Gå til innhold

Avliver endelig myten en gang for alle: Innvandring er ikke lønnsomt


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Hvem man skal konkurrere med ser noe irrelevant ut. Norge er ett høykostland innen produksjon av olje, vennligst forklar hvordan Norge utkonkurrerer lavkostland innen oljeproduksjon som SaudiArabia. ;)

Norge utkonkurrerer da ikke Saudi-Arabia. Oljebransjen er en knapphetsbransje der etterspørselen er jevnt høy mens tilbyderne er begrenset til et fåtall stater, og det har muliggjort et kartell som holder prisene på et nivå der høykostlandet Norge har råd til å være med og tjene penger på det. Hvis vi måtte konkurrere på pris hadde det ikke gått.

 

cost_of_production_vs_quantity_production_2010.png

 

Alternativt kan man produsere til høyere kvalitet (og samme pris).

Det fordrer dels at det er mulig å produsere med høyere kvalitet, og dels at markedet etterspør denne kvalitetsøkningen.

 

Problematikken her er noe kunstig, ettersom du forutsetter at "Norge" konkurerer mot "Kina". I virkeligheten er det slik at det er OlaDunk som konkurerer mot TsioAngh OM disse produserer samme produktet. Den geografiske, nasjonalistiske, faktoren er irrelevant medmindre det ene landet fører en politikk som er mer skadelig (Høyere beskattning, sterkere regulasjon) enn det andre.

 

Om TsioAngh produserer billigere enn OlaDunk vil vedkommende tjene mer penger, ettersom begge vil selg produktet til omtrent samme pris.

 

Om TsioAngh flytter til Norge, vil det samme være tilfellet, forutsatt at beskattning og regelverk ikke er mer skadelig i Norge. (Om det skulle være tilfellet er det ikke Tsio som vil flytte, men Ola)

Nå er du langt ute på de teoretiske viddene der du trives så godt. det er klart: Om Norge ikke var Norge, og Kina ikke var Kina, og det ikke fantes handelsbarrierer eller ulikheter i infrastruktur eller grenser og regjeringer, fri tilgang til råvarer og ingen vesentlige transportkostnader, så kunne du argumentere for at produksjonen kunne skje hvor som helst. Men da er vi milevidt fra utgangspunktet, nemlig om vi kunne sysselsatt en million innvandrere i Norge i løpet av et år.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om Norge ikke var Norge, og Kina ikke var Kina, og det ikke fantes handelsbarrierer eller ulikheter i infrastruktur eller grenser og regjeringer, fri tilgang til råvarer og ingen vesentlige transportkostnader, så kunne du argumentere for at produksjonen kunne skje hvor som helst. Men da er vi milevidt fra utgangspunktet, nemlig om vi kunne sysselsatt en million innvandrere i Norge i løpet av et år.

 

Geir :)

Det samme ville skjedd i ett helt lukket system, dvs INGEN handel med det fryktelige utlandet, forutsatt at Staten ikke hindrer folk i å jobbe.Klart systemet må lukkes etter at innvandrerne kommer INN, for eller vil du ikke engang kunne vurdere muligheten.Situasjon:5 Millioner personer i Norge, av disse er det vel ca 1.5 Millioner som arbeider. (Trukket fra alle Statsavhengige).Om man imorgen importerer 1 Million til (som IKKE vil motta noe fra Staten) vil disse fort finne seg noe å gjøre, ettersom de ser seg tvunget til det om de vil overleve. Akkurat HVA de kommer til å gjøre vil være opp til de som kjøper deres arbeidskraft, det er derimot umulig å si noe eksakt om akkurat hva hver enkelt av disse kommer til å gjøre. Det er som å be meg å forutsi hvordan internet vil se ut om 25 år.

 

Prøve å besvare ett slikt spørsmål er bare spekulasjon og bortkastet tid.

Lenke til kommentar

Jeg mistenkte det.

 

Geir :)

Mennesket er sådann konstruert at vi ikke er mentalt istand til å jobbe med mer enn 3-7 uavhengige konsepter (variabler) samtidig.

 

Den sikreste måten å "overkjøre" andres argumenter på er å kaste 1 million variabler på bordet, og be motparten analysere alle mulige interaksjoner, og forutsi akkurat hva som kommer til å skje. ;)

 

Ta derimot EN av disse og tenk igjennom hva vedkommende vil gjøre så vil svaret bli relativt lett.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Men det var strengt tatt det vi hadde: Et angitt land, nemlig Norge slik det er idag, hvor det i løpet av et år kommer en million mennesker som skal sysselsettes. Alle "dersom og hvis" er det du som har brakt inn her.

 

Geir :)

Jeg ser du "glemmer" å begynne din påstand med "DERSOM det i løpet av et år kommer en million mennesker ..."

 

Jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle komme 1 Million om de ikke forventer å finne jobb?

 

På den annen side kan jeg ikke se noen grunn til å begrensninger basert på ett "dersom" som ikke ser ut til å være basert på noe som helst, bortsett muligens som ett argument for å begrense innreise slik at de som ikke ville ha kommet, blir utestengt? Mulig der er ett rasjonelt argument noe sted her men jeg ser det desverre ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke snakket om begrensninger. Jeg ønsker heller ingen. Det er du som så sterkt ønsker å få argumentere mot dem at du leter etter en stråmann å diskutere mot.

 

Spol tilbake til starten, flyktning: Dark Archon poster et NRK-intervju med Aarnes i NHO med tittelen "Vi er på grensen av det vi kan tåle av innvandring". Det kommenterer jeg med følgende: "Det er åpenbart en grense for hvor mange vi klarer å sysselsette her i landet på et år." Jeg konkluderer i samme innlegg som følger: "Det er ikke noe problem i seg selv. Det kan selvsagt bli det dersom nordmenn lar seg konkurrere ut av arbeidsmarkedet, og forventer at staten skal betale regningen."

 

Du mener den innledende påstanden er feil, og så har vi det gående. Ingen - heller ikke jeg - tror at det kommer en million mennesker til Norge uten mål og mening. Det var i enige om allerede på forrige side. Men da ville du ikke gi deg, og mente at selv om det kom en million så ville de "ha jobb lenge før ett år har gått". (Innlegg #133.) Noen innlegg senere observerer du at "Problematikken her er noe kunstig". Ja det er den, men det var du som ville gå den veien for å illustrere et eller annet poeng.

 

Jeg er - som du strengt tatt har hørt før - for et fritt marked for varer, tjenester og arbeidskraft. Det betyr ikke at jeg tror at det ikke eksisterer praktiske etableringshindre selv i et fritt marked.

 

Jeg sier som jeg innledet med å si: "Det er åpenbart en grense for hvor mange vi klarer å sysselsette her i landet på et år." Det holder jeg fast på. At det er en kunstig problemstilling kan du ta opp med NHO, som påstår at de er bekymret. Jeg er det nemlig ikke, og er enig i at det er kunstig.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nye tall fra statistisk sentralbyrå: http://www.dagbladet...dring/26843840/

 

Største innvandrervekst i historien, antallet innvandrere var ved årsskiftet 593 300 - 12 prosent av Norges befolkning - mens norskfødte barn av innvandrere utgjorde 117 100 personer. Dette er ikkje medrekna alle som oppheld seg her til saman, noko som betyr at talet er mindre enn kva det er i verkelegheita.

 

Folk har ropt varsko i 30 år, men det blir aldri gjort noko. Det er som å argumentere mot ein vegg, og like fornuftige svar ville man fått også.

 

Ein bruker som kommenterte på artikkelen skreiv ganske godt korleis vi kan sjå for oss situasjonen: "Som en liten forskremt fyr med nisselue og noen visne AP-roser i hånda.. som klorer seg fast til masten på et synkende skip... nynnende på "barn av regnbuen" og med noen SOS-rasisme buttons på jakka"

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

De tre største gruppene nå er alle EU-land, og det er de som står for mesteparten av økningen. Jeg synes å minnes en masse poster opp gjennom årene som hevdet at disse ikke var problemet, bare de som kom fra Afrika og Asia...

 

Kurvene reflekterer botiden. Det er mange asiater til sammen, men de vokser normalt. Afrikanerne øker fortsatt litt raskere (edit: relativt sett), de har vært her kortere og har dermed større familiegjenforening og høyere fødselstall, siden så mange er av første generasjon. Men den gruppen som eksploderer er EU-land i Øst-europa. Det er snart flere menn her fra Polen og Litauen alene enn det er menn fra hele Asia.

 

Er polakker og svensker en del av varskoet også nå?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Problemet er vel at konsekvensene blir dårlige, eg veit ikkje helt kven som er best eller verst. Men det er nok dei meir lønnsomme som kjem frå Europa, og mange kriminelle med på lasset også trur eg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nye tall fra statistisk sentralbyrå: http://www.dagbladet...dring/26843840/

 

Største innvandrervekst i historien, antallet innvandrere var ved årsskiftet 593 300 - 12 prosent av Norges befolkning - mens norskfødte barn av innvandrere utgjorde 117 100 personer. Dette er ikkje medrekna alle som oppheld seg her til saman, noko som betyr at talet er mindre enn kva det er i verkelegheita.

 

Folk har ropt varsko i 30 år, men det blir aldri gjort noko. Det er som å argumentere mot ein vegg, og like fornuftige svar ville man fått også.

 

Ein bruker som kommenterte på artikkelen skreiv ganske godt korleis vi kan sjå for oss situasjonen: "Som en liten forskremt fyr med nisselue og noen visne AP-roser i hånda.. som klorer seg fast til masten på et synkende skip... nynnende på "barn av regnbuen" og med noen SOS-rasisme buttons på jakka"

 

For å bygge på den karen med nisselue og noe vissent i hånden - så minner det meg om beskrivelser at hvordan wermacht inntok hovedstaden vår. Der stod altså heilnorske nisser på begge sider av Karl Johan (ganske likt 17 mai) og bare tittet uten å få frem så mye som et lite "faen i helvete" over faktumet at vi nå ble invadert av en fremmed makt. Og for å sikre invasjonen så stilte det heilnorske politiet opp med 48 uniformerte tjenestemenn som passet på at alt foregikk i sømmelige former.

 

Så, jeg tror du må plusse på minst 30 år på nissebildet ditt

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Var det noen som trodde at asylinnvandringen var lønnsom???

 

Selvsagt vil utgiftene av all innvandring til Norge overstige inntektene fra atbeidsinnvandringen. Det hjelper ikke med noen tusen polakker for å rette opp den skjevheten. Da må vi få asylinnvandrerne i arbeid også. Det gjør vi ikke så lett, spesielt ikke når enkelte ønsker å sette asylsøkerne i lukkede mottak. Det blir ikke mye skatteinntekter av fokk som er sperret inne uten arbeidstillatelse.

 

Geir :)

 

Det er ihvertfall ikke lønnsomt på kort sikt. Egentlig er vi vel alle etterkommere av innvandrere etter siste istid. :hmm:

 

Høyst uklar artikkel:

 

 

Innvandring har kostet 70 milliarder kroner på syv år. Under den sittende regjeringen har Norge brukt titalls milliarder kroner på innvandring. I tillegg vokser de fremtidige forpliktelsene i ekspressfart.

 

Det fremstilles jo som om den norske stat ber arbeidsinnvandrere (les asylsøkere) komme til dette landet. Om Norge ikke skal melde seg ut av verdenssamfunnet (det mener kanskje FrP, men vel ikke store deler av Høyre) så har vi internasjonale bindende forpliktelser ettersom vi har underskrevet menneskerettighetsærlæringen og flyktnigekonvensjonen.

  1. Hvor mange tråder skal forumet ha om dette?
  2. Og hva mener man?
  3. Asylsøkere som ender opp som innvandrere eller
  4. arbeidsinnvandrere?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Jævla nordlendinger som tar jobbene fra oss Oslo gutta

 

sier pakistanerne i Oslo. De er vel ikke mer blide på svenskene?

 

Nye tall fra statistisk sentralbyrå: http://www.dagbladet...dring/26843840/

 

Har du hørt om fjæren som ble til 5 høns? Når ble avis bevis og dagbladet = SSB?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

For å bygge på den karen med nisselue og noe vissent i hånden - så minner det meg om beskrivelser at hvordan wermacht inntok hovedstaden vår. Der stod altså heilnorske nisser på begge sider av Karl Johan (ganske likt 17 mai) og bare tittet uten å få frem så mye som et lite "faen i helvete" over faktumet at vi nå ble invadert av en fremmed makt. Og for å sikre invasjonen så stilte det heilnorske politiet opp med 48 uniformerte tjenestemenn som passet på at alt foregikk i sømmelige former.

 

Så, jeg tror du må plusse på minst 30 år på nissebildet ditt

 

Så er det litt forskjell å stå på sidelinja når ein tysk hær som masjerar inn i Oslo, og så plutselig angripe dei på veg opp mot slottet, og sitte å sjå ned i golvet når politikerane kjører landet på ræv. Vi kan godt diskutere om alle nordmenn skulle tatt sjølvmord på denne måten, men i vertfall hadde det ikkje vert noko Noreg i dag. Så skal det også seiast at det er vanskelig å høre folk banne når det ikkje var lyd på videoopptaka på den tida, i vertfall ikkje i dette landet.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at konsekvensene blir dårlige, eg veit ikkje helt kven som er best eller verst. Men det er nok dei meir lønnsomme som kjem frå Europa, og mange kriminelle med på lasset også trur eg.

Tja, det er faktisk tegn på at vi er blitt snillere, tross innvandringen:

 

Færre og færre drap i Norge

 

30 mennesker ble drept i Norge i fjor. Det er nesten halvparten så mange som i 1986, da 55 mennesker ble drept her i landet. Det til tross for at det er blitt 800.000 flere innbyggere i Norge.

 

 

Antallet drap per 100.000 innbyggere, den såkalte drapsraten, har sunket gradvis siden slutten av 80-tallet. I fjor var drapsraten nede i 0,6, et tall man må helt tilbake til slutten av 60-tallet for å finne maken til.

 

Snip...

 

De lave drapstallene i Norge ville ha vært enda lavere uten innvandring. En del av drapene utføres av personer med innvandrerbakgrunn. - Noen innvandrere har med seg traumer utenfra, sier Bjørnebekk

 

 

Det er - tross alt - fortsatt trivelig i Norge. Som Aftenposten sier: "Sammenlignet med resten av verden lever vi i en Kardemommeby-virkelighet." Innvandringen så langt har ikke endret på det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så er det litt forskjell å stå på sidelinja når ein tysk hær som masjerar inn i Oslo, og så plutselig angripe dei på veg opp mot slottet, og sitte å sjå ned i golvet når politikerane kjører landet på ræv. Vi kan godt diskutere om alle nordmenn skulle tatt sjølvmord på denne måten, men i vertfall hadde det ikkje vert noko Noreg i dag. Så skal det også seiast at det er vanskelig å høre folk banne når det ikkje var lyd på videoopptaka på den tida, i vertfall ikkje i dette landet.

 

Jeg mener å se et mønster. De som holdt mest kjeft da, er de som hyler mest nå. Det er greit med bare vestlige arbeidsinnvandrere, men "de andre" skal holde seg der de er. Og ta nå dette som mitt spesielle syn på trender i tiden, og ikke som et angrep på deg, for det mener jeg slett ikke.

 

Angående invasjonen 1940 - så referer jeg til en artikkel som en "The Times"-journalist skrev etter å ha observert "fenomenet". Eksilregjeringen hadde visst ett svare strev med å dekke over saken, siden magasinet hadde ca 15 millioner abonnenter på den tiden. Journalisten skrev noe sånt som; de stod der som en flokk umælende får, og bare ett og annet fårete smil var å se ...

 

Det er lenge siden jeg sluttet å ta alt for god fisk, hva angår vår påståtte motstand mot den tyske invasjonen. Det samme ufordragelige, som noen trodde ble kverket under den krigen, dukker opp på nytt nå i vår tid. Jøde og sigøynere er fremdeles like utsatte for hat og fordommer, som de "alltid" har vært. Og jeg synes vi som er glad i landet vårt, skal følge veldig nøye med det som skjer, fordi nå skjer det ikke bare i det stille, men "godt folk" later til å ta det med fårete taushet - på samme måten som under forrige invasjon.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Problemet er vel at konsekvensene blir dårlige, ...

 

Iransk kjøpmannsektepar blant Norges beste kjøpmenn

 

Halvparten av de 20 beste kjøpmennene i 7-Eleven-butikkene i Reitan Convenience har innvandrerbakgrunn.

 

To ganger er Abbas Esrafilzadeh og Nazli Rostamkhani blitt kåret til årets kjøpmann i 7-Eleven, i 2009 og 2011. Også i 2012 var de nominert, men da stakk Adonis Ocampo i Oslo av med prisen.

 

 

- For oss handler det om selve mennesket, ikke hvor du kommer fra, sier Magnus Reitan, administrerende direktør i Reitan Convenience.

 

 

Bare lyst til å vise solsiden av og til også...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...