Gå til innhold

AMD sliter fortsatt med røde tall


Anbefalte innlegg

Nå overpriser da Nvidia og Intel toppmodellene sine allerede, Intel har ikke akkurat forbedret seg kraftig ytelsesmessig de siste 3 årene heller.

 

Det har ikke noe med vilje å gjøre at AMD henger bak, det har med penger og talent å gjøre. AMD har ikke mulighet til å konkurrere mot Intel.

 

Går ikke på rykte, AMD har ikke en kompetetiv CPU-arkitektur mot Intels "Core"-arkitektur med årlige oppdateringer og de har ikke mulighet til å ta dem igjen fordi de har færre ressurser.

Jo, du har rett i det du sier her. Intel har uttallige fordeler når det gjelder ressurser, talent osv, men en stor del av det går på rykte. En som ikke har hørt om AMD, evt. ikke er kjent med dem, velger intel av nett den grunn. Nå har jeg valgt intel i min pc, men til alle mine billigere laptoper, har jeg valgt amd, grunnet at de har bra prosessorer til billigere maskiner. Men skal man opp i toppklassen, er intel å foretrekke.

 

Men på skjermkortfronten, er AMD konkurerende mot nvidia. De har en del å stille opp med der, i motsetningen til prosessorer. Men mye går på smak og behag også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes artikkelen er unødvendig negativt vinklet. I løpet av første kvartal i fjor hadde AMD et underskudd på 580 millioner dollar, som de nå har klart å redusere til 146 millioner dollar. De har gått gjennom en grundig omstrukturering, som viser seg å ha god effekt på økonomien. Hvis samme trend fortsetter vil de om kort tid gå med overskudd igjen. Så hvorfor den negative vinklingen?

Lenke til kommentar

rent generelt - hvor lenge kan et selskap fortsette å gå med underskudd? Amd har vel gått med underskudd kvartal etter kvartal.

 

Til egenkapitalen er brukt opp. Men de kan holde det gående gjennom emisjoner, dersom de får dem igjennom. Investorer spytter ikke evig penger i et svart hull.

 

Nå har ikke jeg sjekket tallene til AMD noe grundig. Jeg er dessverre for lat til det, og egentlig ikke særlig egnet. Men det kan jo hende selskapet har positiv kontantstrøm (EBITDA) selv om resultatet (EBIT) viser tap. Sagt på en annen måte - kanskje AMD tjener penger på salg, drift osv., men taper i det hele etter av- og nedskrivninger på anleggsmidler og dermed ender opp med negativt resultat. Da kan de holde på ganske lenge, eller til de kommer i brudd med lånebetingelsene sine. Det er klart det ikke er en drømmesituasjon uansett, i allefall for en teknologisk bedrift, hvor det gjelder å henge med i utviklingen. Da må man tjene inn pengene anleggsmidlene har kostet, før de er verdt 0 kroner og må byttes med nytt.

 

Lenke til kommentar

Jeg skal støtte AMD sånn indirekte når PS4 kommer på markedet :)

Det blir kanskje med det, sånn i første omgang.

 

Og hva er så lukurativt med AMD skjermkort til PC'en? God Linux-støtte, eller er nVidia kongen på det?

Er NVidia best på skjermkort? Og hvem av disse 2 er størst på skjermkort?

Lenke til kommentar

Og hva er så lukurativt med AMD skjermkort til PC'en? God Linux-støtte, eller er nVidia kongen på det?

Er NVidia best på skjermkort? Og hvem av disse 2 er størst på skjermkort?

Nvidia har desidert best Linux-støtte.

Verken AMD eller Nvidia er desidert best på skjermkort, men Nvidia har det kraftigste for øyeblikket.

Nvidia har omtrent dobbelt så stor markedsandel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde at nVidia er størst, og jeg trodde nVidia har bedre Linux-støtte. Ville egentlig bare ha det på banen og få det bekreftet. Det er i grunnen av disse to grunnen jeg for første gang gikk over på nVidia-skjermkort nå sist jeg handlet. Før det har det gått i ATI og AMD omtrent hele veien :)

 

Men, nå er kanskje også det slutt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...