Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sorry for den trege oppdateringen!

 

Blitt mye som bare måtte gjøres i forbindelse med jobb og slikt, sittet å designa jobbens hjemmesider hele helgen. Men nå ser ting lysere ut, har tilogmed fri på fredag, jippii! :D

 

 

 

Liten oppdatering:

 

Har fått fiksa nytt PSU og installert dette, det fungerer, men er ikke helt fornøyd med temperaturen, er et par komponenter som blir urovekkende varme. Det kan være jeg må finne en annen løsning på strømproblemet. Jeg vet at Mini-ITX.com får inn en 120W utgave av sitt vifteløse PSU snart. -Men vi får se, jeg er ikke ferdig med "undersøkelsene" enda! :)

 

Jeg også fått prøvekjørt systemet med software og fått sjekket at alle "custom" kontakter og kobblinger fungerer som de skal.

 

-Bilder har jeg flust av og de kommer, men akkurat nå sitter jeg på jobben og de ligger hjemme! :-)

 

 

-Takk for all support, det hjelper på moralen! :smile:

 

Keep On Modding!

 

mvh

 

Audun

Lenke til kommentar

Hmmm....!

 

 

mini-CIMG1042copy.jpg

 

Skal denne være veldig varm tror dere? Det gjør vondt å ta på den, lurer på om den må kjøles skikkelig eller om det er en eller annen kortsluttning/feil ute å går. Har sjekka hele PSUet og gått igjennom alle loddingene mine uten å oppdage noe. Det kan være helt normalt, men man vet jo aldri!

 

-Klikk på bildet for en større "ren" versjon.

 

Takker for tips og hjelp! :)

 

mvh

 

Audun

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar
"fyrer" poweret normalt da? i såfall er det vel bare at den må kjøles?

Er det kortsluttning burde vel ikke ting funke normalt?

 

Magnus

 

Det "fyrer" helt normalt, har målt alle spenningene ut fra ATX kontakten og disse stemmer overens med standardspesifikasjonene for ATX. Så jeg tror alt er i sin skjønneste orden. Har nok en gang gått igjennom alle loddinger og kobblinger, børstet lit her og der, så nå skal alt være i sin skjønneste orden! :)

 

ser ut som en ringkjernetrafo. de kan bli varm ja. du har vel tentk å

ha lufting under og over psu? uansett er det vanskelig å kjøle ned

en ringkjernetrafo uten å bruke vifte (fy fy :) ).

 

Det er en ringkjernetrafo, har fått sjekka et annet PSU og den blir også mektig varm uten viftekjøling. Lufting kommer både i bunn og topplate. Jeg må se på mulighetet til å få kjølt trafoen passivt, kanskje med en custom kjøleribbe eller noe lignende. Men det kan hende at jeg må krype til korset og putte inn en 40mm "Papst" vifte. :( (Fy, Fy!) Denne kan jeg i så fall kjøre på 5V slik at den blir helt lydløs.

 

-Det jeg trenger nå er en sikkelig kobberkloss til CPU og en 10mm Aluplate til fronten. Noen tips?

 

 

mvh.

 

Audun

Lenke til kommentar

Hvis du først skal putte en vifte inn der, får du ikke plass til en 60mm? Hvis du gjør det ville jeg gått for en Papst 612FL på 10dB, 60x60x15mm. Den burde ikke bli så lett å høre selv på 12V, og kjører du den ned på 7V er det jo bare enda bedre. Ulempen er jo at den ikke flytter allverdens med luft, så du må nesten ta en avgjørelse på dette basert på hvor varme trafoene er. En kombinasjon av kjøleribbe og saktegående vifte er jo absolutt å foretrekke i så måte.

 

Et lite spørsmål til slutt: blir CPU-kjøleblokka festa direkte til den ene kjøleribba? Er dette ufarlig for CPU, mtp at kjernen blir jordet?

Lenke til kommentar

vil bare komme med et lite tips ang. kjøling av ringkjernetrafoene.

 

om de festes i et rør som går fra bunnplate til topplate vil varmen de

genererer stige opp. dette gjør at kald luft må komme til underifra for

å tette tomrommet. når de festes i rør, vil varmen gå lettere ut fra boksen

og kald luft vil ha lettere for å komme til. du kan jo tenke på det om du

har plass i en krok eller noe.

Lenke til kommentar

Oppe igjen! (Webserveren)

 

 

Hvis du først skal putte en vifte inn der, får du ikke plass til en 60mm? Hvis du gjør det ville jeg gått for en Papst 612FL på 10dB, 60x60x15mm. Den burde ikke bli så lett å høre selv på 12V, og kjører du den ned på 7V er det jo bare enda bedre.......

 

 

Fåreløpig har jeg en 40mm Papst vifte som jeg kjører på 7v. denne står direkte i tilknyttning til trafoen og kjøler tilstrekkelig. Jeg får nok plass til en 60mm og skal vurdere dette hvis jeg merker at ting blir for varme når topplata kommer på.

 

.........Et lite spørsmål til slutt: blir CPU-kjøleblokka festa direkte til den ene kjøleribba? Er dette ufarlig for CPU, mtp at kjernen blir jordet?

 

Kan ikke tro at det skal bli noe problem, da denne løsningen har blitt benyttet i endel andre "custom" kasser før. Dessuten er det vel slik den nye, totalt vifteløse, Zahlman heatpipekassa fungerer også.

 

 

kan du ikke lodde løs den og, og skru den fast i sida?

 

En ide jeg har vært inne på og som jeg kanskje vil gjennomføre, et problem blir å skape skikkelig kontakt mellom trafoen og kjøleribba.

 

.....om de festes i et rør som går fra bunnplate til topplate vil varmen de genererer stige opp. dette gjør at kald luft må komme til underifra for å tette tomrommet. ......

 

EN genial ide egentlig, skal gjøre noen forsøk, eventuelt kan man jo i tillegg feste den 40mm vifta på meget lavt turtall i røret. Slik vil den ikke høres i det hele tatt og kjølingen vil bli god. Hmmmm...! Takk! :)

 

 

LITEN statusoppdatering:

 

Har ringt Nielsens Mekaniske Verksted her på Majorstua og de lovet å finne noen billige/gratis kobberblokker til meg! :D Dessuten kan de skaffe alt av Aluminium!

 

 

Nå ser jeg et lys i enden av tunellen! :lol:

 

 

-Igjen takk for positive tilbakemeldinger og hjelp!

 

 

mvh

 

Audun

Lenke til kommentar

Nei, nei, nei. Har fulgt prosjektet ditt hele veien, og det er kjempeflott. Men vær så snill, ikke bruk vifte!

 

Hvis du kunne få tak i dataene til trafoen, kunne du jo kjøpe en som var lik (spenning ut/inn), men mye kraftigere (flere A). Da ville jo den nye trafoen bli kalder, ville dem ikke?

Lenke til kommentar

He, he!!

 

-Bare slappe av allesammen! :)

Jeg bare feberfantaserte litt! -Selvfølgelig, det skal IKKE være noen vifter i prosjekt, "beQuiet"!!!!

 

Her er løsningen, en slags kombinasjon av begge de to ovenforstående forslagene:

 

mini-CIMG1050.JPG

Plukka ut trafoen og frigjorde denne for den digre plastfoten.

 

 

mini-CIMG1068.JPG

Boltet denne så i kjøleribba med en liten kjøleribbe på yttersiden.

 

 

mini-CIMG1070.JPG

Tilslutt lodda jeg ledningene på og skrudde alt sammen igjen.

Jeg skal kutte til skikkelig lufting i bunn og topplate, eventuelt implementere "rørideen".

 

Dette ser ut til å fungere meget tilfredsstillende slik som det står nå, før jeg har fått på topplate og front.

-Jeg kan fortsette prosjekt "beQuiet" som planlagt, helt uten vifter! (Ikke det at jeg hadde noe planer om noe annet altså :wink: )

 

 

 

-Takk for tipsene!

 

 

mvh

 

Audun

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...