Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?


Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

  1. 1. Kryss av alle du er for:

    • Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13


Anbefalte innlegg

Vi er alle født inn i livet uten å ville det selv.

 

Geir :)

 

Og så? Er man født frisk og rask er det jo helt greit. Alle opplever deprimerte/triste perioder, men selv har jeg de to siste årene hatt det bede enn på mange, mange år.

 

Og ønsker man ikke å leve lenger er det fullt mulig å ta livet av enn selv. Den største og mest selvfølgelige av alle menneskerettigheter må selvsagt være å få dø om man ønsker det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og så? Er man født frisk og rask er det jo helt greit. Alle opplever deprimerte/triste perioder, men selv har jeg de to siste årene hatt det bede enn på mange, mange år.

Hvis det bare var snakk om "triste perioder" så. Hva ville du helst vært: En gutt med downs i Norge, eller en åndsfrisk barnesoldat i Kongo? Er det helt greit å være sistnevnte?

 

Og ønsker man ikke å leve lenger er det fullt mulig å ta livet av enn selv. Den største og mest selvfølgelige av alle menneskerettigheter må selvsagt være å få dø om man ønsker det!

Jeg er enig i at det burde være en menneskerett. Men slik er det ikke. Tvert om, "suicidale" mennesker kan sperres inne og tvangsmedisineres, og vi er alle utsatt for et sosialt og moralsk stigma for å hindre at vi tenker i de baner.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det bare var snakk om "triste perioder" så. Hva ville du helst vært: En gutt med downs i Norge, eller en åndsfrisk barnesoldat i Kongo? Er det helt greit å være sistnevnte?

 

Ved mindre barnesoldater mates med ulike typer narkotika (noe som i enkelte tilfeller er bevist) er de åndsfriske. Når det gjelder Kongo eller andre land der barnesoldater praktiseres vokser de opp i et helt annet samfunn enn oss her i fredelige Norge så det militære blir fort en del av hverdagen deres. Ville nok tatt det siste alternativet du nevner selv om jeg ikke er for bruk av barnesoldater i det hele tatt. En gutt med Downs syndrom her i Norge er en missfødt person som blir lurt til å tro at han lever et normalt liv og det uansett alder.

 

Jeg er enig i at det burde være en menneskerett. Men slik er det ikke. Tvert om, "suicidale" mennesker kan sperres inne og tvangsmedisineres, og vi er alle utsatt for et sosialt og moralsk stigma for å hindre at vi tenker i de baner.

 

Imidlertid er det enkelt nok å begå selvmord uten å dele det med folk på forhånd. Kjente selv flere som har gjort det. Så selv om loven burde endres er det ikke fult så kritisk at det er forbud mot dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville nok tatt det siste alternativet du nevner selv om jeg ikke er for bruk av barnesoldater i det hele tatt.

Og der tror jeg vi fikk fastslått at denne diskusjonen ikke fører noe steds hen. Å sitte foran PC'en i fredelige og priviligerte Norge og si at man hadde foretrukket å være barnesoldat går det bare ikke an å kontre på noen fornuftig måte.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så med andre ord kan ikke folk med en annen tankegang enn deg føre en fornuftig diskusjon?

Det kan de sikkert, med folk som tenker likeens. Men på et eller annet nivå er man så forskjellige at det ikke nytter å møtes, og jeg innser at mine argumenter ikke vil bite på den jeg diskuterer med uansett.

 

Så du kan like gjerne si at det er jeg som ikke kan føre en fornuftig diskusjon med dem.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Enkelt og greit: Jeg ville heller levd et psykisk friskt liv i krig enn et psykisk sykt liv i fred!

 

Det kommer jo selvsagt helt ann på hva du vokser opp med og hvordan dagligliv du er vant til. Dersom du fødes og vokser opp i krig er det normalt for deg. Jeg leste bla. en bok av en journalist som for flere år siden var i Afghanistan. (Det var amerikanske Peter L. Bergene som møtte Osama bin Laden) og det han merket seg var at det eneste barna lekte var krig samt at de brukte lyder som år bombene og rakettene kom inn i landet, ikke når de ble skutt ut slik barn i Vesten gjør når de leker krig. Rett og slett fordi alt de hadde opplevd var krig og noe annet kjente de ikke til. Det var en normal hverdag for dem.

 

Som jeg var inne på tidligere har jeg møtt flere med alvorlige handicap og jobbet med noen og jeg unner ikke noen et slikt liv. Og selv ville jeg heller vært psykisk frisk og levd et hverdagslig liv i krig. Det være seg som sivil, militær eller militant samt som barn, tenåring, ung, voksen eller gammel!

 

OT: Fanta deg på facebook forleden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her kan dere selv se hvordan det går når det fødes barn med Downs syndrom:

 

Fikk ikke fostervannsprøve - barnet ble født med Downs syndrom

 

Nå skal saken opp i Høyesterett

 

Sykehuset tok ikke fostervannsprøve for å sjekke om fosteret var funksjonsfriskt. Da det ble født, hadde det Downs syndrom.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10112539

Lenke til kommentar

Jeg jobber med folk som har downs syndrom. De går dagen rundt og trives med seg selv, helt til de ikke får se på TV så lenge de ønsker eller ikke får den tiende brødskiva med nugatti/whatever. De kan sitte og lese en barnebok og holde på å le seg i hjel av den. Med andre ord oppfører de seg temmelig likt "normale" barn, bare mye lengre.

 

Fyfaen for noen fæle mennesker, burde aldri blitt født ass....

Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar

Eh, nei. Der kan vi se hvordan det går når en kvinne som på forhånd har bestemt seg for at hun ikke ønsker et funksjonshemmet barn ikke får de prøvene hun har krav på og som ville gjort det mulig å velge.

 

Geir :)

 

Hvordan kan du si "nei". Ønsker noen på forhånd et funksjonshemmet barn? Nei, selvfølgelig ikke. SÅ her kan man se hvordan det går når barn fødes med Downs syndrom.

 

Du kan alltids argumentere utifra foreldrenes innstilling, men dette er et prakteksempel på hva en fødsel med Downs syndrom kan bety.

Lenke til kommentar

Jeg jobber med folk som har downs syndrom. De går dagen rundt og trives med seg selv, helt til de ikke får se på TV så lenge de ønsker eller ikke får den tiende brødskiva med nugatti/whatever. De kan sitte og lese en barnebok og holde på å le seg i hjel av den. Med andre ord oppfører de seg temmelig likt "normale" barn, bare mye lengre.

 

Folk som jobber med barn eller andre alderstrinn der folk har Downs syndrom snakker mye om lykke ja. Imidlertid har jeg selv jobbet i en kantine hvor en annen hadde Downs syndrom og jeg har vært gjentatte ganger og jobbet på Frambu som et senter utenfor Oslo spesialisert på skjeldne funksjonshemninger. Jeg har også hatt observasjoner innen APS (Arbeidspraksis i skjermet virksomhet) og sett mer enn nok av forskjellige funksjonshemninger. Og det både fysisk og psykisk. Livene og tilværelsene deres er ikke så fantastiske som mange skal ha det til. De som har fysiske funksjonshemninger kjenner til dette og vet at de aldri vil få et fullverdig liv nettopp pga. denne funksjonshemningen og de med psykiske funksjonshemninger vet ikke selv at de har disse funksjonshemningene og dermed ikke hva de går glipp av og hvordan livene deres kunne vært om de var friske.

 

Fyfaen for noen fæle mennesker, burde aldri blitt født ass....

 

Et fælt liv heter det. Og de burde ikke vært født, det er helt sant. De burde vært abortert i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Et fælt liv heter det. Og de burde ikke vært født, det er helt sant. De burde vært abortert i utgangspunktet.

Hva faen vet du om dette?

 

Du mener det er bedre å være død enn å ha downs syndrom. I beg to differ, og raiser det med at du sannsynligvis er langt mer mongo enn folk med downs. Du vet absolutt ingen verdens ting om andre menneskers følelser. Kom deg ut av rommet for en gangs skyld, og hopp til helvete ned fra det moralske luftslottet ditt.

Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar

Hva faen vet du om dette?

 

Så langt, langt mer enn småbarn som deg! Og ikke bruk banneord. Det får deg kansje til å virke tøff på barneskolen, men bare useriøs her på et diskusjonsforum med voksne mennesker.

 

Du mener det er bedre å være død enn å ha downs syndrom. I beg to differ, og raiser det med at du sannsynligvis er langt mer mongo enn folk med downs. Du vet absolutt ingen verdens ting om andre menneskers følelser. Kom deg ut av rommet for en gangs skyld, og hopp til helvete ned fra det moralske luftslottet ditt.

 

1) Ikke bland norsk og engelsk.

 

2) Ikke bruk ord som "mongo" når du diskuterer med voksne mennesker.

 

3) Lær deg hva saklige argumenter er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan du si "nei". Ønsker noen på forhånd et funksjonshemmet barn? Nei, selvfølgelig ikke.

Men mange foreldre vil gjøre det beste ut av situasjonen hvis de først får et, og vurderer ikke abort. De ønsker ikke fostervannsprøver eller en gang å vite om det blir gutt eller jente.

 

SÅ her kan man se hvordan det går når barn fødes med Downs syndrom.

Fortsatt: Nei.

 

Du kan alltids argumentere utifra foreldrenes innstilling, men dette er et prakteksempel på hva en fødsel med Downs syndrom kan bety.

Nettopp: Kan bety, avhengig av foreldrenes instilling. Du snakker selv om å prioritere seg selv fremfor barnet. Det er nettopp denne saken et eksempel på, selv om det akkurat denne gangen ikke gikk i din favør.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Men mange foreldre vil gjøre det beste ut av situasjonen hvis de først får et, og vurderer ikke abort. De ønsker ikke fostervannsprøver eller en gang å vite om det blir gutt eller jente.

 

Det endrer ingen ting. Det er fortsatt å prioritere sitt eget ønske om å få barn framfor barnets beste og helt forkastelig! Husk at det ikke er foreldrene som skal leve med diagnosen, det er barnet.

 

Fortsatt: Nei.

 

Joda.

 

Nettopp: Kan bety, avhengig av foreldrenes instilling. Du snakker selv om å prioritere seg selv fremfor barnet. Det er nettopp denne saken et eksempel på, selv om det akkurat denne gangen ikke gikk i din favør.

 

"I min favør"... Virker det som om mammaen vil ha barnet? Hadde hun fått prøven hun hadde krav på kunne dette barnet vært abortert og hadde ikke trengt å komme inn i et halvskapt liv i det hele tatt. Denne saken er et prakteksempel på hvor galt systemet er!

Lenke til kommentar

Vis til ett sted der det står at downs syndrom-barn har det helt jævlig og aldri burde vært født grunnet lidelsene sykdommen påfører dem.

 

Dette går ikke ann av to grunner:

 

1) Personer med Downs syndrom kjenner ikke til sin egen diagnose og vet dermed ikke hva de går glipp av.

 

2) Ingen i det offentlige gidder å sette slik på papiret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...