Gå til innhold

Et spørsmål til kvinner: Hva betyr feminisme for deg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsagt har han rett. For feminismen kan enkelt oppsummeres følgende; kvinner generelt vil ha de mindre timene brukt i hjemmet til fritid. Og mannen skal betale for denne fritiden.

 

jeg kjenner jeg blir forbanna når jeg ser slike holdninger du lirer av deg.... det er mest sannsynlig på grunn av slike som deg at feminismen oppsto i første omgang....

Lenke til kommentar

Er jevnt over enig med Heidis feminisme. Hvis feminisme skal bety noe positivt må det assosieres med likebehandling og det er ikke så komplisert, da det ganske enkelt betyr at man ikke gir noen et fortrinn eller handicap i noen situasjon kun basert på personens kjønn. Målet med feminismen må være å redusere vår kjønnsbevissthet og dermed fjerne de tradisjonelle grillene i hodet når det kommer til hva en mann/kvinne kan/bør gjøre, slik at man uten å tenke over det ser individets egenskaper før man ser kjønnet. Men jeg tror aldri det kommer til å skje så lenge man forsøker å presse kvinner inn i tradisjonelle mannsroller og omvendt gjennom kvotering, kjønnspoeng og andre støttehjulsordninger, da det bare fører til økt fokus på nettopp kjønn. Hvordan skal kjønn bli mindre viktig når det kan avgjøre om du får en jobb eller en studieplass?

 

Ekstreme grupperinger som Ottar holder utviklingen tilbake. De aller fleste kvinner og menn vil ikke assosiere seg med deres standpunkter og nøler med å kalle seg feminister, i tillegg til at mange menn blir polarisert og får en langt mer reaksjonær holdning til kvinner enn de ville hatt om ikke disse gruppene fantes. Det er også et paradoks at de har et så sterkt ønske om å beskytte kvinner mot sine egne valg samtidig som det ikke problematiseres at menn tjener penger på kroppen sin; det er underforstått at menn er så sterke og selvstendige at de ikke har behov for det, mens en kvinne som gjør det samme enten gjør det fordi hun er tvunget til det eller fordi hun ikke vet bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Feil. Her er litt objektiv informasjon til deg:

arbeid_zps9fbedbf7.jpg

 

Kilde: https://www.ssb.no/s...t=&checked=true

 

Som du ser så bruker menn i snitt 7,37 timer daglig på inntektsgivende og husholdnings arbeid kombinert mens kvinner bruker 6,79 timer.

Kvinner har altså 0,58 timer mer fritid enn menn daglig som gir 17,4 timer mer fritid i måneden til kvinner (30 dagers måned).

 

Kanskje du burde begynne å sjekke litt fakta før du uttaler deg. Dette kan finnes på et par minutter med et enkelt søk.

 

Og du burde nok lære deg se flere innlegg i sammenheng;)

Lenke til kommentar

jeg kjenner jeg blir forbanna når jeg ser slike holdninger du lirer av deg.... det er mest sannsynlig på grunn av slike som deg at feminismen oppsto i første omgang....

 

At du mister besinnelsen over det skrevne ord er forsåvidt ikke noe nytt fenomen for fascister. Hva dine besinnelseproblemer har med å det faktum at kvinner tar mer "ledigtid" ut i fritid er dog en gåte.

 

Ellers artig at du forlater "den logiske tellus" når du skal grunngi dine egne forvirrede tanker om hvorfor min forrakt for feminismen er total.

 

Hvilke kvinner mener det?

 

Veldig enkelt bilde på dette. Tiden kvinner bruker i hjemmet har sunket de siste tiårene. Denne tiden de ikke bruker i hjemmet har ikke medført økt tid i arbeid i samme grad, de tar den altså ut i "ledigtid" til egen disposisjon. Menn har nogenlunde opprettholdt sin tidsbruk i arbeid samtidig som de har økt tiden brukt i hjemmet. Ergo vil en større andel av utgiftene måttes betales for av den arbeidende. Noe som forsåvidt stemmer godt med annen forskning som sier at menn i stor grad kanaliserer sin inntekt til familien, for en del i så stor grad at de har lite eller ingenting igjen til personlig bruk.

 

Og for å toppe med et kirsebær, så er altså kvinner uten omsorgsansvar også deltidsarbeidende, med mann (der unger har forlatt redet, og i mindre grad de uten barn) som jobber fullt, generelt selvsagt.

 

45 prosent av sysselsatte kvinner som har barn under 16 år, arbeider deltid. For kvinner uten barn eller hvor barna er over 16 år, et det tilsvarende tallet 42 prosent (NOU 2004:27). Deltid fordeler seg derved ganske jevnt mellom kvinner som har barn og kvinner som ikke har omsorgsansvar for barn.

 

Det er forsåvidt helt greit for min del om familien ordner seg på denne måten, dog det har intet med å gjøre "menn som undertrykker kvinner", men et aktivt valg kvinner tar i samråd med sin partner.

Lenke til kommentar

Veldig enkelt bilde på dette. Tiden kvinner bruker i hjemmet har sunket de siste tiårene. Denne tiden de ikke bruker i hjemmet har ikke medført økt tid i arbeid i samme grad, de tar den altså ut i "ledigtid" til egen disposisjon. Menn har nogenlunde opprettholdt sin tidsbruk i arbeid samtidig som de har økt tiden brukt i hjemmet. Ergo vil en større andel av utgiftene måttes betales for av den arbeidende. Noe som forsåvidt stemmer godt med annen forskning som sier at menn i stor grad kanaliserer sin inntekt til familien, for en del i så stor grad at de har lite eller ingenting igjen til personlig bruk.

 

Og for å toppe med et kirsebær, så er altså kvinner uten omsorgsansvar også deltidsarbeidende, med mann (der unger har forlatt redet, og i mindre grad de uten barn) som jobber fullt, generelt selvsagt.

 

45 prosent av sysselsatte kvinner som har barn under 16 år, arbeider deltid. For kvinner uten barn eller hvor barna er over 16 år, et det tilsvarende tallet 42 prosent (NOU 2004:27). Deltid fordeler seg derved ganske jevnt mellom kvinner som har barn og kvinner som ikke har omsorgsansvar for barn.

 

Det er forsåvidt helt greit for min del om familien ordner seg på denne måten, dog det har intet med å gjøre "menn som undertrykker kvinner", men et aktivt valg kvinner tar i samråd med sin partner.

 

Du skrev at dette er noe kvinner generelt vil. Hvordan kan du dokumentere det? Jeg har i alle år hørt om ufrivillig deltidsarbeidende, er dette da en myte? At de gjør det er èn ting, om det er noe de ønsker er en helt annen.

 

Og beklager om jeg ikke har lest nøye nok, men jeg har ikke fått med meg at noen påstår at dette er undertrykking av noe slag, så hvorfor nevnes det?

Lenke til kommentar

Du skrev at dette er noe kvinner generelt vil. Hvordan kan du dokumentere det? Jeg har i alle år hørt om ufrivillig deltidsarbeidende, er dette da en myte? At de gjør det er èn ting, om det er noe de ønsker er en helt annen.

 

Selvsagt er det en myte. En myte bygget av fascistene. Og selvsagt er dette enkelt å dokumentere. For anledningens skyld. Derfor du nå ser skiftet i rasistenes argumentasjon, som nå prøver å påpeke at kvinner har "plikt" til å yte ovenfor staten/samfunnet/andre kvinner. Borte er argumenteringen "onde bedriftseiere" som diskriminerer kvinner med lav stilling (les ufrivillig deltid).

 

Frivillig deltidsarbeidende er usolidariske. (Sic Skarsbø Moen)

 

Som forsåvidt styrker min argumentasjon at vel og bra er menn hatobjekt for fascistene. Men på den absolutte topp er kvinner som anses som forrædere. Så feminister er altså en god blanding av rasister og fascister.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...