Gå til innhold

Aprilfest 2013 - JorunT - Mest nært på


Anbefalte innlegg

Takk igjen, jeg er enig, Andres, at det siste kunne vært litt lysere, ble lurt av at jeg satt ute med laptoppen og måtte skru opp lysstyrken på skjermen for å se noe som helst, og glemte å tilbakestille på kvelden, da ble jeg lurt.

 

Håper dagens bilde er litt lysere,

 

Ophrys sphegodes ssp. mammosa

Må ta med denne ophrys-arten også, mens den ennå er i blomst. Den er ganske vanlig i den østre delen av Middelhavet, det er minst 19 arter i mammosa-gruppen, og de krysser seg også, så det er ikke alltid så lette å si hvilken art det er.

post-202343-0-19211600-1366663522_thumb.jpg

Endret av JorunT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snart marmelade

 

Jeg plantet et kumquat tre for endel å;r siden, toppen døde (det kan være frost og snø om vinteren her også), men det viste seg at kumquaten var podet på en Citrus aurantium, som produserer store mengder bitre appelsiner. Ikke noe å spise direkte, men gir utrolig god marmelade.

 

Trær i Citrus-familien er litt spesielle fordi de kan moden frukt og blomster samtidig. Blomstene dufter kraftig og godt, men nå er det på tide å høste fruktene fra det lille treet. Jeg fikk tatt noen bilder i dag tidlig før vi dro til Thessaloniki. Blomstene ble litt ruskete da et insekt herjet rundt i den.

post-202343-0-25345600-1366662249_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

23 april: Scorpiurus muricatus

 

En knøttliten blomst i erteblomstfamilien (norsk navn finnes ikke, men den ligner på en miniatyr tirilltunge), denne 'rosetten' med 4 blomster målte ikke mye over 1 1/2 cm i diameter, men de lyser godt opp. Blomsterstanden var så symmetrisk at jeg kunne ikke annet enn å midtstille motivet.

post-202343-0-99723400-1366746980_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk,, Linepusle. Det er jo litt enklere å finne noe vårlig her i Hellas enn det var hjemme, selv om det sikkert har bedret seg litt i løpet av de siste 10 dagene. Men som andre merker jeg at måneden begynner å bli lang, ikke fordi jeg ikke har noe å ta bilde av, men fordi det tar sånn tid å gå igjennom det jeg har tatt bilder av i løpet av dagen og plukke fram noe brukbart i en fei.

 

Sommerfugl på en Valeriana sp.

Jeg har et sted noen km herfra der det alltid er mye fint både vår og høst, skulle finne noen ville iris (I. reichenbachii) bl.a., men det var stort sett avblomstret og de som var igjen, var litt kjedelige. Mens jeg lette, dukket plutselig opp en mengde sitronsommerfugler (Gonepteryx rhamni, gule med gulorange bakside), en av dem slo seg ned på denne valeriana-plante. Når den setter seg ned, slår den vingene sammen og den ser ut som et gulgrønt blad, god kamuflasje! Bildet ble tatt i en fei, håndholdt og jeg fikk knapt tid til å fokusere.

 

Det er ellers litt spennende å dra dit alene, det er i ei ur nede i et dalsøkk, og det er masse villsvin der. Så ferske spor og kjente lukten, men jeg er glad jeg ikke møtte noen av dem

post-202343-0-23070400-1366836661_thumb.jpg

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Jeg velger å legge en felleskommentar på bildene siden sist jeg skrev her.

 

Synes du er flink til å velge riktig utsnitt, komposisjon, fokus og blender for å vise blomstene godt frem.

 

Riktig så pene blomster for øvrig! Kan tenke meg dere har det fint om dagen :)

Lenke til kommentar

Takk alle tre, sommerfuglen var nok ikke utbrent opprinnelig, men har blitt mishandlet litt av meg.

 

Ikke fullt så nært på, men garantert snøfritt

 

Fikk lyst til å vise litt av utsikten fra stedet vårt, vi har en fjellkjede bak oss, Holomondas, som går opp i ca 1200 meter, 3/4 times kjøretur herfra. Mot øst ligger Athos, eller Αγιον Ορος, det hellige fjellet, halvøya ender i en 2039 m høy topp som er et ganske imponerende syn, men oftest dekket av varmedis, som i dag. Der bor det bare munker, ingen kvinner har adgang, du må søke om tillatelse fra et eget ministerium for å få besøke dette delvis autonome området.

post-202343-0-37526200-1366918283_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk, Randi.

 

En flik av blomsterenga

 

Vi vasser i knehøy blomstereng dominert av gule prestekrager og hvite gåseblom (Anthemis sp.), er ikke helt sikker på arten av den siste, det er en uhorvelig mengde forskjellige arter.

post-202343-0-83326000-1366997509_thumb.jpg

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Det er ikke langt fra paradisisk her nå, nei, sola skinner, alt er fredelig (så lenge du ikke skrur på TV og hører all elendigheten rundt den greske økonomien). Skulle nesten hatt med en lydsnutt av all fuglesangen, nattergalene holder på omtrent døgnet rundt.

 

Villtulipan

 

Jeg oppdaget for noen år siden en diger eng full av ville tulipaner (Tulipa orphanidea), de må jeg alltid ta en titt på hver vår for å forsikre meg om at de ikke er pløyd opp eller spist opp av alle geitene som beiter i nærheten. De var heldigvis på plass i dag også, selv om mange var nesten avblomstret, men det er et syn å se tusenvis av disse på en gang, her er en av dem. Blomstene er lysende røde med noen lysere striper, ikke særlig høye planter

post-202343-0-93110300-1367074846_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk begge to for de siste kommentarene.

 

Nå har jeg hatt mye hvitt og rødt de to foregående dagene, så det er på tide å komme med noe blått før festen er over.

 

28 april: 'Duskehyasint '(Leopoldia comosa, tidligere kalt Muscari comosum)

Dette er en nær slektning av vår vanlige perleblomst, men den har fått nytt navn, på engelsk kalles den 'tassel hyasinth', norsk navn har den ikke, da den er en typisk middelhavsplante. Den har også blitt dyrket som matplante, da løken er spiselig.

 

Det er enorme mengder av denne i år, kanskje fordi det har vært mye nedbør i vinter. Det er en pussig plante, blomsten på toppen (dusken vist her) er sterile, lenger ned kommer de fertile blomstene, som ligner på blomstene på vanlig perleblomst, de er brungrønne og ikke så iøynefallende som toppen.

 

Jeg lurer hvorfor på hvor mine bilder alltid har headingen 'Vedlagte miniatyrbilde®, er det noe jeg kan gjøre for å slippe denne? Det er også komplett umulig å få lagt inn bilder i spoiler uten at de også dukker opp sammen med hovedbildet, har forsøkt å følge rådene jeg har fått her uten hell. Jeglurer på om det er noen annen måte å laste opp bilder enn 'Legg ved bilder' i full editor?

post-202343-0-43236700-1367179824_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kan det være at du ikke lager mellomrom mellom bildet og teksten? Husker jeg fikk samme teksten om "vedlagt"

før.

Jeg ser nå at du skriver om spoiler og.

 

Husk å flytte markøren dit du vil ha bildet, rett før du trykker på legg ved bilde.

 

Trykk og på forhåndsvisning av innlegg. Da kan du leke deg og se hvordan det vil se ut

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...