Gå til innhold

Aprilfest 2013 - JorunT - Mest nært på


Anbefalte innlegg

Takk, smort1 og Randi.

 

Rowdy Yates: Mener jeg har prøvd det meste, får se på det senere, er langt på natt nå, men takk for tips. Det hjalp ikke med linjeskift.

 

 

29 april: Et skikkelig ugras

 

Carpobrotus (enten C. edulis eller C. acinaciformis, litteraturen er uklar) kommer fra Sør-Afrika, men har blitt et skikkelig ugras i middelhavsområdet. Jeg plantet den i uvitenhet for noen år siden, den er takknemlig, tåler alt, god til bundekke, trenger ikke vann og har fantastiske, svære, lysende kraftig rosa blomster (> 10 cm i diameter). Men, den er skikkelig invaderende, overtar alt, så nå skal den bort, måtte bare la den få blomstre en gang til først.

post-202343-0-92666400-1367275176_thumb.jpg

Endret av JorunT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og så var det slutt for denne gang, takk for følge alle sammen, det har vært mye og variert å følge med på, selv om jeg sikkert ikke fått med meg alt.

 

Dagens bilde 30 april: Det blåeste jeg vet

 

Det måtte være med et bilde av denne salvien (Salvia viridis), som det enkelte steder vokser uhorvelige mengder av her. På engelsk kalles den red-topped sage, fordi den oftest er rødlig, men rundt her er den alltid så blå/indigo som den kan få blitt, det har kanskje noe med jorda å gjøre. Dette var egentlig et bilde av en eng full av disse, men jeg fikk plutselig en gresshoppe med på kjøpet. Den øverste mest i øynefallende delen er bare pynt for å lure insektene til seg, de egentlige blomstene sitter under og er mindre og ganske beskjedne, (et par stykker litt lengre ned på venstre side av stengelen). Bakgrunnen er rotete, fikk ikke gjort noe med det i farta

post-202343-0-67773600-1367341680_thumb.jpg

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Takk for de siste innspillene, det har vært en lærerik måned, og det var vel litt av vitsen. Og helt på tampen fant jeg at av hvordan jeg skulle få bildene der jeg ville, sånn er det når en ikke bruker øynene godt nok, noe som er viktig ikke minst når en fotograferer.

 

Ugraset med de flotte blomstene er det millioner av her noe, hele bergsider er dekket med dem, det føles tøft å luke dem vekk. Kan ellers anbefale klimaet her jeg har vært siden 15 april, rundt 30 grader de siste dagene og badetemperaturer >22 grader er brukbart, særlig når jeg ser hvordan været ser ut hjemme.

 

Takk for festen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...