Gå til innhold

Varmeproblem med 6970


Lyngaas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå tjuvkoblet litt med en annen strømforsyning og da idler kortet på 40 grader og under full load in Furmark(stod i 15 min) kunne ikke kortet presses til over 75 grader.

 

 

Prøv et annet program enn Speedfan, HWMonitor eller MSI Afterburner.

 

Speedfan samsvarer med Furmark sin Temp lesning.

Dette må da være nok til å bevise at strømforsyningen er dårlig?

 

 

Her fra testen:

 

29w48le.png

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Strømforsyningen kan da ha noe å si med stabiliteten på kortet?

Hvis den ikke klarer å gi nok kraft eller svikter så vil jo kortet svikte?

 

Forøvrig så hadde ikke den 620w psu'n jeg hadde nok koblinger så nå drives skjermkortet av både 800w som sitter i og 620w men kan da ikke tenke meg at det skal ha noe utslag?

 

Slik jeg ser det klarer ikke psu'n yte nok for å holde kortet stabilt og failer under load.

Hørte jo også at viftene gikk saktere når jeg testet kortet.

 

Virker som det er relevant at før jeg byttet til de nye delene som tar mer strøm så var BF3 ustabilt.

 

Bare for å strekke det litt lenger, mulig PSU'n ikke gir nok strøm til andre komponenter som så gjør at sensorene feiler?

Hadde nå håpet at jeg fant feilen men hvis noen andre er skeptiske?

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Hvis strømforsyningen er dårlig kan det resultere i to ting:

Forkortet levetid, komponenter slutter plutselig en dag å fungere.

PCen skrur seg plutselig av.

 

Varmeproblemer kan ikke skje som følge av dårlig strømforsyning, dette fordi skjermkortet utfører DCDC-transformering fra 12V til 1.XX Volt

Lenke til kommentar

Som Arni90 skriver:

Varmeproblemer kan ikke skje som følge av dårlig strømforsyning, dette fordi skjermkortet utfører DCDC-transformering fra 12V til 1.XX Volt

Hvis du ikke bruker alle kontaktene på skjermkortet fører dette til redusert ytelse og da også redusert varme(?)

Prøv MSI AB for temp.

 

Dersom maskinen enda fryser: Sett det i en annen maskin, kjør samme tester, samme programvare, stemmer resultatene overens? Dersom det samme skjer i makin #2, er det kortet som er problemet. Om maskin #2 virker uten problemer er din maskin problemet.

Lenke til kommentar

hmm, kan du da forklare hvorfor den har annerledes temperaturer ved å legge til litt mer kraft?

Skal prøve litt crysis3 og se om jeg kan få den til å fryse som før.

Jeg kan ikke forklare det, det er et komplett mysterie!

 

Du legger heller ikke til mer kraft, effekt er arbeid per tidsenhet med Watt som måleenhet. En integrert krets bruker en viss mengde effekt avhengig av spenning (Volt) og strøm (ampere) som går gjennom kretsen til enhver tid, dette trekket er ikke konstant og øker ikke med effekten på PSU.

Lenke til kommentar

Spilte nå crysis i noe over en time uten noe slags problemer. Temp krøp opp til 68 men stoppet der.

Er jo til tider slikt at man løser noe uten å finne feilen, mulig dette er et tilfelle. Får fortsette å teste litt i dagene som kommer. Fint om dere kan fortsette å spekulere i mellomtiden :)

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Bruker nå begge...

En kabel fra begge, var nødt til å bli slikt da 620w'en ikke har nok kabler -_-

Har ingen mulighet til å få hele pcen over på 620w'en og har ingen andre tilgjengelig, er min bror's pc så ønsker ikke demontere den for mye. 6970'n passer heller ikke inn i broren min sitt kabinett da dette er et monster kort!...

 

Nå som pcen fungerer "fint" har jeg vel utelukket GPU'en?

Skjønner ikke at det kan være annet en strømforsyningen da pcen både funger nå og med et mindre krevende skjermkort.

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Fant en 6pin til som hadde blitt gjemt bort i forsøket på å rydde litt i kabinettet.

Den gikk nå rolig opp til 80 grader i furmark og ser ut som det var en kabel som hadde dårlig kontakt eller noe ødelagt inni.

Skal teste litt i de kommende dagene men får håpe det var problemet da.

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Spilte nå crysis i noen minutter før jeg fikk samme frysingen på alle 3 skjermer.

Spillet lukket seg etter noen sekunder og fikk en error.

"Cryengine Error: DXGI_ERROR_DEVICE_REMOVED".

 

Noen som har vært borti dette før?

 

Kan hende dette er et helt urelatert problem da det tydeligvis er mange som har det og at pcen ikke hang seg opp.

 

Skal prøve å kutte ned på grafikk instillingene å se hva som skjer.

 

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Spilte nå crysis i noen minutter før jeg fikk samme frysingen på alle 3 skjermer.

Spillet lukket seg etter noen sekunder og fikk en error.

"Cryengine Error: DXGI_ERROR_DEVICE_REMOVED".

 

Noen som har vært borti dette før?

 

Kan hende dette er et helt urelatert problem da det tydeligvis er mange som har det og at pcen ikke hang seg opp.

 

Skal prøve å kutte ned på grafikk instillingene å se hva som skjer.

Det pleier vanligvis å fikse seg ved å installere DirectX på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...