Gå til innhold

Gaming musematte- hva er vitsen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke du forstod hva jeg mente :D Jeg mente hva er poenget å kjøpe en gamer musematte om man heller har en vanlig musematte liggende.

Daså. Nei, det er ikke vits det. Det er ofte design, og stoffet som mange foretrekker, og en velger da "gaming"-matter. Om det er så mye bedre, tviler jeg på :)
Lenke til kommentar

Gamingmattene er ofte større. Veldig avhengig av hva slags gamer du er. Spiller du FPS-spill vil du gjerne ha en større flate å bevege musa over. Spiller du andre spill er det ikke like mye vits. Ofte har overflaten til gamingmattene mindre friksjon slik at musa glir lettere.

Lenke til kommentar

En musematte er da en musematte i definisjon...? Jeg har en Steelseries 9HD (pluss mange forskjellige andre musematter), men har aldri omtalt den/de som annet enn "musematte".

 

I praksis har det med trackingen/lesingen å gjøre: forskjellige mus kan bruke forskjellige sensorer - og ikke alle sensorer leser like bra på alle overflater (noen vil ikke lese i det hele tatt på enkelte underlag).

Vil du spare penger, så kjøp en spisematte til 10-20kr. på Nille eller tilsvarende, men en kurrant matte til Razer Naga - hvis det er det du egentlig spør etter her - synes å være Goliathus Control

"Omega", "Standard", "Alpha" og "Extended" gjenspeiler størrelsen (her i stigende rekkefølge).

http://store.razerzo...goryId.40946200

 

 

http://cdon.no/elekt...ousepad-7792972

 

Edit:

http://www.prisjakt.no/search.php?query=goliathus+control

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Selv har jeg en musematte som jeg tipper er 50x60 centimeter, men jeg vet at når jeg spiller spill som f. eks. BF3 så bruker jeg bare en veldig liten del av den siden sensitiviteten på musa er stilt ganske høyt (<5 cm bevegelse på musa fra kant til kant på skjermen). Likevel kunne jeg aldri tenkt meg noe mindre, siden størrelsen gjør at jeg aldri vil føle kanten på den, og dersom jeg endrer sittestilling (fra gaming til surfing til video) så vil jeg aldri trenge å flyte musematta deretter.

 

Hva "gaming" gjelder... Det er jo forskjell på vanlige små musematter beregnet på lett kontorbruk og litt større musematter for gaming og store skrivebord. Men musematter er generelt så billige at man sjelden angrer dersom man legger to-tre hundre kroner i det, da får man i alle fall ei musematte som man aldri trenger å irritere seg over.

Lenke til kommentar

De beste gamingmattene har en overflate og mønstrer som gir høyere presisjon mtp den optiske sensoren kontra å bruke en tilfeldig matte. Det er store forskjeller mellom matter pris er ingen indikator på hva som er best.

 

Etter 10 år med icemat har jeg nå gått over til en stor plastmatte, SteelSeries 9HD som kostet drøye 200 kr og finnes i en mindre utgave til en lavere pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, gamingmusematter er generelt større og har gjerne høyere presisjon enn "vanlige" musematter. I tillegg har en del musematter mulighet for å bruke begge overflatene av musematta, der den ene har lav friksjon og den andre høy(ere). Du betaler vel også en del for designet.

Lenke til kommentar

Jeg bruker "gamingmusematte" både på jobb og hjemme.

Da kan jeg har relativt lav sens uten å irritere meg over at jeg drar musen utenfor matten hele dagen.

En musematte er litt som en mus i seg selv. Det går veldig på smak og behag, jeg kunne for eksempel aldri tenkt meg å bruke en MMO mus siden disse ofte virker klumpete og har "saklig" mange knapper mens for de som spiller mye MMO er dette sikkert perfekt.

Jeg er selv ikke så nøye på overflaten til musematten det som er viktig for meg er at den ikke blir for liten, for min del kunne jeg godt trekt inn hele pulten med "musematte belegg"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noe jeg så ingen hadde skrevet;

 

Noen muser krever faktisk spesielle musematter da laseren (husker ikke på betegnelsen på laseren)

må ha et spesielt underlag.

 

Men det er meget sjeldent å se idag.

Som oftest så er gaming-musematter bedre å bruke med tanke på størrelse, friksjon og ikke minst hvordan de ser ut.

 

Jeg ELSKER gamle IceMat (om noen husker de?) som nå heter SteelSeries I-2,

Og ville aldri ha gått for noe annet.

 

Men ja, noen spiller på lav sens og må ha store musmatter (Razer Goliathus feks).

Ta deg innom en butikk og kjenn på de fleste om du er på utkikk etter en god en.

Elkjøp (de fleste varehus iallefall) og Teknikmagasinet har en god del!

Lenke til kommentar

Hei,

 

det er faktisk forskjell på musmatter. Jeg har prøvd en del oppover årene og det er veldig deilig å finne en perfekt matte.

 

Det er forskjeller i hvordan du synes hånden ligger på matten, litt av hånden vil jo alltid ha kontakt med matta. Det er jo friksjon mellom hånden og matten også så det er ett ganske viktig kriterie for meg. Jeg spiller ikke på "proff" nivå så jeg merker lite til friksjon mellom musen og matte osv, men jeg merker det faktisk litt. Som nevnt er det også forskjeller i størrelse, dette er også smak og behag selvfølgelig.

 

Jeg har en såkalt "gaming matte"; http://www.komplett....aspx?sku=774247

 

Musen vil faktisk bli bedre og mindre irritabel å bruke hvis du finner riktig matte. Viktig å huske at dette er veldig smak og behag, de fleste vil antagelig ikke merke noe, jeg merker de små forskjellene pga at jeg sitter altfor mye forran PC og ikke har noe sosialt liv :hmm:

 

Alt i alt så er det minimale forskjeller, spiller du mye eller bruker PC mye generellt så vil du merke det. Hvis ikke så er det ikke så nøye med valg av matte. Lurt å prøve flere, men siden spørsmålet var "Hva er vitsen?" så vil du antagelig ikke merke noe.

 

Er sikkert smør på flesk at jeg svarte her :w00t: GOD 17.MAI ALLE SAMMEN :fun:

Endret av blablabling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...