Gå til innhold

Windows 9: Hvorfor man bør hoppe over Windows 8


Anbefalte innlegg

Windows 8 er så uferdig og lite brukervennlig for oss med mus og tastatur, at man like gjerne kunne brukt Windows XP igjen.

 

I Windows 8 måtte jeg for eksempel bruke ca. 10 minutter før jeg fant kontrollpanelet, ca. et uke etterpå vet jeg fortsatt ikke hvordan man aktiverer startmenyen.

 

I dag fant ut at Windows 8 faktisk ikke har noen start meny.

Er vel derfor Microsoft fjernet det, for å kalle det en "new feature"

i Windows 9. Derfor anbefaler jeg alle som kan å hoppe over touch-door-fjaset Windows 8 og heller vente på Windows 9.

Endret av DontHate
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvorfor skulle en hoppe over Windows 8? Bruker både mus og tastatur. Har til og med startmeny. Kontroll panelet har jeg festet til oppgavelinjen for rask tilgang. Hvis en bruker Google litt hvis en lurer på noe, finner en ut av ting ganske så fort, i stedet for å sitte å klø seg i bakhodet i en uke når en ikke forstår seg på ting som er nytt.

Endret av otl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor kan heller ikke du bare gjøre det hvis du synes det er det beste? At du ikke finner frem i det nye grensesnittet til Windows 8 tror jeg har mer med deg og din utålmodighet å gjøre, enn at det er et dårlig operativsystem (det kommer med manual, noe som er helt vanlig å lese hvis man ikke finner frem i et produkt man har kjøpt). Selv har jeg valgt å installere en start meny fordi jeg selv foretrekker å ha det, det betyr ikke at alle andre trenger det. Start-meny programmet kan også deaktivere hele "Metro"-grensesnittet hvis dette skulle være ubeleilig for deg også. Hva er problemet?

Endret av Nyph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er enig med DontHate i at Windows 8 ikke er helt ferdig, men at det ikke er brukervenlig er bare tull. Man må bare bli vant til det. Jeg bruker det på en laptop med både tastatur og mus (jeg har også touch screen som jeg ikke bruker så mye). Men jeg som mange andre Windows elskere savner også start menyen. Da jeg først så windows 8 tenkte jeg "å nei, de ha ødelagt windows", men nei, det har de ikke. Det er masse bra i windows 8, men jeg synes at det de kaller "metro" kunne ha vært en tilleggsfunksjon. JEG VIL HA START MENYEN TILBAKE. Men ser absolutt ingen grunn til å la være å bruke windows 8. Men hvis jeg hadde vis det jeg vet nå om det ville jeg ha ventet til de hadde fjærnet alle "barnesykdommene". Jeg for min del holder meg til Windows 7 på min stasjonære en god stund til.

Lenke til kommentar

Så er det jo også greit å vite at Windows Blue, IKKE er Windows 9 da. Fortsatt ca to år til Windows 9 kommer ut. Og det er ikke lett å kjøpe Windows 7 lengre, siden de stoppet salget 26.oktober i fjor.

Kjøper man nye pcer i dag, kommer jo de fleste med Windows 8, uten mulighet til å velge Windows 7.

Så det er ikke så lett å unngå Windows 8.

 

Men jeg er enig i at Windows 8 langt fra er perfekt, og har opplevd mye problemer med det.

Likevel er det f.eks lett å fikse start menyen og det å jobbe på skrivebordet, som med f.eks Start8 eller Classic Shell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen ble tatt når de første previews utgavene ble gjort tilgjengelig så det virker noe på overtid å starte disse nå.

 

Selv om det er enkelte mindre viktige mangler i Win8 og appmode er i et omtrentlig betastadie ennå så er det mange forbedringer i win8 som gjør det vel verdt å kjøpe Win8 og bruke det i desktopmode. Det jeg savner er den flotte vindushåndteringen som Vista/Win7 fikk som ble fjernet i Win8, men her finnes det 3.part verktøy. Ift. flerskjerm er det også noen momenter. Startmenyen har jeg brukt lite også i Win7 fordi det ofte er raskere å trykke ctrl+esc og skrive de 3-4 første bokstavene i programmet du skal ha. Ellers har man i ganske mange år brukt win+r og skrevet hele navnet til applikasjonen man skal starte, men dette er hovedsaklig når man har Windows som teknisk arbeidsverktøy.

 

"Metro" skjermen er fin som widgetskjerm/Livetiles/startskjerm og å utføre startprosedyren med 3-4 bokstaver (da uten ctrl+esc) men ellers er det forløpig ganske beta aktig i funksjonalitet. Derfor, grei som "infoskjerm" men jeg går rett til desktopmode via et tastetrykk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bruker Windows 8 på stasjonære PC-en hjemme med mus og tastatur, og det er helt problemfritt.

 

For å starte programmer trykker man Win-tasten og skriver det man skal starte. Ellers bytter man mellom vinduer med alt+tab som før. Men man kan nå låse metro-programmer til hver side av skjermen, eksempelvis Message applikasjonen, selv i desktop-modus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 8 er så uferdig og lite brukervennlig for oss med mus og tastatur, at man like gjerne kunne brukt Windows XP igjen.

 

I Windows 8 måtte jeg for eksempel bruke ca. 10 minutter før jeg fant kontrollpanelet, ca. et uke etterpå vet jeg fortsatt ikke hvordan man aktiverer startmenyen.

 

I dag fant ut at Windows 8 faktisk ikke har noen start meny.

Er vel derfor Microsoft fjernet det, for å kalle det en "new feature"

i Windows 9. Derfor anbefaler jeg alle som kan å hoppe over touch-door-fjaset Windows 8 og heller vente på Windows 9.

 

Med andre ord, så er du bare rett og slett inkompetent?

 

Dårlig trolleforsøk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Installert Win 8 på begge maskinene mine hjemme.

Opp med desktop mode og firefox, så har jeg dekt mye av bruken.

 

Skal jeg fyre opp et spill, så trykker jeg på windowsknappen og begynner å skrive navnet på spillet, så et lite trykk på enter = thing works!

 

Win8 er veldig brukervennlig, men veldig "fiendtlig" for folk som har værre for å omstille seg/er låst i gamle vaner (no offence)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 8 er så uferdig og lite brukervennlig for oss med mus og tastatur, at man like gjerne kunne brukt Windows XP igjen.

 

Enig i at ikke WIn8 er noe godt OS, men ser ingen grunn til å hoppe helt tilbake til det utdaterte WinXP. :hmm: Da Win7 er et fullverdig og godt OS.

Endret av Leakim1991
Lenke til kommentar

Windows 8 er dårleg laga i forhold til mus og tastatur

 

Hva mener du?

 

Win+[tast] hurtigtastene dekker minst det samme spekteret som i Win7, trykker du Win-tasten og skriver søker du automagisk, +++.

 

Modern UI-et benytter man seg knapt av, alt som startes jevlig eller er åpent konstant ligger på oppgavelinjen, resten ligger et trykk på Win-knappen unna.

 

 

At Modern UI ikke er laget primært med mus og tastatur i tankene betyr ikke at OS-et er dårlig laget for bruk med disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...