Gå til innhold

Varmeproblem med 6970


Lyngaas

Anbefalte innlegg

Heisann, referer til https://www.diskusjon.no/... for mer info rundt problemet.

 

Grafikkkortet er et Asus DirectCU 6970

Har nå etter oppgradering av pcen fått et seriøst problem med mitt skjermkort og det kan vise seg nå at det har blitt defekt...

 

Byttet nylig HK,ram,CPU og cpu kjøler og da måtte jo GPU'en ut.

Etter det så var det litt vrient, virket ikke som det fikk god kontakt med HK'et men etter litt om og men så fikk jeg det til å virke. Prøvde så Crysis 3 på medium eller high settings og fungerte fint i 5-6 timer på kvelden, skulle så skru på dagen etter og da frøys spillet etter 5-10 minutter(kommer andpå instillingene) og var så nødt til å gjøre en hard restart for å få kontroll over pcen igjen..

 

De siste dagene så har det begynt å skje i for eksempel WoW og Starcraft.

 

Så nå at under spilling på medium i starcraft så skjøt så opp i 73 grader, den ligger for øyeblikket på 50 grader Idle!!!

 

Har også nå tatt en fullstendig formatering av pcen og reinstallert driverene kortet kom med så er ikke andre problemer.

 

Strømforsyningen er en 800w corsair gs800.

 

Dette er vel ren garanti eller kan det være noe annet?

 

Jeg har nok vifter i dette til at alt annet idler på ca 30 grader(vedlagt speedfan bilde).

2e1wtba.jpg

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du installert nye drivere fra AMD? Mener på de får vifta på GPUen til å kjøre på ganske bra

Samme problem med skjermkortet i andre maskiner?

Prøv å bruke HWMonitor for å sjekke.

Stiller du viftehastigheten selv? Dersom du gjør det kan det påvirke temperaturen

Temperaturen 70-80*C på load skal ikke være noe problem da jeg har hatt dem i opp mot 100*C :)

Idle på 50 kan stemme dersom vifta går veldig sakte, ikke direkte farlig må jeg si.

 

Kan være att kjøleren er løs, selv passer jeg godt på att kjøleren på skjermkortet ikke "henger" fra skerjmkortet da dette kan bli tungt med noen kjølere

Endret av MiiX
Lenke til kommentar

Mitt XFX 6970 2GB DDR5 880mhz ligger ofte på 50 i idle, når jeg spiller kan det ligge oppe i 80-90, høyeste jeg har sett er 92, fungerer helt fint, gradene du har nevnt er ikke høye i det hele tatt, kan tenke meg at problemet ditt ligger en helt annen plass siden du har byttet såpass mange deler i det siste.

 

Angående garanti, jeg ser det ikke som at du har rett på garanti, dette fordi du sier du tok det ut og det var litt vrient, så hvorfor er det produsentens feil at du herper skjermkortet?

Det høres krasst ut slik jeg sier det, men det er det de kommer til å si :p

Endret av Alekpowah
Lenke til kommentar

Hvis det er Asus 6970 DirectCU II du har så har det en meget god kjøler og temperaturen på GPU burde ikke ryke opp så fort og så mye. F. eks. i de fleste review jeg har sjekket så er maks temp 77 grader og det er under "tung" spilling eller 3Dmark benchmark.

DirectCU II kjøleren til Asus er blant de beste man kan få på en skjermkort, så ryker temperaturen opp så fort og PC fryser, da kan man lure på om det er noe galt med kortet. Og idle temp burde ligge på ca 32 - 35 grader med det kortet, ikke 50 grader med mindre du har veldig dårlig ventilasjon i kabinettet ditt.

 

Temperatur på mine to MSI GTX 580 Lightning ligger på ca 33 grader ved idle og maks jeg huske å ha sett er 72 grader.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg har tatt veldig godt hånd om kortet, anti-statisk og hele greia. Ikke blitt røsket og revet i så tviler at jeg har påført noe som helst skade. Det er snakk om 1 sekund så går kortet fra 55-59 grader til 73 og så crasher/fryser pcen.

 

Alt annet i pcen er splitter nytt og fungerer fint så burde jo ikke være et problem der?

Hadde det vært ram eller annet så ville jo ikke kortet oppført seg på den måten?

Lenke til kommentar

Nå kan jeg dessverre ikke sjekke på min stasjonære PC med GTX 580 kortene, men at temp skal fyke opp så fort tror jeg ikke den gjør på mine kort. Og idle temp bør ligge under 40 grader. I en review, var vel Hardcop, var idle temp 33 grader på det 6970 kortet.

 

Hvis alt funker normalt under normal bruk, ikke spilling altså, så kan ikke jeg komme på noe annet enn skjermkortet som tuller. Btw, har du sjekket om kjøleren for GPU er støvete?

Lenke til kommentar

Hva med å ta ut grafikk-kortet av pcen, demontere, legge på ny kjølepasta mellom kjøleribbe og gpu og remontere? Kan hende at kjøleribba ikke sitter helt på plass - hvis så er tilfelle burde dette løse det. Ny kjølepasta gir ofte noen ekstra grader uansett. Er kortet skittent, rens gjerne med isopropanol (blåsprit) når du først går til verks.

 

Hei

 

Mistenker heller at du har RAM som ikke er kompatiblet med hovedkortet ditt. Evt. et hovedkort som er defekt.

 

- kjbu

 

Tull.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å ta ut grafikk-kortet av pcen, demontere, legge på ny kjølepasta mellom kjøleribbe og gpu og remontere? Kan hende at kjøleribba ikke sitter helt på plass - hvis så er tilfelle burde dette løse det. Ny kjølepasta gir ofte noen ekstra grader uansett. Er kortet skittent, rens gjerne med isopropanol (blåsprit) når du først går til verks.

 

 

 

Tull.

 

Kortet er neppe veldig støvete da pcen var renset for støv da alt ble satt sammen igjen.

Ønsker ikke miste garantien og så har jeg ikke nok erfaring til å våge meg på noe slikt som dette.

 

Men slik jeg ser det, pcen oppfører seg normalt når den ikke brukes til spill, alt holder lave temperaturer og overstiger ikke 40 grader under press(utennom GPU). Da må det jo være GPU'en som ikke fungerer riktig.

Lenke til kommentar

Testet nå en Cinematic i Starcraft 2 hvor 6970'n frøs hver gang( den nådde 70-80 grader og det frøs) på low!!

 

Nå med 6850'n frøs det ikke og kortet klatret sakte fra idle på 42 til ca 55-60 grader, og dette på Extreme!!

Dette må da stadfeste at det er noe galt med 6970'n?

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Tull.

 

 

Hvilken begrunnelse har du til å si at det er tull? All min erfaring tilsier at grafikkortet er i orden. Frys av PC'er skyldes i de aller fleste tilfeller hovedkort/strøm. Problemer med grafikkort medfører : svart skjerm ved start av PC, artifakter i spill, skjermkortdriveren stopper å fungere, hopper ut av spill men Win fungerer fint.

 

Og til trådstarter : Grafikkortet fungerte vel fint før du oppgraderte med bl.a nytt hovedkort?

Anbefaler deg på det sterkeste til å bekrefte at grafikkortet fungerer fint i en annen PC, så slipper du test-kostnader når kortet kommer i retur som helt i orden.

Endret av kjbu
Lenke til kommentar

Hvilken begrunnelse har du til å si at det er tull? All min erfaring tilsier at grafikkortet er i orden. Frys av PC'er skyldes i de aller fleste tilfeller hovedkort/strøm. Problemer med grafikkort medfører : svart skjerm ved start av PC, artifakter i spill, skjermkortdriveren stopper å fungere, hopper ut av spill men Win fungerer fint.

 

Og til trådstarter : Grafikkortet fungerte vel fint før du oppgraderte med bl.a nytt hovedkort?

Anbefaler deg på det sterkeste til å bekrefte at grafikkortet fungerer fint i en annen PC, så slipper du test-kostnader når kortet kommer i retur som helt i orden.

Et defekt skjermkort kan også fryse PCen jo.

Her er også en klar indikasjon fra trådstarter på at skjermkortet er defekt: http://www.diskusjon...post&p=20426645

 

RAM kan heller ikke være inkompatibelt med et hovedkort i dag, minnekontrolleren sitter direkte på CPU og det eneste problemet et hovedkort kan forårsake er å sette feil timings.

Lenke til kommentar

Et defekt skjermkort kan også fryse PCen jo.

Her er også en klar indikasjon fra trådstarter på at skjermkortet er defekt: http://www.diskusjon...post&p=20426645

 

RAM kan heller ikke være inkompatibelt med et hovedkort i dag, minnekontrolleren sitter direkte på CPU og det eneste problemet et hovedkort kan forårsake er å sette feil timings.

 

Jeg har ikke endret noe med ram osv så alt skal gå overrens med hverandre.

Dette er bone-stock ingen OC på noe.

Eneste forskjellen er at 6850'n ikke bruker like mye strøm som 6970'n men 800w burde vel holde fint til en ikke OC rimelig normal gaming pc. Har dessverre ikke muliget til å teste i en annen pc da ingen av mine brødre's pcer har stor nok PSU til å drive kortet og det vil heller ikke passe i deres kabinetter da dette kortet er massivt.

 

En ting til er at varmeutviklingen til kortet har endret seg drastisk hvis jeg ikke husker altfor feil da det slet med å komme til 50 grader før... 63 under full load i crysis 2 så noe må jo være galt der.

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Om strømforsyningen overbelastes vil datamaskinen skru seg av, om strømforsyningen er av særdeles dårlig kvalitet kan det også forekomme eksplosjoner.

 

Pcen fortsetter å gå, musikken holder også på en stund etter på, ville vel ikke gjort det hvis det var strømforsyningen.

Lenke til kommentar

last ned evga precision tuner.

Gå inn på programmeto og regulerer vifte ifra 40% auto til 100% manuell

kjør litt testing på grafikk og se utfallet etterpå på temp.

 

Evt grafikk simulator som heter rtdribl

http://www.daionet.g...~masa/rthdribl/

 

Har prøvd det med diverse andre temp montiorer og viftestyring programmer og kan kjøre 6970'n på 100% uten noe slags utfall på temp og den vil fryse uansett..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...