Gå til innhold

Et spørsmål til kvinner: Hva betyr feminisme for deg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velger å svare på hovedinnlegget jeg.

 

Feminisme etter mitt syn burde handle om likestilling. Likestilling har dessverre forskjellige definisjoner etter hvem du snakker med. Min oppfattelse av likestilling er lik frihet til å velge. At både menn og kvinner kan velge fritt hvordan de vil leve livet, uavhengig av kjønn.

Jeg føler de som aktivt står frem som feminister idag er mer opptatt av krav og det å "hundse" menn rundt enn å tenke over at ikke alle vil leve livet likt. Feministene ser ofte ned på kvinner som velger å bruke mer tid i hjemmet enn på karrieren. Feministene nekter å godta at noen kvinner ønsker å vise frem kroppen sin, eller at noen vil pynte seg for mannen sin. De lever i en boble som ikke inkluderer vanlige kvinner.

 

Hadde ikke feks Ottar hatt denne fanatiske innstillingen tror jeg mange flere kvinner ville stått frem som feminister. Jeg ønsker ikke å bli assosiert til det Ottar står for, selv om jeg er for likestilling. Og da likestilling i ordets rette forstand, ikke likestilling som i at kvinner skal få mer makt enn menn, som jeg noen ganger har inntrykk av at det kjempes for.

Jeg er for likestilling for menn i hjemmet og i barnefordelingssaker, selv om jeg er imot påtvungne pappauker i permisjonen. (Permisjon for foreldre burde handle om barnets beste, dvs kan ikke far ta sine uker burde de lett kunne flyttes mellom foreldrene, istedet for at ungen da må i barnehage 3 måneder før andre barn.) Jeg er for at kvinner skal få selge sex og at menn skal få kjøpe om det er frivillig. Jeg er for at hver og en skal få bestemme selv hvilken utdanning og hvilket yrke de ønsker. Jeg er absolutt ikke for at andre skal bestemme hvordan en familie ordner sin arbeidsfordeling, eller at kvinner som vil vise seg frem blir sett ned på av feministene som underkua dukker.

 

Sånn, der var noen tanker om feminisme. :) Kunne sikkert skrevet sidevis om det her, men for å gjøre det kort, feminismen er ødelagt av fanatikere etter min mening. Og likestillingen har gått så langt at valgfrihet ikke er en del av det lenger.

Takk for svar, og for at du finnes!

Hvis jeg noen gang skulle få lyst på flere barn, så vet jeg hvem jeg skal spørre.. :grin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har samme inntrykk som deg. Jeg foreslår at det lages et nytt navn for de som er for likestilling. Selv om ordet feminisme ikke hadde blitt misbrukt så voldsomt, så er det misvisende fordi det impliserer at likestilling er en feminin egenskap og kanskje at maskulinisme er det motsatte.

Jeg har tenkt samme tanke. Jeg foreslår "Equalisme".

Lenke til kommentar

Ok, da viser jeg til denne, hvordan vil du plassere dette inn i dine påstander om at kvinner har en dårligere arbeidsmoral, grunnes sykefrahveret og i forhold til husarbeid?

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10046299

 

Kvinner gjør mest

Rapporten viser også at blant kvinner som gjør klart mest av omsorgsoppgaver, er 56 prosent tilfreds med delingen, mens 95 prosent av de som deler likt er tilfreds.

Blant menn er 84 prosent fornøyd når kvinnen gjør klart mest, mot 96 prosent ved likedeling.

Menn er altså ikke mer fornøyde med arbeidsdelingen når de gjør minst, slik tilfellet er for deling av husarbeid.

 

Jeg har allerede fortalt deg at det ikke er en vedtatt sannhet at kvinner har lavere arbeidsmoral. Det er som sagt en hypotese. Lag en bedre stråmann.

 

Tallene fra den artikkelen kommer i stor grad an på hva man definerer som husarbeid. Som jeg sa tidligere, så er det sikkert riktig at kvinner oftere vasker og lager mat og kanskje også gjør mer omsorgsarbeid i familien. Derimot er det menn som vedlikeholder familiebilen, rørene i huset, sikringsskapet, gressplenen og PC-ene, for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tallene fra den artikkelen kommer i stor grad an på hva man definerer som husarbeid. Som jeg sa tidligere, så er det sikkert riktig at kvinner oftere vasker og lager mat og kanskje også gjør mer omsorgsarbeid i familien. Derimot er det menn som vedlikeholder familiebilen, rørene i huset, sikringsskapet, gressplenen og PC-ene, for eksempel.

 

Denne diskusjonen har jeg hatt med en del mannfolk. :) Jeg ba om en oppsetting av timeantall for hver aktivitet jeg. Og sammenligning av disse. Da ble det brått et litt annerledes syn på ting. ;) Å bytte en sikring er ikke en stor jobb, ei heller å peile olje eller skifte dekk. Middagen derimot tar minst en halvtime hver dag, året rundt.

 

Men til poenget ift arbeidsmoral; jeg tror mye av sykefraværet kommer fra syke barn, samt ikke minst "flink-pike-syndromet". Damer idag skal klare absolutt alt, flotte jobber, flott hus, blide og aktive barn, sunn middag fra bunnen hver dag, tid til trening og egenpleie samt en stor sosial sirkel. At noen kan gå på veggen innimellom av noe slikt forstår jeg godt! Jeg vil ikke tro arbeidsmoralen er lavere, snarere heller høyere, men samtidig ligger kanskje jobben lenger ned på listen av viktighet enn de andre tingene. Som kvinne idag er man ikke vellykket før man fikser alle deler av familie og karriere-livet komplett uten å klage.

 

Menn er vel flinkere til å senke noen av kravene (?) og så istedet konsentrere seg mer om færre, feks jobb og barn. Jeg har aldri hørt en mann si han har så dårlig tid eller er sliten fordi han må bake kake til besøket neste dag. Dette er jo krav kvinner legger på hverandre. Hvorfor ikke kjøpe en kjekspakke? Istedet står kanskje frua oppe halve natten og baker tre slag, for så å være så sliten morgenen etter at hun ikke klarer å gå på jobb. Jeg sier ikke at det er en godkjent unnskyldning, absolutt ikke, men muligens en forklaring på hele jobb/tidsklemme-problematikken. Og det er ikke mennenes skyld at det har blitt sånn.

Lenke til kommentar

Jasså du!

Kvinner er har mer sykefravær siden de har større ansvar i hjemmet og ofte da blir dobbeltarbeidende og tar seg av omsorg for barn og husarbeid i tillegg til den jobben de har. Du må se på årsak og ikke bare tall du får frem om du leter lite objektivt!

 

Feil. Her er litt objektiv informasjon til deg:

arbeid_zps9fbedbf7.jpg

 

Kilde: https://www.ssb.no/s...t=&checked=true

 

Som du ser så bruker menn i snitt 7,37 timer daglig på inntektsgivende og husholdnings arbeid kombinert mens kvinner bruker 6,79 timer.

Kvinner har altså 0,58 timer mer fritid enn menn daglig som gir 17,4 timer mer fritid i måneden til kvinner (30 dagers måned).

 

Kanskje du burde begynne å sjekke litt fakta før du uttaler deg. Dette kan finnes på et par minutter med et enkelt søk.

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å bytte en sikring er ikke en stor jobb, ei heller å peile olje eller skifte dekk.

 

Det kommer vel an på om mannen eller kvinnen gjør jobben, tror du ikke?

 

Jeg mente ikke at det nødvendigvis ville bli likt. (Statistikken som flesvik linker til, viser at vi menn kan ha ren samvittighet, men jeg innrømmer at jeg ikke kjente til de tallene da jeg skrev det forrige innlegget.) Jeg poengterte bare at VG-artikkelen ikke regnet med alt arbeid i hjemmet og derfor er misvisende. Hvis man skal prøve å forklare fravær med tid brukt på husarbeid, så må man være rettferdig og ta med typisk mannsarbeid i beregningen.

Lenke til kommentar

Men til poenget ift arbeidsmoral; jeg tror mye av sykefraværet kommer fra syke barn,

Nei. Kvinner har høyere sykefravær over hele fjøla. Det kan derfor ikke være graviditet eller syke barn som er årsaken:

Sykefravaeligr_zpse9c2d274.jpg

 

Og som jeg demonstrerte i forrige innlegg så jobber heller ikke kvinner mer enn menn så det kan heller ikke være årsak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer vel an på om mannen eller kvinnen gjør jobben, tror du ikke?

 

Jeg mente ikke at det nødvendigvis ville bli likt. (Statistikken som flesvik linker til, viser at vi menn kan ha ren samvittighet, men jeg innrømmer at jeg ikke kjente til de tallene da jeg skrev det forrige innlegget.) Jeg poengterte bare at VG-artikkelen ikke regnet med alt arbeid i hjemmet og derfor er misvisende. Hvis man skal prøve å forklare fravær med tid brukt på husarbeid, så må man være rettferdig og ta med typisk mannsarbeid i beregningen.

 

Det er jeg helt enig i! Når man skal fordele oppgaver så må man ta med alt som gjøres i hjemmet/familien. Og det har nok også noe å si hvem som gjør det, og da både i forhold til erfaring med oppgaven samt styrke. (Jeg bruker tre timer på å klippe plena, en mann klarer det på halvannen..)

 

 

 

Nei. Kvinner har høyere sykefravær over hele fjøla. Det kan derfor ikke være graviditet eller syke barn som er årsaken:

 

Og som jeg demonstrerte i forrige innlegg så jobber heller ikke kvinner mer enn menn så det kan heller ikke være årsak.

 

Jeg hadde hovedsaklig med en annen teori på sykefraværet, jeg har satt komma etter "syke barn". :)

Men er det ikke sånn at flere kroniske sykdommer rammer kvinner? Jeg har ikke noe tall på det, med jeg har inntrykk av at det er kvinner som blir rammet av bl.a. ME og fibromyalgi etc.

 

En annen ting jeg vil nevne: Ansatte på sykehus, helsetjenesten og skoler/barnehage har en plikt til å ikke dra inn smitte på disse stedene. Mange har krav fra arbeidsgiver om å holde seg hjemme 48 timer etter oppkast feks. I disse yrkene er det flest kvinner, så det vil vel ha noe å si? Sykehjemmet her jeg bor er strikse på at ansatte ikke skal komme på jobb med forkjølelse da dette kan smitte de eldre som er svake fra før. Bedre med egenmelding og sykefravær enn en epidemi blant de eldre, da en uskyldig forkjølelse kan føre til død for gamle og syke.

Lenke til kommentar

Feil. Her er litt objektiv informasjon til deg:

arbeid_zps9fbedbf7.jpg

 

Kilde: https://www.ssb.no/s...t=&checked=true

 

 

 

Tabellen din gir snittet over hele livsløpet fra 16-74. Den interessante tiden i tidsklemmesammenheng er perioden fra barna i familien blir født til de flytter ut. Med SSB's årsklasseinndeling; 25-66. Ser du på den får du omvendt resultat. Da er det kvinnene som tar hovedtyngden.

Endret av sofokles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tabellen din gir snittet over hele livsløpet fra 16-74. Den interessante tiden i tidsklemmesammenheng er perioden fra barna i familien blir født til de flytter ut. Med SSB's årsklasseinndeling; 25-66. Ser du på den får du omvendt resultat. Da er det kvinnene som tar hovedtyngden.

Ehh nei...

Da blir tallene 7,955 timer arbeid for menn og 7,335 timer for kvinnene.

 

Vanskelig for deg å regne?

 

Hvorfor plusser folk på slike innlegg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...