Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For å få litt fortgang så kan du jo "dette ned fra taket" på søndag slik at du blir sykemeldt? hehe.. Bare sier det igjenn, det blir rått..
Hmmmm.....!

-Ingen dum idè! :lol::lol::lol:

 

 

 

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

 

 

Prosjektet har sneglet seg et lite steg fremover idag, bakplaten er nesten ferdig.

 

-PS: Som vanlig kan bildene "klikkes" for å sees bedre :)

 

mini-bakplate02.jpg

Jeg maskerte plata med teip, noe som gjør det lett å tegne opp markeringene. I tillegg sparer det den for mange stygge riper.

 

 

mini-bakplate03.jpg

I tillegg til disse kontaktene kommer det to RF-Antennekontakter for radio og TV.

 

I morgen planlegger jeg første prøvetur på hele systemet. Er meget spent på om Tastatur og fjernkontroll vil fungere, siden disse er ganske kraftig modet.

 

 

Keep up! :)

 

mvh

 

Audun

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
keep it perfect  :) (poler bakplata ellelr.no)

 

Den skal "mattes" med fint smergelpapir slik at den får en matt, pusset aluminiums overflate. :)

 

Har såvidt prøvd meg frem med denne teknikken på bakplate og det vil ta seg bra ut. Liker ikke helt blanke overflater. De er så følsomme for riper og fettmerker.

Lenke til kommentar

Eg har fått jobba ein del i helga og er nu langt på veg klar til fyste prøvekjøyring av heile systemet! :)

 

Dagens bileta:

 

mini-CIMG0955.JPG

Jeg har frest et 5mm bredt og 2mm dypt spor langs kanten på kjølerene samt borret/gjenget hull slik at bunn, topp og bakplate kan festes i disse.

 

 

 

mini-CIMG0960.JPG

Her har jeg festet kjølerene, maskina begynner så absolutt å ta form!

 

 

 

mini-CIMG0976.JPG

Transistorene fikk et godt lag kjølepasta før de ble festet i kjøleren.

 

 

 

mini-CIMG0981.JPG

"A Close Shave"! Ikke mye plass til overs her! :) Strømkabelen går ned og under CF-IDE adapteren og IDEkabelen er kuttet brettet slik at den tar minimalt med plass.

 

 

 

Tilslutt igjen, de to sedvanlige "stemmningsbileta":

 

mini-CIMG0989.JPG

Sett bakfra, legg merke til hvordan IDEkabelen åler seg nesten usynlig rundt i maskina!

 

 

 

mini-CIMG0990.JPG

Og her tilslutt, et bilde av bakplata og dens kontakter, her kommer det, som sagt, enda to kontakter for Radio og TV.

 

Hmmmmm....!

-Noen som vet hvor jeg får tak i 10mm Aluminium?

 

 

"Mod That Grey Box"!

 

MVH

 

Audun

 

 

EDIT: Feil bilde, litt trøtt sånn klokka halv 8 om mårran! :lol:

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar
mmm... kill me if i'm wrong, men er ikke det to helt like bilder...?

 

He, He!! Klokka 07:30 er egentlig ikke tidspunktet for å oppdatere workloggen sin. Særlig ikke når man satt oppe å jobba til klokka 03:00 kvelden før! :wink:

 

 

White_Tiger:

Takk for at du fant frem riktig bilde! :) -Gidder du å fjerne linken i posten din? (Ikke lov med bilder over 400x300 i postene) Min post skal være riktig nå.

-Takker! :)

 

Audun

Lenke til kommentar
nå har ikke jeg helt fått med meg hvordan du skal kjøle cpu, så jeg fikk den ideen at du kan bruke heatpipe til å overføre varme fra cpu til kjøleribba på den siden...

 

Knabb en sånn shuttle-prosessor-kjøler-greie, og istedenfor å feste hestpipesene i en vifte, kan du feste de i den store ribben.

Lenke til kommentar

Takker for deres positive respons! :)

 

Men, men........! :-)

 

Hadde det ikke vært en idè å bruke den andre kjøleribben til noe mer direkte enn å kjøle luften i kabbissen? Flytte noen av transistorene i PSU-en over på den andre, slik at du får en jevnere belastning på de forskjellige sidene?

 

nå har ikke jeg helt fått med meg hvordan du skal kjøle cpu, så jeg fikk den ideen at du kan bruke heatpipe til å overføre varme fra cpu til kjøleribba på den siden...

 

Her må det leses nøyere! :wink: Hele ideen og grunntanken bak prosjektet er TOTAL lydløshet, derfor "beQuiet". Tidligere i worklogen har jeg forklart at CPU skal kjøles av det venstre kjøleelementet. Jeg skal benytte en diger aluminiumskloss for å overføre varme fra CPU til kjøleelement. Jeg velger bort heatpipe da dette har vist seg mindre effektivt enn aluminium i, andre lignende situasjoner. Dessuten endel vanskeligere og dyrere å benytte.

-Håper dette klaret opp i et par missforståelser. -Altså: INGEN vifter = LYDLØS! :D

 

mvh

 

Audun

Lenke til kommentar
Aluminiumskloss til å overføre varme fra prosessoren? Hadde det ikke vært vesentlig bedre med kobber? Hvis du klarer deg med 10mm tykkelse kan jeg saktens kappe av en bit til deg, bare jeg får kommet meg ned til Lillehammer igjen så jeg får henta det.

 

Det stemmer nok det ja! Er bare litt "opphengt" i aluminium for tiden, et deilig materiale! :lol:

 

Jeg har faktisk lettere tilgang til kobber enn jeg har til alu, så det var i det hele tatt et svært så godt tips. -Takker for tilbudet. :)

 

OPPDATERING:

 

Oooooops!!!!!! :oops:

 

Vær SVÆRT nøye med å gjennomgå alle loddingene dine før du prøvekjører et moddet PSU!!!! Det var IKKE jeg! Det fungerte fint en stund, men idet jeg flyttet litt på den løse transformatoren sa det PANG!! Sjekk ut bildet, kortsluttning. Heldigvis hadde jeg ikke koblet det til HK.

 

mini-CIMG1003.JPG

 

:o Her lukter det svidd! :o

 

Men jeg har selvfølgelig gravd meg ned i reservedelshaugen og funnet fram et nytt PSU. Dette er et Flex-ATX PSU og passer egentlig mye bedre inn i kassa! :) Jeg slipper å flytte på noen transformator.

 

mini-CIMG0999.JPG

Et enkelt PSU og modde, det har en lav profil og transistorene sitter lett tilgjengelig.

 

-Jeg er igang med moddinga så det skal vel ikke drøye alt for lenge til neste oppdatering tenker jeg!

 

mvh

 

Audun

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...