Gå til innhold

Hvem vil du stemme på til stortingsvalget?


Stortingsvalget  

536 stemmer

  1. 1. Hva vil du støtte til høsten?

    • HJEMMESITTERPARTIET
      12
    • BLANKT
      18
    • ARBEIDERPARTIET
      45
    • FREMSKRITTSPARTIET
      105
    • HØYRE
      80
    • KRISTELIG FOLKEPARTI
      10
    • SENTERPARTIET
      6
    • SOSIALISTISK VENSTREPARTI
      9
    • VENSTRE
      88
    • DE KRISTNE
      2
    • DEMOKRATENE I NORGE
      1
    • DET LIBERALE FOLKEPARTIET
      19
    • KYSTPARTIET
      1
    • MILJØPARTIET DE GRØNNE
      29
    • NORGES KOMMUNISTISKE PARTI
      1
    • PENSJONISTPARTIET
      0
    • PIRATPARTIET
      90
    • REFORMPARTIET
      0
    • RØDT
      17
    • SÁMEÁLBMOT BELLODAT SAMEFOLKETS PARTI
      0
    • SAMFUNNSPARTIET
      0
    • TVERRPOLITISK FOLKEVALGTE
      0
    • ANNET
      3


Anbefalte innlegg

Venstre er vel imot DLD og åndverksloven, mens Høyre er for?

Korrekt!!! Veldig VIKTIG forskjell! Det er en av grunnene til at mange som vanligvis har valgt Høyre, har gått over til Venstre, og at mange fra AP også har gått over til Venstre osv...

 

Venstre er i tillegg til alt dette for fullstendig fri fildeling! Slå den! De vil ikke at politiet skal straffeforfølge fildelere på nett. Vi i venstre mener at dette blir å straffe helt vanlige folk som ikke har gjort noe annet enn å dele med hverandre.. Og mener slike tjenester skal være lov, så lenge filene ikke ligger som direkte nedlastning fra webstedenes servere selv, og på den betingelse at disse nettstedene ikke tar betaling for sine tjenester. Det er ulovlig å selge piratkopiert materiale, men ikke å dele det. Man vurderer da å innføre en lite tilleggs gebyr på internett, slik at folk som taper på fildeling tjener litt på dette uansett, for å kompensere..

 

Vil det ikke være det samme hvis jeg stemmer på Venstre eller Høyre hvis de danner regjering?

Med Venstre, dersom vi blir store nok, får vi kanskje og forhåpentligvis en blågrønn politikk, det vil si en varmere og grønnere politikk, velger du Høyre, så kan du risikere en mørkeblå regjering, sistnevnte advarer de aller fleste fagøkonomer oss, altså en regjering med Høyre og FrP alene.. Så nei, det vil være mye bedre for deg, dersom du er en liberal person som ønsker at vi tar ansvar for miljøet og hverandre, samt de svakeste i samfunnet, å stemme Venstre fremfor Høyre. Fordi med Venstre så kommer man i en blågrønn regjering (forhåpentligvis) mens dersom du velger Høyre, så støtter du jo DLD, og en inhuman og dobbelmoralsk narkotikapolitikk, og subsidiering av dyremishandling, for å nevne noe som er dumt med Høyre. Enda verre blir det med FrP og deres forurensende politikk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Og mener slike tjenester skal være lov, så lenge filene ikke ligger som direkte nedlastning fra webstedenes servere selv, og på den betingelse at disse nettstedene ikke tar betaling for sine tjenester."

 

Hvorfor skiller dere på å dele filer fra web-server og peer-to-peer?

Er det ingen forskjell der mener du? Nettsider som The Pirate Bay og liknende, er jo bare sider hvor du kan laste ned informasjon. Det er altså ikke noe på disse serverne, og følgelig skal man ikke stenge disse sidene, eller straffeforfølge dem. Det blir forsøkt i dag, men vi ønsker ikke denne trenden. Og man kan ikke forfølge folk basert på ip-adresser heller... Og vi ønsker ikke overvåkning av folk på internett...

 

Det blir galt også fordi det bare vil ramme de som ikke vet hvordan de kan beskytte seg selv mot spionasje: VPN, Tor, og andre løsninger folk da vil bruke for å unngå å bli sett av de som ønsker å overvåke og kontrollere internett...

 

Når det gjelder å legge ut opphavsrett direkte på serverne, så er dette noe helt annet, mener jeg. Det burde gå en grense, og den burde gå her. Det andre burde være lov fordi det kommer så utrolig mange uønskede elementer inn der. Man stenger sider som ikke har noe med opphavsrett på serverne, osv. Og man legger opp til spionasje på folk. Du må også huske på at tornrent-sider ikke bare er et sted hvor man deler piratkopierte ting, men man kan dele helt andre ting med hverandre også uten opphavsrett. Man kan lage musikk selv, for eksempel, og legge opp det, og så videre...

Så det burde selvsagt være lovlig.

 

Uansett: Politikken til Venstre på dette området er ikke helt ferdig, og ønsker man å være med på å påvirke med sine ideer og liknende i Venstre, så kan man bare melde seg inn å være med å påvirke i den retningen man ønsker.

 

Uansett vil man kunne se at musikk og sånne ting vil komme opp på Webservere også med Venstres politikk, da vi har denne politikken:

 

 

http://www.venstre.no/artikkel/21182

Derfor vil Venstre:

- Redusere opphavrettens vernetid.

- At norske åndsverk gjøres tilgjengelig for fri bruk når vernetiden utløper. Nasjonalbiblioteket skal gis ansvaret for å registrere og synliggjøre disse verkene.

- Sette i gang en offentlig utredning for å oppdatere dagens åndsverk- og opphavsrettslovgivning, både nasjonalt og internasjonalt.

- Sørge for at forskningsresultater som er finansiert med offentlige midler skal gjøres gratis tilgjengelig for allmennheten umiddelbart etter publikasjon (”open access”).

- Vurdere en differensiert bredbåndsavgift, abonnement eller lignende modeller for å finansiere fri fildeling.

- Støtte bruken av fribrukslisenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ingen forskjell der mener du? Nettsider som The Pirate Bay og liknende, er jo bare sider hvor du kan laste ned informasjon. Det er altså ikke noe på disse serverne, og følgelig skal man ikke stenge disse sidene, eller straffeforfølge dem. Det blir forsøkt i dag, men vi ønsker ikke denne trenden. Og man kan ikke forfølge folk basert på ip-adresser heller...

 

Ja, jeg mener i grunn det er det samme om jeg hoster en fil via en web-server på pc'en min eller om jeg seeder den pr. torrent. Thepiratebay hoster ikke opphavsbeskyttet materiale og blir selvfølgelig noe annet ja.

 

Ellers er ikke dette så veldig viktig for meg, jeg lurte bare på om jeg forsto deg riktig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er en stund siden jeg sluttet å laste ned selv, en del fordi tiden ikke strekker til, intetesden for serier og filmer har dalt litt og det meste er allerede tilgjengelig på netflix og HBO, litt etter at spotify kom så har jo vell musikknedlastningen dalt deretter? Det er nok et problem som løser seg selv med lignende løsninger. Så lenge dem ikke gjør feilen å presser prisene på tjenestene, for nordmenn er som regel villig til å betale litt så lenge ting er lettvint og brukervennlig.

Lenke til kommentar

Slites mellom Piratpartiet og Venstre om dagen. Enig med mye av det Venstre står for, men også ganske uenig på en del punkter. Allikevel det partiet på Stortinget jeg identifiserer meg mest med. Samtidig synes jeg Piratpartiet tar opp mye av det som jeg finner viktig på en god måte, men de er jo et foreløpig snevert parti.

 

Det jeg egentlig lurer på er om PP i det hele tatt vil få noe å si, eller om det bare blir en bortkastet stemme. Venstre ligger jo godt ann til å komme i regjering, og med det faktisk ha litt reel makt. Om ikke allverdens med makt i en regjering i en FRP/Høyre regjering, men allikevel mer enn et Piratparti uten mandater på tinget en gang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer Piratpartiet selv. De har mange likhetstrekk med Venstre og har ikke en like helhetlig politikk, men samtidig betyr det at jeg ikke stemmer på et parti der jeg er helt imot halvparten av politikken. Jeg vet hva PP står for og de har en hovedsak så man vet hva man får, samtidig som jeg ikke stemmer inn politikk jeg ikke vil ha. Samtidig er det lite sannsynlig at PP kommer på tinget i det hele tatt, så det blir mest en prinsippstemme og en stemme for fremtiden.

Lenke til kommentar

Foreløpig vet jeg bare hvem jeg IKKE skal stemme på, de som helt sikkert IKKE får min er Arbeiderpartiet og Høyre. Deres innføring av ned nye "åndssvakloven" og DLD gjør at de er helt uaktuelle for all fremtid. Personvern og rettssikkerhet er noen av de viktigste prinsippene vi har i en rettsstat. Med noen få pennestrøk har disse partiene kastet disse prinsipper på havet og er derfor ikke en gang oppe til vurdering.

 

Slites mellom Piratpartiet og Venstre om dagen. Enig med mye av det Venstre står for, men også ganske uenig på en del punkter. Allikevel det partiet på Stortinget jeg identifiserer meg mest med. Samtidig synes jeg Piratpartiet tar opp mye av det som jeg finner viktig på en god måte, men de er jo et foreløpig snevert parti.

 

Det jeg egentlig lurer på er om PP i det hele tatt vil få noe å si, eller om det bare blir en bortkastet stemme. Venstre ligger jo godt ann til å komme i regjering, og med det faktisk ha litt reel makt. Om ikke allverdens med makt i en regjering i en FRP/Høyre regjering, men allikevel mer enn et Piratparti uten mandater på tinget en gang?

En stemme er ALDRI bortkastet, med mindre du gir den til Arbeiderpartiet eller Høyre, som har jobbet mot personvern og rettssikkerheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slites mellom Piratpartiet og Venstre om dagen. Enig med mye av det Venstre står for, men også ganske uenig på en del punkter. Allikevel det partiet på Stortinget jeg identifiserer meg mest med. Samtidig synes jeg Piratpartiet tar opp mye av det som jeg finner viktig på en god måte, men de er jo et foreløpig snevert parti.

 

Det jeg egentlig lurer på er om PP i det hele tatt vil få noe å si, eller om det bare blir en bortkastet stemme. Venstre ligger jo godt ann til å komme i regjering, og med det faktisk ha litt reel makt. Om ikke allverdens med makt i en regjering i en FRP/Høyre regjering, men allikevel mer enn et Piratparti uten mandater på tinget en gang?

Jeg har samme oppfatningen som deg, og jeg velger Venstre fremfor PP.

Jeg er enig i det PP har, men Venstre har jo det samme, og mer... Er det viktigste å fjerne DLD og den nye åndsverksloven, så har man mest å tjene på å stemme Venstre. Her er de helt like...

Lenke til kommentar

Hvordan skal et lite parti nå fram, hvis vi bare stemmer på de kjente partiene da? Hvis alle tenkte likt...

De kommer ikke til å klare å nå frem. Det man oppnår er splittelse blant de liberale partiene. De konservative og de sosialistiske partiene står meget sterkt sammen i større partier. Grunnen til at de liberale feiler, er at de splittes opp i mindre grupper som hver for seg ikke har stor nok gjennomslagskraft.

 

Man kunne jo ødelagt for AP og Høyre på samme måte. Man kunne startet en masse liknende sosialistiske partier og konservative, og således svekket dem betraktelig...

Lenke til kommentar

Hvorfor stemmer så mange på de da? Hvis de driver så ille på? Håper de at deres andre hjertesaker de og velgerne støtter dem på 100 % kommer igjennom, men AKKURAT IKKE den ene ulempen? Sikkerhet kan påvirke alt.

De har mye mer penger å drive valgkamp med blant annet. Og det er de som er mest kontroversielle. Disse to kombinasjonene gir dem en fordel i media. De blir mest hørt og lagt merke til, osv. De har flest PR-Rådgivere i media også...

 

Men det betyr jo ikke at de har bedre politikk enn de litt mindre partiene. De er opptatt av andre ting. Enten er de opptatt av privatisering eller de er opptatt av det motsatte. For meg og andre sosialliberale så er ikke noe av dette viktig, det som derimot er viktig er at vi har gode tjenester her i landet, og at de som eksisterer ikke rotner på rot.

 

At alle har de samme mulighetene, og rettighetene osv. At det ikke er lommeboka som bestemmer om du blir syk og så videre. Samt bekjempelse av fattigdom. Det er viktig. Mens om ting er privat eller offentlig, ikke er viktig.

 

Det er visse prinsipper som partiene bygger sin politikk på. Noen har mindre viktige prinsipper enn andre.

Slik jeg ser det...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er folk fornøyd med hvordan politikken styres i dag?

 

Det står nå mellom Venstre og Senterpartiet.

 

Forskjellen at en stemme til Senterpartiet er en stemme til fortsatt rødgrønt styre. En stemme til Venstre vil antagelig kun være en stemme til å felle sittende regjering. Tybring Gjedde har uttalt at Høyre og FrP ikke trenger KrF og Venstre.

 

Hvor sannsynlig er det at Venstre vil komme i posisjon etter valget?

 

Dette bør du tenke over.

Lenke til kommentar

Er folk fornøyd med hvordan politikken styres i dag?

Noen er, andre ikke. De fleste er ikke fornøyd og stemmer borgerlig: Dvs. Venstre, Høyre, KrF og FrP...

 

Det står nå mellom Venstre og Senterpartiet.

Om du støtter subsidiering av pelsdyrnæringa, og ønsker å bore etter olje i et av verdens viktigste gyteområder for fisk og et av verdens flotteste og mest sårbare naturområder, og ikke ønsker noen forandringer i regjeringen, men ønsker den samme gamle regjeringen, så er Senterpartiet et godt valg.

 

Ønsker du å fjerne DLD, og den nye åndsverksloven. Ikke støtte tvangsfinansiering (subsidiering) av pelsdyrnæringen. Og ønsker å verne Lofoten, Vesterålen og Senja, som da er disse verdens viktigste gyteområder for fisk og et av verdens flotteste og mest sårbare naturområder... Og du ønsker bekjempelse av fattigdom. Mer satsning på forskning, samt gjøre skolene bedre ved å få mer kunnskap (og ikke mat som de rødgrønne) inn i skolen, så stem Venstre... Støtter du fri fildeling, så er Venstre også et godt valg. Ønsker du deg tjenester av god kvalitet og ikke bryr deg om tjenestene drives av det private eller det offentlige, så er Venstre også et godt valg, da de vil legge til rette for begge deler...

 

Vil du beholde alt det du tjener på jobb? Venstre vil fjerne skatt på arbeid.

Vil du beholde det du allerede eier? Venstre vil fjerne formueskatten

Vil du beholde alt det du får i arv? Venstre vil fjerne arveavgiften

Vil du slippe å betale for eiendommen du har nedbetalt? Vel, Venstre vil fjerne eiendomsskatten.

(...)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

De kommer ikke til å klare å nå frem. Det man oppnår er splittelse blant de liberale partiene. De konservative og de sosialistiske partiene står meget sterkt sammen i større partier. Grunnen til at de liberale feiler, er at de splittes opp i mindre grupper som hver for seg ikke har stor nok gjennomslagskraft.

 

Hvilke sosialistiske partier står meget serkt sammen i større partier?

 

Man kunne jo ødelagt for AP og Høyre på samme måte. Man kunne startet en masse liknende sosialistiske partier og konservative, og således svekket dem betraktelig...

 

Man har da minst tre små sosialistiske / kommunistiske partier:

  1. http://www.nkp.no/
  2. http://xn--rdt-0na.no/
  3. http://tjen-folket.no/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Noen er, andre ikke. De fleste er ikke fornøyd og stemmer borgerlig: Dvs. Venstre, Høyre, KrF og FrP...

 

Det sier værmeldingen (les meningsmålingene). Om klimaet har endret seg bestemmes 9 september.

Lenke til kommentar

Forskjellen at en stemme til Senterpartiet er en stemme til fortsatt rødgrønt styre. En stemme til Venstre vil antagelig kun være en stemme til å felle sittende regjering. Tybring Gjedde har uttalt at Høyre og FrP ikke trenger KrF og Venstre.

 

Hvor sannsynlig er det at Venstre vil komme i posisjon etter valget?

 

Dette bør du tenke over.

Det står i mellom en blåblå regjering og en blågrønn regjering.

Ikke mellom en rødgrønn og en blåblå. Om FrP trenger Venstre eller motsatt, kan ikke en enkeltperson uttale seg om. Det er styrkeforholdet som bestemmer det. Altså er det velgerne som bestemmer. En stemme til Venstre er en stemme på Venstres politikk, så enkelt er det. Den sittende regjeringa blir felt uansett, noe annet ville vært direkte usannsynlig, for ikke å snakke om uønskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...