Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Du trenger ikke å sette det opp på den måten, du kan sette det rett inn i fortegnsskjema.

 

Jeg har egentlig aldri forstått hvorfor man bruker fortegnskjema heller. Det er et eller annet jeg har gått glipp av. Svarene blir riktig, men jeg vet aldri hvorfor man gjør det siste leddet. Jeg ser ikke logikken.

 

Prøv denne linken for å se om du forstår fortegnsskjema.. ;)

 

http://home.uia.no/cornelib/parabel-kina-norge/ulikheter/ulikheter.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg faktisk smartere enn idag tidlig! Men det er enda en oppgave jeg sliter med.

 

Hvordan regner man topp og bunnpunkt uten graf? Og hva er ekstremalpunkt?  -2x^2-16x-22 Tar imot all hjelp

Er vant til å slå det inn på kalkulatoren, men oppgaven sier man skal regne ut og vise utregning. boken nevner faktisk kun grafiskløsning med kalkulator så jeg står helt fast...

 

Takk takk takk

 

Edit: ser man må derivere. Jeg klarte det ca hit: f'(x)=-4x-16 og jeg trur det er slik at ekstremal er f'(x)=0 da fant jeg at x=-4. Det stemmer fordi jeg vet at svaret er -4,10 men hvordan finner jeg y?

Endret av Bendit
Lenke til kommentar

Dersom det er på videregåendenivå er ekstremalpunkt det samme som topp og bunnpunkt. Dersom vi tenker oss litt om vet vi at for at grafen skal ha et toppunkt (eller bunnpunkt) må grafen gå fra å vokse til å synke(eller motsatt). Så dersom vi finner ut hvor grafen ikke vokser, kan vi finne ekstremalpunktene. Vet vi om noe som kan beskrive hvordan en funksjon vokser?

 

Det stemmer! Den deriverte til funksjonen.

Vi må derfor finne ut for hvilken x, f'(x)=0. Dette kan være flere x, en x eller ingen x. I ditt tilfelle vil det kun være en x. For å sjekke om dette punktet er et toppunkt eller et bunnpunkt kan vi se på den deriverte for verdier rundt x. F.eks. hva er den deriverte i x+1 og x-1?

 

Lenke til kommentar

Dersom det er på videregåendenivå er ekstremalpunkt det samme som topp og bunnpunkt. Dersom vi tenker oss litt om vet vi at for at grafen skal ha et toppunkt (eller bunnpunkt) må grafen gå fra å vokse til å synke(eller motsatt). Så dersom vi finner ut hvor grafen ikke vokser, kan vi finne ekstremalpunktene. Vet vi om noe som kan beskrive hvordan en funksjon vokser?

 

Det stemmer! Den deriverte til funksjonen.

Vi må derfor finne ut for hvilken x, f'(x)=0. Dette kan være flere x, en x eller ingen x. I ditt tilfelle vil det kun være en x. For å sjekke om dette punktet er et toppunkt eller et bunnpunkt kan vi se på den deriverte for verdier rundt x. F.eks. hva er den deriverte i x+1 og x-1?

 

 

Jeg satt in -4 som x og fant 10. Så vet at ekstremalpunktet er -4,10. Forstod ikke helt hvordan jeg finner ut om det er topp eller bunnpunkt. Og hvordan vet jeg at det ikke kan være 2 punkter. Må det da være ^3?

 

Takk for hjelp. (det er høyskole førsteåret.)

Lenke til kommentar

Da gjorde du riktig. For y er jo gitt ved f(x), altså y=f(x). For å utbrodere litt kan en ta med at et ekstremalpunkt ikke nødvendigvis trenger å være et topp/bunnpunkt. Altså, vi kan ha at f'(x)=0, men at x ikke er et toppunkt eller bunnpunkt. Det var opphavet til videregåendekommentaren, da jeg ikke syntes å huske at det var noe slikt skille (men jeg kan ta feil).

Du kan sjekke om det er et toppunkt eller bunnpunkt ved å se på den deriverte i området rundt x. Vi vet at den deriverte i punktet x er 0, altså har vi at f'(x)=0. Nå, hvis du ser på kurven til et toppunkt vil den først vokse, for så å synke (tegn!). Altså vil den deriverte gå fra positiv til negativ ettersom du krysser x. Det motsatte gjelder for bunnpunkt. Dette kommer ut av definisjonen til den deriverte.

Spesialtilfellet er når den ikke skifter fortegn når den krysser punktet. Da er det hverken et toppunkt eller et bunnpunkt, men fortsatt et ekstremalpunkt.

Du er helt riktig inne på noe med det du sier om x^3. Dette fordi når du deriverer x^3 får du 3x^2. Her får du fort en annengradsligning og derfor muligens to løsninger.

 

Endring:

Jeg tok feil med tanke på videregående. Nå husker jeg sågar at vi hadde om det.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Da gjorde du riktig. For y er jo gitt ved f(x), altså y=f(x). For å utbrodere litt kan en ta med at et ekstremalpunkt ikke nødvendigvis trenger å være et topp/bunnpunkt. Altså, vi kan ha at f'(x)=0, men at x ikke er et toppunkt eller bunnpunkt. Det var opphavet til videregåendekommentaren,

 

Stasjonære punkter uten fortegnsskifte finnes i oppgaver fra videregående.

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Trenger hjelp til dette integralet:

4} (1+e^{tan(x)})*sec^2(x) \, \mathrm{d}x

Gjør om sec^2(x) til tan^2(x)

=>

4} (1+e^{tan(x)})*tan^2(x) \, \mathrm{d}x, hvor chart?cht=tx&chl=u=1+e^{tan(x) og chart?cht=tx&chl=du=\frac{1}{cos^2(x)}*e^{tan(x)}

 

4} u \, \mathrm{d}u

 

Står litt fast nå. Kan noen gi meg et hint?

Her har du snublet litt i substitusjonen din! Slik som det står nå har du også skrevet at tan^2(x)=sec^2(x). Dette er jo ikke helt rett. Et lite hint er:

chart?cht=tx&chl=u=tan(x).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan trykker man inn ln utrykk på kalkulator? Har bestemt integral mellom x=3 og x=5:

 

2/(x^2-1)

 

Bruker delbrøkoppspalting bla bla og integrerer, får da

 

ln|x-1|-ln|x+1 og setter inn på kalkulator med grensene x= 3 og x=5, men får enten error eller feil svar. Samme skjedde med en annen tilsvarende oppgave.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342

Heyhey, sitter litt fast på en oppgave her:

 

Funksjonen f(x) = (e^x − e^-x)/2 er definert for alle x og er én-entydig.

Finn et uttrykk for den omvendte funksjonen f−1(x).

 

Noen tips/forslag? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...