Gå til innhold

Om å" henge" ut prsoner på forumet.


Anbefalte innlegg

Hei,ser at en del poster blir stengt og at noen blir utestengt fra forumet,dette er vel og bra men er det nødvendig å gjøre dette med utestenging til en offentlig sak?

Det jeg mener er at det er greit at en post blir stengt og at moderator skriver en begrunnelse, men når det gjelder advarsler og utestengninger kunne ikke dette vere i en PM til vedkommende i all stillhet.

At en person blir utestengt for overtramp er greit,men det er vel ikke nødvendig å "henge" ut pesonen i tillegg.

 

Synspunkter på dett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel helt an på hvor grovt et overtramp er...

 

Dersom det bare er en nybegynner som feilposter litt, synes jeg at moderatorne kan stenge tråden midlertidig, flytte den til feilposter, og åpne den etter at trådstarter har endret toipc (evt. sendt P.M. om at han/hun vil komme til å gjøre dette, da jeg ikke er sikker på om det går an å endre en stengt tråd.) Dette vil kreve litt mer arbeid fra mod.'ene, men jeg tror at det er verdt det, i stedet for å skremme vekk nye brukere. (Dessverre er jeg her prinisipielt uenig med noen av moderatorne, bl.a. Desertglow, som jeg har hatt en diskusjon med tildligere, der jeg spurte om hvorfor han stengte en tråd, startet av en nybegynner.

 

Nå det derimot gjelder folk som etter gjentatte advarsler spammer forumet, flamer brukere, feilposter o.l. bare for å irritere, foreslår jeg at all informasjon om dem legges opp på en egen side, sånn at vi kan vite brukernavn, passord, personnummer, telefonnummer, mailadresse, kontonummer, bilnummer, hårfarge, skostørelse, PC-specs, og ALT annet vi kan få tak i for å forfølge dem så lenge vi gidder, for det er DEM og ikke de som feilposter en gang i blant, som virkelig ødelegger forumet.

 

(Virker kanskje litt skarpt, dette, men jeg synes allikevel at forumet fortjener terningkast-6-eren som det fikk i et eller annet PC-blad.)

Lenke til kommentar
Dersom det bare er en nybegynner som feilposter litt, synes jeg at moderatorne kan stenge tråden midlertidig, flytte den til feilposter, og åpne den etter at trådstarter har endret toipc (evt. sendt P.M. om at han/hun vil komme til å gjøre dette, da jeg ikke er sikker på om det går an å endre en stengt tråd.) Dette vil kreve litt mer arbeid fra mod.'ene, men jeg tror at det er verdt det, i stedet for å skremme vekk nye brukere. (Dessverre er jeg her prinisipielt uenig med noen av moderatorne, bl.a. Desertglow, som jeg har hatt en diskusjon med tildligere, der jeg spurte om hvorfor han stengte en tråd, startet av en nybegynner.

 

Hvis det blir slik som du mener vil folk bare forsette og bli feilpostet.

Jeg er sikker på at moderatorene hadde flyttet på trådene hvis det var bare snakk om et par men når det skjer i så stor stil som nå må de skjønne at feilposting ikke skal skje.

Hvis en ny person ser at en post med tittel "hjelp!!!!!!" blir stengt vil vedkommende nokså snart skjønne at slik skal man ikke gjøre.

Hvis tråden hadde skiftet navn så hadde vedkommende trodd at å lage post med tittel "hjelp!!!!!!" er greit.

Lenke til kommentar
Dersom det bare er en nybegynner som feilposter litt, synes jeg at moderatorne kan stenge tråden midlertidig, flytte den til feilposter, og åpne den etter at trådstarter har endret toipc (evt. sendt P.M. om at han/hun vil komme til å gjøre dette, da jeg ikke er sikker på om det går an å endre en stengt tråd.) Dette vil kreve litt mer arbeid fra mod.'ene, men jeg tror at det er verdt det, i stedet for å skremme vekk nye brukere. (Dessverre er jeg her prinisipielt uenig med noen av moderatorne, bl.a. Desertglow, som jeg har hatt en diskusjon med tildligere, der jeg spurte om hvorfor han stengte en tråd, startet av en nybegynner.

 

Hvis det blir slik som du mener vil folk bare forsette og bli feilpostet.

Jeg er sikker på at moderatorene hadde flyttet på trådene hvis det var bare snakk om et par men når det skjer i så stor stil som nå må de skjønne at feilposting ikke skal skje.

Hvis en ny person ser at en post med tittel "hjelp!!!!!!" blir stengt vil vedkommende nokså snart skjønne at slik skal man ikke gjøre.

Hvis tråden hadde skiftet navn så hadde vedkommende trodd at å lage post med tittel "hjelp!!!!!!" er greit.

 

Eeeh?

Jeg mener at TRÅDSTARTER selv må endre topic, og at dette er bedre enn at en fersking skal få slengt etter seg

"FÆL topic - Tråd stengt"

Som jeg faktisk har sett.

 

 

Overnevnte er off topic. Hold dere til tråden. :)

 

Er forsåvidt enig om at det er ting som bør tas på pm, men når det står i en tråd at en person har fått seg en liten ferie, synligjør det hva som medfører en utestengelse fra forumet. Det kan i endel tilfeller være en god sak.

 

Det er ikke MYE offtopic. Kanskje LITT, men det må da være lov å komme med synspunkter som ligger en smule utenfor det aktuelle tema?

Lenke til kommentar
Er forsåvidt enig om at det er ting som bør tas på pm, men når det står i en tråd at en person har fått seg en liten ferie, synligjør det hva som medfører en utestengelse fra forumet. Det kan i endel tilfeller være en god sak.

 

Enig. Klart at man ikke skal henge ut folk, men å si at Snekkern' er blitt advart synes jeg er helt greit (sorry snekker'n men det passet bra å bruke deg :) ). Om man trenger å annonsere at folk har fått så og så lang ferie er vel åpnet for diskusjon, men jeg synes ikke det gjør noe at moderatorene klargjør for hele verden at dette er å gå for langt

 

PS; synes og det er opfftopic. Ingen som blir hengt ut i tråder som blir stengt pga feilposting/topic. Klar og konsis beskjed om at tråden er stengt pga ****

Dette har ingenting med uthenging å gjøre, og hører hjemme i en annen tråd

Lenke til kommentar
Hei,ser at en del poster blir stengt og at noen blir utestengt fra forumet,dette er vel og bra men er det nødvendig å gjøre dette med utestenging til en offentlig sak?

Det jeg mener er at det er greit at en post blir stengt og at moderator skriver en begrunnelse, men når det gjelder advarsler og utestengninger kunne ikke dette vere i en PM til vedkommende i all stillhet.

At en person blir utestengt for overtramp er greit,men det er vel ikke nødvendig å "henge" ut pesonen i tillegg.

 

Synspunkter på dett?

 

DEJA VU ! Tenkte på dette i går når jeg leste noen poster her.. Helt enig med deg. Er litt lite vits å gjøre det på den måten fordi når brukeren som er utestengt returnerer til forumet viser folk lite "respekt" eller tar hensyn til vedkommende, dette burde alle merke seg.

Lenke til kommentar

Jeg er for denne varslingen. Det viser så *meget* godt at dette er ulovlig diskusjon og hvor hardt moderatorene slår ned på det. Og hvis det er en skikkelig jævelig tråd hvor det er klart at brukeren får ferie, så bør dette være opplyst så vi slipper å spøøre "Dere har gitt han ferie right?"

Lenke til kommentar

Enig med Snekker'n.

 

Vil dessuten føye til et par poeng for egen inntekt. Mitt personlige inntrykk er at enkelte av moderatorene, her og der, er beåndet av en slags febrilsk ansvarlighet. Fordi de har i oppgave å slå ned på ting som faller utenfor forumets alminnelige retningslinjer, vokter de ord med overdreven pedantisk glød: "Dette spørsmålet har blitt stilt før", "Formuler deg klarere", "Vennligst sørg for sammenheng mellom navn og innhold" (jeg har selv opplevd at min egen tråd har blitt stengt av denne grunn, uten å forstå hvorfor), "Ikke skriv her før du har søkt på Google," "Ikke spør om dette før du har sjekket om andre har skrevet om det før i basen," etc. Til tider hører man tilmed aspirerende moderator-røster som oppfordrer de ansvarlige om at tråder skal bli stengt, om at dette eller hint er på grensen av det utillatelige, under henvisning til den ene eller andre kvasimoralske forskrift.

 

Jeg mener ikke at man skal droppe dette, men at det nå er for mye av det.

 

Hvis en post allerede i utgangspunktet er dårlig eller unødvendig, så blir den sannelig ikke bedre av at man blir informert om dette i et innlegg nedenfor.

 

Hvis man skulle bruke bred pensel, så er det noe ubehagelig moralistisk over denne tendensen. Det er riktignok er svært bra forum, og jeg har den største respekt for moderatorene, som sikkert har mye av æren for det, men: det kunne definitivt tones ned litt her og der. Man kommer ikke utenom en viss romslighet.

 

Altså: konsentrere seg om 1. åpenbart ulovlige ting, 2. åpenbar spam, og 3. bare av og til unødvendigheter (repetisjon, dårlig formuleringesvne,etc.)

 

For eksempel: ikke slette denne posten fordi den har en svakt negativ tone :wink:

Lenke til kommentar

Litt off topic:

 

Kunne ikke si meg mer enig bureaucrator. Syntes noen moderatorer er helt på grensen til det uforsvarlige noen ganger. De må lissom vise seg at her er det vi som bestemmer og ikke du. Helt klart at det er endel grove overtramp her som det må slås ned på men ofte så slås det altfor hardt ned på helt enkle feil som enhver kan finne på å gjøre en gang i blandt.

 

Hadde forøvrig en dialog gående angående en post tidligere i dag med ernie, som er en "ny" moderator. Den saken løste seg meget bra og ernie viste forståelse for at alle kan gjøre feil. Slik er det ikke med så mange andre modder her på forumet. Så stå på ernie du kommer nok til å bli godt likt her på forumet dersom du holder samme hyggelige tone du har startet. :yes:

Lenke til kommentar

Synes det er å gå litt langt å kalle det "uthenging av personer" ved å si at de har blitt utestengt. Om du så blir pælma ut fra forumet med brask og bram så går tross alt livet videre helt normalt, hvis ikke ligger feilen et annet sted. Og hvordan kan man egentlig henge ut en anonym person?? Man skriver jo ikke navn og adresse på personen som blir kastet ut? Vil tro at de aller aller fleste her på forumet opererer under et nick og ikke under ekte navn som kan identifiseres med vedkommende. :shrug:

Lenke til kommentar

Dette er helt klart noe vi bør ta til etterretning. På den ene siden har det en fin prevantiv effekt ved at andre brukere får klar beskjed om hva som tillates eller ikke - på den andre siden kan det virke som om vi forsøker å henge ut brukere. Noe vi absolutt ikke gjør.

 

For min del mener jeg det er på sin plass å legge igjen en notis i tråden som fører til utestengelse om at bruker X er utestengt så og så lenge pga. sånn og slik. I alle fall når det er snakk om grove overtramp. Men det må gjøres saklig og korrekt. Årsaken til at jeg mener dette, er at det da vises hva som ikke blir tillatt, og det har en prevantiv virkning fordi andre brukere tenker seg om to ganger før de gjør noe tull.

 

Skal ta dette opp med de andre i forumstyret, så får vi se hva vi kommer fram til.

 

For øvrig minner jeg på om at dersom noen har noe å utsette på en moderator, er [email protected] grei å bruke. Bare ikke spør om hjelp til PC'n - vi får litt for mange supportmailer. Og de svarer vi ikke på.. ;)

Lenke til kommentar
For min del mener jeg det er på sin plass å legge igjen en notis i tråden som fører til utestengelse om at bruker X er utestengt så og så lenge pga. sånn og slik. I alle fall når det er snakk om grove overtramp. Men det må gjøres saklig og korrekt. Årsaken til at jeg mener dette, er at det da vises hva som ikke blir tillatt, og det har en prevantiv virkning fordi andre brukere tenker seg om to ganger før de gjør noe tull.

 

Dette var det jeg mente og er fulstendig enig!

Lenke til kommentar

Jeg synes at det er riktig at det står i samme tråd som et eventuelt overtramp er begått at en bruker har blitt utestengt pga xxxxxx. Hvis ikke er det faktisk liten hensikt i utestengelse. Hvordan skal en ellers vite hvor grensen går?

 

Jeg har også sett med undring på at ferske brukeres første møte med HW sitt forum er "stenges pga dårlig topic, les retningslinjene". Dette reagerer jeg kraftig på, vil også nevne at moderering av dette har langt lavere terskel enn i noe annet forum jeg har vært innom.

 

Når det gjelder "streng" moderering på andre felt så er det ofte på sin plass, da mange poster mye som er lite saklig.

 

Poenget med moderering er selvsagt og gjøre forumet oversiktlig og påse at det ikke foregår personhetsing, støtende adferd m.m

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...