aksepterer" nødverge fordi vold og drap regnes som galt. Hadde ikke drap vært galt, så hadde heller ikke nødverge trengt nyansering. Spørsmålet er hvorfor prostitusjon regnes som galt i utgangspunktet. Ellers trengs ikke noe ferniss.

 

 

Og hun skal etterhvert som advokat ta hånd om klient-penger? :hmm:

Tja, at man prostituerer seg betyr ikke at man ikke vet forskjell på rett og galt. Å være prostituert er som kjent ikke ulovlig (å kjøpe det er), underslag derimot er kriminelt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja, dessverre er du ganske normal av deg... (og det er jo trist for deg). Det er derfor verden er slik den er (med konflikter, vold og drap).

 

Og ja, jeg (+ andre) støtter enkeltindividets rett til å bestemme over egen kropp.

 

Alle har også rett til sin egen mening, dessverre tror mange at de bør dytte denne over på andre.

 

Jeg tror du misforstår, jeg mener ikke det skal være ulovlig å selge sin egen kropp, jeg ser bare ned på kvinnene som gjør det og setter dem i laveste bås i samfunnet. Jeg synes ikke det skal være ulovlig å f.eks være muslim heller, men jeg ser på meningene deres som patetiske og mister derfor respekten for de.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår, jeg mener ikke det skal være ulovlig å selge sin egen kropp, jeg ser bare ned på kvinnene som gjør det og setter dem i laveste bås i samfunnet.

Du ville vært tjent med å droppe denne pliktetikken, da kan du leve et langt bedre liv. Endret av Mr. Krangle
Lenke til kommentar

Tja, at man prostituerer seg betyr ikke at man ikke vet forskjell på rett og galt. Å være prostituert er som kjent ikke ulovlig (å kjøpe det er), underslag derimot er kriminelt.

 

Geir :)

 

Bekymringen min gikk på at en voksen jusstudent ikke har karakter til å stå imot merkepress på klær, og derfor tydde til prostitusjon. Ikke noe godt personlighetstrekk med tanke på at advokater håndterer store pengebeløp for klienter, spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår, jeg mener ikke det skal være ulovlig å selge sin egen kropp, jeg ser bare ned på kvinnene som gjør det og setter dem i laveste bås i samfunnet. Jeg synes ikke det skal være ulovlig å f.eks være muslim heller, men jeg ser på meningene deres som patetiske og mister derfor respekten for de.

Hvilken hore er det som i det hele tatt gidder å bry seg om hva en Crysis-spillende fjern fjortiss har av moralske oppfatninger av dem? :) Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...