Gå til innhold

Intel har bekreftet lanseringsdato for Haswell


Anbefalte innlegg

Kan ikke akkurat si jeg er imponert. Fra 0 - 10% bedre ytelse ett år etter at 3770k? Som igjen såvidt hadde bedre ytelse enn 2600k? Really? High-end PC-markedet har virkelig stagnert de siste årene. Det eneste som driver det er skjermkort og SSD-er.

 

Dagene hvor en 2 år gammel PC var totalt akterutseilt er ihvertfall over, det eneste du trenger i dag hvis du skal ha topp ytelse er å bytte ut HDD-en med en SSD og kjøpe deg et nytt skjermkort.

 

... Egentlig så er det jo helt topp, rent økonomisk, men som tidligere entusiast, så kan jeg ikke helt få meg til å bli entusiastisk. Null konkurranse fra AMD på high-end gjør dette svært lite spennende.

 

Byttet ut noen 6 år PC-er på jobben nylig, noe som strengt tatt ikke hadde vært nødvendig hvis jeg ikke skulle stoppe/starte servere hele tida. Tipper det eneste jeg kommer til å gjøre med den nye PC-en de neste fem årene vil bli å putte i en større SSD.

 

Jeg hadde litt tro til at Intel kanskje kunne klare å lage noe som var skikkelig strømgjerrig til mobiler, men med tanke på at Intel nå ØKTE TDP fra en generasjon til en annen uten nevneverdig økning i ytelse, så er det nok bare ønsketenkning. Det blir interessant å se om ARM-produsentene klarer å få til noe revolusjonerende på den fronten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagene hvor en 2 år gammel PC var totalt akterutseilt er ihvertfall over, det eneste du trenger i dag hvis du skal ha topp ytelse er å bytte ut HDD-en med en SSD og kjøpe deg et nytt skjermkort.

 

De dagene endte vel stort sett i 2006 når Intel kom med Core 2 serien. Så lenge du ikke driver med gaming e.l, så føles ikke f.eks en E6600 spesielt sløv.

 

Men tar du et skjermkort fra samme tid, f.eks 8800gtx, så blir det ganske sirup i forhold til nye skjermkort :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herlig! Hvis vi nå for litt mer info om kommende hovedkort og forhåpentligvis nyheter om Nvidias 700-serie, blir det bra!

 

Skjønner ikke hva du syns er herlig hvis du skal bruke eget grafikkort?

 

Blir ikke bedre CPU ytelse av signifikans da nesten alt tas ut i bedre grafikk ytelse.

 

Trolig har Intel heller ikke laget bedre kontakt inne i CPU, slik at den ikke kan klokkes så mye som det burde være mulig.

Lenke til kommentar

... Egentlig så er det jo helt topp, rent økonomisk, men som tidligere entusiast, så kan jeg ikke helt få meg til å bli entusiastisk. Null konkurranse fra AMD på high-end gjør dette svært lite spennende.

 

Steamroller kommer fra AMD til slutten av året og kan bli spennende. Snart kommer også Ivy Bridge-E (LGA2011).

Lenke til kommentar

Gleder meg :)

Når tror dere Apple sine Macbook Pro med retina vil få haswell?

Litt usikkert, det er et problem med det nye chipsettet sine USB3-kontrollere og at de ikke fungerer etter at maskinen har våknet fra sleep-state. Spørsmålet blir om Apple fikser dette med Software eller om de mener at feilen er for stor. Dette er også til advarsel for dere som vurderer å oppgradere: USB3 vil ikke fungere om du vekker maskinen fra sleep.

Lenke til kommentar

Dette er også til advarsel for dere som vurderer å oppgradere: USB3 vil ikke fungere om du vekker maskinen fra sleep.

Dette gjelder kun et fåtall av minnepinner som bruker USB 3.0, ikke noe annen hardware har problemer.

 

This issue has only been observed with a small subset of USB SuperSpeed thumb drives and does not affect other USB peripherals.

http://uk.hardware.info/news/34321/intel-officially-confirms-usb-30-bug-in-haswell-updated-with-intel-statement

Lenke til kommentar

Steamroller kommer fra AMD til slutten av året og kan bli spennende. Snart kommer også Ivy Bridge-E (LGA2011).

Whatever til hva AMD kan komme med, de ligger så langt bak Intel på produksjonsprosess at jeg har null tro på at de kan match high-end fra Intel.

 

Som du nevner, så er jo ikke 4770 flaggskipet til Intel, men det gir en god indikasjon på hvordan det går med resten av prosessorene når man ser på TDP-en, som faktisk har gått opp(!) fra forrige generasjon til denne.

Lenke til kommentar

Som du nevner, så er jo ikke 4770 flaggskipet til Intel, men det gir en god indikasjon på hvordan det går med resten av prosessorene når man ser på TDP-en, som faktisk har gått opp(!) fra forrige generasjon til denne.

TDPen på prosessoren går opp, men TDPen på hovedkortet vil gå ned. Intel har integrert spenningsreguleringen direkte på brikka, grunnen til dette er at det vil tillate raskere bytter mellom forskjellige C-states. Totalt vil strømforbruket i maskinen gå ned til tross for at TDPen på prosessoren er høyere.

 

Har også hørt at dette vil føre med seg en ny DDRAM-standard? Er dette sant?

Haswell-E vil være den første prosessoren med DDR4 SDRAM, jeg tror ikke Intel vil legge inn støtte for DDR4 på LGA1150 fordi DDR4 vil være dyrt i begynnelsen uten noen stor ytelsesforbedring og båndbreddebehovet til den integrerte GPUen blir uansett dekket av en ekstra cache.

At den bruker mindre strøm vet jeg ikke om skal ha noe å si i seg selv, men hvis det fører til mindre varmeutvikling, skal den kunne overklokke lengre, ja :)

Energibevaring: energi kan ikke oppstå fra eller forsvinne til intet, det kan bare gå over til en annen form (varme og bevegelse vanligvis.) All effekt en datamaskin bruker går over til varme.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...