Gå til innhold

Hvordan generere energi?


Bær

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en skoleoppgave lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med måter man kan generere energi på enkle måter. F.eks ved hjelp av en treningssykkel, snurre på et hjul etc. som er koblet opp mot en generator. Alt må kunne gjøres med kroppen, evt. samarbeid mellom flere kropper (personer) og det trenger ikke å resultere i voldsomme mengder energi.

Jeg setter pris på alle svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Energi kan ofte utvinnes fra varme ved hjelp av en turbin, med dette i tankene:

- du kan drite i en bøtte, tørke avføringen og brenne den for å få varme.

- du kan lage et system som pumper vann i langs kroppen ved hjelp av bevegelse. Vannet vil varmes opp av kroppsvarme, deretter kan energi hentes ut i en varmeveksler.

Lenke til kommentar

Hvis du vil lage strøm trenger du en generator av et slag. Det går i teorien også an å bruke piezoelektriske elementer, som tenneren i en elektrisk lighter, men per i dag er ikke det veldig nyttig i praksis. Så da er du nødt til å få en dynamo eller lignende til å rotere.

 

Siden spørsmålet nå er kokt ned til "hvordan kan jeg snurre på et hjul" bør det bli lettere å bruke fantasien. Du kan for eksempel lage et system hvor du får vann til å strømme forbi et vannhjul, som i en mølle.

Lenke til kommentar

Hvis du vil lage strøm trenger du en generator av et slag. Det går i teorien også an å bruke piezoelektriske elementer, som tenneren i en elektrisk lighter, men per i dag er ikke det veldig nyttig i praksis. Så da er du nødt til å få en dynamo eller lignende til å rotere.

 

Siden spørsmålet nå er kokt ned til "hvordan kan jeg snurre på et hjul" bør det bli lettere å bruke fantasien. Du kan for eksempel lage et system hvor du får vann til å strømme forbi et vannhjul, som i en mølle.

Så alt som får et hjul til å snurre vil fungere så lenge jeg har en generator? Kan jeg da ha et stort hjul stående på gulvet og få folk til å løpe rundt for å gi det fart? Eller vil ikke det være raskt nok? Og det du sier om vannhjul, vil det fungere i en takrenne, eller med regnvann?

Lenke til kommentar

Så alt som får et hjul til å snurre vil fungere så lenge jeg har en generator? Kan jeg da ha et stort hjul stående på gulvet og få folk til å løpe rundt for å gi det fart? Eller vil ikke det være raskt nok? Og det du sier om vannhjul, vil det fungere i en takrenne, eller med regnvann?

Ja til alle spørsmål. Men om du vil ha ut mye strøm fra noe som roterer sakte vil jeg anbefale en girkasse, om du har evner og tid til det. Det kan gjøres som på en sykkel, med et bånd rundt det store hjulet, koblet til et mindre hjul på generatoren.

Lenke til kommentar

Nå er vel "energi" et ganske løst begrep, og finnes mange måter å utvinne andre energi kilder enn elektrisk energi, b.la jordvarme.

 

Nei, energi er slett ikke et løst begrep. Det brukes ganske upresist i dagligtalen, men dette er tross alt et skoleprosjekt og der tjener man på å bruke de korrekte betegnelsene. Termodynamikkens første hovedsetning, også kalt energiloven, sier nettopp at "Energi kan verken skapes eller forsvinne, kun overføres fra én energiform til en annen". (Dette forutsetter at man betrakter masse som en form for energi.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, energi er slett ikke et løst begrep. Det brukes ganske upresist i dagligtalen, men dette er tross alt et skoleprosjekt og der tjener man på å bruke de korrekte betegnelsene. Termodynamikkens første hovedsetning, også kalt energiloven, sier nettopp at "Energi kan verken skapes eller forsvinne, kun overføres fra én energiform til en annen". (Dette forutsetter at man betrakter masse som en form for energi.)

 

Så om man skal være presis. Mener du at atomreaktorer ikke følger termodynamikkens lov? Om nei, hva gjør at de er den eneste måten å generere energi på?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp dette jeg påpeker i parentesen. Betrakter man masse som en form for energi omdanner atomreaktorer en form for energi til en annen. Hvis man ikke betrakter masse som en form for energi er kjernefysiske reaksjoner unntaket fra denne loven.

Men det stemmer jo ikke. En eksoterm kjemisk reaksjon gjør jo også om masse til kinetisk energi, bare i mye mindre skala enn i kjernereaksjoner.

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp dette jeg påpeker i parentesen. Betrakter man masse som en form for energi omdanner atomreaktorer en form for energi til en annen. Hvis man ikke betrakter masse som en form for energi er kjernefysiske reaksjoner unntaket fra denne loven. Jeg mener det er mest hensiktsmessig å gjøre det første.

 

Så utsagnet du selv kom med tidligere; "Eneste måten du kan generere energi på er med en atomreaktor." er du uenig i?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, energi er slett ikke et løst begrep. Det brukes ganske upresist i dagligtalen, men dette er tross alt et skoleprosjekt og der tjener man på å bruke de korrekte betegnelsene. Termodynamikkens første hovedsetning, også kalt energiloven, sier nettopp at "Energi kan verken skapes eller forsvinne, kun overføres fra én energiform til en annen". (Dette forutsetter at man betrakter masse som en form for energi.)

Nå mener jeg ikke løst som i udefinert, men heller at det er mer enn en type energi, deriblandt elektrisk energi, kjemisk energi, sonisk energi osv.

Lenke til kommentar

Så utsagnet du selv kom med tidligere; "Eneste måten du kan generere energi på er med en atomreaktor." er du uenig i?

 

AtW

 

Nei. Igjen kommer det an på settingen og hvor pirkete man skal være.

Nå mener jeg ikke løst som i udefinert, men heller at det er mer enn en type energi, deriblandt elektrisk energi, kjemisk energi, sonisk energi osv.

Men det endrer jo ingenting, man kan fortsatt ikke "generere" energi, man kan bare omforme den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Igjen kommer det an på settingen og hvor pirkete man skal være.

 

Men det endrer jo ingenting, man kan fortsatt ikke "generere" energi, man kan bare omforme den.

 

Settingen var at du skulle være så presis at du plukket på "generere energi" fordi energi kun blir omgjort, i den settingen er det direkte feilaktig å framsette atomkraft som noe unntak, det er også en omforming av energi.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...