Gå til innhold

Et spørsmål til kvinner: Hva betyr feminisme for deg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du problemer med det? Isåfall, hvorfor?

Ikke noe "problemer " m det vel for helv..

Umulig å slenge en positivt ironisk meld på dette forumet.. ?

 

Ok, Hva legger du selv i feminisme? Legger inn spørsmålet så våre xx-kromosoner til brukere kan boltre seg i litt mer mat i forhold til åpningsinnlegget..

Lenke til kommentar

Ikke noe "problemer " m det vel for helv..

Umulig å slenge en positivt ironisk meld på dette forumet.. ?

My apologies, then. :)

 

Ok, Hva legger du selv i feminisme? Legger inn spørsmålet så våre xx-kromosoner til brukere kan boltre seg i litt mer mat i forhold til åpningsinnlegget..

Vel, det er et ord som bærer med seg visse negative konnotasjoner, men det jeg gjerne vil at det skal bety, også for kvinner, er "likestilling". Altså et prinsipp om at begge kjønn skal være likt stilt i alle samfunnets aspekter.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en oppfatning at ikke alle kvinner deler samme syn på hva det vil si å være feminist, og jeg tror heller ikke alle som deler min definisjon av ordet, altså likestilling, er helt innforstått med at det skal gjelde for begge kjønn, men mer som "likt eller bedre", eller "likt på noen områder, men ikke alle".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du problemer med det? Isåfall, hvorfor?

 

bitches-be-crazy-meme-generator-bitches-be-crazy-77d1ba.jpg?1329629695.jpg

 

Jeg er ikke kvinne selv, men fra andre tråder har jeg lært at den skarve gruppen av kvinner vi har her er veldig moderate og rasjonelle i spørsmål om verneplikt, for eksempel. Det er ikke et svar på spørsmålet, men kanskje det kan være en liten hjelp. Dog anbefaler jeg alltid å gå til kvinneguiden med spørsmål rettet spesielt til kvinner, på grunn av skjevfordelingen mellom kjønnene på diskusjon.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke kvinne selv, men fra andre tråder har jeg lært at den skarve gruppen av kvinner vi har her er veldig moderate og rasjonelle i spørsmål om verneplikt, for eksempel. Det er ikke et svar på spørsmålet, men kanskje det kan være en liten hjelp. Dog anbefaler jeg alltid å gå til kvinneguiden med spørsmål rettet spesielt til kvinner, på grunn av skjevfordelingen mellom kjønnene på diskusjon.

Takk for tips. Verneplikt er ett aspekt. Barnefordeling ved samlivsbrudd er et annet, som jeg selv har myyyyye erfaring fra, dessverre. Får vel ta turen til kvinneguiden. :dribble::eek::confused:

Lenke til kommentar

Vær forberedt på å bli revet i filler unge mindfilter.

 

Javel? Jeg ser stadig vekk, både her inne og feks på aviser at folk klager over "hissige feminister" som de liksom argumenterer imot, men jeg ser svært lite til disse "hissige feministene", svært ofte virker det til å være en stråmann.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke feminisme-begrepet. Synes det knyttes for mye opp mot å la håret under armene gro og kle seg som menn. Det synes jeg hører hjemme i det personlige.. For meg handler det om å kunne ha mulighet til å leve uavhengig av mannen. Og ikke minst ha de samme mulighetene som menn, både i yrkeslivet og ellers. Men jeg synes denne likestillingen har gått litt for langt. Sånn som at så og så mange i et styre skal være kvinner. Jeg synes ikke man skal ansette på grunn av kjønn, men på grunn av kvalifikasjon!!

Lenke til kommentar

Feminister er folk som har troen på at kvinner er likeverdige til menn. "Cunts" er kvinner som tror at de har flere privilegier enn menn.

 

Kvinner i obligatorisk førstegangstjeneste er likestilling, kjønnskvotering er ikke likestilling.

 

Kvinner og menn får lik lønn er likestilling, kvinner blir tvunget til å gjør maskulint arbeid er ikke likestilling.

 

Kvinner og menn velger sin egen favorittfarge er likestilling, å tvinge kvinner til å like blått og gutter til å like rosa er ikke likestilling.

 

Det er ikke så veldig vanskelig egentlig. Likestilling handler om å ha like muligheter i livet, ikke om å balansere en vekt.

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar

My apologies, then. :)

 

 

Vel, det er et ord som bærer med seg visse negative konnotasjoner, men det jeg gjerne vil at det skal bety, også for kvinner, er "likestilling". Altså et prinsipp om at begge kjønn skal være likt stilt i alle samfunnets aspekter.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en oppfatning at ikke alle kvinner deler samme syn på hva det vil si å være feminist, og jeg tror heller ikke alle som deler min definisjon av ordet, altså likestilling, er helt innforstått med at det skal gjelde for begge kjønn, men mer som "likt eller bedre", eller "likt på noen områder, men ikke alle".

 

Tja, vi kan vel heller begynne med hva kvinner har av fordeler, så kan de definere sin feministiske inngang deretter, synes du ikke;)

 

Det starter med jenteskolen der jenter oppnår en hel karakter bedre snitt enn gutter - dette alene ville vært likestillingssak nummer 1, 2 og 3 hvis vi hadde holdt oss med en skole tilpasset gutter i samme grad.

Så fortsetter det med at jenter får ekstra kjønnspoeng inn i hundrevis av studier på høyskolenivå der FeministGygrene bestemmer at de ønsker seg flere jenter. Selv om jenter - med solid ledelse fra jenteskolen - alt utgjør nesten 70% av de som tar høyere utdanning får de altså særbehandling videre.

Vel utdannet venter kvotering om ikke jentene evner å kvalifisere seg på egen hånd - til hjelp for å kvalifisere seg uten direkte kvoter finnes et mylder av både politiske og faglige women-only nettverk. APs kvinnenett er ett eksempel - et APs Mannsnett der kvinner ikke hadde adgang ville være en utenkelig ufyselighet i det kjønnsklimaet feministene har etablert her i landet.

Fordi Kvotering ikke forandrer resultatlistene i samfunnets tidligere frie og sunne konkurranse om posisjoner og goder fort nok har kjønnspolitikerne vedtatt noe de kaller kjønnsbalanse. Det er en form for ekstrem-kvotering som krever at visse attraktive miljøer og godt betalte varmestuer plikter å rekruttere en viss prosent kvinner uansett hvem som søker og hvem som ønsker å jobbe der.

Kjønnsbalanse misbrukes i dag først og fremst i forskning for å tuske kvinner foran Menn i køene - nei ikke i kjønnsforksningen nei - der er det massivt kvinnetungt som før - men i forskning der flest Menn jobber. Barnepass - eller mentor-ordninger - der man limer jenter til samfunnstopper er andre gode virkemiddel.

Skulle ikke alle disse systematiske kvinnetiltakene diskriminere nok - forsøker man å innføre en raritet som heter Likelønn som er en form for kjønnet sosialisme som sier at Menn skal fortsette å konkurrere i en Markedsøkonomi som før, mens kvinner skal sikres like mye lønn som Menn uansett hvordan kvinnene velger og uansett hvordan de lykkes i jobben.

...i en slags beskyttet forsørger-anordning... :)

Lenke til kommentar

Jeg tror at det står på arbeidsmoralen. Det var vel en tråd om emnet for ikke så veldig lenge siden.

Jasså du!

Kvinner er har mer sykefravær siden de har større ansvar i hjemmet og ofte da blir dobbeltarbeidende og tar seg av omsorg for barn og husarbeid i tillegg til den jobben de har. Du må se på årsak og ikke bare tall du får frem om du leter lite objektivt!

Dette har også å gjøre med at kvinner har gått mer fra deltidsstillinger til heltidsstillinger de siste åra, men mange menn henger rett og slett ikke emed på hjemmebane i disse likestillingstider og ønsker vi at våres kvinner skal bli friskere så må menn hjelpe til!

Synes du ikke;)

Lenke til kommentar

 

 

Javel? Jeg ser stadig vekk, både her inne og feks på aviser at folk klager over "hissige feminister" som de liksom argumenterer imot, men jeg ser svært lite til disse "hissige feministene", svært ofte virker det til å være en stråmann.

 

AtW

Er ikke selve feministene jeg tenker på, men den generelle befolkningen på kvinneguiden...

Lenke til kommentar

Nei. Hva får deg til å si at menn gjør mindre arbeid i hjemmet enn kvinner? At kvinner generelt gjør mer støvtørking, vasking og matlaging er sikkert riktig, men menn gjør vel så mye annet fysisk arbeid.

Det som egentlig er spørsmålet her er hvor du finner dine faktorer som støtter din første påstand her.

"At kvinner har lavere arbeidsmoral"!

 

Om vi skal debattere "årsak" og ikke det faktum at kvinner er mer borte fra jobb enn menn!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...