Gå til innhold

Aprilfest 2013 - JorunT - Mest nært på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den var vakker..... (Du legger bilder i spoiler ved å bruke full editor. - Først legger du bildet inn i tekstruten som vanlig, så markerer du det, og deretter drar du ned Spesiell BB kode, firkanten med grønne streker, ruller ned til Spoiler og klikker den - da legger spoileren seg over bildet)

Lenke til kommentar

Enig i at den stilken endte litt brått, Bjørn Åge, men den ble bare borte akkurat der pga av noe rusk som dekket den.

Tusen takk for info om spoiler, Randi, prøvde alt mulig annet, men ikke akkurat det, får prøve meg nå. Og takk Linepusle, kan ikke gjøre så mye galt når utgangspunktet er så bra.

 

Dvs, forsøket gikk ikke så bra, alt låste seg, får ikke opp full editor, får prøve senere

post-202343-0-00584500-1366314515_thumb.jpg

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Takk for tips, får prøve meg etterhvert.

 

Dagerns bilde: Orchis italica

 

Nå har orkideene kommet, her er ett av dagens funn, jeg er redd det blir flere etterhvert. Denne kalles 'naked man orchid' på engelsk, om dere ser nøyere etter, skjønner dere vel hvorfor. Den er vidt utbredt i middelhavsområdet, de kan ble opptil 50 cm høye, denne var nok atskillig mindre.

post-202343-0-15320100-1366385189_thumb.jpg

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Å nei, det er nok ikke sommer her på en stund enda, men full vår og fortsatt kjølig om natten (10-12 grader), vi fyrer på peisen hver kveld. Naboene truer med å ta meg med på bading i sjøen i morgen, men jeg tror jeg står over foreløpig, er ingen isbader. Håper det er mindre vind i morgen, alle bildene av Ophrys mammosa blåste bort i dag.

Lenke til kommentar

Fint om noen får vårfornemmelser, det synes som om mange er på jakt etter dette i aprilfesten.

 

Ca. 3000 km sør for Sinsenkrysset (vet ikke nøyaktig hvor mange km det er derfra til Trøgstad), i nord-Hellas, en drøy time øst for Thessaloniki. Må jo gjøre mitt for å støtte den vaklende greske økonomien.

Lenke til kommentar

Jada, tar Mythos hver dag for dere alle. Ellers takk for alle kommentarer.

 

Jeg har et luksusproblem, det er så mange motiver jeg gjerne skulle kunne vise hver dag, og så må jeg begrense meg til ett.

 

Dagens bilde: Ophrys scolopax ssp. cornuta

 

Jeg er hekta på ville orkideer, og det er mange av dem her i Hellas, minst et par hundre forskjellige arter, sies det. Den mest tallrike slekten er Ophrys, som er ganske merkelige. De er ganske små, blomstene er opptil ca 1,5 cm lange, men det er mye rare detaljer på dem. De reproduserer seg ved såkalt psudokopulasjon ved at blomstene både ligner på hunninsekter og produserer feromoner som tiltrekker seg amorøse hanninsekter som narres til å parre seg med dem og dermed pollinerer dem. Hver art har sin egen pollinator.

post-202343-0-86957300-1366485090_thumb.jpg

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...