Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir man noen gang helt ferdig med noe da? Om et halvt år er han lei av den stilfulle aluminiumsfinishen, så han setter inn vindu og katoder ;).

He! He! Stemmer det, man blir jo aldri ferdig med noe, alltid ting som kan forandres/forbedres, eller så starter man på noe nytt mens man er midt oppe i det forrige! Slik er det med oss "moddere" ;)

 

 

--------------

-Hmmmm.....! Skikkelig trassig webserver her altså, men ser ut til å funke igjen nå, så etter jobb blir det worklog oppdatering for alle penga! :D

 

Keep Up!

 

mvh

 

Audun

Lenke til kommentar

ENDELIG! ;)

 

 

 

Nu er webserverproblemene løst og vi kan sette igang med prosjektoppdateringer igjen!

 

 

I det siste har jeg konsentrert meg mest om CPUkjølingen, siden PSUet tok kvelden igjen. I tillegg var jeg en smule lei etter å ha modda to stykker, ikke helt lysten på å sette igang med et tredje liksom. Men et nytt av samme type som det siste (AOPEN 180W SFX) er på vei fra PS, så det skal vel bli gjort i løpet av helga!

 

 

-Men nå over til siste oppdatering:

 

 

 

mini-CIMG1116.JPG

Jeg skjærte til festeørene i bunnplata til kjøleblokken etter den originale kjøleren, planslipte/pusset alle flater som skulle loddes og satte igang. Jeg hadde null erfaring med lodding av kobber så Loddeguiden her på OK var til stoooor hjelp! Altså, delene ble anbragt på komfyren for å varmes.

 

 

 

 

mini-CIMG1121.JPG

Når disse ble tilstrekkelig varme ble loddetinnet tilført, en tilfredsstillende følelse! :D

 

 

 

 

mini-CIMG1129.JPG

Samme prosedyre ble gjentatt med selve blokka.

 

 

 

 

mini-CIMG1138.JPG

Deretter var det tid for sammenføyning. Dette gikk smertefritt og ble ganske så perfekt, litt mye loddetinn, men..... :-)

 

 

 

 

mini-CIMG1167.JPG

Jeg benyttet også sjangsen til å gjøre litt om på det originale designet. Istedetfor å borre hull igjennom hele blokka for å få festet den i kjøleribben. Loddet jeg på to festeører. Blokka ble så planslipt med vått smergelpapir for å få en skikkelig finish. (Ikke helt ferdigslipt her)

 

 

 

 

mini-CIMG1091.JPG

Så kom turen til å få utløp for litt sinne. :D Jeg fjernet den originale kjøleribba og dermed den siste vifta på "BeQuiet". Her måtte det renses skikkelig med isopropanol for å få bort alle rester av gammel, dårlig "kjøleteip".

 

 

 

 

mini-CIMG1181.JPG

Tilslutt, sannhetens øyeblikk. Passer alt sammen og vil det være tilstrekkelig kontakt mellom kjøleblokk, CPU og kjølellement? -Jepp! Sitter meget "tight". Tenker at jeg må polere blokka etterhvert for å få den "riktige" finishen. Systemet er nå stresstestet (med en annen PSU) i flere timer og tempen ligger betryggende lavt. -Virker som om dette skal kunne funke tilslutt! :woot:

 

 

 

mvh

 

 

Audun

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar

Ettersom ringtrafoer blir varme, og det ser ikke ut som du skal feste de til kjøleribba, så må du nok ty til èn vifte.. du kunne jo kansje klæsja på med termisk lim og et par heatpipes som går til det monsteret av en kjøleribbe! Men som sagt, det blir ikke det samme som heelt uten vifter.. det er stor forskjel fra ingen til en...

Lenke til kommentar
Ettersom ringtrafoer blir varme, og det ser ikke ut som du skal feste de til kjøleribba, så må du nok ty til èn vifte.. du kunne jo kansje klæsja på med termisk lim og et par heatpipes som går til det monsteret av en kjøleribbe! Men som sagt, det blir ikke det samme som heelt uten vifter.. det er stor forskjel fra ingen til en...

 

 

Joda, den skal i aller høyeste grad kjøles passivt som jeg beskrev tidligere i loggen. Her er til og med et lite bilde! :-)

 

 

mini-CIMG1070.JPG

 

 

Dette fungerer bra ser det ut til og den blir ikke avskrekkende varm lenger

 

 

 

 

 

meget nice løsning på cpu kjølinga! Fingernemheten din er rent misunnelsesverdig!

Hvordan drepte du det andre poweret? Hva skjedde?

 

Gleder meg til å se det 'ferdige' resultatet!

 

magnus

 

Takker, takker for god omtale!

 

PSUet (og hovedsikkringen i leiligheten) tok kvelden idet jeg bestemte meg for å glemme å kobble fra PSUet fra 220V før jeg skulle flytte på det i kassa! Gjennomførte en liten ufrivillig "sveising" av bunnplata kan du si! :lol:

 

 

mvh

 

Audun

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar

UPDATE

 

 

Mmmmmm....! Ja nå her jeg virkelig fått kost meg skikkelig her! *grin*

 

 

 

Etter en tur på IKEA kom jeg hjem med disse tøffe og, i en modders øyne, uendelig nyttige "dingsene" i klar acryl. 20,-/50,- pr par!

 

mini-CIMG1193.JPG

Egentlig ment til å ha i enden av gardinstenger, men bare fantasien setter grenser for hva de kan brukes til. Særlig etter litt pussing, borring og saging samt et par leds! :-)

 

 

Ettervert som jeg betraktet mine små skatter begynnte en idé å utkrystalisere seg i mitt hode, hmmmm...bryter....hmmm..power LED.. hm!....og kanskje IR mottakerene og?..eller?

-Dette må jeg se nærmere på!

-Rent teknisk er det fem komponenter som må være tilgjengelig i front av "BeQuiet", power LED, power knapp, eject knapp og ro IR-mottakere. Etter endel skriblerier og skisser på papiret ble ideer til handlig og her er resultatet:

 

 

 

 

"THE MULTIBUTTON"

 

 

 

mini-CIMG1199.JPG

Kappa av et passende langt stykke (20mm) av den runde acrylstanga. Borret et 3mm hull i midten av bakre vegg til en blå 5V LED. Ideen er altså å få kombinert alt av komponenter/brytere i front til denne lille klossen.

 

 

 

 

mini-CIMG1204.JPG

En liten test "fyring", ser ikke så verst ut, men jeg vil ha et jevnere/spredt lys. OK, bare en ting å gjøre, matte hele klossen med fint sandpapir (400), se resultatet på bildene senere i loggen.

 

 

 

 

mini-CIMG1208.JPG

Her er de to IR-mottakerene og LEDet montert på en liten PCB.

 

 

 

 

mini-CIMG1212.JPG

Denne festet jeg så igjen fast i bakkant av acrylklossen, IR-mottakerene sitter nedsenket i to forypninger som er polert på innsiden for ikke å bryte/dempe IR-strålene for mye.

 

 

 

 

mini-CIMG1234.JPG

Frontpanelet ble pusset og fikk seg et fint lite hull til "The Multibutton", :-) Fronten består av 10mm, pussa aluminium. -Tung!

 

 

 

 

mini-CIMG1237.JPG

Neste skritt var å tilføre knappen egenskapen å kunne slå systemet av/på. Dette ble løst ved å putte en liten trykkbryter helt i bakkant av acrylklossen, festet i en aluramme. Denne rammen vil også medvirke til å holde hele klossen på plass og som feste for fjæren som skal gi bryteren den riktige motstand/spenst. -Nøye beregnet og avmålt slik at den skal gi den riktige "feelingen" når man skrur på vidunderet! :D

 

 

 

 

mini-CIMG1254.JPG

Her ser man alt satt sammen og et par av ledingene loddet på. Når tiden er inne for å putte inn en "slimline", "slot in" DVDspiller (må bare spare litt penger først) skal jeg feste en liten bryter bak den skruen som står til venstre. Denne beveger seg/ presses inn, når man trykker på nedre del av knappen. Da vil man altså kunne skru på ved å trykke på øvre del og løse ut DVDen ved å trykke på nedre del av "The Multibutton"! -Like enkelt som det er genialt! :)

 

 

 

Tid for å se hvordan dette vil ta seg ut:

 

 

 

mini-CIMG1245.JPG

Man aner fred og ingen fare, en ganske lekker front med bare én knapp, dette kan da ikke være noe spesielt? -Jeg prøver å trykke jeg!

 

 

 

 

mini-CIMG1244.JPG

...Men i alle... Og det ble lys! Ser bra ut eller hva? Jeg er ganske fornøyd om eg skal få seia det sjølve! *grin* Kommer fler bilder av knappen ettervert sikkert, men nå må jeg jobbe litt igjen!

 

 

 

-Neste mål er å få modda ferdig det nye PSUet, det er av samme type som det forrige så det skal ikke by på de store overraskelsene, men er jo litt kjedelig da! Det som så gjenstår er egentlig bare å få festa frontpanelet og topplata, ja også software da, men det er liksom en annen historie det!

 

 

-Stå på til krampa tar deg! :p:

 

 

 

 

 

-Audun

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar
Er du sikker på at IR-mottakerne klarer å motta selv om det er en led som "forstyrrer" for signalet?

Ja det skal ikke ha noen betydning da disse to lystypene ligger langt fra hverandre i bølgelengde, synlig/ikke synlig lys.

 

 

 

lurte også på IR mottakerne, går det bra når klossen er matta?

Det går fint, har blitt litt mer følsome for hvilken vinkel jeg holder fjernkontrollen i, men fungerer enda helt utmerket. Jeg kan eventuelt polere klossen en smule slik at strålene slipper lettere igjennom.

 

 

mvh

 

 

Audun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...