Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vet ikke om det er så veldig lurt men hvis det går så kan du jo smelte litt tinn mellom ribbene og trafo'n, da burde det bli litt/mye(?) bedre varme overføring

 

det går nok ikke. om isolasjonen på lederene til trafoen forsvinner, får

viklingene kontakt, og spenningen kan bli ustabil. den kan også kortslutte.

Lenke til kommentar
Kjølepasta er også en mulighet, men da bør det være av typen billig møkk du får kjøpt i store tuber på biltema eller lignende.

 

jeg og Artic hadde en liten diskusjon ang. dette. enten vil pastaen trekke

varmen ut av den varme enheten, eller så vil den isolere varmen inne

grunnet for tykkt lag pasta. vet ikke hvor denne grensen går (kan heller

ikke bevise min teori), men det som er viktig å huske på, er at det er

plast (i alle fall et ikke ledende materiale. i denne sammenhengen betyr

ledende strøm og ikke varme) rundt lederene i trafoen. så spørsmålet er

hvor bra pastaen kan trekke varmen ut av dette materiell i forhold til

kerramikk (skrives det slik?), kobber, alu og annet ledende (varme)

materiell. uansett, det er jo bare å forsøke. kan jo hende det funker

kanonbra!

Lenke til kommentar
...det er litt vanskelig å få aluminium innimellom alle lederne.

 

ja, og det er her tykkelsen på goopen kommer inn i bildet. er fremdeles

ikke overbevist over plast -> goop -> kjøler prinsippet, men som sakt,

det er jo bare å prøve.

 

dette er det mest spennende prosjektet jeg har lest om her inne!

Lenke til kommentar

Ja her diskuteres det ser jeg! :wink:

 

Det er slik at ledningene som er viklet rundt kjernen ikke er belagt med gummi/plast, men med en slags lakk/harpiks. Dette leder varme bedre enn gummi virker det som, siden det er et helt hardt materiale. Det som også er med dette er at det lett riper og skaller av. Derfor vil all kontakt med metall skape fare for kortsluttning.

-Jeg vil (og skal) selv gå for en løsning med goop, hvor jeg påfører et ganske tykt lag på flatene som skal ligge inntil trafoen. Disse er også isolert med et lag el-teip.

 

Et lite "drawback" nå er at det ser ut som om dette PSUet også har tatt kvelden! :( Knertta hovedsikkringa, da jeg skulle løfte PSUet ut av boxen og hadde glemt å ta ut strømkabalen! :o FARLIG!!!! :o -Skjedde igår natt! -Veldig trøtt!! -Dårlig unnskyldning! Men kan være det bare er å bytte ut et par elementer, skal titte nærmere på det i morgen (har fri!).

 

Derfor lot jeg strømutfordringene ligge en stund og konsentrerte meg heller om kjøling av CPU. Ringte rundt endel, da det viste seg at "Nielsens Mekaniske Verksted" ikke hadde det jeg var ute etter, og fant ut at Nor-Rag selger alt av metaller. De skaffer meg en 50x50x50mm kobberblokk og en 10x75x435mm Aluplate til en hyggelig pris! :) Når det gjelder designet på selve blokka er jeg åpen for forslag og tips.

 

Her er mitt: Tenker meg at en slik form vil være den mest effektive når det gjelder kjøle/ledeevne og plass/vektmessig. Blokka festes i de eksisterende festehullene ved CPU med to skruer og boltes med to bolter til den store kjøleribba.

 

mini-kjoleblokk01.jpg

Her sett fra siden, kobberblokka er skravert rød. Jeg tenker meg at de to boltene som fester blokka til kjøleribba er festa igjennom blokka, men disse kan og få samme løsning som festet ned i HK.

 

 

mini-kjoleblokk02.jpg

Her sett "forfra", med de to boltene synlig, den store kjøleribba i bakgrunnen.

 

 

 

mini-kjoleblokk03.jpg

Her ovenifra, dette er sirka størrelsesforholdene mellom CPU og kobberblokk.

 

-Hva tenker dere om dette designet? Det må ikke være for vanskelig å produsere heller.

 

 

 

 

Sinnsykt fett!!! når regner du med og være ferdig da?

Takker, takker!!! Jeg regner vel med å bli ferdig i løpet av året! :D Nei, har ingen "deadline", jobber når jeg kan og tar meg pause når ting blir kjedelig eller går galt! (PSU! :) )

 

Ellers takker for den overveldende responsen fra dere! Varmer i et modderhjerte å få høre slikt! :)

 

 

mvh

 

Audun

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar

hva med å hive på en kjøler på hypotenusen på klossen som skal

presses mot CPU. du vil dermed øke overflaten betraktelig. kanskje noe

på siden av klossen også?hva med ribber på innsiden av kjølerveggen?

ikke sikker du trenger all den kjølingen (for ikke å snakke om den

begrensede plassen), forsøker bare å hjelpe:)

Lenke til kommentar

Har du vurdert en heatpipe løsning på CPU ??

 

Ser for meg en modifikasjon av denne kjøleren: http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...02151A&toc=3810

Bedre bilder: http://www.tai-sol.com/CMK702151A.html

 

 

Ta bort øvre kjøleribbe og vifte, snu heatpipe røret i mitten og monter de tre heatpipe rørene direkte på den store kjøleblokka di, etter samme prinsipp som på DigiDice:

http://www.hardware.no/nyheter/images/digi...ice/kjoler4.jpg

 

Shuttle bruker en heatpipe uten vifte ned mot CPU, så i prinsippet skal dette fungere.

Lenke til kommentar

Ta bort øvre kjøleribbe og vifte, snu heatpipe røret i mitten og monter de tre heatpipe rørene direkte på den store kjøleblokka di, etter samme prinsipp som på DigiDice...

 

dette er jo en god ide. noen skulle gjort en "Cu-blokk V.S. heatpipe test"

for å finne ut hva som vil transportere varmen vekk best på dette prosjektet:)

Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldinger og tips, jeg kommer tilbake til disse senere!

 

En kjapp oppdatering siden jeg er på farta til å dra bort en stund.

 

Har vært på "Nor-Rag Maskin" og henta kobber og alu. Her er et par bilder av disse:

 

mini-CIMG1075.JPG

Kjøleblokka sett "bakfra", bunnplata skal kappes slik at jeg får to festeører. Så skal den loddes fast i blokka.

 

 

mini-CIMG1078.JPG

Her viser den sin andre side! :)

 

 

mini-CIMG1084.JPG

 

Aluplata som skal stå i front. 10x75x435mm, tung! :)

 

Nu må eg dra!

 

mvh

 

Audun

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar
Kjøleblokka sett "bakfra", bunnplata skal kappes slik at jeg får to festeører. Så skal den loddes fast i blokka.

Kan være en fordel å lodde fast ørene direkte på siden av blokken, så du slipper å gå gjennom bunnplate og loddetinn før du kommer til kobberblokken. På den annen side er det lite å bry seg om med en C3 :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...