Gå til innhold

Avliver endelig myten en gang for alle: Innvandring er ikke lønnsomt


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Hvordan er denne videoen relatert til overskrften? Dette siste innlegget ditt bekrefter:

  1. At du er ute etter å vri sannheten.
  2. At du angagelig har en skjult agenda.

Nok et eksempel på at det jeg nevner i min siste post om kommunikasjon som manipuleres. Du / dere har enda ikke svart på hva som er originalkilden. Amatører.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Dette er jo også ein pris som må bli betalt for å ha innvandring, derfor er det jo relevant :) Og eg skjønner ikkje helt korleis eg vrir på sannheten, og heller ikkje kva anna agenda eg har enn å minke innvandringa for landets velferd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei din sakelighet synker overproposjonalt med mangelen på argumenter. Jeg kan fortelle deg historier om norske barn som har blitt mobbet til å skifte skole der det har gått barn av etnisk norske barn. Hvor mange innvandrerbarn som har blitt mobbet ut av skolen av etniske norske barn kunne det jo vært interessant å ha en statisikk på. Det forholdet faller nok ikke ut til fordel for norske barn som mobbes av innvandrerbarn.

 

Nå er nivået i denne tråden så lavt, at jeg ikke vet om jeg gidder fortsette. Du velger dine kilder med omhu ser jeg. Du sier at du selv er student tidligere i tråden. Da lurer jeg på den skolen / universitetet du studerer ved. Det kunne vært interessant å få vite:

  1. Hva dere lærer om utvelgelse av kilder.
  2. Kildekritikk.
  3. Formidling av et budskap.

Sist men ikke minst skulle det vært interessant å få vite hvilken skole / universitet du studerer ved.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nei din sakelighet synker overproposjonalt med mangelen på argumenter. Jeg kan fortelle deg historier om norske barn som har blitt mobbet til å skifte skole der det har gått barn av etnisk norske barn. Hvor mange innvandrerbarn som har blitt mobbet ut av skolen av etniske norske barn kunne det jo vært interessant å ha en statisikk på. Det forholdet faller nok ikke ut til fordel for norske barn som mobbes av innvandrerbarn.

 

Her ser du jo mobbing, eller meir riktig rasisme, på grunn av at han er norsk i eige land. Her ser du at kun på grunn at han er norsk, og dei er då i denne situasjonen muslimar, så blir han holdt utanfor. Dette er for å sei det på ein enkel måte, ingen ting nytt. Og det skjer i større grad enn når det gjelder mobbing, og spesielt over lengre tid. Eg trur med all ærlighet at det er i mykje større grad at nordmenn blir plaga enn når det gjelder omvendt, fordi nordmenn blir i større grad lært til å akseptere dei av andre etnisiteter. Og det blir i større grad iverksatt reglar og prosedyrar for å få slutt på slikt enn når det gjelder andre vegen. Vi er ikkje kun gode nok til å selge oss ut i økonomisk uføre, vi er også villige til å la barna bli øydelagt for å tilfredstille våre eigen idioti. Til og med den norske kultur er vi villige til å ofre, kva er det eigentleg med dykk innvandrings tilhengerar?

 

Nå er nivået i denne tråden så lavt, at jeg ikke vet om jeg gidder fortsette. Du velger dine kilder med omhu ser jeg.

 

Du sjølv var nå ikkje så god på å velge kilde på den forrige sida, og du har jo heller ikke greid å komen med gode argumenter på kvifor mine kilder ikkje er gode nok. Det er jo frå det mest truværdige organet vi kan finne i Noreg, nemlig SSB.

 

  1. Hva dere lærer om utvelgelse av kilder.
  2. Kildekritikk.
  3. Formidling av et budskap

 

1. Vi skal helst velge lærebøker, faktabøker, artikkler, departement og andre kilder som blir kvalitetsikra.

2. At det er viktig å være kritisk til kildene, og at dei blir tatt frå truværdige plassar.

3. Blir ikkje sagt så mykje om formidling, men vi skal helst være rett på sak, med eit godt språk og med bruk av fagutrykk.

 

Sist men ikke minst skulle det vært interessant å få vite hvilken skole / universitet du studerer ved.

 

UiB

 

Eg vil også berre sei at denne videoen eg tok er frå eit TV program som heite spekter, og er frå NRK. Om du har lyst å sjekke det opp med NRK, kan du gjerne gjere det. Eller ringe til guten det er prat om.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

UiB

 

Skremmende. Stryker lærerne dere når dere ikke svarer på det oppgaven spør om?

 

Eg vil også berre sei at denne videoen eg tok er frå eit TV program som heite spekter, og er frå NRK. Om du har lyst å sjekke det opp med NRK, kan du gjerne gjere det. Eller ringe til guten det er prat om.

 

Det programmet kjenner jeg og jeg tviler ikke på at den videon er riktig. Den har ikke noe i denne tråden å gjøre. Siden du åpenbart ikke er i stand til å svare på de enkleste spørsmål, gjentar jeg:

 

Er dette

 

Mye av det samme, langsiktig svekkelse av offentlige finanser (og derav muligheter for en velferdsstat) gjennom innvandring:

http://www.ssb.no/a/...1203/holmoy.pdf

 

originalkilden?

 

I så fall bør du og andre som leser denne tråden merke dere dette:

 

Det er viktig å presisere at vår analyse ikke er noen samfunnsøkonomisk lønnsomhetsvurdering av innvandring.

 

Ikke er endog uthevet.

 

Kilde: http://www.diskusjon...post&p=20492231

 

Er du i stand til å svare på enkle spørsmål?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Denne videoen viser korleis norske barn kan få det dersom innvandringen forsetter i like stor grad.

Jeg siterer meg selv fra en tidligere tråd om emnet der videoen også ble postet:

 

Barn bryr seg ikke om mangfold, enten det er hårfarge, hudfarge eller andre karakteristika. Derimot bryr de seg om anderledeshet og ensomhet. Den eneste med rødt hår og fregner, den eneste med brilleglass som colabunner, den eneste med lyst hår eller mørk hud, det er vanskelig. De bryr seg ikke om etniske eller politiske forskjeller. Det overlater de gladelig til oss voksne.

 

Innvandrerandelen i Oslo-skolene blir et problem fordi de voksne - både etnisk norske og innvandrere - flytter på seg. Selvsagt er de ikke kjekt å være Elias og være eneste norske igjen i 7 klasse. Men når han gikk i barnehagen med de samme innvandrerne var det ikke noe problem at de var 5-6 forskjellige etniske grupper.

 

Jeg har gleden av å se den lokale barnehagen gå på tur forbi kontorvinduet nesten daglig. Der er det både afrikanere, asiater, norske og østeuropeiske barn (og kanskje noen andre også, jeg har ikke spurt), og det funker brillefint. Regnbuen er en god ting, men å være eneste svarte flekken på et hvitt laken er ikke så greit hverken for flekken eller lakenet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Basert på den artiklen skriver du:

 

Enda en samfunnsøkonom som slår hull på myten om innvandring som et økonomisk gevinstprosjekt.

 

Det er en forvrengning av budskapet i den artiklen. Det er mye mer nyansert enn det du skriver. Merk deg spesielt følgende:

 

"Det er ikke særlig hyggelig å diskutere hvem vi tjener penger på. Asylpolitikk drives av humanitære motiver, uavhengig av økonomi (det er selvsagt ikke «butikk» i å ta inn krigsskadede barn). Men for et samfunn må det være lov å spørre om ytterligere innvandring er et økonomisk bidrag eller en byrde for landets innbyggere. En gevinst kunne være et argument for å ta flere."

Kan du lese? Du siterer et avsnitt som bekrefter at forfatteren mener at innvandring er et tapsprosjekt, for å nyansere påstanden om at innvandring et er tapsprosjekt? Man kan selvfølgelig argumentere for innvandring uavhengig av den økonomisk siden; poenget mitt er det økonomisk argumenter for innvandring er falskt.

 

Har du lest denne tråden og forstått at alle innvandrere ikke kan puttes i samme sekk?

Analysene er gjort på ulike befolkningsgrupper. Det er helt riktig at en svensk innvandrer ikke koster samfunnet det samme som en somalier. Analysene tar naturligvis høyde for dette. Og jeg tror du ikke helt forstår statistikk. Et flertall av innvandrere kan være i jobb; det innebærer ikke at det er et økonomisk gevinstprosjekt gitt Norges samfunnsmodell. Man kan vise til at innvandrere er mer kriminelle enn nordmenn uten å mene at innvandrere er kriminelle: menn er mer kriminelle enn kvinner; det innebærer ikke at faren din er mer kriminell enn moren din.

 

Det går an å ha innvandring som lønner seg. Det går nok ikke an å ha innvandring drevet av lavutdannede, lavproduktive samt fremmedkulturelle innvandrere i en velferdsstat som Norge som lønner seg. Men Dubai tjener masse på innvandring fra lavkostland. Det kan de gjøre ved å ha et tilnærmet slavesamfunn.

Lenke til kommentar

I så fall bør du og andre som leser denne tråden merke dere dette:

Sitat

Det er viktig å presisere at vår analyse ikke er noen samfunnsøkonomisk lønnsomhetsvurdering av innvandring.

Ikke er endog uthevet.

Helt riktig. Det innebærer blant annet at SSB for eksempel ikke har sett på kostnadene ved økt kriminalitet, ghettofisering av Oslo, sosiale problemer etc.

 

Det er dog interessant at du ivrer for å ta med voldtekter i regnskapet. Hvilken kostnad skal vi sette på den? Kun legeutgifter, politietterforskning, eventuell domstolsbehandling og senere fengsling eller skal vi operere med et utvidet begrep hvor det å bli utsett for et slikt overgrep gis en selvstendig kostnad? Jeg ser frem til dine overslag.

 

1 av 3 i norske fengsler er utenlandske statsborgere. Det er klart dette koster penger og må inkluderes i en samfunnsøkonomisk analyse. Takk for at du setter søkelyset på det.

Endret av inkognym
Lenke til kommentar

Det eksisterer ingen gammel myte om at innvandring er lønnsomt. Selve påstanden er en myte i seg sjøl.

 

Spindoktorene har plukket ut ord som "berikelse" og "verdifullt" og gitt det økonomisk betydning, noe det ikke hadde i sammenhengen det opprinnelig ble uttalt.

 

Alle oppegående mennesker vet selvsagt at enkelte grupper asylsøkere, resurssvake FN-kvoteflyktninger, osv. ikke er noe pengemaskin for det norske samfunnet. Vi hjelper dem på humanistisk grunnlag, ikke for at det liksom skal være big business.

Lenke til kommentar

Det eksisterer ingen gammel myte om at innvandring er lønnsomt. Selve påstanden er en myte i seg sjøl.

 

Spindoktorene har plukket ut ord som "berikelse" og "verdifullt" og gitt det økonomisk betydning, noe det ikke hadde i sammenhengen det opprinnelig ble uttalt.

 

Alle oppegående mennesker vet selvsagt at enkelte grupper asylsøkere, resurssvake FN-kvoteflyktninger, osv. ikke er noe pengemaskin for det norske samfunnet. Vi hjelper dem på humanistisk grunnlag, ikke for at det liksom skal være big business.

 

Kanskje ingen pengemaskin men det er en fordel å ha lavtlønnede arbeidere som gir mer tid forhøylønnede mer produktive å jobbe. Husarbeidere og de som passer å barna slik at en kan jobbe mer timer istedenfor på huset og barna

Lenke til kommentar

Det eksisterer ingen gammel myte om at innvandring er lønnsomt. Selve påstanden er en myte i seg sjøl.

 

Spindoktorene har plukket ut ord som "berikelse" og "verdifullt" og gitt det økonomisk betydning, noe det ikke hadde i sammenhengen det opprinnelig ble uttalt

 

Ikke? Er ikke mer enn noen uker siden avisen utrop erklærte at innvandringen er lønnsomt noe Aftenposten ved hjelp av SSB prøvde seg på for noen år siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Skremmende. Stryker lærerne dere når dere ikke svarer på det oppgaven spør om?

 

Lærerane stryker ikkje nokon når dei ikkje stilte spørsmålet til personen det er prat om. F.eks. ville det vært dumt å stryke John på økonomilinja, fordi at han stilte eit spørsmål på eksamen i historie. Du har ikkje stilt meg eit spørsmål ein gong, og kvifor linker du til dette spørsmålet nedanfor då?

Lenke til kommentar

Kanskje ingen pengemaskin men det er en fordel å ha lavtlønnede arbeidere som gir mer tid forhøylønnede mer produktive å jobbe. Husarbeidere og de som passer å barna slik at en kan jobbe mer timer istedenfor på huset og barna

 

Unge arbeidsinnvandrere er selvsagt for det meste lønnsomt ja.

 

Problemet er at spindoktorene tillegger samme lønnsomhet-forventning på ei analfabet 65 år gammel bestemor fra Khalahari-ørkenen som ikke har annen yrkeserfaring enn å melke geiter.

Lenke til kommentar

 

 

Unge arbeidsinnvandrere er selvsagt for det meste lønnsomt ja.

 

Problemet er at spindoktorene tillegger samme lønnsomhet-forventning på ei analfabet 65 år gammel bestemor fra Khalahari-ørkenen som ikke har annen yrkeserfaring enn å melke geiter.

 

Det er en unnskyldning for fremmedfrykt for mange antar jeg. Du ser ikke like mange tråd i disse fora, for eksempel mot uproduktive eller kriminelle etniske nordmenn, selv om antallet er mye større

 

Likevel er dette er integrering et vanskelig problem som ingen land har helt løst særlig når det gjelder rasisme. Segregering, som både sider naturligvis gjør pga fremmedfrykt hindrer integrering. Hvis norskintegrering og innvandrer politikk ikke forandres til å tiltrekke mer velutdannede innvandrer blant annet ser jeg problemer som ligner det som skjer i Frankrike og deler av USA Canada har både god integrering og innvandrepolitikk. Alle land kunne lære noe av å studere Canadas erfaring, særlig det som skjer i Vancouver og Toronto

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Lærerane stryker ikkje nokon når dei ikkje stilte spørsmålet til personen det er prat om. F.eks. ville det vært dumt å stryke John på økonomilinja, fordi at han stilte eit spørsmål på eksamen i historie. Du har ikkje stilt meg eit spørsmål ein gong, og kvifor linker du til dette spørsmålet nedanfor då?

 

Har jeg ikke spurt deg om primærkilden?

 

Hvordan tolker du dette

 

Har du hørt om fjæren som ble til 5 høns? Når ble avis bevis og dagbladet = SSB?

 

Nå vet ikke jeg hvem du sikter til, men det er vel mange påstander som slenges ut uten dokumentasjon i denne tråden. Overskriften er jo helt villedende spør du meg. Hva med kildene som brukes og kildekritikk?

 

Red Frostraven skrev 16. april 2013 - 14:18:

Finnes tallene fra SSB i denne tråden da?

 

Han venter vel på svar, særlig fra trådstarter.

En lenke til en artikkel i dagbladet som begynner slik:

 

Er det den nye form for kritisk journalistikk?

Avis som siterer avis blir ikke bevis.

 

Se også følgende poster:

 

http://www.diskusjon...post&p=20487532

 

http://www.diskusjon...post&p=20487716

 

Denne

 

http://www.diskusjon...post&p=20492231

 

er svært viktig. Selv om jeg ikke spør deg direkte om primærkilden, er det vel naturlig at trådstarter oppklarer.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvordan er denne videoen relatert til overskrften? Dette siste innlegget ditt bekrefter:

  1. At du er ute etter å vri sannheten.
  2. At du angagelig har en skjult agenda.

Nok et eksempel på at det jeg nevner i min siste post om kommunikasjon som manipuleres. Du / dere har enda ikke svart på hva som er originalkilden. Amatører.

 

Og hva med denne

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1501094&st=240&p=20497647entry20497647

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...