Gå til innhold

145 i 80 sone


kimandre92

Anbefalte innlegg

Men 2 felt opplyst med lyktestolper og ikke en annen bil i nærheten og uten sving? ser ikke hvordan jeg setter ANDRE sitt liv i fare, spessielt siden det er fjell på sidene så er ikke akkurat som folk spaserer der og jeg hadde sett bilen hadde det vært en.

Kom ut på en tofelt kjøreretning på kvelden uten andre biler rundt og bestemte meg for og blåse ut av bilen litt, så jeg ga på litt og rant til enden av sletta, og selvfølgelig satt politiet der med laser og målte meg.

Tenk deg godt om nå. Eller er det ikke så viktig siden det 'bare' var en politibetjent?

 

Du ser tydligvis på meg som en person som alltid kjører for fort fordi jeg har blitt tatt to ganger?

Neida, de fleste lærer av sine feil, noen litt tregere enn andre, men til slutt så vil nok du også følge fartsgrensa ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Politimannen som målte meg satt godt gjemt oppe i fjell skrenten på over 300 meters avstand, og innen jeg var borte der politiet sto var jeg nede i fartsgrensen igjen.

Greit nok, men litt av poenget mitt er at selvom man tror at det ikke er folk der, så KAN det stå en der.

 

Hadde du kjørt "normalt", så hadde du sluppet denne diskusjonen med meg, hadde ikke det vært verdt det? :p Du får ha det i tankene neste gang!;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det var i oppoverbakken på det nye veistykket mellom lyngdal og vigeland de tok deg, ikkesant? (Har sett politiet ha kontroll der 2 ganger de siste to ukene, i tillegg til 13.3 da du ble tatt.)

 

Hvis det var det, så syns jeg det skal nevnes at denne veien er ny og standarden er veldig god. Hadde dette veistykket vært i sverige ville det vært 90-100 der.

 

Men 147km/t er alikevel noe drøyt om man skal kunne ta hensyn til den lille sjangsen for at det faktisk hadde kommet noen gående der. Holder at noe uventet skjer en gang, så har en drept noen, eller seg selv.

 

Angående straffen du kommer til å få, så ser det ut som du allerede har fått noen gode svar på det. Men vil uansett råde deg til å ta kontakt med en advokat, om ikke annet for å være på den sikre siden.

Endret av rekk
Lenke til kommentar

Ser at du har fått nok pes i denne tråden allerede, men en liten tanke: Greit nok at du hadde liten sjanse til å skade andre, men det var kanskje ikke så farlig om du hadde skadet deg selv? Så vidt jeg vet hadde vel skattepengene våre gått til å få deg på bena igjen. :-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det var i oppoverbakken på det nye veistykket mellom lyngdal og vigeland de tok deg, ikkesant? (Har sett politiet ha kontroll der 2 ganger de siste to ukene, i tillegg til 13.3 da du ble tatt.)

 

Hvis det var det, så syns jeg det skal nevnes at denne veien er ny og standarden er veldig god. Hadde dette veistykket vært i sverige ville det vært 90-100 der.

 

Men 147km/t er alikevel noe drøyt om man skal kunne ta hensyn til den lille sjangsen for at det faktisk hadde kommet noen gående der. Holder at noe uventet skjer en gang, så har en drept noen, eller seg selv.

 

Angående straffen du kommer til å få, så ser det ut som du allerede har fått noen gode svar på det. Men vil uansett råde deg til å ta kontakt med en advokat, om ikke annet for å være på den sikre siden.

 

Stemmer, var det jeg ble tatt.

 

Ser at du har fått nok pes i denne tråden allerede, men en liten tanke: Greit nok at du hadde liten sjanse til å skade andre, men det var kanskje ikke så farlig om du hadde skadet deg selv? Så vidt jeg vet hadde vel skattepengene våre gått til å få deg på bena igjen. :-)

 

Selvfølgelig så prøver jeg ikke ta livet av meg, men er verre om jeg skulle skadet noen andre :)

Og joda, skatte pengene deres og mine hadde gått på og få meg på beina igjen, om det hadde blitt alvorlig :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har ikke hørt noe så venter enda, har lagt bilen ut til salgs og har en kjøper som skulle ta en tur i banken, så da er jeg forhåpentlig iværtfall kvitt bilen..

 

Men har et spørsmål til, hvordan funker dette med sikkerhets margin?

 

Målingen var 145 så skulle de trekke av noe i sikkerhets margin, regner med dette går i % av fart ?

Lenke til kommentar

Sikkerhetsmarginen er allerede fratrukket på den verdien du får oppgitt.

Hvor stor sikkerhetsmargin som brukes kommer an på målemetode.

Dette er beskrevet i politiets instruks GP-4027.

Denne instruksen var tidligere tilgjengelig hos politiet selv, men de fjernet den.. Nå ligger det en versjon tilgjengelig som du kan finne ved å google.

Lenke til kommentar

Spørs om du åker inn noen dager. Det gjore i alle fall kompisen min som ble målt til 147 i 80-sona. Politimannen som gjore målinga vitnet og sa at det ikke var noen farlige situasjoner med i bildet, kun høy fart alene på veien. Likevel ble det 27 dager ubetinget om jeg ikke husker feil.

 

Etter endt soning var kompisen mins oppsummering soleklar: "Det der var det dummeste dei kunne gjort, nå er ikkje eg redd for å havna i fengsel meir..."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja sant det, men syntes det var litt rart jeg fikk ubetinget siden jeg ikke er dømt før.

 

Hadde dommeren vært litt snillere kunne jeg fått 18 mnd siden strafferannen sier 13-19 mnd + 5 mnd pga prikkene, men de satsene går jo fra 140-150, og jeg hadde 145 så han tok vel bare midt på treet siden jeg hadde midt i mellom på farten hehe..

 

snart 2 mnd gått, 19 to go!

Endret av kimandre92
Lenke til kommentar

18 dager i fengsel overlever man nok fint (vertfall i Norge) og du blir nok ikke satt inn på noen streng annstalt hvor du må ha daglig kontakt med drapsmenn og terrorister, så det går nok fint :)

 

Det største problemet her er at du blir en "kjenning av politiet" og får et rulleblad. Uavhengig av hva du skal gjøre i livet så vil dette ødelegge mye for deg i noen tillfeller.

 

Selve oppholdet kan jeg ikke se for meg blir noen traumatisk opplevelse. :)

 

Men når det er sagt så tenker jeg du har lært nå og tenker deg om ett par ganger før du "blåser ren bilen" litt. Har selv mistet lappen for en del år siden men jeg hadde "kun" 76km/t i 50km/t sone. Mistet lappen for tre mnd. og fikk 4.000,- i bot. Dette er ca. 15 år siden nå.

 

Det var en del formildende omstendigheter som gjorde at jeg kom ganske greit ut av det. Men uansett så må jeg si at jeg lærte at "lappen" ikke var noen folkerett å eie. Etter denne hendelsen har jeg ALDRI fått en eneste fartsbot. Jeg er ikke noen helgen i trafikken og drar gjerne på litt enkelte ganger, men forskjeller fra før er at man trenger ikke kjøre fort for å dra på litt. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det største problemet her er at du blir en "kjenning av politiet" og får et rulleblad. Uavhengig av hva du skal gjøre i livet så vil dette ødelegge mye for deg i noen tillfeller.

 

Man regnes ikke som en kjenning av politiet om man har en slik fillesak.

Når politiet sier at det er en kjenning (som du ofte kan se i media, på twitter osv..) er det et uttrykk for at det er en vanekriminell.

En som har gjort noe så bagatellmessig som å kjøre litt for fort som et engangstilfelle regnes altså ikke med i dette uttrykket.

 

Du skriver videre at det uavhengig av hva man skal gjøre i livet vil ødelgge mye for vedkommende..

Hvor tar du det egentlig fra?

Det er en bagatellmessig sak, og spiller neppe noen rolle i praksis med mindre man vil bli politi eller sikkerhetsklarert på høyt nivå.

 

Det vil være riktigere å skrive noe i denne duren: "Avhengig av hva du skal gjøre i livet KAN det potensielt ødelegge noe for deg i enkelte tilfeller"

 

Du må huske at å kjøre for fort er noe majoriteten gjør fra tid til annen, å miste lappen gjør også mange.. Og ganske så mange får en dom mot seg.

Om dommen lyder på kun førerkortbeslag, førerkortbeslag og betinget, eller førerkortbeslag og ubetinget fengsel har i denne sammenheng liten betydning, alle er å anse som en dom.

 

Jeg er ikke noen helgen i trafikken og drar gjerne på litt enkelte ganger, men forskjeller fra før er at man trenger ikke kjøre fort for å dra på litt. :)

 

 

Hva kjører du som slipper å bryte fartsgrensene for å ha det litt artig?

Bilen min er helt ålreit å kjøre i fartsgrensene enkelte steder.. Men de fleste steder må jeg vesentlig over før det begynner å bli småartig.

Lenke til kommentar
Man regnes ikke som en kjenning av politiet om man har en slik fillesak.

Når politiet sier at det er en kjenning (som du ofte kan se i media, på twitter osv..) er det et uttrykk for at det er en vanekriminell.

En som har gjort noe så bagatellmessig som å kjøre litt for fort som et engangstilfelle regnes altså ikke med i dette uttrykket.

Du la merke til anførselstegnene?

 

 

Du skriver videre at det uavhengig av hva man skal gjøre i livet vil ødelgge mye for vedkommende..

Hvor tar du det egentlig fra?

Det er en bagatellmessig sak, og spiller neppe noen rolle i praksis med mindre man vil bli politi eller sikkerhetsklarert på høyt nivå.

Det holder med at man søker på en jobb som vekter. Jeg gjorde dette og fikk ikke jobben fordi jeg hadde mistet lappen for "råkjøring". Man er langt farligere for samfunnet når man kjører idiot i trafikken eller om man stjeler noen CD spillere og høytrykkspylere etter min mening.

 

Selv om sakenannses av deg som bagatellmessig (noe den kanskje også er for mange) så sier det litt om deg som person. Alle råkjører litt i ny og ne og de aller fleste slipper nok unna å bli tatt, men blir man først tatt så svir det og damå man ta konsekvensene.

 

 

Det vil være riktigere å skrive noe i denne duren: "Avhengig av hva du skal gjøre i livet KAN det potensielt ødelegge noe for deg i enkelte tilfeller"

Var vel i utgangspunktet det jeg mente...

 

 

Du må huske at å kjøre for fort er noe majoriteten gjør fra tid til annen, å miste lappen gjør også mange.. Og ganske så mange får en dom mot seg.

Om dommen lyder på kun førerkortbeslag, førerkortbeslag og betinget, eller førerkortbeslag og ubetinget fengsel har i denne sammenheng liten betydning, alle er å anse som en dom.

Så selv om mange bryter fartsgrensene fra tid til annen så blir det liksom "greit"?

 

Han fikk jo ikke noe "forenkelt forelegg" noe som tilsier at man IKKE kommer i noe "register", men faktisk fikk han fengselstraff. Så langt jeg vet så er ikke dette noe arbeidsgivere setter stor pris på og man havner fort ned i bunken hvis dem skulle sjekke dette opp med politiet.

 

 

Hva kjører du som slipper å bryte fartsgrensene for å ha det litt artig?

Bilen min er helt ålreit å kjøre i fartsgrensene enkelte steder.. Men de fleste steder må jeg vesentlig over før det begynner å bli småartig.

Jeg kjører enMercedes A-250 AMG Sport til daglig og jeg kjører til sammen rundt 40.000km i året hvor halvparten av disse er i jobbsammenheng. Jeg har til gode og bli tatt i fartskontroll enda og jeg har kjørt forbi MANGE fotobokser og laserkontroller.

 

Jeg synes det er morro og dra på litt, men fart er ikke så viktig for meg, selv om bilen lett gjør 240km/t. Aksellerasjon derimot synes jeg er morsommere. Joda, jeg ligger ofte i hastigheter rundt 115-120km/t i 100-sonen og dette gjør selv politiet når dem ikke er i utrykkning. Det føler jeg er greit, men blir jeg tatt, så får jeg vertfall ikke annet enn en bot (Som arbeidsgiver betaler) :)

 

Jeg har nok muligens vokst litt i fra den biten hvor fart betyr spenning. Jeg er alt for avhengig av lappen til at jeg vil risikere denne med å ha det litt gøy i noen sekunder for å "blåse ren motoren".

 

Så jeg kjører faktisk sjelden veldig fort. At jeg ligger 10-15km/t over fatsgrensen til tider kan nok hende, men da gjør jeg ikke annet enn å "bryte fartsgrensen" og rissikere en bot. Kjører man i 145km/t i 80-sone så kaller jeg det idiotkjøring og henger ikke på greip i det hele tatt.

 

Men, det er nå min mening.

Lenke til kommentar

Det holder med at man søker på en jobb som vekter. Jeg gjorde dette og fikk ikke jobben fordi jeg hadde mistet lappen for "råkjøring". Man er langt farligere for samfunnet når man kjører idiot i trafikken eller om man stjeler noen CD spillere og høytrykkspylere etter min mening.

 

Å kjøre idiot kan man lett gjøre i fartsgrensa, akkurat som man kan kjøre bra selv om man kjører raskere enn fartsgrensa.

Greia er bare at hastighet er det enkelt å ta folk for, derfor fokuserer man så mye på det.

 

Selv om sakenannses av deg som bagatellmessig (noe den kanskje også er for mange) så sier det litt om deg som person. Alle råkjører litt i ny og ne og de aller fleste slipper nok unna å bli tatt, men blir man først tatt så svir det og damå man ta konsekvensene.

 

Du vet, når majoriteten ikke følger lovverket må man vurdere om lovverket er riktig.

 

 

Så selv om mange bryter fartsgrensene fra tid til annen så blir det liksom "greit"?

 

Ja, når majoriteten bryter lovverket må man vurdere om det er lovverket som er feil.

 

Han fikk jo ikke noe "forenkelt forelegg" noe som tilsier at man IKKE kommer i noe "register", men faktisk fikk han fengselstraff. Så langt jeg vet så er ikke dette noe arbeidsgivere setter stor pris på og man havner fort ned i bunken hvis dem skulle sjekke dette opp med politiet.

 

Hvor mange arbeidsgivere tror du kan hente ut en uttømmende politiattest?

Det kan for det første ingen gjøre, det er du som må rekvirere den.

I tillegg må man ha en lovfestet hjemmel for å hente ut denne attesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...