Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123897

I en rettvinklet trekant er hypotenusen 7,8 cm og den lengste kateten er 6,2 cm. Regn ut arealet av kvadraten på den korteste kateten.

 

Hvordan regne ut, uten å gjøre det for vanskelig. Noen som kan hjelpe? :)

Jeg håper noen sier ifra dersom jeg har misforstått oppgaven, men slik er det jeg tenker det:

Pythagoras er hypotenus^2 = (katet en)^2 + (katet to)^2. Med andre ord: Arealet hypotenusen danner med sidekanter like stor som hypotenuslengden er like stor som arealet som kvadratene med sidekanter katet en og katet to danner.

pythagoras.gif

På bildet er hypotenusen c, den største kateten b og den minste kateten a.

altså c^2 = a^2 + b^2, eller (7,8)^2 = (6,2)^2 + a^2 i ditt tilfelle. Da er arealet av kvadratet til den minste kateten (7,8)^2

- (6,2)^2 = 22,4

 

Edit: Legger til enda en figur:

PythagoreanTheorem.gif

Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar

Trenger sårt hjelp med en oppgave, er så dårlig i sannsynlighetsregning :cry:

 

Et produksjonsparti inneholder 20 enheter hvorav nøyaktig 5 er defekte. Fire enheter velges ut tilfeldig (uten tilbakelegging) for kontroll. Hva er sannsynligheten for at:

 

a) Ingen er defekte.

b) Nøyaktig to er defekte.

 

Svarene jeg får er: a) 0,194 og b) 0,293

 

Stemmer det?

Endret av Nemaid
Lenke til kommentar

Ah... slurvefeil, tenkte jeg skulle trekke ut fem.. ^^,

 

Kan dere hjelpe med c) på samme oppgave, aner ikke hva jeg skal gjøre:

 

Anta at vi isteden trekker fire enheter fra produksjonspartiet på 20, med tilbakelegging.

 

Fin sannsynligheten for at nøyaktig to av disse fire er defekte. Er det forventede antall defekte ved de to trekningsmåtene (dvs. med og uten tilbakelegging) like store? Begrunn svaret.

 

Takker for hjelp :)

Endret av Nemaid
Lenke til kommentar

Kan noen væææære så greie å hjelpe meg? :( skal finne ut hvor mye det må investeres i arbeidskapital i år 0.

 

 

Bedriften ABC vurderer å starte produksjon av produkt Z, men de er usikre på hvor lønnsomt prosjektet er. De ber derfor om din hjelp til å beregne prosjektets nåverdi. En del budsjettforutsetninger fremgår av tabellen nedenfor:

 

Budsjettforutsetninger:

Tidspunkt (År) 1 2 3 4 5

Salgspris per enhet 2 200 2 100 2 000 1 900 1 800

Direkte materialer per enhet 650 700 750 800 850

Direkte lønn per enhet 400 440 480 520 600

Dekningsbidrag per enhet 1 150 960 770 580 350

Solgt kvantum per år (antall enheter) 1 500 1 650 1 800 1 400 1 100

Betalbare faste kostnader per år 360 000 360 000 360 000 360 000 360 000

 

Bindingstider i antall måneder

Råvarelagringstid 2

Produksjonstid 1

Ferdigvarelagringstid 2

Kundekreditt 2

Leverandørkreditt 1

 

 

I tillegg skal du legge følgende opplysninger til grunn:

Du skal se bort fra merverdiavgift og skatt.

Alle inn- og utbetalinger forutsettes å skje på tidspunktene 0, 1, 2, 3, 4 og 5.

På tidspunkt 0 skal arbeidskapitalbehovet beregnes med utgangspunkt i følgende forutsetninger (som er i tråd med metoden brukt i kap. 2 i Investering og Finansiering av Bredesen): Råvarene tilsettes straks et produkt tas under bearbeidelse, mens lønnskostnadene påløper jevnt under produksjonsprosessen (som er 1 mnd). De betalbare faste kostnadene påløper når produksjonen starter (slik at bindingstiden blir summen av bindingstiden for perioden råvarene ligger på lager, produksjonen pågår og ferdigvarene ligger på lager).

På tidspunktene 1 , 2 , 3 og 4 er arbeidskapitalbehovet 35 % av salgsinntektene i henholdsvis årene 2, 3, 4 og 5. På tidspunkt 5 blir all arbeidskapital oppløst.

For å produsere Z må det investeres i en maskin som koster 2,5 millioner kroner. Den 31.12.år 5 antas maskinen å kunne bli solgt for kr 200 000.

Lenke til kommentar

x2 jeg tenkte jeg skulle bidra litt for å tilbakebetale hjelpen jeg har fått, og så kanskje noen hjalp meg med mitt hittil uløste spørsmål her, men var litt uengasjerte når noen skrev en ganske rett frem oppgave uten egne refleksjoner i håp om at andre løser den. Det viser bare at de ikke har gjort joben sin med å faktisk lese litt på det de regner om.

Lenke til kommentar

x2 jeg tenkte jeg skulle bidra litt for å tilbakebetale hjelpen jeg har fått, og så kanskje noen hjalp meg med mitt hittil uløste spørsmål her, men var litt uengasjerte når noen skrev en ganske rett frem oppgave uten egne refleksjoner i håp om at andre løser den. Det viser bare at de ikke har gjort joben sin med å faktisk lese litt på det de regner om.

 

Angående oppgaven du henviser til:

 

Selv synes jeg det hjelper veldig å tegne opp området man jobber med. I ditt tilfelle er f kun definert for x<y<1.

 

Har forsøkt å tegne det opp her (beklager på forhånd mine mspaint-skills):

matte1.png

 

Nå, vi er altså kun interessert i området der x+y>0.5, dvs y>0.5-x). Om vi tegner inn dette området i et tilsvarende domene vil det se slik ut:

matte2.png

 

Vi er altså interessert i å integrere f over det blå området i tegning 2. Men da f kun er forskjellig fra 0 i det fargede området i tegning 1, ønsker vi å integrere over de verdier av (x,y) som disse to områdene har felles. Da ender vi opp med dette: (Grunnen til at du får feil i dine utregninger er vel at du prøver å integrere 1/y over områder der f er definert som 0).

 

matte3.png

 

 

 

Om du ønsker å integrere over det grønne området direkte, eller å gjøre som du foreslo; uttrykke det som 1-P(x+y<0.5) får være opp til deg.

 

 

Om du trenger videre hjelp:

 

Enten: Uttrykk det direkte, som summen av to integraler over det grønne området. Altså et integral med grenser x=0 til 0.25 og y = 0.5-x til 1, og et med x=0.25 til 1 og y=x til 1.

 

Eller: 1 minus Integralet av området der f er forskjellig fra 0, og y<x, i dette tilfellet det blå området til venstre i figur 3. Det blir et integral med grenser x=0 til 0.25 og y=x til 0.5-x.

 

I begge tilfeller skal vel svaret bli ~0.653

 

Endret av hli
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. Har en liten oppgave jeg ikke helt klarer å løse. Den lyder som følgende:

 

La chart?cht=tx&chl=\vec{a} og chart?cht=tx&chl=\vec{b} være to vektorer der vinkelen mellom vektorene er chart?cht=tx&chl=u. Videre er chart?cht=tx&chl=|\vec{a}| = \sqrt{2} \cdot |\vec{b}|

 

Finn chart?cht=tx&chl=|\vec{a}| og chart?cht=tx&chl=|\vec{b}| når chart?cht=tx&chl=\vec{a} \cdot \vec{b} = 9 og chart?cht=tx&chl=u = 45^\circ

 

Har prøvd meg frem med skalarsetningen/formelen, men kommer egentlig ikke frem til noe vettugt. Tips? (Har en følelse av at det kanskje er latterlig enkelt men..).

 

Edit: Endret 135 til 45, slik oppgaven egentlig lyder.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...