Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?


Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

  1. 1. Kryss av alle du er for:

    • Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I min favør"... Virker det som om mammaen vil ha barnet? Hadde hun fått prøven hun hadde krav på kunne dette barnet vært abortert og hadde ikke trengt å komme inn i et halvskapt liv i det hele tatt.

I din favør ja. I dette tilfellet var det en mor som ikke ville ha et funksjonshemmet barn, i andre tilfeller er det folk som vil ha barn, og aksepterer at de kan ha downs. Førstnevnte er ikke mindre egoistisk enn sistnevnte. Det er hennes eget ønske og situasjon som står i sentrum i denne saken også, ikke barnets.

 

Denne saken er et prakteksempel på hvor galt systemet er!

Problemene i helsevesenet og pasienters (eller gravides) rettigheter er en annen diskusjon.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

1) Personer med Downs syndrom kjenner ikke til sin egen diagnose og vet dermed ikke hva de går glipp av.

Men de kan ha en subjektiv oppfattelse av sorg og glede. Og denne kommer til uttrykk i deres væremåte og kan oppfattes av omgivelsene. Hva de går glipp av er som vi har diskutert tidligere etter min mening irrellevant. Lykke er subjektivt.

 

2) Ingen i det offentlige gidder å sette slik på papiret.

Kilden behøver da ikke være offentlig, så lenge den er informert og vitenskapelig etterprøvbar. Det ligner deg ellers ikke å skylde på konspirasjoner.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Egentlig en ganske guffen tråd når man leser enkelte innlegg. Godt man slipper å være her inne lengre tid om gangen :p

 

Du har nok ikke lært deg knepet .. Hvis du først går inn i holocausttråden, eller en valgfri livssynstråd, og bare leser ett par sider derfra, vil du oppleve at disse fungerer som sånn forumprozac, man blir sånn deilig bedøvd, og da kan man ta en tur innom her og kose seg litt, men ikke for meget - da blir man løs i magen og må sannsynligvis rett på potta.

 

Hyggelig å få hjelpe akkurat deg

 

;)

Lenke til kommentar

Altså har du absolutt null grunnlag for å ønske dem abortert, annet enn at du er et motbydelig menneske.

 

Var det mammaen, bestemoren eller oldemoren din som lærte deg å skrive en slik setning?

 

Nå skal jeg skrive noe som du ikke kommer til å forstå, men du kan alltids få noen voksne til å oversette: Når noen blir født med Downs syndrom fødes de rett inn i et liv hvor de er psykisk utviklingshemmede. Dette preger dem gjennom hele oppveksten og gjennom hele resten av livet. De vil aldri non sinne bli i stand til å leve et fullverdig liv med de muligheter og tilbud normalt friske mennesker leve. De lever derfor et falskt liv! Dette betyr at de aldri får vite om sin egen diagnose og hva som egentlig hemmer dem i hverdagen. De tror at livet deres er normalt når det ikke er det i det hele tatt. De blir født inn i et liv hvor de blir lurt og bedratt!

Lenke til kommentar

Kan du fortelle meg hva et "halvskapt liv" er for noe, Mathias?

 

Når man blir født i en tilstand som bla. Downs syndrom hvor man aldri kan forstå sin egen diagnose/skjebne og det aldri kan gjøres noe med den. Man lever redusert gjennom hele spebarndommen, barndommen, tenårene, årene som ung, årene som voksen og alderdommen. Man vil aldri noen sinne forstå sin egen diagnose eller det alternative livet man går glipp av og man vil alltid bli bedratt til å tro at man har det bra og lever et fullverdig liv. Men det er løgn!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når man blir født i en tilstand som bla. Downs syndrom hvor man aldri kan forstå sin egen diagnose/skjebne og det aldri kan gjøres noe med den. Man lever redusert gjennom hele spebarndommen, barndommen, tenårene, årene som ung, årene som voksen og alderdommen. Man vil aldri noen sinne forstå sin egen diagnose eller det alternative livet man går glipp av og man vil alltid bli bedratt til å tro at man har det bra og lever et fullverdig liv. Men det er løgn!

 

Javel, det er sånn du ser på skapt/halvskapt - jeg har ingen andre fordelinger enn enten levende eller død.

Og det som lever skal få leve så lenge det vil. Jeg synes også at å lete etter feil, og sette fingeren på feil og ville endre eller fjerne feilene, er den største feilveien vi begir oss inn på - jeg snakker da om en natur som vi på ingen måte ser begynnelsen eller slutten på, og jeg har lært (smertelig) i det vanlige livet, at det man ikke har oversikten på før man evntuelt begynner å rette i detaljer, bruker å ende i katastrofer, som igjen har satt oss enda lengre i fra målet og fordyret dermed hele prosessen.

 

Når vi har den fulle oversikten, så kan vi se på sakene igjen.

 

Og det med "fullverdig liv" - hva i alle dager er det? Det må vel være individuelt, ikke sant?

 

Jeg for min del bor i et "kråkeslott" - det er mange små feil overalt - en taksten her, ett vindu der, en verandadør osv

Men likevel kan jeg bo i det kråkeslottet, og føler meg helt fin og har et normalt godt liv. Så jeg sier gjerne til sånne som kritiserer mitt kråkeslott, at; det som er oppusset er helt oppusset ...

Men så må jeg jo også leve med at det er sikkert noen naboer som synes at jeg er litt rar og mener jeg skal følge dem i deres måte å feilrette på,og det får bli deres eget problem

 

:)

Lenke til kommentar

Når noen blir født med Downs syndrom fødes de rett inn i et liv hvor de er psykisk utviklingshemmede. Dette preger dem gjennom hele oppveksten og gjennom hele resten av livet. De vil aldri non sinne bli i stand til å leve et fullverdig liv med de muligheter og tilbud normalt friske mennesker leve.

Forklar hvorfor du er en frisk person og hvorfor folk med downs syndrom er mindre friske enn deg. Dette blir episk.

 

De lever derfor et falskt liv! Dette betyr at de aldri får vite om sin egen diagnose og hva som egentlig hemmer dem i hverdagen. De tror at livet deres er normalt når det ikke er det i det hele tatt. De blir født inn i et liv hvor de blir lurt og bedratt!

Mens du har forstått ditt liv fullt ut. Grattis, du har akkurat sidestilt deg med en gudeskikkelse uten at du er klar over det selv. :) Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar

Aftenposten: Ny fostertest til vurdering: påviser Downs syndrom i 9. uke
En ny blodprøve kan påvise om fosteret har Downs syndrom så tidlig som i niende uke. Metoden kan komme til å revolusjonere fosterdiagnostikken.

 

Siden jeg ikke har deltatt tidligere i tråden får jeg vel åpne med å fortelle min mening:

- Ja til generelt selvvalgt abort innen uke 12.

- Ja til tidligst mulig å få tilgang på god informasjon, dvs. trygge diagnoser, for å kunne gjøre et godt informert valg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Javel, det er sånn du ser på skapt/halvskapt - jeg har ingen andre fordelinger enn enten levende eller død.

Det er den beste beskrivelsen jeg kommer på. Man kan ikke kalle et menneske som ikke er psykisk eller fysisk friskt for fullskapt.

Og det som lever skal få leve så lenge det vil. Jeg synes også at å lete etter feil, og sette fingeren på feil og ville endre eller fjerne feilene, er den største feilveien vi begir oss inn på - jeg snakker da om en natur som vi på ingen måte ser begynnelsen eller slutten på, og jeg har lært (smertelig) i det vanlige livet, at det man ikke har oversikten på før man evntuelt begynner å rette i detaljer, bruker å ende i katastrofer, som igjen har satt oss enda lengre i fra målet og fordyret dermed hele prosessen.

 

 

Hva er det som er galt med å rette opp feil i menneskers kropp eller sinn? Er det samtidig feil at legevitenskapen har funnet opp medisin mot AIDS? Er det feil at man kan finne opp vaksine mot ebolaviruset? Er det feil at man kan kurere forkjølelse?

Når vi har den fulle oversikten, så kan vi se på sakene igjen.

 

Hvilken fulle oversikt?

 

Og det med "fullverdig liv" - hva i alle dager er det? Det må vel være individuelt, ikke sant?

 

 

Ikke ved mindre man er 100% frisk og kan vurdere det skikkelig.

 

Jeg for min del bor i et "kråkeslott" - det er mange små feil overalt - en taksten her, ett vindu der, en verandadør osv

Men likevel kan jeg bo i det kråkeslottet, og føler meg helt fin og har et normalt godt liv. Så jeg sier gjerne til sånne som kritiserer mitt kråkeslott, at; det som er oppusset er helt oppusset ...

Men så må jeg jo også leve med at det er sikkert noen naboer som synes at jeg er litt rar og mener jeg skal følge dem i deres måte å feilrette på,og det får bli deres eget problem

 

 

Du kan ikke sammenligne et hus med et menneskeliv. Det er helt umulig.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...